Hovedmeny

EU-kontroll

Startet av Brede, søndag 26. juni 2016, klokken 08:18

« forrige - neste »

noto

Må vel være godkjent hvis den kommer ut når man trykker på en av fordørene eller med auto present.

amiga

Da har jeg vært på første EU-kontroll med min Tesla fra 2015, med litt deprimerende resultat. Fikk 2 2'er feil:
1.1.14 Bremsetromler, bremseskiver f) Mer enn 25 % rust på en side av bremseskive, Begge sider, foran
2 1.2.1 Ytelse - driftsbrems d) Reaksjonstiden for lang på et eller flere hjul, Begge sider, foran

NAF mente mange hadde fått dette på garanti hos Tesla, men jeg er litt skeptisk. Uansett ble jeg litt overrasket for jeg synes jeg har passet på ganske bra å bremse ofte, hardt og mye nettopp for å holde rusten unna.. men men..  Har ikke sjekket hva som foregikk på baksiden av bremeskivene før nå og tenkte det var ok også på baksiden siden de så ok ut på forsiden.. Noen som vet hva dette kommer på om det ikke går på garanti?

85d levert 29.4.15

BMW850

Vil tro at dette går på garanti. Du en jo innafor med tanke på reg.dato ihvertfall. Har biler gått mer enn 100.000?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

amiga

Sitat fra: BMW850 på torsdag 07. mars 2019, klokken 19:42
Vil tro at dette går på garanti. Du en jo innafor med tanke på reg.dato ihvertfall. Har biler gått mer enn 100.000?

Jeg er innenfor garanti fortsatt ja, men er lite igjen på km til 100.000 så vurderer om jeg skal kjøpe sånn utvidet garantiforsikring før 100.000 nås. Men ved tidspunktet for eu-kontroll var den godt innenfor garanti i hvert fall, spørs jo hvor raskt man får time hos Tesla for å få korrigert feil fra EU-kontroll.
85d levert 29.4.15

Amoss

Sitat fra: amiga på fredag 08. mars 2019, klokken 11:01
Jeg er innenfor garanti fortsatt ja, men er lite igjen på km til 100.000 så vurderer om jeg skal kjøpe sånn utvidet garantiforsikring før 100.000 nås. Men ved tidspunktet for eu-kontroll var den godt innenfor garanti i hvert fall, spørs jo hvor raskt man får time hos Tesla for å få korrigert feil fra EU-kontroll.

Garantitiden/km gjelder for når du må MELDE feilen til Tesla, ikke når de velger å fikse den.
Model S 85D

Oreo

Hei, jeg skal ha min veteran inn til EU kontroll for andre gang(!).
I vinter gikk ene lyspæra mi så jeg oppgraderte til 35W settet til bilkomponenter.no
( https://www.bilkomponenter.no/products/lumen-xenonballast-som-osram )
Er dette noe de kan merke seg på EU konrollen?? og at jeg kan få mangel pga. dette? Jeg har bestilt time hos en lokal bensinsstasjon som også driver bilverksted.

P.g.a. en feilvare ballast fikk jeg kun byttet den ene siden (som lyspæra hadde gått). Så nå har jeg et hovedlys med 35W og et med 25W. Planen er selvfølgelig å få byttet ut 25W ballasten før EU kontrollen, men føler det er mye unødig arbeid om jeg må evt. endre tilbake til 25W for EU kontroll.
Noen som har (bitre) erfaringer her??
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Klykken

Hadde singel led-bjelke på vår i3 før dette ble lovlig. Sa ifra at jeg ikke kom til å demontere denne før kontrollen, og at jeg hadde montert den etter at vi meide ned et rådyr med dertil knust front på bilen og følte et behov for fjernlys som lyste lengre enn bilens lengde. Det var null problem hos de på NAF, og vi fikk ingen feil pga det.

Vær ærlig og opplys om hvorfor ting er som de er så går det nok bra.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det er ikke godt å se med det blotte øye om det er oppgradert eller original og de har ikke anledning til å skru opp for å sjekke. Gikk rett gjennom her.

Oreo

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. mars 2019, klokken 12:46
Det er ikke godt å se med det blotte øye om det er oppgradert eller original og de har ikke anledning til å skru opp for å sjekke. Gikk rett gjennom her.
Ja var det jeg tenkte også, men det kan sikkert være greit å montere den siste ballasten slik at det blir likt på begge sider. Tenker jeg satser på det.

Tuxedo

Sitat fra: Oreo på fredag 29. mars 2019, klokken 13:14
Ja var det jeg tenkte også, men det kan sikkert være greit å montere den siste ballasten slik at det blir likt på begge sider. Tenker jeg satser på det.
Det bør være likt på begge sider, ja. Ulikt er eneste sjans for at de kan tro noe er feil

Oreo

Sitat fra: Tuxedo på fredag 29. mars 2019, klokken 17:13
Sitat fra: Oreo på fredag 29. mars 2019, klokken 13:14
Det bør være likt på begge sider, ja. Ulikt er eneste sjans for at de kan tro noe er feil
Oppgraderte høyresiden slik at begge frontlysene hadde 35W innstallert. Levert på EU kontroll med null feil.  :+1:

tonl

Hadde en bilen på eu kontroll igår hos NAF. Ble ikke godkjent pga følgende 2-er feil:

• 5.1.3 Hjullager: For stor slakk i hjullager, Venstre, bak
  • 5.3.4 Opphengskuler og foringer:  Defekt foring, Høyre, øvre bak - *Ytre foring

Noen som har skiftet/byttet dette selv? Om det er "enkelt" og jeg ikke må trenger spesielt verktøy?

Muffinman

Bak er det to "øvre" armer; en fast camberarm og toe-linken. Hvis det er toe-linken du har firehjulskontroll etterpå. Hvis det er camberarmen bør du gjøre det. Selv om armen er fast kan det være små variasjoner, og om camber endres påvirkes spissingen. Camberarmen som leveres nå er i ny utgave, og om det er aldri så små forskjeller vil også input til sensor for luftfjæring bli endret slik at bakkeklaringen endres.

Konklusjon; bytt på begge sider og få utført firehjulskontroll inkl justering av høyde etterpå.

Hjullager/nav er relativt greit å bytte selv, men kanskje kurant å få det gjort på verksted om du uansett tenker å ta resten der.

Det er forresten kostbare understellsdeler på TMS. Vi betalte 27k for camber- og casterarmer foran, og camberarmer bak inkl hjulvinkeljustering.

E_S

Yikes, hadde jeg fått antydet 27k for en reparasjon hadde bilen havnet på Finn før noen hadde rukket å si "Tesla"..
:)

Klykken

"Tesla selges. Rep.objekt, estimert 30k for deler og arbeid."
Du får vel solgt hvis den er billigste på finn :p
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA