Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her lades det bare 0,3 ganger i døgnet

Startet av Dolly Duck, fredag 26. august 2016, klokken 11:25

« forrige - neste »

THE

Det finnes mange systemer for fakturering av forbruk ved lading, og også systemer som kan kobles opp mot lønnstrekk. Helt enig i at alle arbeidsplasser med parkering for ansatte må ha ladeplasser. Helt enig i at bruk av ladeplasser bør være en betalt tjeneste. Prisen bør legges litt over det man betaler for strøm hjemme, slik at man unngår at de som ikke har behov for lading tar opp plassene unødvendig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

E_S

På jobben (en leir i Forsvaret) er det akseptert å lade elbil i utekontakter som allerede finnes, men det er kommunisert forholdsvis klart at det ikke kommer til å bli brukt fem flate øre på å legge til rette for lading. Kostnadsmessig virker det som det er forståelse for at det dreier seg om småpenger hva angår strømkostnad, men fossilbil-ligaen tror tydeligvis at det koster like mye som å tanke fossilbilene deres og er noe misunnelige.

Vi har heldigvis ganske mange motorvarmeruttak, og så lenge det ikke blir alt for mange elbiler fungerer disse forholdsvis greit. Ellers er det 3-faskontakter med både 16A og 32A her og der, så er ikke så aller verst stilt. På bygget jeg jobber er det heldigvis 4x32A og 6x16A 3-fas ute, dog på litt tungvinte, men likevel brukbare steder.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Ingeniøren

Sitat fra: E_S på fredag 24. juni 2016, klokken 19:34
På jobben (en leir i Forsvaret) er det akseptert å lade elbil i utekontakter som allerede finnes, men det er kommunisert forholdsvis klart at det ikke kommer til å bli brukt fem flate øre på å legge til rette for lading. Kostnadsmessig virker det som det er forståelse for at det dreier seg om småpenger hva angår strømkostnad, men fossilbil-ligaen tror tydeligvis at det koster like mye som å tanke fossilbilene deres og er noe misunnelige.

Vi har heldigvis ganske mange motorvarmeruttak, og så lenge det ikke blir alt for mange elbiler fungerer disse forholdsvis greit. Ellers er det 3-faskontakter med både 16A og 32A her og der, så er ikke så aller verst stilt. På bygget jeg jobber er det heldigvis 4x32A og 6x16A 3-fas ute, dog på litt tungvinte, men likevel brukbare steder.

Vi får håpe at alle kontakter og kurser er ok da, siden de sier det er fritt fram å lade der man vil... Hvis det brenner så hadde det sikkert lønt seg med 50-100 dedikerte plasser i stedet....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

Sitat fra: KjellG på fredag 24. juni 2016, klokken 15:06
På min arbeidsplass er det 7000 ansatte og 1000 p-plasser. Om alle disse 1000 plassene blir utstyrt for lading 10 A i kontortiden så blir det 2,3 MW.

"Alle har krav på p-plass og lading"?

Hvorfor skulle det bli 2,3 MW?

Fordi du hadde tenkt til å legge lampettkontakter til alle mann?

Med lastbalanserte ladepunkt trenger du bare nesten halvparten av effekten.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

erikf

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 25. juni 2016, klokken 09:00
Sitat fra: KjellG på fredag 24. juni 2016, klokken 15:06
På min arbeidsplass er det 7000 ansatte og 1000 p-plasser. Om alle disse 1000 plassene blir utstyrt for lading 10 A i kontortiden så blir det 2,3 MW.

"Alle har krav på p-plass og lading"?

Hvorfor skulle det bli 2,3 MW?

Fordi du hadde tenkt til å legge lampettkontakter til alle mann?

Med lastbalanserte ladepunkt trenger du bare nesten halvparten av effekten.
Når det først er dimensjonert en arbeidsplass for 7000 arbeidstakere der vil jeg tro at 2300kW ikke er spesielt mye, verken på anlegget eller økonomisk (2000 kr pr time i strømkostnad for å lade tusen biler)
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

E_S

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 25. juni 2016, klokken 07:59

Vi får håpe at alle kontakter og kurser er ok da, siden de sier det er fritt fram å lade der man vil... Hvis det brenner så hadde det sikkert lønt seg med 50-100 dedikerte plasser i stedet....

Av alle disse er det 80% motorvarmerstolper, 15% 3-faskontakter av varierende slag og bare de siste 5% er vanlige Schuko på vegg-greier, så tror nok det skal gå bra. I tillegg er bygningsmassen relativt moderne, så det er ikke gamle, skrøpelige el-anlegg. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Beckern

Sitat fra: Øystein16 på fredag 24. juni 2016, klokken 12:16
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 24. juni 2016, klokken 08:04

Det bør alle arbeidsplasser ha så lenge man ikke klarer å bygge ut infra strukturen fort nok. Slik der er i dag må de fleste ordne med lading selv, man kan ikke bare stikke ned på den lokale bensinstasjonen slik alle med fossilbil kan.

Dei fleste som kjøper elbil/ladbar bil bør primært ha ladeplass heime, og at denne bør dekka dagleg behov. Når nye elbilar får betre kapasitet og salet av alle typar ladbare bilar aukar, vil og bruktmarkedet for ladbare bilar veksa, bilane vert billege og konsekvensen vert at me raskt eit nytt problem med meir og meir trafikk og parkeringsplassar i sentrum. Det er enkelt, rimeleg og komfortabelt å køyra elbil.

Elbilforeningen har og eit formål om og å få tilrettelagt for lading av ladbare hybridar med reell rekkevidde på 50 km. Dersom alle får rett til lade-og parkeringsplass på arbeid, bør dei fleste sjå at elbil/ladbare bilar og vert eit problem.

Me har ein ladbar Golf. Dei siste tre vekene har med i sum køyrd ca 600 km og brukt 2 l. bensin. Me ladar kun heime og heilt utan stress. Sett at batterikapasiteten og aukar med 50% for ladbare hybridar og at dei kan lada i begge endar av dagleg pendling, får ein enkelt dekt 150 km dagleg køyring med el. Vidare betyr det mindre bensinforbruk. Den vil og fungera godt om vintaren, og det er ikkje ein stressfaktor om batteriet vert tomt. Når det gjeld VW Golf er nettoprisen (bilpris eksl. mva) i prinsippet den same for hybrid og elbil.

Eg trur det er viktig at det offentlege - som ofte har god/sentral lokalisering - tenkjer seg godt om før det tildeler dedikerte lade- og parkeringsrettar.

Tror du må se litt på de lokale forholdene. I en liten kommune med noen få p-plasser utenfor parkerer alle på samme plass uansett. Man setter bare opp stolpe ved hennes plass. Reservasjon er ikke nødvendig og utløser dessuten skattetekniske utfordringer.
I en større kommune må man tenke annerledes. Først og fremst må tilbudet stå i stil med parkeringstilbudet til generelt til de ansatte. I de fleste tilfeller har de alt stor områder reservet til ansatte. Har kan man selvsagt sette opp ladestasjoner etter behov. Reservasjon for ladende biler er kurant og man setter opp nok plasser for slike. Betaling eller ikke er egentlig en helt annen sak.
Resten forsto jeg ikke med mindre du mente det skulle være fare for at alle kommuner blir pålagt å sette opp gratis ladeplasser reservert for den enkelte ansatte. Noe som jo ville være ganske komisk og utopisk.


THE

Jeg vet det er en del arbeidsplasser der det er for få parkeringsplasser i forhold til behovet, og de likevel har klart å sette opp lademuligheter uten noen form for reservering.

Et eksempel er en offentlig bygning i nærheten der de har 8 ladestasjoner som er reservert for elbil fram til kl 09. Hvis det er ledig etter kl. 9 kan hvem som helst parkere der. Før kl 9 er det normalt ledig på de "ordinære" parkeringsplassene, men etter kl 9 er det fullt. Med denne løsningen så må man komme tidlig hvis man skal få ladeplass, men man slipper irritasjon hos bilister som ikke finner parkering samtidig som de ser at det er ledig på ladeplassene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ingeniøren

Sitat fra: THE på onsdag 29. juni 2016, klokken 09:26
Jeg vet det er en del arbeidsplasser der det er for få parkeringsplasser i forhold til behovet, og de likevel har klart å sette opp lademuligheter uten noen form for reservering.

Et eksempel er en offentlig bygning i nærheten der de har 8 ladestasjoner som er reservert for elbil fram til kl 09. Hvis det er ledig etter kl. 9 kan hvem som helst parkere der. Før kl 9 er det normalt ledig på de "ordinære" parkeringsplassene, men etter kl 9 er det fullt. Med denne løsningen så må man komme tidlig hvis man skal få ladeplass, men man slipper irritasjon hos bilister som ikke finner parkering samtidig som de ser at det er ledig på ladeplassene.

Vi har det slik, dog ikke offentlig men fungere greit  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Nå må dere ikke komme her med praktiske løsninger på uløslige prinsipper. ;)

KjellG

Dette fungerer bare en kort tid til antall el-biler har økt litt mer.
Behov for parkering er ikke en gyldig begrunnelse. Jfr arbeidsplass der det bare er parkering for én av syv ansatte.

Rasmus.B

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 25. juni 2016, klokken 09:00
Sitat fra: KjellG på fredag 24. juni 2016, klokken 15:06
På min arbeidsplass er det 7000 ansatte og 1000 p-plasser. Om alle disse 1000 plassene blir utstyrt for lading 10 A i kontortiden så blir det 2,3 MW.

"Alle har krav på p-plass og lading"?

Hvorfor skulle det bli 2,3 MW?

Fordi du hadde tenkt til å legge lampettkontakter til alle mann?

Med lastbalanserte ladepunkt trenger du bare nesten halvparten av effekten.
Rav4_EV
Det er meget mulig at flere hadde giddet å ta det du skriver noenlunde seriøst om det ikke hadde vært for den syrlige og besserwisser tonen du har i omtrent alle innlegg her på forumet.
Du innehar sikkert en masse kompetanse rundt elbiler og lading av disse, men det hjelper ikke å idioterklære  alle som ikke ser det samme som deg.

Man kan jo lure på hva det er du ønsker å oppnå?

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

GOLF-raider

#42
Det var utlyst støtte til klimasatsing i kommunene nu;
med søknadsfrist 23 juni.
Eksempler som utløser støtte var:   «Ladepunkter
eller annen infrastruktur som stimulerer kommuneansatte
og andre innbyggere til fossilfri biltransport»!
«Etablering av energistasjoner»
«Etablering av plasser for bildeling» etc.
Jfr:
http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Klima/Klimasats---stotte-til-klimasatsing-i-kommunene/Klimavennlig-transport---Klimasatsmidler/
Herværende kommune var ikke interesert;   fordi de
da måtte dekke 50% av kostnaden sjøl,  pluss strømforbruket.
De hadde dessuten nettopp brukt en million kroner på å kjøpe
et nytt nødstrømsagregat  +33.000 kr. på å fylle dieseltanken...
Så da så..........
http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2016/06/19/100-millioner-%C2%ABingen%C2%BB-tr%C3%B8ndere-vil-ha-12904929.ece
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Rav4_EV

@Rasmus.B

Det er svært vanskelig å svare andeledes når man har deltatt i elbilmiljøet i snart 20 år. Trygghet er et nøkkelord når det gjelder elbilens fremme. Man skal ikke ha mer enn en dødsbrann før det vises solid på salgsstatistikken i tillegg til den vanlige fossilbilflokken som selvsagt får gode argumenter for å snakke ned elbilen.

Det er mange nye elbilbrukere som henvender seg på forumet for å få råd om lading.
For mange skjer lading om natten da folk sover og faren er størst.

Dessverre er for lett å fremstå anonymt på forumet og gi råd om tvilsomme løsninger.

Daglig er det forumdeltakere som forklarer om hvordan du kan jukse deg til en kontakt fra elektrikeren eller benytte eldre installasjoner uten en kvalitetskontroll.

Mine angrep på husholdningsstikket er godt faglig begrunnet både fra myndigheter og elbilforeningen.

Jeg kan se at jeg til tider kan fremstå spydig men "besserwisser" bør du adressere til de som faktisk anonymt fremstår med råd som går på tvers av de overnevnte kilder.








Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

E_S

Greia er at mange "fagpersoner" er glade i å selge grisedyre løsninger med fancy ladestasjoner, lastbalansering og lignende når noen enkle CEE-stikk til en brøkdel av prisen er like trygt og mye mer realistisk å gjennomføre..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA