Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Beregning av rekkevidde

Startet av stima, søndag 28. august 2016, klokken 19:11

« forrige - neste »

stima

Hei,
Jeg har kommet frem til at det vil være lurt å bytte ut diesel bilen med en El bil.
Jeg kjører T/R Porsgrunn-Tønsberg(150Km) og T/R Tønsberg Drammen(150Km) annen hver dag og å et par ganger i mnd T/R Tønsberg - Kr,sand(450Km)
Så et naturlig bil valg vil være Tesla.
Spørsmålet er skal jeg velge S 70D eller S85?
Jeg ønsker ikke en ny bil, men muligens en bil som er max 1 år gammel
Siden jeg ikke har erfaring med disse bilene trenger jeg litt hjelp, hvilken bil kommer man lengst med å hva vil være et fornuftig kjøp.
Mvh
Stima

Vollis47

For å få gode anbefalinger trenger vi å vite litt om lademulighetene dine hjemme (Tønsberg?) og hvor lenge du er i Porsgrunn og Drammen samt lademulighetene her. Likeens på turene til Kristiansand, hvor lenge er du her og kan du få ladet?

Sansynligvis kan du klare deg fint med andre elbiler. Men Tesla er nå likevel grombilen. Lykke til med valget. Elbil er en fornøyelse å kjøre uansett.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

stima

Takk for svar.
Jeg legger opp 1 fas 32A lader hjemme.
Ser det er hurtigalder ved innkjøringen til Porsgrunn og rett før Arendal.

Espen Hugaas Andersen

Du kommer lengst med S85, men det er ikke snakk om veldig stor forskjell. 70D bruker mindre energi per km, da den er lettere og har elektromotorer med bedre virkningsgrad. Og 70D har ca 70 kWh batteri, mens S85 har egentlig nærmere 81 kWh.

Jeg ville ikke latt rekkevidden avgjøre hvilken av bilene jeg hadde gått for, forskjellen er såpass liten at det har ingen praktisk betydning. Jeg ville heller fokusert på å finne en bil med de opsjonene jeg ønsket og riktig pris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

JorgenM

Hei, drar opp denne i stedet for å starte egen tråd.

Kona har gitt meg i oppdrag å skaffe en brukt Model S til maks 650k, aller helst 4WD. Vi har idag en BMW i3 som vi elsker, men med 3 barn får vi ikke med hele familien så nå ønsker vi å bytte ut vår familiebil/dieseldyret, en BMW 2-serie, og det blir for lenge å vente på BMW i5.

Som helt ny i Tesla-verdenen er det noe jeg bør være obs på? DU-problemer?
Ingen av oss liker interiøret i Model S, spesielt setene synes vi var dårlige. Har ikke prøvd versjon med NextGen-seter, er de mye bedre?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

turfsurf

Hvis man liker bøtte type seter, så er NextGen mye bedre. Jeg synes standardsetene var kjempegode på europatur. Med det budsjettet ville jeg sett etter en 70D, helst etter sommeren 2015.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

shufu

Med den budget, du kunne nesten ta en helt ny S60D? Har du tenkt på dette heller kanskje foretrekker du en med større batteri og sikkert et par opsjon?
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

JorgenM

Ser ut som 70D 4WD blir løsningen ja, flere slike med NextGen til rundt 650k på Finn.

Har sett på helt ny, men ender alltid opp godt over budsjett. Dessuten ser jeg for meg at jeg ikke har tålmodighet til å selge dieseldyret privat så jeg må finne en bruktforhandler som tar innbytte :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Egil Fonn

Tesla har ikke 100 års erfaring med bilproduksjon, så litt småplukk må påberegnes. Min erfaring er at Tesla yter god service, og retter opp i feil og mangler. Jeg er 187cm og har ingen problemer å kjøre Norge på langs i Performance setene. Syntes ikke jeg satt godt første gangen jeg prøvde bilen, men brukte litt tid på fininnstilling og det ble bra. Har prøvd Nextgen seter kun en kort tur. Jeg følte de var bedre, skulle helst prøvd de på langtur får å si sikkert. Baksetene ønsker jeg ikke sitte Norge på langs i. De er ok for barn og mindre personer.
Vær oppmerksom på litt lengre rekkevidde, kjappere ladetid på sc og mindre fare for batteri degradering på 85KW VS 70KW
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

GeirHM

#9
Jeg pendler jevnlig mellom Røyken og Porsgrunn i en 85D. Jeg er glad jeg ikke har noe mindre batteri. Det er dager om vinteren hvor forbruket går igjennom taket. Jeg ville i tillegg legge vekt på adaptiv cruisekontroll. Den får du mye glede av når du pendler motorvei. Og D'en gir deg godt veigrep. Jeg har kjørt t/r SydSpania og hadde stor glede av de vanlige setene.

Lykke til med bilkjøpet. Du vil ikke angre om du kjøper TMS! :-)

JorgenM

Hvis jeg skal ha 85D blir det i såfall 2WD, men i dette snøhullet i Nord-Trøndelag har jeg mest lyst på 4WD :)
Billigste 85D 4WD hos forhandler er 720k :(
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

JorgenM

Et spørsmål til :)

Kan man koble ut airbag i passasjersetet slik at man kan ha unge i barnesete sittende der?
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: JorgenM på lørdag 06. august 2016, klokken 08:36
Et spørsmål til :)

Kan man koble ut airbag i passasjersetet slik at man kan ha unge i barnesete sittende der?
Ja.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RonnyØ

Sitat fra: JorgenM på lørdag 06. august 2016, klokken 08:36
Et spørsmål til :)

Kan man koble ut airbag i passasjersetet slik at man kan ha unge i barnesete sittende der?

Sendt deg PM, JorgenM
Husqvarna Automower 320

JorgenM

Takk takk :)

Skal til Tesla i Trondheim på tirsdag med kona for å prøvekjøre. Har aldri kjørt S selv før, bare vært passasjer.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA