Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteri-degenerering og "Vehicle Life Time"

Startet av Bjoris, mandag 29. august 2016, klokken 08:30

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Epleskreller på mandag 27. juni 2016, klokken 07:21
Man kan lage problem av det meste, eller man kan løse dem... For min husstand på 4 fungerer det fint med seksseter.  Ski legges i midten og da var det løst. Velger man 7-seter blir det mer krøkkete og man trenger noe hengerfesteopplegg.

For de som er avanserte og trenger plass til mange ski, de må få seg en passende henger..

Jo, det er sant, det som livet med elbil generelt, det kan lett gjøres vanskelig hvis en vil, men akkurat dette med en haug ski inn i bilen er jo ikke drømme situasjonen. Jeg ser for meg i 6.seter versjonen så kunne det vært ett "trau" som var avtagbart, men låst fast med lokk. Her tror jeg en kunne fått en ok løsning til mange ski også... Er jo ikke verre enn det... Problemet er at Tesla ikke viser oss hvordan de har tenkte dette, ergo har de ikke tenkt...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

petersv

Tja, hvis det å lage barn er i kategorien å "lage problemer" så har du vel rett ;) 7-seter er must for oss.

Epleskreller

Sitat fra: petersv på mandag 27. juni 2016, klokken 09:05
Tja, hvis det å lage barn er i kategorien å "lage problemer" så har du vel rett ;) 7-seter er must for oss.

Hehe, neida. Bilen er ikke ideell for å frakte lange ting, hvertfall ikke 5/7-seteren. Dersom det er viktig må man enten ha det på henger eller hengerfeste.

Jeg får bilen min om to dager og regner med at alt går greit :D
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

petersv

Misunner dere veldig! Blir nok en X når barna har vokst ut av pulker og barnevogner :)

AppleKnocker

Vi har skiene i en tett skipose inne i Model S. Børster av den verste snøen før vi putter de i. Litt kludrete, men ikke verre enn å kjøre rundt med et badekar på taket. Fjellpulken går på tvers i bagasjerommet! Det burde vel gjelde X også?

Jeg kan ikke se for meg at vi kommer til å vurdere en X når skiløsningen egentlig ikke er noen forbedring fra S. Bortsett fra at det kanskje er enklere å plassere skiposen i midten i en 6 seter?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Bjoris

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 27. juni 2016, klokken 12:08
Vi har skiene i en tett skipose inne i Model S. Børster av den verste snøen før vi putter de i. Litt kludrete, men ikke verre enn å kjøre rundt med et badekar på taket. Fjellpulken går på tvers i bagasjerommet! Det burde vel gjelde X også?

Jeg kan ikke se for meg at vi kommer til å vurdere en X når skiløsningen egentlig ikke er noen forbedring fra S. Bortsett fra at det kanskje er enklere å plassere skiposen i midten i en 6 seter?

Det hadde selvsagt vært flott å slippe skiboks og ekstra vindsus, men det er ikke noe problem med skiboks på taket på S, brukt som badekar så sliter du med å bli våt:) En må bare velge de korteste versjonene så slipper en problem med at luka ikke kan åpnes helt opp, mine210 ski går i den også enda den er oppgitt til 205...

Jeg tror du har bra plass til en skipose i en 6 seter, men da bare 4 seter tilgjengelig, kanske det går å ha det ene oppe bak. Ville uansett vært redd for skader på interiør med en slik løsning...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rapid

Noen som vet om femseteren vil ha samme setene som syvseteren? Hvorfor er den egentlig forsinket ift de andre? Nedfellbart midtsete og bedre skjerming av lasterommet hadde gjort bilen litt mere fleksibel....

petersv

Takk for info om pulk på tvers. Da jeg har barnevogn der uansett er det ikke så mye til hjelp, men kjekt å vite.

Ang. ski så er det vel ikke noen bedre plass å ha de enn på taket.

hgs

Jepp, takk for tips om Fjellpulken på tvers herfra og. Bare 'synd' at det bare er en pulkvinter igjen for vår del   8)

Sitat fra: Blip på søndag 26. juni 2016, klokken 12:19
Dette med dørene var en viktig grunn til at vi kansellerte. Vi går ofte på ski "i nærområdet" og har ikke hytte på fjellet. Jeg ser for meg at det dukker opp diverse "løsninger" i løpet av vinteren, men er redd det nærmeste blir takboks på en av sidene med sugekoppfeste.

Finnes det sugekoppfester som er godkjent for å feste skiboks? Jeg har bare sett vanlig skistativ festet med sugekopper.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

KrW

Ski i 6-seteren fungerer i hvertfall supert  :D Jeg var redd for at det ville bli lett for skiene å skli frem til 17" skjermen, men veldig fint å legge de i innhuket under midtkonsollen. Skiene ble ikke stående like langt opp/ut bak som jeg trodde de ville. Testet også med alle 6 setene oppe. Fungerte veldig bra det også. Man kan få med seg 6 personer og ski, om de bakerste ikke er så store. Tror ikke det er så mange biler som klarer det, om man ikke går opp på Caravelle-størrelse.   

Med 5 og 7 seter blir det nok litt værre på innsiden av bilen. Ski kan legges over seteryggene og opp mot taket i falkevingedørene. Prøvde å legge ski på diagonalen med ett sete skjøvet helt frem da jeg var på forhåndsvisningen i Oslo. Det fungerte bra, men som Satheesh sa, så er det en softwarebegrensning som gjør at man ikke kan kjøre bilen med ett sete helt fram. Testet det hos Tesla Trondheim og det kom opp en feilmelding som ville at vi skulle skyve tilbake setet når vi kjører.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

petersv


fonberg

Og med de bildene fra KrW fikk jeg for første gang litt lyst på X...
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ZOE

Blir bilen levert med noen form for skillevegg/lastenett? Jeg så for meg ett par slalomstøvler som kom med to meter rennefart i bakhodet i en kollisjon når jeg så de bildene  8)

fonberg

Sitat fra: ZOE på tirsdag 28. juni 2016, klokken 23:03
Blir bilen levert med noen form for skillevegg/lastenett? Jeg så for meg ett par slalomstøvler som kom med to meter rennefart i bakhodet i en kollisjon når jeg så de bildene  8)

Tre alternativer for trygg plassering av slalåmstøvler uten mikkmakk (les: skillevegg), slik jeg ser det:
1) Under trunk (som er større i X enn i S, tipper du får plass til i hvert fall 3-4 par støvler)
2) I trunk, hvis tredje seterad er oppe
3) Frunk (Men da blir gjerne støvlene kalde, frunk holder tilnærmet utetemperatur)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA