Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla på finn.no

Startet av eoz, fredag 26. august 2016, klokken 19:26

« forrige - neste »

StigH

#15
Det stemmer det. Har lest at Renault er av de bedre mot rust. Også på fossilbilene dems. Mye av fronten er jo også i plast mens det underliggende er fremdeles i stål. Men jeg begynner å bli lei av det jeg ble forespeilet når jeg kjøpte den at det snarlig skulle komme universallader og andre diverse problemer jeg har hatt med min.

Dette var for et år siden og blir alt for dårlig og spesielt når en har forhåndsbetalt for det også. Akkurat nå om dagen må jeg kjøre 3 mil til nærmeste Fortum-lader da den nærmeste har vært i ustand snart en mnd. Da blir det så jeg ikke gidder å bruke hurtiglading for så lang omvei her mister jeg også muligheter da dette også er inkl med bilen.

Slik blir det i praksis nå at jeg bare lader hjemme og må legge opp bruken riktig for en kveld da det blir mere kjøring nå på sommeren og jeg ikke får ladet på jobb pga den manglende Zaptec'en og kunne hatt oppimot full tank med etterlading etter jobb som jeg hadde tiltenkt dette med elbil. Har bare 3.6kW hjemme også men får spedd på noen mil ekstra om jeg plugger inn så fort jeg er hjemme og det skulle være krise en ettermiddag. Jeg har også en pågående disputt der forbrukerrådet er involvert ang dekktrykksensorene som må programmeres hver sesong. Forbrukerrådet har purret opp men de får ingen respons fra importør/forhandler. Dette blir for dårlig når de ikke gidder å svare en gang.

Derfor gidder jeg ikke sponse et bilmerke som tar kundene sine så useriøst ved å gjenta et kjøp av de ved neste bilbytte. Det hjelper ikke bare for de å skylde på underleverandørene dems hele tida. Da har de planlagt for dårlig før de informerer kundene sine. Så det vil høyt sannsynlig bli noe annet neste gang jeg skal handle ny bil.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

ZOE

På den nye zoen jeg fikk sist uke så tyter det ut tectyl (eller tilsvarende) fra alle hulrom i dører osv.

Aner ikke om dette er påført i Norge eller på fabrikken.

Jeg byttet min Q210 i en ny R240 til en meget hyggelig pris.

Den nye bilen går vesentlig lenger på en lading enn den gamle, nå ligger forbruket på forholdsvis normal kjøring på 12-13, mens det før lå mellom 14,4-16 på tilsvarende kjøring.
I tillegg har tilsynelatende batteriet større kapasitet (enn da den gamle bilen var halvannet år og kjørt 35 000km)

I går kjørte jeg 103km og hadde 48% når bilen ble satt på lading..
I det daglige veier denne fordelen godt opp for manglende hurtiglading..

bjaolsen

Jeg spør, og så får du velge om du svarer, var det forhandler eller RBI som bidro til "hyggelig pris" ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

ZOE


ZOE

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=7828814

Ser forresten ut som de har planer om å tjene penger på den, for dette synes jeg var dyrt

elekTrond

"finnkode=7828814" har stokket seg litt...  ::)
'13 Mjau

nofuelno

Sitat fra: ZOE på torsdag 30. juni 2016, klokken 23:07
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=7828814

Ser forresten ut som de har planer om å tjene penger på den, for dette synes jeg var dyrt

Rett finnkode: 78288143
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

eoz

Fikk endelig levert Zaptec"kabel" idag. Jeg har jo forstått at den ikke var veldig liten, men dette var i overkant klumpete. Med fiskevekta veier jeg hele kladeisen med kabel til 6.4kg. Mest overrasket over at det ikke er noen overgang til "type-2" kontakt, nå kan jeg fortsatt ikke lade på offentlige ladestasjoner med type-2 uttak og IT nett. Har jo etterhvert blitt god på å finne TN-nett der jeg lader fint på 13A med Siemens-kladden, og bruker samme hjemme (installert skilletrafo). Så hjemme vil det gå saktere og bråke med Zaptec'en, ikke aktuelt. Så kuriositeten blir nok liggende i boden til de få anledningene jeg skal på tur på hytta og  som backup. Ble en ekte hyttelader det det altså!

Elmo

Sitat fra: eoz på onsdag 24. august 2016, klokken 20:15
Mest overrasket over at det ikke er noen overgang til "type-2" kontakt, nå kan jeg fortsatt ikke lade på offentlige ladestasjoner med type-2 uttak og IT nett.

Dette er en mode2 ladekabel (dvs. med styreelektronikk i "kladd" på ledningen). Overgang til type2 ladestolpe (=mode3) er derfor ikke mulig siden der sitter styreelektronikken i stolpen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#24
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. august 2016, klokken 21:57
Sitat fra: eoz på onsdag 24. august 2016, klokken 20:15
Mest overrasket over at det ikke er noen overgang til "type-2" kontakt, nå kan jeg fortsatt ikke lade på offentlige ladestasjoner med type-2 uttak og IT nett.

Dette er en mode2 ladekabel (dvs. med styreelektronikk i "kladd" på ledningen). Overgang til type2 ladestolpe (=mode3) er derfor ikke mulig siden der sitter styreelektronikken i stolpen.
Ikke mulig er nok litt sterkt, men litt fiklete er det jo. Input spesifikasjonen er jo kun Schuko, så mangel på overgang er forventet.

Elektrolux selger jo en overgang type2 til Schuko. Denne er ment som en nødløsning for biler som kun har mode1 løsning, en kunne jo antyde at Zoeeier har behov for å kunne benytte denne nødløsning for ladestasjoner tilkoblet IT nett. Den bør være tydlig merket med formålet, og at den ikke skal benyttes til noe annet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 24. august 2016, klokken 22:54
Elektrolux selger jo en overgang type2 til Schuko.

Joda, jeg vet det. Men både du og andre har jo uttalt at den ikke er helt ihht lover og regler, og i allefall ikke lovlig å bruke sammen med en mode2 kabel.

Men . . jeg bruker jo selv en sånn til Saxo'n min - men PSA er jo mode1 ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#26
Ja, jeg har nevent at denne kan misbrukes. Her har vi imidlertid et tilfelle med behov for den samme nødløsning som du lovlig benytter. (Leaf'er har ikke slikt behov, heller ingen andre mod3 kompatible biler).

I dette spesielle tilfelle, på grunn av transformator og begrensningen på 10A er ikke dette det verst jeg har hørt. Men tydelig merking av formål er viktig. For eksempel «må kun benyttes samme med zapcharger portabel»

Jeg hadde foretrukket en innbygget løsning, med to adapterkabler mellom stikkontakt og transformator, og «zapkladd portable» med type 2 kabelen oppførte seg mer som en type2-type2 kabel med transformator.
Riktig nok må den endre puls-pause forhold på pilotsignal. Altså mulig, men vil øke prisen som sikkert er høy nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

StigH

Sitat fra: eoz på onsdag 24. august 2016, klokken 20:15
Fikk endelig levert Zaptec"kabel" idag. Jeg har jo forstått at den ikke var veldig liten, men dette var i overkant klumpete. Med fiskevekta veier jeg hele kladeisen med kabel til 6.4kg. Mest overrasket over at det ikke er noen overgang til "type-2" kontakt, nå kan jeg fortsatt ikke lade på offentlige ladestasjoner med type-2 uttak og IT nett. Har jo etterhvert blitt god på å finne TN-nett der jeg lader fint på 13A med Siemens-kladden, og bruker samme hjemme (installert skilletrafo). Så hjemme vil det gå saktere og bråke med Zaptec'en, ikke aktuelt. Så kuriositeten blir nok liggende i boden til de få anledningene jeg skal på tur på hytta og  som backup. Ble en ekte hyttelader det det altså!

Hadde bare Zaptecen sett sånn ut i det minste. Synes liksom den ble litt stor og glatt å flytte med seg og med alt ledningssammensuriet i tillegg. Fort gjort å glippe den. Med håndtak kunne en bært Zaptecen med ene hånda og ledningen med den andre. Har de planer om noe sånt syns jeg de første kundene kunne fått tilbud om bytte/innlevering for skifte av selve plasthuset.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

eoz

Sitat fra: Griffel på onsdag 24. august 2016, klokken 22:54
Sitat fra: Elmo på onsdag 24. august 2016, klokken 21:57
Sitat fra: eoz på onsdag 24. august 2016, klokken 20:15
Mest overrasket over at det ikke er noen overgang til "type-2" kontakt, nå kan jeg fortsatt ikke lade på offentlige ladestasjoner med type-2 uttak og IT nett.

Dette er en mode2 ladekabel (dvs. med styreelektronikk i "kladd" på ledningen). Overgang til type2 ladestolpe (=mode3) er derfor ikke mulig siden der sitter styreelektronikken i stolpen.
Ikke mulig er nok litt sterkt, men litt fiklete er det jo. Input spesifikasjonen er jo kun Schuko, så mangel på overgang er forventet.

Elektrolux selger jo en overgang type2 til Schuko. Denne er ment som en nødløsning for biler som kun har mode1 løsning, en kunne jo antyde at Zoeeier har behov for å kunne benytte denne nødløsning for ladestasjoner tilkoblet IT nett. Den bør være tydlig merket med formålet, og at den ikke skal benyttes til noe annet.

Takk for tipset, skal se på en sånn overgang.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA