Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fjernstyring/tidsur på webasto og vifte - Saxo

Startet av ebye, mandag 18. oktober 2010, klokken 13:04

« forrige - neste »

ebye

Om bilens NiCad batterier går mot slutten, hva innebærer et bytte til Lithiumbatt...?

Bytter man til en kombinasjon av batterier som samlet gir 114V og 200Ah eller blir det 19 nye Lithium 6V?

Må andre ting byttes i tillegg; battstyring, Lader mm. osb.?

Er det "plass til" mere el mindre kjørelengde i samme batt kassen?

Veier full kasse med Lithium samme som org batt 265KG?





Hva koster dette i deler?

Hvor mye arbeid dreier det seg om?

Baltor

Dette er absolutt ikke en oppgradering du skal tenke på å gjøre selv hvis du ikke har mer kompetanse enn dette! (forslag: les deg opp her på forumet)

I Think kan en sette inn opptil 44 celler LiFePo4. Da får en noe over opprinnelig driftsspenning. Cellene kan være store eller små, alt etter hvor mye penger en vil spandere og hvor mye kjørelengden betyr. Kjørelengden kan gjerne bli lengre, vekten gjerne noe mindre. Bilen gjerne litt sprekere.

I tillegg til disse cellene må det settes inn et BMS system, (i tillegg til bilens originale BMS), dette må kommunisere med laderen, og helst også motorstyringen.
Det er i det hele tatt endel feller en kan gå i, går en i disse blir det dyrt, eller enda verre, smeltet batteri eller nedbrent garasje! >:(
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Som Baltor sier så må ombygging gjøres riktig for at det skal bli vellykket. Litiumbatteriene liker f.eks meget dårlig overlading, og må laderen må derfor overstyres, eller byttes ut.

Nå er det 2-3 firmaer her på forumet som tilbyr ombygging til Litium. Prisene ser ut til å begynne like over 100K, men resultatat er en sprekere bil, med lengre rekkevidde.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OneMore

Heisan, når det snakkes om overstyring av lader så er det vel å kutte spenningen før den blir for høy. Som gjøres med rele/kontaktorer ?

Men vil ikke det likevel gi feil ladefeilkurve for Lithi....b ?

Hvorfor er det nødvendig å overstyre motorstyring som baltor nevner ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Baltor

Sitat fra: OneMore på fredag 29. oktober 2010, klokken 22:13
Heisan, når det snakkes om overstyring av lader så er det vel å kutte spenningen før den blir for høy. Som gjøres med rele/kontaktorer ?
Men vil ikke det likevel gi feil ladefeilkurve for Lithi....b ?
Hvorfor er det nødvendig å overstyre motorstyring som baltor nevner ?
LiFePO4 skal lades med cc-cv, det vil si holde en fast tilpasset spenning helt til ladestrømmen går mot null.
Hvis enkeltceller blir varme eller får for høy spenning må ladingen stoppes.
På samme måte må forbruket bli stoppet hvis spenningen i enkeltceller blir for lav. Det er veldlig upraktisk og trafikkfarlig om dette skjer ved at bilen bråstopper ute i trafikken...
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

OneMore

Sitat fra: Baltor på fredag 29. oktober 2010, klokken 23:37
Sitat fra: OneMore på fredag 29. oktober 2010, klokken 22:13
Heisan, når det snakkes om overstyring av lader så er det vel å kutte spenningen før den blir for høy. Som gjøres med rele/kontaktorer ?
Men vil ikke det likevel gi feil ladefeilkurve for Lithi....b ?
Hvorfor er det nødvendig å overstyre motorstyring som baltor nevner ?
LiFePO4 skal lades med cc-cv, det vil si holde en fast tilpasset spenning helt til ladestrømmen går mot null.
Hvis enkeltceller blir varme eller får for høy spenning må ladingen stoppes.
På samme måte må forbruket bli stoppet hvis spenningen i enkeltceller blir for lav. Det er veldlig upraktisk og trafikkfarlig om dette skjer ved at bilen bråstopper ute i trafikken...

Men da er spørmålet, er ikke den originale laderen for fjern til å benyttes ?
Jeg skjønner jo at det er annen kurve, hva er tiltaket egentlig for å bruke
originale lader på LFP ?
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Baltor

Jeg har ikke anbefalt å bruke original lader i Think. (men det er noen som gjør det de kan sikkert svare deg).

Et annet poeng er at original lader er mangelvare, og dermed dyr.

Vi (PerBear og Baltor) skal i løpet av noen dager legge ut en liste med "fjellvettregler for oppgradering" i tråden "oppgradering til Litium"
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2876.0
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på fredag 29. oktober 2010, klokken 23:37
LiFePO4 skal lades med cc-cv, det vil si holde en fast tilpasset spenning helt til ladestrømmen går mot null.

Dette strides det også om.

Best ladeteknikk skal i følge mine kilder være mest mulig strøm helt til enkeltcellespenningsbassert stop.

Originalladeren egner seg meget godt da den leverer full strøm opp til 153++ Volt
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

PerBear

Sitat fra: elektrolux på lørdag 30. oktober 2010, klokken 20:00
Sitat fra: Baltor på fredag 29. oktober 2010, klokken 23:37
LiFePO4 skal lades med cc-cv, det vil si holde en fast tilpasset spenning helt til ladestrømmen går mot null.
Dette strides det også om.

Best ladeteknikk skal i følge mine kilder være mest mulig strøm helt til enkeltcellespenningsbassert stop.

Originalladeren egner seg meget godt da den leverer full strøm opp til 153++ Volt
The tried and true method of charging Lithium cells has been CC/CV, or Constant Current/Constant Voltage.

Det er tatt fra denne forumlinken hvor også alternative ladeprofiler er beskrevet: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=218928

F.eks. er laptopbatterier testet med forskjellige ladeprofiler, her er en eldre artikkel om dette:
"Comparison of Capacity Fade of Sony 18650 Cells Charged with Different Charging Protocols" http://vtb.engr.sc.edu/vtbwebsite/downloads/publications/Sikha_paper_1-final-version.pdf

Det kommer også stadig nye varianter av litiumbaserte sekundærceller. Enkelte av disse skal ha helt spesiell lading for å virke best og vare lengst men det er kostbart å eksperiementere på egenhånd - av erfaring blir man klok, dog sjelden rik pleide min tidligere sjef å si: han landet et jagerfly men desverre uten hjul, han (og instruktøren) glemte å ta ut understellet. :o

Så for å unngå risiko for brann og ødeleggelse, og for å få lang levetid på cellene er det viktig å:
1. Holde seg innenfor celleprodusentens anbefaling når det gjelder bruk (maks strøm,min og maks spenning og min og maks temperatur).
2. Tilsvarende når det gjelder ladeprofil.
3. Velge en leverandør som gir deg korrekte data for punkt 1 og 2.

Jeg mener det også er et krav for en akseptabel ombygging til litium at en følger celleprodusentens prosedyre/anbefaling. Det var lagt veldig stor vekt på avvik fra celleprodusentens anbefalinger under gransking av PHEV ombygget Prius som er linket i dette innlegget:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=2857.msg23230#msg23230

Selvsagt kan det være at produsenten er mer enn nødvendig konservativ, men er det verd å ta den sjansen med en batteripakke til en månedslønn eller to eller tre?

På en elsykkel er det derimot rom for å eksperimentere - en kommer no alltids hjem selv om batteriet er dødt. Og det å ødelegge hele pakken koster ikke mer enn en bedre middag for to ;-)  (Bare en ikke sett fyr på huset/garasjen...)  ::)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Heisan, mye kjekk lesing her.

Det virker som ikke alle er helt enige.

Jeg har rotet mye rundt på google og har funnet denne anbefaling.

Anbefalt ladekurve: IU1U2o

- Normal lading: konstat strøm <0.5CA til 3.5V pr. celle
- Balanserings fase: Konstant strøm 1 amp til 3.65v pr. celle.
- Slutt lading: konstant strøm på 3.65v til strøm <0.01 CA
- Stop - Slå av lading.


Kan noen fortelle hvilken ladekurve Think har og om det er mulig å lage den ladekurven eller et kompromi ? Eks. med kontaktorer ?

Ser at det nevenes at Think lader er sjelden og dyr, min mening er at det er dyrere å kjøpe en ny for å legge denne på hyllen.
Samtidig, viss man kjøpte en ny hvordan vil den snakke sammen med andre systemer i Thinken ??
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Rav4_EV

#10
1. Ladekurven i orginal Think lader er uinteressant til bruk på li-ion. Kan brukes som "bulk charger".
   
2. Ladekurven fra li-ion produsenten må følges, PÅ CELLENIVÅ !!!

3. Det finnes ingen ladere som har "riktig" ladekurve for li-ion når den lader flere celler enn en.  

4. En god BMS overvåket samtlige celler, og styrer laderen deretter.


AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

PerBear

Sitat fra: OneMore på søndag 31. oktober 2010, klokken 09:34

Ser at det nevenes at Think lader er sjelden og dyr, min mening er at det er dyrere å kjøpe en ny for å legge denne på hyllen.
Samtidig, viss man kjøpte en ny hvordan vil den snakke sammen med andre systemer i Thinken ??
Du har truffet spikeren på hodet ;-) To store fordeler med å beholde original lader!
Ulempen er at original lader er vanskelig å få tak i dersom den må byttes. Som har den fordelen at bruktprisen trolig dekker prisen for en ny lithiumlader.
Kommunikasjon mellom Think BMS og original lader er et annet spørsmål som kan fikses på tre måter:
1. Bruke en Think kompatibel lader
2. Lure bms til å tro at lader er all right
3. Bytte både lader og Think BMS.

Jeg tror 1 er løsningen med minst problemer men at 3 er den mest profesjonelle løsningen.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

OneMore

Sitat fra: PerBear på søndag 31. oktober 2010, klokken 10:39
Sitat fra: OneMore på søndag 31. oktober 2010, klokken 09:34

Ser at det nevenes at Think lader er sjelden og dyr, min mening er at det er dyrere å kjøpe en ny for å legge denne på hyllen.
Samtidig, viss man kjøpte en ny hvordan vil den snakke sammen med andre systemer i Thinken ??
Du har truffet spikeren på hodet ;-) To store fordeler med å beholde original lader!
Ulempen er at original lader er vanskelig å få tak i dersom den må byttes. Som har den fordelen at bruktprisen trolig dekker prisen for en ny lithiumlader.
Kommunikasjon mellom Think BMS og original lader er et annet spørsmål som kan fikses på tre måter:
1. Bruke en Think kompatibel lader
2. Lure bms til å tro at lader er all right
3. Bytte både lader og Think BMS.

Jeg tror 1 er løsningen med minst problemer men at 3 er den mest profesjonelle løsningen.

Hei igjen,

Jeg kunne tenkt meg å prøve begge deler, har ikke bare en ekstra Think lader men to. Hadde vært kjekt å vite om en Think kompatibel lader ?

Ditt alternativ nr.3 vil vel gjerne involvere ennå mer ?
Tenker på på motorstyring osv. ??

I det svar 2. Hva mener du, lure think sitt eksisterene BMS eller det nye ettermonterte ?

Jeg tror det er enkleste er å bruke Think lader, men bruke en kontaktor
til å bryte lading ved oppnådd spenning. Men da har man ikke den
myke balanseringsladingen. Men den vil man ikke ha uansett viss man
bryter lading tidligere som man gjør i 50% av tilfeller ?

Dette blir moro å prøve på, men vil helst slippe å svi av en pakke ;-)
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

elektrolux

#13
Sitat fra: OneMore på søndag 31. oktober 2010, klokken 09:34
Kan noen fortelle hvilken ladekurve Think har

Think lader med 20/15 A til 153V eller 3,47V/litium celle, for så å lade med 5A til litium BMS slår av laderen bassert på litiumcellenes behov. F.eks når høyeste celle når 3.8V. Ballansering foregår gjerne med shunting i 5A fasen.

Siden Think laderen ikke kommer over 181V vil dette sikre en mot skader om Litium BMS skulle svikte. 181V / 44 celler blir 4,11V / celle som ikke fører til brann.

Kjørte selv en stund uten automatisk ladestyring (kun ballansering) av nettop denne årsaken, men det går ut over levetiden på LiFePo cellene å lade til så høy spenning.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Hvis jeg hadde invistert i en helt ny lithium pakke hadde jeg ikke vært i tvil. Jeg hadde satt inn en ny lader og BMS som er beregnet for lithiumbatterier. Den ekstra kostnaden i ny lader vil jeg si er en billig forsikring. Den gamle Think laderen burde det være nok av gamle Thinker som har bruk for vil jeg tro.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA