Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prisøkning pga valuta er et faktum. Hva gjør dere med X reservasjon?

Startet av krister461, torsdag 25. august 2016, klokken 22:49

« forrige - neste »

krister461

Hallais,

Har for tiden to elbiler som deler en enkelt kurs 16A 3-fase-kurs i garasjen. Jeg har kjøpt inn to stk Tesla Wall connectors, og planen var å koble den ene av disse på eksisterende kurs for å lade E-golfen og den andre på en ny 32A 3-fase-kurs ut i garasjen for å lade Teslaen. Planen er å koble begge slik at de tillatter "2-fase"-lading av Teslaer.

Elektriker kommer på befaring på torsdag, men på telefon var han skeptisk til å gjøre som jeg ønsket da det ville være lite igjen til resten av huset om jeg ladet begge to på maks da jeg "kun" har 63A inn i huset.

Et alternativ kan da være å koble begge ladestasjonene til ny 32A kurs slik at jeg kan lage begge på 16A til vanlig og la Teslaen lade alene på 32A ved behov. Det er ikke optimalt, men gir meg i alle fall mulighet til å øke ladehastigheten til Teslaen ved behov.

Han snakket også om å kanskje øke inntaket på huset til 80A og legge en større kurs (45A) ut i garasjen til eget sikringskap.

Noen innspill til dette? Noe jeg bør huske på når elektriker kommer på befaring?

Hvordan fungerer egentgli "Load Sharing" funksjonen til ladestasjonene? Vil den fungere også når den ene bilen er en e-golf?
(Ref. https://www.teslamotors.com/support/load-sharing-tesla-wall-connector)

Setter pris på alle svar!

Griffel

Sitat fra: krister461 på tirsdag 21. juni 2016, klokken 15:36
Hallais,

Har for tiden to elbiler som deler en enkelt kurs 16A 3-fase-kurs i garasjen. Jeg har kjøpt inn to stk Tesla Wall connectors, og planen var å koble den ene av disse på eksisterende kurs for å lade E-golfen og den andre på en ny 32A 3-fase-kurs ut i garasjen for å lade Teslaen. Planen er å koble begge slik at de tillatter "2-fase"-lading av Teslaer.
Hvordan fungerer egentgli "Load Sharing" funksjonen til ladestasjonene? Vil den fungere også når den ene bilen er en e-golf?
(Ref. https://www.teslamotors.com/support/load-sharing-tesla-wall-connector)
Setter pris på alle svar!
Med de bilene du har kan du utnytte 3x230V kursen optimalt uten å bekymre deg om lastdeling.
Om du har en Golf og en Tesla får du utnyttet en 3x230V kurs optimal om du kobler slik:
L1, L2 og L3 er betegnelsene på ledere l1,l2,l3 og N er betegnelse på klemmene i boksen.
Tesla kontakten L1-l1, L2-l2, L3-N teslaboksen settes til 32A. Golf kontakten L1-l1, L2-N denne settes til 16A.

Når Tesla lader alene blir strømmene L1=18A, L2=18A, L3=32A. (8,4kW)
Når Golfen kobles til samtidig og trekker 16A bør strømmen bli felles L1=L2=30A L3=32A. (Tesla 8,4kW Golf 3,6kW)

Om en måler i Tesla kontakten L1=L2=18A, L3=32A
om en måler i Golf kontakten L1=L2=16A.
Så lenge du har disse to bilene skjer det som du ser ingen lastdeling tilsammen utnytter de kursen nermest optimalt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#2
Med en golf enfas og en tesla 2fas-kobling får en utnyttet 3 fas ganske lik.

Hva så med stk. 2 Tesla 2-faskobling?
Dette er egentlig 4 laster og er derfor umulig å dele likt på 3 faser.

Lastdeling virker nok greit om en har 400V trefas eller 230V enfas kurser. I ditt tilfelle med 3fas 230V og 2-faskobling er jeg litt usikker på hvordan det vil gå når du lader 2 Tesla, dette avhenger av detaljer i veggboksen som jeg ikke kjenner, jeg er ikke optimist.

Så elektrikker burde måle om det jeg skriver stemmer. Lastdele-funksjonen ligger i veggboksen ikke i bilens lader så det spiller inge rolle hvilken type bil så lenge pluggen passer.

Om boksene kobles likt L1-l1,L2-l2 og L3-N vil det sikkert virke, men ikke optimalt, ladingen vil bli unødvendig redusert med Golf og Tesla samtidig.

Om boks 1 kobles L1-l1,L2-l2 og L3-N og boks 2 L1-l1 ,L2-N og L3-l2 kan hende virker men jeg er mer enn litt i tvil.

En vil ha en last mellom L1-L3(N), L2-L3(N) fra Tesla 1, L1-L2(N) og L3(l2)-L2(N) fra Tesla 2.
Lastmålingen skjer i masterboksen ved summasjon:
Il1 = I1-3boks1+I1-2boks2,
Il2 = I2-3boks1+I2-3boks2
Il3 = 0
I N = I1-3boks1+I2-3boks1+I1-2boks2+I2-3boks2
Jeg vet ikke om master benytter alle og baserer seg på den høyeste eller bare benytter 1 av disse verdier. Avhengig av logikken her kan det virke eller ikke. Alle disse strømmene er jo vektorer, siden en ved enfas kobling eller 400V trefas, kobler boksene likt er summering enkel, siden boksen ikke vet at dette er en annen type kobling legger den sikkert her også sammen linjert.
Problemet nå er at den kalkulerte Il1 ikke stemmer med IL1,
Il2 ikke stemmer med IL2 og Il3 ikke stemmer med IL3, IN har en verdi, men N har du ikke. Reguleres lasten etter den kalkulerte Il1=32A vil den virklige strømmen øke til over 32A og sikringen gå, reguleres det slik at kalkulert IN=32A vil den virklige strømmen ligge en del under 32A.

Konklusjonen blir derfor Lastdeling og 2fas kobling vil ikke fungere tilfredstillemde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Hjertelig takk for informasjon.

Det er ikke alt jeg henger med på, men om jeg forstår deg korrekt så vil det beste for meg være å droppe lastdeling. Om de kobles korrekt så vil jeg kunne dra 8,4kW på Teslaen og 3,6kW på Egolfen på en 230V 32A 3-fase kurs, som er mer enn jeg hadde forventet.

Et minus med dette er riktignok at jeg hadde tenkt å også å låne bort ladestasjonen til Egolfen eventuelle gjester, enten de kjører Egolf eller Tesla, da denne skal plasseres nærmest garasjeporten. Men, jeg får heller vike plass i garasjen om jeg faktisk får en Tesla-gjest som trenger mer en 3,6kW.

Videre skal ladestasjonen til Egolfen seinere benyttes til en Model 3. Men, jeg får heller vurdere å koble om hvis jeg ser behovet og muligheten for å la den lade på mer enn 3,6 kW.

Griffel

Riktig forstått. Men det må altså kobles slik at Tesla lader fra to faser og Golf fra den tredje. Ladere ligger mellom L og N i boksen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

#5
Da var ny kurs på plass i garasjen med 230V 3-fase og 32A.

Første ladestasjon er koblet opp (neste kommer i morgen). Tidligere har jeg som nevnt ladet på en 16A 3-fase-kurs. Jeg mener denne har gitt meg ca 18 km/h typical, men det kan være jeg husker feil. Det nærmeste jeg har av dokumentasjon er et bilde fra mars som viser at jeg i alle fall at jeg fikk 227v.

I dag når jeg ladet på den nye kursen svinger den fra 20-23km/hr. Den gikk fra 211v til 215v etter en stund, og maks jeg får lov å trekke i bilen er 27/32A. Det er ikke mulig å skru høyere i bilen.

Kobler jeg tilbake til den gamle kursen så gir denne nå også bare 211v og bare 12 km/hr typical på 16A.


Så, hva er det som kan gjøre at jeg ikke får trukket mer enn 27A?
Hva er det som kan gjøre at volten er så lav både på ny og gammel kurs?

Er spent på hva resultatet blir i morgen når E-golfen skal kobles på samme kurs...

Setter som alltid pris på alle svar! :)

Cookie Monster

#6
Er vel maks 27A på 230V 3fas med enkeltlader. Får ikke stilt høyere enn det selv på min wall connector og får da ca 32km/t har også 32A 230V trefas. Tror derfor 32 km/t er maks på enkeltlader ved 230V "3" fas lading.
Volt hos meg går fra 232V til 227V som er godt innfor tillatt på 4%.
For min del er det uansett veldig fint å kunne bruke maks 27A og lade like fort som 32A enfas. For da har jeg mer igjen til andre ting i garasjen. Eller som i ditt tilfelle lade en annen bil også.

Men virker som noe er galt med det spenningsfallet. Bare fall fra 227 til 211 er langt fra hva som er innenfor.

Edit: så nå at 125V var en skriveleif
2015 P85D

krister461

125V var skrivefeil. Mente 215V.

Enkeltlader ja. Jeg har lånebil fra Tesla. Den har nok enkeltlader. Min har dobbeltlader så da ordner nok det seg.

Men, hva kan forårsake at spenningen faller ned til 211? Tror ikke det var slik før jeg fikk ny kurs, men er ikke skråsikker.

Cookie Monster

Jeg er ikke elektriker, så de som er det får svare bedre på det :)

Men har kanskje noe med kabling, lengde og strømnettet der du bor med å gjøre.
Hva er dimensjon på ledningene og lengde til garasjen? 3x6mm er vel minste man kan ha over kortere strekk. Er det langt bør man ha 3x10mm.
2015 P85D

krister461

#9
Sitat fra: Cookie Monster på torsdag 07. juli 2016, klokken 15:59
Jeg er ikke elektriker, så de som er det får svare bedre på det :)

Men har kanskje noe med kabling, lengde og strømnettet der du bor med å gjøre.
Hva er dimensjon på ledningene og lengde til garasjen? 3x6mm er vel minste man kan ha over kortere strekk. Er det langt bør man ha 3x10mm.
Jeg ba de gå for 3x10mm. Jeg har vel 50m med ledning til garasjen. Men, jeg har jo tilsynelatende samme spenningsfall på eksisterende kurs så det betyr vel kanskje at det ikke har noe med den nye kursen å gjøre?

Bilen stod forøvrig på "Max battery power" (er jo lånebil). Når jeg slo det av så fikk jeg et par-tre ekstra km/hr i ladehastighet.

Men fortsatt et stort spenningsfall. Når jeg kobler til står bilen stort sett rundt 225-227V og faller ned til rundt 210-212 (205 var det laveste jeg så). Det virker relativt likt på både ny og gammel kurs. Er det noe jeg burde bekymre meg før/gjøre noe med? I så fall hva?

Griffel

#10
27A er vektorsummen av to faser med 16A, så dette tilsvarer 32A enfase lading i ladehastighet.
Spenningsfallet er høyt og må nok komme av svakt nett der du bor, lang inntakskabel til huset eller lignende. Hør med e-verket. Spenningsfall over kabel burde være ca 3-4 V. har du noen mulighet til å se om spenningen i huset også synker?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

krister461

Jeg bor langt uti gåkk, så det er gjerne mye av forklaringen. Skal høre med elektriker hva vi klarer å se i morgen.

Bjoris

En mye billigere løsning for to elbiler er å legge 32a til garasjen og sette opp industristikk 32A. Fra denne kan du sette opp en 16A sikring og stikk-kontakt til den bilen som lader med 10/16A. Jeg har en 16A kladd der jeg byttet til 16A industristikk, men har selvsagt sucko i tillegg til andre ting.

Med dette opplegget lader vi Leaf på 16A og så Tesla på opptil 16A, men en må passe på at en ikke skruer Teslaen over 16A når den andre står på lading, men det er sjelden noe problem. Hadde appen til Tesla hatt mulighet for å justere amp på ladingen hadde det fungert perfekt, da kunne en justert opp når Leaf appen gav melding om at den var ferdig:)

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

krister461

Sitat fra: bjoris på torsdag 07. juli 2016, klokken 22:05
En mye billigere løsning for to elbiler er å legge 32a til garasjen og sette opp industristikk 32A. Fra denne kan du sette opp en 16A sikring og stikk-kontakt til den bilen som lader med 10/16A. Jeg har en 16A kladd der jeg byttet til 16A industristikk, men har selvsagt sucko i tillegg til andre ting.
Hvorfor skulle det blitt mye billigere?

Mesteparten av kostnaden går i å legge den nye kursen i garasjen. Om jeg skal lade E-golfen med 16A så må jeg uansett kjøpe en dedikert ladekabel som ville kostet nesten like mye som ladestasjonen. I tillegg måtte jeg hatt sikringskap i garasjen og ny 16A sikring her. Dvs. totalkostnaden for lading av E-golfen ville trolig blitt dyrere.

Jeg kunne riktignok ha spart litt på å lade Teslaen fra en industristikk og brukt UMC, men når jeg først var i gang med dette synes jeg det var greit å ha en dedikert ladestasjon med kabel i garasjen slik at kan la UMC ligge fast i bilen. I tillegg ville jeg med industristikk bare kunne ladet med 1 fase og ikke med 2 slik jeg vil gjøre med ladestasjonen.

Bjoris

#14
Men blir det ikke ganske dyrt med to slike Wallstations? Ja, dersom du ikke kan la kladden henge "fast" i garasjen så trenger du to kladder ellers pakke ned og opp og det skjønner jeg at du ikke ønsker.

Nå finnes det type 2 med to ladepistoler og logikk for å fordele strømmen! Garo har en slik, men om du ikke er avhengig av å ha med kladden til bilen mener jeg det jeg har er absolutt rimeligst, men type 2 er selvsagt sikrere.

Ang sikringsskap, du trenge en egen 16a i boks, ett lite skap, jeg skal ta ett bilde, kostet ikke mye!

En annen fordel med mit opplegg er at jeg har kontakter flere steder slik at jeg kan lade både inne i garasjen og utenfor, skulle jeg fått til det med Type 2 stasjon måtte kablene vært 10 meter og det er litt upraktisk, men, dette var bare ett tips, forstår de som velger type 2 stasjoner pga mer sikkerhet og om en MÅ ha to kladder ved ett slikt opplegg så ser jeg at noe av poenget er borte:)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA