Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Bjoris, søndag 28. august 2016, klokken 18:19

« forrige - neste »

Bjoris

Mange opplever pulserende bremser på Leaf. Jeg har kjørt rundt med dette lenge, utrolig irriterende, mange tips om kalibrering ved å trø pedalen i bunn etc... Ikke hjelp i.

Nå ble det så ikle at jeg bestilte service hos Flesland Auto i håp om at de kunne få kontakt med bilen (US). Nissan kunne ikke det og har vært lite hjelpsomme...

Vel, kort historie, bremsene bak hang skikkelig fast, måtte bytte skiver og klosser bak samt skiver foran og vips, ingen pulserende/av og på bremser lengre. Teorien min er at dette med bremser og regenerering er bestemt ut fra ett vist trykk og at dette komer i ulaget når bremsene blir slitt...

Vel, ett tips til dere andre som sliter med dette. Bremsene henger lett da de brukes sjelden og på forrige service ble ikke bremser renset såvidt jeg vet... Opplevde tilsvarende på Audi, 12.000 Kr service, men bremsene ble ikke rengjort. 1 mnd ette hang de fast og Møller sa da at rensing av bremser bak ikke var del av service ...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

leafnor

Grei avklaring, og for min en type pay-back på det lille ekstra jeg gjør ved dekkbytte. 
Rengjøring hvert dekkbytte, påføring av kaldgalvanisering, og et tynt lag med fett på anleggsflatene mellom bremseklosser og sleider (Kan f.eks bruke vaselin tilsvarende de man har på batetripoler) , holde rbrense seg som nye år etter år.
Krever litt mekaniske kyndighet, men sparer den som gjør det 10-tusener gjennom et bilhold.

Noen bilder fra min LEAF nå ved bytte til sommerdekk. Gjorde første sinkbehandling for et år siden.
American style, "om mye er bra, er mer ber". Ha på sink. Det overflødige forsvinner av seg selv, og definitivt når saltsesongen setter inn.
Alltid hatt jevne bremser.



Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mr Pioneer50

Dette er jo et viden kjent problem på nesten alle biler. Størst er problemet bak, da bremsekraften ved normal kjøring er meget liten.
Enkelte biler har løst dette på en effektiv og enkel måte, i kombinasjon med elektrisk parkeringsbrems. Når bilen startes legges parkbremsen på ørlitegrann, akkurat nok til å generere nok litt varmgang i bremsene. Så slippes parkbremsen helt av etter en liten stund.
Det har også blitt benyttet ABS bremsesystemet til dette, men tror ikke det ble noe særlig suksess.

Bilverkstedene mener at rengjøring av bremser ikke inngår i service og dekkes ei heller av garantien. Er litt usikker på om det er juridisk hold i dette.
Skal ikke bremsene virke i norskt klima?

Smøring av mekaniske bremser, det er en diskusjon i seg selv.
Det skal ikke egentlig ikke smøres noe på disse mekaniske bevegelige delene, ei heller på baksiden av bremseklossen som mange gjør.
Det skal være rent, fritt for rust og smøremidler.
2016 Leaf Nordic 30 kW

leafnor

#3
Sitat fra: Mr Pioneer50 på lørdag 25. juni 2016, klokken 16:23
Det skal være rent, fritt for rust og smøremidler.
Hvis det holder seg rent, så skulle ingen slags smørering/korrosjonsbeskyttelse være nødvendig.
Men. Uten så ruster de fast i løpet av en eller to vintre, i alle fall her i Trondheim.
Min 2012 Leaf kjøpt av privatperson hadde vært på service på Witro 4 måneder innen, og åpenbart blir "smurt opp" på bremseklossenes anlegg. Det var ikke gjort av han som solgte meg bilen privat, det var han ikke typen til.
Likeså, en Leaf vi leaser på min arbeidsplass hadde fett på bremseklossene da den var ny. Om det er originalt eller noe Witro gjør det selv under klargjøring vet jeg ikke.
Den Leaf'n har kun gått 7500km på to år, og da jeg byttet til sommerdekk på den her i vår så bremsene på bakhjul ut som på vedlagt bilde. (Kalipere OK, skivene en del oveflaterust, og fettet som var der er blitt vasket bort.) Har ikke gjort bryet med å ha bilen på service (Anskaffet våren 2014). Men tror jeg skal bestille en service på den før vinteren, så vi ikke får bremsetrøbbel. (Gitt de "smører" opp da).
Leaf 2012/Aug 160.000 km

nr1rayner

Pulserende bremser er som regel kast i skivene, enkelt og greit..
At bremser henger er et velkjent problem, både fram og bak. Hvis det forårsaker vibrasjon er det nok fordi bremsene henger på og de blir glovarme..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

#5
I et moderne bremsesystem som LEAF har, er det mer enn det mekaniske med slitte urunde/kastfulle skiver som kan skape pulsering.
Det er fullt mulig å få pulserende bremser på et bremsesystem type LEAF selv med plane rustfrie skiver. Det som kreves er trege klosser, og/eller stemple i caliperne.
Effekten kommer av slip/stick på det som skal beveges.

Se gjerne denne video i forklaringen.

Stor forskjell mellom statisk og dynamisk friksjon som det blir på rustne klosse er drepen for bremsesystemets evne til regulere pådraget. Det finner aldri noen "middelvei", og kan i verste fall starte med selvinduserte svingninger, som da blir pulserende bremser. I motsetning til pulsering fra kast i skiver er det med frekvens uavhengig av rotasjonshastigheten på hjulene.

Derfor, bytt bremsevæske og hold bremseklossenes anleggsflater rene for rust. Da fungerer reguleringen i bremsesystemet som tiltenkt, og er noe som også forebygger at det kan bli kast i skiver til sist.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Jeg snakke ikke om pulserende bremser som ved kast i skivene! Leaf har delvis regenerering på bremsepedalen, har alltid irritert meg, men slik er det. Problemet er at en oppleve at denne slår inn og ut og generere "av og på" bremser, blir bedre om du slipper opp pedalen litt og trør ned igjen. Jeg mener altså at du får store forskjeller i bremseeffekt uten at du endrer trykket på bremsepedalen... Du ser at regen går av og på om du ser på skalaen i display også!

Dette er ett kjent problem på Leaf, og jeg skriver bare at det forsvant helt med bremseservicen vi nå tok!

Ellers enig, mye å spare på å holde rent, men er ikke flink nok med slikt til å begynne å skru... Skal ta den nye Leafen på vanlige servicer og be spesielt om at dette gjøres, en ting er pengene, men så pes når ting ikke virker da...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Mr Pioneer50

Pulsering i bremsene, merkes som små slag/pulser i pedalen når man bremser skyldes IKKE kast eller skjevhet i skiva, men tykkelses forskjell på skiva.

2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Har aldri sett en bil komme fra fabrikk med noe som helst smøring på utvendig mekaniske bremsedeler. Dette er nok noe forhandler gjør som forbyggende tiltak. Om selve smøringen har noen effekt tviler jeg på.
Bremsestøv og annet rask fester seg til smøremiddelet også blir vondt verre over tid.
2016 Leaf Nordic 30 kW

leafnor

#9
Sitat fra: Mr Pioneer50 på lørdag 25. juni 2016, klokken 23:14
Pulsering i bremsene, merkes som små slag/pulser i pedalen når man bremser skyldes IKKE kast eller skjevhet i skiva, men tykkelses forskjell på skiva.
Enig i det. Forøvrig, Ford klarte å designe/dimensjonere forstilling på Scorpio på 80-tallet som ga kast i skivene under bremsing, ikke tykkelsesforskjell. Det ga pulsering.
Men slik tabbe er ikke gjort på Leaf.
RETTELSE: Det med kast i skiver på Scorpio under oppbremsing er feil. Skrev det da det var forklaring jeg fikk på "fenomenet". I virkeligheten er det nok et klassisk masse-fjær-demper systems satt i svingning på egenfrekvens ut av deformasjoner gjort under oppbremsningen, men forklart som "kast" som er enklere å assosiere med for alle som kjørte rundt i "hoppende" Scorpio på 90-tallet
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mr Pioneer50

Utrolig hva man kan få til :-)

Har tidligere sett på enkelte bilmodeller at det man opplever som ujevn bremseeffekt foran skyldes slakk i foringer, særlig på modeller som har det man typisk kaller "casterstag".
2016 Leaf Nordic 30 kW

leafnor

Sitat fra: Mr Pioneer50 på søndag 26. juni 2016, klokken 08:20
Utrolig hva man kan få til :-)

Har tidligere sett på enkelte bilmodeller at det man opplever som ujevn bremseeffekt foran skyldes slakk i foringer, særlig på modeller som har det man typisk kaller "casterstag".
Men du, mon tro om forklaringen jeg er fått fortalt for godt 20 år siden på Ford sitt fenomen på Scorpio er feil, og nå holder på å fore deg med en "livsløgn"!
For Scorpio har casterstag, og fiks på "kast i skiver" er kraftigere foringer og nye skiver.
Men nå tror jeg forklaringen på hva som skjer er feil. Tror "kast" er introdusert i den forklaringen for å gjøre det enkelt, men det blir feil! Eller så har ikke de som har forklart ikke vist virkelig hva det er som skjer.
Det som skjer er jo at forstillingen kommer i svingning under oppbremsning når det begynner å påføres krefter i knytepunktene fra bremsingen. Det er som et masse-fjær-dempersystem som kommer i svingning.
Ut at dette tenker man at det er blitt "kast" i skivene, men det blir nok trolig ujevn tykkelse på skivene over tid også pga av dette fenomenet, derfor må de byttes selv om nye foringer er satt inn.
Takker MR Pioneer50, jeg har levd i den tro (Aldri eid ford, men kjenninger slitt med "kast i skiver" da de eide en slik) at de som forklarte dette viste hva det var. Enten så viste de det og fant det enklest å forklare som "kast", eller så viste de det ikke. Samme hvilket, for nå tror jeg at jeg vet litt mer. Hva å bruke det til vet jeg ikke, men all viten er før eller siden nyttig viten.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mr Pioneer50

Man lærer så lenge man lever :-)
Også skal man selvsagt ikke glemme at ofte blir fagterminologi omgjort til daglig tale. Kast i skiver er nok ofte noe som blir sagt uten at det nødvendigvis er det som er den rette diagnosen.
Generelt så merker man tykkelsforskell ved at man får små pulser i pedalen, kast i skiver gir vibrasjoner i rattet.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Når det gjelder problematikken med foringer så er i alle fall min erfaring at man merker det ved at rattet gjør et utslag til en av sidene når man bremser. Kundeklagen er ofte da at de mener bremsene tar ujevnt, drar til siden ved bremsing. Ved kontroll på bremserulle/bremseplate vil bremsekraften stor sett være lik på høyre og venstre side...
2016 Leaf Nordic 30 kW

Bjoris

Jeg oppdaget i dag at vibrasjonene jeg hadde i tillegg til denne "av og på" effekten også er borte! Fantastisk bra service hos Flesland Auto, anbefales!

Det har kanskje hatt noe med dette dere snakker om, men kan jo være det skjer om kalipterene ikke drar likt, dvs at en av dem eller begge er trege?

Selv om bilen skal selges nå så er jeg glad jeg fikk fiks på dette, kjiipt å selge noe som hadde så dårlige bremser
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA