Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Her lades det bare 0,3 ganger i døgnet

Startet av Dolly Duck, fredag 26. august 2016, klokken 11:25

« forrige - neste »

cra

Jeg tror noe av det viktigste er å signalisere at man er villig til å betale for det strømmen koster (og evt. være med på kostnaden med installasjon hvis det kniper). Tror mange er av den oppfatning at elbilister forventer og krever å få alt gratis. Viktig å få lagt den myten død.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Philip Marlowe

En ting er elbiler, men det selges jo mange plugg-inn-hybrider for tiden. Skal det være noe miljømessige fordeler med slike kjøretøy så må de kunne lades på arbeidsstedene - både de kommunale/statlige og private.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Bjølseth1

Jeg sa jeg kunne betale for elektriker for montering, de kunne trekke meg xxxkr pr mnd for strømmen, jeg sa jeg kunne ta utgiftene på vedlikehold.... Men fikk fortsatt nei....
Nå går de rundt å teller elbiler på avgiftsparkering for å se hvor mye de taper i kr.........
Kommunene er griske etter penger... Miljøprofilen de prøver å vise oss finner dere  i nederst skuff innerst i arkiv avd i kommunene.
Jo hei å det går

acenta

Dolly Duck

Oppdatering: Jeg sendte e-post til kommunalsjef i dag. Jeg skrev at jeg kom til å spørre private om jeg fikk lade til dem, men at det ville være veldig dårlig reklame for kommunen. Jeg lurte på om de virkelig ville ha det sånn.
Her er svaret jeg fikk:

Jeg ser utfordringen i at kommunen ikke har kommet i mål med ladestasjoner for el-biler.

Rådmannen har bestilt en sentrumsanalyse for å ha et totalbilde av hvordan sentrum bør utvikles og organiseres i framtiden.

Denne skal være ferdig utredet i løpet av 2016 og ladepunkter for el-bil er bl.a. et tema i denne.



I mellomtiden ber jeg derfor om at du søker andre løsninger for lading av el-bil.




Dolly Duck

Og jeg bor i grisgrendte strøk. Ingen hurtiglader tilgjengelig. 

Rav4_EV

Slik som svaret ditt er forfattet bør du vel snakke med noen politikere som kan gi det rette signalet til administrasjonen.
Trenger du hjelp kan du gjerne ringe meg. 10 års fartstid som lokalpolitiker. ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Dolly Duck

Jeg trenger bare en liten stikk-kontakt.... Trenger ikke egen ladestasjon. Koster ikke all verden.

Jeg har kompetanse som er etterspurt i en liten kommune.. Får ekstra betalt for dette, men å legge forholdene litt til rette så jeg gidder å jobbe der, det er ikke viktig.

Takk for tilbud om hjelp Rav4-EV, jeg skal se om jeg gidder å ta en liten kamp. Jeg klarer det på egen hånd. Har litt erfaring på baken selv.

Bjølseth1

Virker som at de kommunalesjefene har gått samme kurset
Jo hei å det går

acenta

Øystein16

Sitat fra: Dolly Duck på torsdag 23. juni 2016, klokken 22:38
Jeg trenger bare en liten stikk-kontakt.... Trenger ikke egen ladestasjon...

Det du ber om krev eit godkjent ladepunkt med parkeringsplass, og at det er dedikert til deg. Det er mange som kan ønskje seg ei slik løysing.

Dolly Duck


Dolly Duck

Sitat fra: Øystein16 på fredag 24. juni 2016, klokken 06:14
Sitat fra: Dolly Duck på torsdag 23. juni 2016, klokken 22:38
Jeg trenger bare en liten stikk-kontakt.... Trenger ikke egen ladestasjon...

Det du ber om krev eit godkjent ladepunkt med parkeringsplass, og at det er dedikert til deg. Det er mange som kan ønskje seg ei slik løysing.
Her er ikke mangel på parkeringsplasser. I tillegg er det helt greit at jeg går litt, så dette skal ikke være et problem.

Ingeniøren

#26
Sitat fra: Øystein16 på fredag 24. juni 2016, klokken 06:14
Sitat fra: Dolly Duck på torsdag 23. juni 2016, klokken 22:38
Jeg trenger bare en liten stikk-kontakt.... Trenger ikke egen ladestasjon...

Det du ber om krev eit godkjent ladepunkt med parkeringsplass, og at det er dedikert til deg. Det er mange som kan ønskje seg ei slik løysing.

Det bør alle arbeidsplasser ha så lenge man ikke klarer å bygge ut infra strukturen fort nok. Slik der er i dag må de fleste ordne med lading selv, man kan ikke bare stikke ned på den lokale bensinstasjonen slik alle med fossilbil kan.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øystein16

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 24. juni 2016, klokken 08:04

Det bør alle arbeidsplasser ha så lenge man ikke klarer å bygge ut infra strukturen fort nok. Slik der er i dag må de fleste ordne med lading selv, man kan ikke bare stikke ned på den lokale bensinstasjonen slik alle med fossilbil kan.

Dei fleste som kjøper elbil/ladbar bil bør primært ha ladeplass heime, og at denne bør dekka dagleg behov. Når nye elbilar får betre kapasitet og salet av alle typar ladbare bilar aukar, vil og bruktmarkedet for ladbare bilar veksa, bilane vert billege og konsekvensen vert at me raskt eit nytt problem med meir og meir trafikk og parkeringsplassar i sentrum. Det er enkelt, rimeleg og komfortabelt å køyra elbil.

Elbilforeningen har og eit formål om og å få tilrettelagt for lading av ladbare hybridar med reell rekkevidde på 50 km. Dersom alle får rett til lade-og parkeringsplass på arbeid, bør dei fleste sjå at elbil/ladbare bilar og vert eit problem.

Me har ein ladbar Golf. Dei siste tre vekene har med i sum køyrd ca 600 km og brukt 2 l. bensin. Me ladar kun heime og heilt utan stress. Sett at batterikapasiteten og aukar med 50% for ladbare hybridar og at dei kan lada i begge endar av dagleg pendling, får ein enkelt dekt 150 km dagleg køyring med el. Vidare betyr det mindre bensinforbruk. Den vil og fungera godt om vintaren, og det er ikkje ein stressfaktor om batteriet vert tomt. Når det gjeld VW Golf er nettoprisen (bilpris eksl. mva) i prinsippet den same for hybrid og elbil.

Eg trur det er viktig at det offentlege - som ofte har god/sentral lokalisering - tenkjer seg godt om før det tildeler dedikerte lade- og parkeringsrettar.







Salt-Hv27

Kommunen her har i øyeblikket to 16A Schuko-uttak på P-plasser reservert for lading av bil, men driver og opparbeider ladestolper på ansatte-parkeringa. Jeg vet ikke om de skal ta betalt for strømmen, og om det er 16A Schuko/industrikontakt eller type 2 kontakt (er pensjonert derfra nå), men etter min ringe mening burde det være betaling. Andre bilister får jo ikke gratis drivstoff av arbeidsgiveren sin.
Kommunen har nettopp installert et digert solcelleanlegg på returstasjonen, og produserer derfor en stor del av strømforbruket sjøl.
Men det både offentlige og private arbeidsgivere i strøk der kollektivtrafikken ikke er hyppig bør gjøre, er å ha lademuligheter.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

KjellG

På min arbeidsplass er det 7000 ansatte og 1000 p-plasser. Om alle disse 1000 plassene blir utstyrt for lading 10 A i kontortiden så blir det 2,3 MW.

"Alle har krav på p-plass og lading"?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA