Bytte til kun bruk av El-Bil, for så å låne bil ved behov?

Startet av Stig-Arne, torsdag 23. juni 2016, klokken 22:05

« forrige - neste »

Stig-Arne

Slik vår situasjon er idag, så har vi en Kia Soul som ren pendlerbil.
Så har vi en Volvo XC70 som nå er 3 år gammel som hovedbil og bil vi trekker campingvogn med.

Men sitter å leker meg med tanken om å kvitte meg med Volvoen, kjøpe en til El-bil. Og ved behov låne bilen vi trenger til å trekke vogn med.

Noen som har gjort dette eller har lekt med tanken om det?

Drivstoffmessig bruker vi ca 18 000 kr i året på XC70en, da inklusive vogndraging.
En EL-bil vil jo koste oss ca 2 kr mila, og totalt ifjor kjørte vi 1950 mil med Volvoen. SÅ da vil det jo koste oss ca 4000 kr i drivstoff til elbilen.

Men det store spørsmålet er jo hva vil det koste oss å leie bil for å trekke denne vognen? Er nødt å ha en bil i samme klasse som XC70en (størrelsesmessig og vektmessig)

elektrolux

Hva med å bytte Volvo XC70 ut med en rimeligere bil men mye kulere bil F.eks en Mercedes S klasse?'

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=77843426
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Stig-Arne


JorgenM

Vi byttet ut begge fossilbilene i elbiler og de gangene jeg har hatt behov for å trekke hengeren vår har jeg lånt bil av mine foreldre. Faktisk 4 ganger de siste 3 ukene da jeg har et byggeprosjekt på gang og har kjøpt endel materialer. De har 2 biler så jeg får låne en av dem i lengre perioder hvis jeg trenger.

Jeg har også mulighet til å låne krokbiler av mine søsken samt venner. Hele familien bor i samme bygd så jeg er heldig slik. Du har kanskje ikke samme muligheten.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Electrix

Jeg funderer på det samme, men har litt andre tall. Leafen har siste året gått 18 000 km og dieselstasjonsvogna 3-4 000. det er ikke så mye å spare på dieselen, men den koster en del i bompenger og vedlikehold. Planen var egentlig å beholde den som nr2 bil inntil større elbiler med krok var tilgjengelig, men er blitt litt usikker i det siste.

Dieselbilen leies ut til 500 pr døgn på nabobil, men det er mange slike med krok i denne prisklassen og det er sjeldent den er utleid. Vurderer derfor å gjøre det motsatte og bytte den ut med en rimelig brukt leaf og heller leie de få gangene jeg har behov. Det er blitt såpass tett med hurtigladere nå at jeg har begynt å bruke Leafen på langturer også så lenge jeg har nok plass, og jeg har også mulighet til å byttelåne med familie.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DagfinnN

Vi har hatt samme vurdering og har nå tatt valget. Signerer i dag Opel Ampera E. Når den kommer til neste vår/sommer, så selger vi vår subaru outback.
Den viktigste begrunnelsen i tillegg til at den er politisk riktig, er at jeg tror dieselbiler vil falle brått i pris om  2 - 3 år, kanskje før.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA