Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Opel Ampera-e

Startet av Bjoris, fredag 26. august 2016, klokken 13:17

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2016, klokken 16:50
Godt å høre :) Mest interessert i forbruk når man drar på litt, ikke maks rekkevidde ved sparekjøring.

En del nordmenn holder fort 140-160 sydover i Sverige. Trives selv best rett under dette. Grensen er vel 120 eller noe sånt?

110 nord for Gøteborg ihvertfall. Man mister lappen på 141km/t, så greit å ligge under dette ihvertfall...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasatech

Sitat fra: jkirkebo på fredag 09. desember 2016, klokken 17:26
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2016, klokken 16:50
Godt å høre :) Mest interessert i forbruk når man drar på litt, ikke maks rekkevidde ved sparekjøring.

En del nordmenn holder fort 140-160 sydover i Sverige. Trives selv best rett under dette. Grensen er vel 120 eller noe sånt?

110 nord for Gøteborg ihvertfall. Man mister lappen på 141km/t, så greit å ligge under dette ihvertfall...

Ja, mest 110 så langt. Ligger rett over 120, men mye nedbremsing pga. veiarbeid, trailere og selvfølgelig Gøteborg [emoji4]

Kim Kim

#107
Sitat fra: Nasatech på fredag 09. desember 2016, klokken 16:47
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2016, klokken 15:38
15% høyere forbruk= 85/1,15=73,91kWh.
15% lavere forbruk er 85*0,85=72,25

Heldigvis er løsningen enkel om man må senke forbruket med Mod X på enkelte turer.

Mr Nasas tur nå er nok til dels sammenlignbar med den i oktober mtp at vi har ganske høy utetemp nå. Mulig veiene er tørrere nå noe som har en del å si. Men ettersom hastighet er så viktig for forbruket kan nok snitthastighet/kjørestil påvirke vel så mye som været.

Ja. Har ikke våte veier, så det har nok noe å si, men også lavere temp. Jeg glemte å ta bilde av forbruket før jeg gikk ut av bilen, men kan se på det når jeg kommer tilbake til lading. Er i Uddevalla nå. Jeg kjører ikke økonomisk (ligger i 125 igjennom Sverige), men det var samme som forrige gang :)

Kom til Uddevalla selv i 17:00 tiden, men så ingen X der dessverre :(

240 synes jeg forresten var veldig bra til å ligge i 110-120 på den veien. Jeg kjører den flere ganger i måneden og ligger på 210-220-230-240 i samme hastighet med S85D. Ca 220 i dag i 110 kmt

19" R2
Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

cstromme

Hva er forventet forbruk på en 75 på langkjøring, men i 80 soner? Og hvor mye batteri er tilgjengelig på 75-utgaven av Model X?
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

Nasatech

Sitat fra: Kim Kim på fredag 09. desember 2016, klokken 23:24
Sitat fra: Nasatech på fredag 09. desember 2016, klokken 16:47
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. desember 2016, klokken 15:38
15% høyere forbruk= 85/1,15=73,91kWh.
15% lavere forbruk er 85*0,85=72,25

Heldigvis er løsningen enkel om man må senke forbruket med Mod X på enkelte turer.

Mr Nasas tur nå er nok til dels sammenlignbar med den i oktober mtp at vi har ganske høy utetemp nå. Mulig veiene er tørrere nå noe som har en del å si. Men ettersom hastighet er så viktig for forbruket kan nok snitthastighet/kjørestil påvirke vel så mye som været.

Ja. Har ikke våte veier, så det har nok noe å si, men også lavere temp. Jeg glemte å ta bilde av forbruket før jeg gikk ut av bilen, men kan se på det når jeg kommer tilbake til lading. Er i Uddevalla nå. Jeg kjører ikke økonomisk (ligger i 125 igjennom Sverige), men det var samme som forrige gang :)

Kom til Uddevalla selv i 17:00 tiden, men så ingen X der dessverre :(

240 synes jeg forresten var veldig bra til å ligge i 110-120 på den veien. Jeg kjører den flere ganger i måneden og ligger på 210-220-230-240 i samme hastighet med S85D. Ca 220 i dag i 110 kmt

19" R2

Oi. Da må vi ha kjørt forbi hverandre. Dro 17.15. Satt å jobbet litt i bilen så ladet nesten 1 time.

Etter Gøteborg er det 120, så der lå jeg i 130 resten av veien. Endte på 260Wh/km.


Bjoris

#110
Sitat fra: cstromme på fredag 09. desember 2016, klokken 23:44
Hva er forventet forbruk på en 75 på langkjøring, men i 80 soner? Og hvor mye batteri er tilgjengelig på 75-utgaven av Model X?

Inkl under null er det målt mellom 73 og 74 kwh tilgjengelig. Samme på 90 er ca 85, så forskjellen er ikke 15, men 11-12 kwh.

Jeg tror at en greit skal komme under 200 ved normal landeveiskjøring sommerstid slik mye av veinettet i Norge er, Sen var ikke vanskelig å kjøre under 180 på slike veier som vi har her jeg bor med mye 70 km/t som snittfart og ofte lavere enn det også. På sommeren var jeg ofte ned mot 160... så legger en 20% til så er en fortsatt under 200 på det beste strekkene.

Det jeg er litt redd er at forbruket mye lettere spretter i taket på X enn S, det ser litt slik ut fra de verdiene folk rapporter om, jeg kjørte i ett ekstremt snø/sludd-vær med min gml S og fikk da 273 wh i snitt, det er maks verdi med god margin på den på 43.000 km, da var det 600 meter opp til fjells inkludert! På meg virker det som det er rimelig enkelt å få Xen opp i over 300 wh på flaten så det blir veldig spennende og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å angre på mitt x60 kjøp eller ikke...

Håper og tror litt på at jeg klarer å kjøre den vesentlig "rimeligere" enn det fleste... Har hatt veldig gode resultater på både Leaf og S før så håper min kjørestil passer X ekstra bra;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:11
Sitat fra: cstromme på fredag 09. desember 2016, klokken 23:44
Hva er forventet forbruk på en 75 på langkjøring, men i 80 soner? Og hvor mye batteri er tilgjengelig på 75-utgaven av Model X?

Inkl under null er det målt mellom 73 og 74 kwh tilgjengelig. Samme på 90 er ca 85, så forskjellen er ikke 15, men 11-12 kwh.

Jeg tror at en greit skal komme under 200 ved normal landeveiskjøring sommerstid slik mye av veinettet i Norge er, Sen var ikke vanskelig å kjøre under 180 på slike veier som vi har her jeg bor med mye 70 km/t som snittfart og ofte lavere enn det også. På sommeren var jeg ofte ned mot 160... så legger en 20% til så er en fortsatt under 200 på det beste strekkene.

Det jeg er litt redd er at forbruket mye lettere spretter i taket på X enn S, det ser litt slik ut fra de verdiene folk rapporter om, jeg kjørte i ett ekstremt snø/sludd-vær med min gml S og fikk da 273 wh i snitt, det er maks verdi med god margin på den på 43.000 km, da var det 600 meter opp til fjells inkludert! På meg virker det som det er rimelig enkelt å få Xen opp i over 300 wh på flaten så det blir veldig spennende og jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å angre på mitt x60 kjøp eller ikke...

Håper og tror litt på at jeg klarer å kjøre den vesentlig "rimeligere" enn det fleste... Har hatt veldig gode resultater på både Leaf og S før så håper min kjørestil passer X ekstra bra;)

Jeg har 22" og har aldri vært i nærheten av å gå under 200. En gang ned fra fjellet med mye nedover så ble det 180-190, men når det er vanlig bortover så blir det alltid over 200.

Bjoris

Nei, det er litt veldig varierende info om forbruk, samme i USA, noen har fine verdier, men de aller fleste har egentlig veldig høyt forbruk syns jeg så selv med mye data er jeg veldig spent på hva jeg får til på de veien jeg kjører...

22 drar tydeligvis mye, men også her spriker det veldig på anslagene.

En av de første som kom ble kjørt til Nord-Norge, mener han brukte 206 wh i snitt, men var vel 20 tenker jeg på den...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 13:45
Nei, det er litt veldig varierende info om forbruk, samme i USA, noen har fine verdier, men de aller fleste har egentlig veldig høyt forbruk syns jeg så selv med mye data er jeg veldig spent på hva jeg får til på de veien jeg kjører...

22 drar tydeligvis mye, men også her spriker det veldig på anslagene.

En av de første som kom ble kjørt til Nord-Norge, mener han brukte 206 wh i snitt, men var vel 20 tenker jeg på den...

Dette tok jeg 24. september i år. Da hadde jeg hatt bilen ca. 1 måned, så nok litt høyere forbruk enn senere. Dette er da med 22".




Bjoris

220 om en forutsetter 15% reduksjon med 20 vs 22, altså 253/1,15. Rett skal være rett Øyvind h:)

En tidligere kollega fikk sin i Aug når jeg var ute med den hadde han kjørt 1000 km ca og da var snittet 246 med 20 så det er som sagt mye data som svirrer og en blir ikke helt klok før en får prøvd sin egen med sitt kjøremønster og sine veier...:)

Klarer ikke X60en å kjøre til fjells uten å mellomlade så kan jeg legge til grunn permanent campermoder er jeg redd, fruen har vel uttalt noe om at X60 blir som å kjøre Leaf30 rekkevidde messig noe jeg har lover at, neida, det er det langt i fra..., men ser jo at Leafen lett går under 150 wh og har 28 kwh tilgjengelig så... 200 km på Leafen kan fort bli 260 km på X60en altså (140 wh på Leaf og 220 wh på X60)...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 14:20
220 om en forutsetter 15% reduksjon med 20 vs 22, altså 253/1,15. Rett skal være rett Øyvind h:)

En tidligere kollega fikk sin i Aug når jeg var ute med den hadde han kjørt 1000 km ca og da var snittet 246 med 20 så det er som sagt mye data som svirrer og en blir ikke helt klok før en får prøvd sin egen med sitt kjøremønster og sine veier...:)

Klarer ikke X60en å kjøre til fjells uten å mellomlade så kan jeg legge til grunn permanent campermoder er jeg redd, fruen har vel uttalt noe om at X60 blir som å kjøre Leaf30 rekkevidde messig noe jeg har lover at, neida, det er det langt i fra..., men ser jo at Leafen lett går under 150 wh og har 28 kwh tilgjengelig så... 200 km på Leafen kan fort bli 260 km på X60en altså (140 wh på Leaf og 220 wh på X60)...

Ja, blir spennende å se. Happy wife, Happy life :)

Dette er ned fra Beito med henger [emoji106]



Bjoris

Ifht mulig permanent Campermode så er det jo greit å ha valgt 5 seter så jeg kan sove godt;) :o
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Nasatech

Sitat fra: bjoris på lørdag 10. desember 2016, klokken 16:27
Ifht mulig permanent Campermode så er det jo greit å ha valgt 5 seter så jeg kan sove godt;) :o

Ha, ha! Sant.

Tur hjem fra DK i dag. Blir spennende å se på forbruket tilbake igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA