Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her lades det bare 0,3 ganger i døgnet

Startet av Dolly Duck, fredag 26. august 2016, klokken 11:25

« forrige - neste »

Dolly Duck

Jeg jobber i en kommune som ikke er særlig villig til å ordne en ladeplass til meg. Har en midlertidig ladeplass som ikke er særlig god. Nå har jeg blitt bedt om å spørre en privat bedrift om jeg får leie lading der. Jeg tenker det er dårlig reklame for kommunen hvis jeg går ut og spør private om lading. Det skal egentlig være ganske enkelt å ordne en plass til meg hvis de bare hadde anstrengt seg litt. Vet at i andre kommuner så har det blitt satt opp ladepunkter når ansatte har bedt om det.
Spørsmålet mitt er da om det er noe jeg kan slå i bordet med? Trenger argumenter som gjør at de kanskje tenker seg om og hjelper meg. Jeg har en grei dialog med kommunen og er ikke interessert i å være vanskelig.

THE

Mange offentlige etater er vel ikke blant de mest nyskapende når det gjelder elbiler. Jeg jobber i Statens Vegvesen, og her får vi ikke lov å lade elbil. Det er heller ikke planlagt lademuligheter. Siden det ikke er hurtiglademuligheter i nærheten heller, så har jeg vært nødt til å stikke bort til naboen og spørre pent om å få lade der når jeg har brukt bilen i jobbsammenheng. Ikke noe god reklame for Statens Vegvesen som visstnok skal være opptatt av miljø......
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Staten kan vel ikke trekke det av på skatten - det er vel der hunden ligger begravet.

Uansett fine festtaler og Politikernes (FN's) Klima Bløff (Panel), penga rår  ;)

(og så har vi misunnelsen fra de andre ansatte som tror det dreier seg om tusen vis av kroner i mnd, mens vi snakker om kanskje 250 kr.)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

THE

Fikk jo også den i en diskusjon om elbillading at da må jo de andre ansatte få fylle diesel/bensin på jobb.

Mitt forslag var jo ikke engang å sette opp gratis ladestasjoner, men å etablere noen type2 stasjoner med 22kW og 7,4 kW uttak, og mulighet for fakturering for bruk. Det er en 400V trafo midt på parkeringsplassen, så ikke mye arbeid å få det til.

Det finnes jo greie løsninger der det også kunne åpnes opp for offentlig lading mot betaling utenfor arbeidstid. Visstnok er det Vegdirektoratet som har bestemt at det ikke skal etableres lademuligheter for ansatte på Vegvesenet sine lokasjoner.

Dolly Duck

Litt spent på regninga jeg kommer til å få. Hvor mye koster det å lade en Nissan Leaf når den er litt under halv? 10-15 kroner?
Jeg vurderer også å spørre naboer, men tenker det må være forferdelig flaut for kommunen..

goggo

Dette er rett og slett for jævlig!!!

Jeg synes at @DollyDuck skal navngi her hvilken kommune det gjelder,  slik at den rette lokalavdelingen av elbilforeningen kan be dem ta til vettet :)

Og @THE; er det virkelig slik at Statens Vegvesen forbyr lading av elbiler på sine lokasjoner?
Har du noe skriftlig på dette?  Dette må jo være en sak som det lett går an å få noen store overskrifter på i media, og det er jo absolutt ikke slik våre politikere ønsker at det skal være.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

THE

Leaf med "gammelt" batteri har ca 21-22 kWh netto batterikapasitet. Hvis du regner 1 kr pr kWh for strøm inkludert nettleie så bør det holde. 10-15 kr pr dag dekker da strømutgiftene i ditt tilfelle. Du må huske på at det går mye mer strøm på vinteren, og at du kanskje er nesten tom på vinteren hvis du er litt under halv på sommeren. 15 kr pr dag og 230 arbeidsdager i året gir knapt 300 kr pr mnd.

THE

@goggo. Har en del skriftlig, men ikke noe jeg vil gå ut med offentlig ennå. Tenker å ta det via Elbilforeningen i første omgang hvis det ikke løser seg internt i etaten innen relativt kort tid.

Hodetelefoner

Du må jobbe i Miljøkommunen Spydeberg (ja, de kaller seg dette)? 3 vannkraftverk og ikke en ladestasjon :p 

goggo

Sitat fra: THE på onsdag 22. juni 2016, klokken 11:23
@goggo. Har en del skriftlig, men ikke noe jeg vil gå ut med offentlig ennå. Tenker å ta det via Elbilforeningen i første omgang hvis det ikke løser seg internt i etaten innen relativt kort tid.

Bra :)

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Dolly Duck

Men er det noen som har noen argumenter jeg kan bruke i kommunen for å få dem til å prioritere lading?

Dolly Duck

Ingeniøren

Sitat fra: Dolly Duck på onsdag 22. juni 2016, klokken 16:42
Men er det noen som har noen argumenter jeg kan bruke i kommunen for å få dem til å prioritere lading?

De må komme i gang. Var det ikke 2025 man ikke skulle selge fossil biler lenger - det er under 10 år det, og med saksgangen i kommunal forvaltning så..... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bjølseth1

Hold oss gjerne oppdatert, kommunen jeg jobber i er elbil hater konger
Jo hei å det går

acenta

Ingeniøren

Nå må man dog ikke bli for storforlangende  ;)

Lading på arbeidsplass må være styrt av behovet. Bor man i grisgrente strøk der det ikke finnes lademulighetet i nærheten og man er avhengig av å lade for å kunne bruke elbil på jobb bør det være et krav. Elbiler har tross alt begrenset rekkeviddde og det finnes ikke en lader på hver bensin stasjon slik det finnes bensinpumper.

Har man lademuligheter i nærheten trenger ikke man dette på jobb med mindre arbeidsgiver vil profilere sin miljøvennlige status. Der bør jo stat og kummune gå foran om de mener vi skal være miljøvennlige, eller er det bare penga vår i form av avgifter det vil ha ?

På jobb bygde de nylig et nytt P-hus med 200 plasser. 100 av disse har type 2 ladestasjon, så det går an om man vil  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA