Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Rekkevidde Mercedes B

Startet av hausky, torsdag 25. august 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

hausky

Hei, leker litt med tanken på å kjøpe el bil. For øyeblikket tar jeg toget mellom Bergen - Voss og betaler ca 3600-4000 i måneden for kollektiv transport og litt bil kjøring (3400 kr er kun kollektiv transport, kjører veldig sjeldent bil).
Det er ca 105 km (ca 2100 høydemeter stigning) mellom Bergen og Voss en vei, lar dette seg gjøre med en Kia Soul EV for eksempel? Verste scenario er vel -20 på vinteren og mulighet for å lade 6-7 timer med vanlig kontakt på jobben. Vet at det er to hurtig-ladere mellom Voss-Bergen, evt 10-15min hurtiglading hvis batteriet ikke er fullt er helt ok.

Noen tanker? Er veldig usikker på om det er mulig. Burde jeg vente til 2017-2018 på Tesla Model 3 eller Opel Ampera-e for eksempel?
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

Magster

Så lenge du får ladet minst 5-6 timer på jobb så tenker jeg det skal gå fint!

Voss ligger ca 55 meter over havet så stigningen du evt kjører opp, skal du også ned. Det er heller ikke for høye hastigheter på strekningen.

Det tryggeste valget er vel nye E-Golf med 36kwh batteri eller nye Bmw i3 med 33kwh batteri, men en 30kwh Leaf, Kia Soul eller nye Hyundai Ionic skal også klare jobben. Større batteri reduserer jo nødvendigheten for lading på jobb. På sommeren skal du klare å kjøre frem og tilbake med nye Golf eller i3 uten å lade.

Mazzbot

Jeg har kjørt den strekningen mange ganger , ofte kommet fram til Voss med 20% igjen  og jeg har 24 kWh Leaf . Med 30kwh eller nye bmw i3 er det ingen problem :) ! Finnes lader både på Trengereid , Dale , Amfi på Voss , Rokneparken,  kommer også på bil tunet . Så det er rimelig greit dekket ^^

Det vil alltid komme biler med større batteri , jeg selv kjører leaf 24 kWh og har reservert model 3 ☺
Tesla model 3 reservert 31/3 .

hausky

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 21. juni 2016, klokken 14:20
Jeg har kjørt den strekningen mange ganger , ofte kommet fram til Voss med 20% igjen  og jeg har 24 kWh Leaf . Med 30kwh eller nye bmw i3 er det ingen problem :) ! Finnes lader både på Trengereid , Dale , Amfi på Voss , Rokneparken,  kommer også på bil tunet . Så det er rimelig greit dekket ^^

Det vil alltid komme biler med større batteri , jeg selv kjører leaf 24 kWh og har reservert model 3 ☺

Takker for svar! Greit å vite at en Leaf 24Kwh greier det så bra :)  var dette på sommeren eller?
Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

Mazzbot

Det var på høsten og våren ,har tatt et par turer i vinter og har gått fint til Voss .

Har klart å komme til Voss med 40% som beste ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

hausky

Nissan Leaf 2012 100.000 km - Solgt

Trekkoppbil

#6
Det ser ut til å være en del stigninger på veien iflg http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/

Stigninger kan gi høyt forbruk, om man kjører fort oppover: Høye strømmer genererer varme i drivlinja, og det gir tap.

Mange el-biler vil nok klare strekingen, om man tar det med ro, men hvis man skal kjøre over 20 mil om dagen, ønsker man gjerne ikke å lusejkøre.

THE

Bergen - Voss har lite stigning. Der toppene er i diagrammet går nok vegen gjennom tunnel.

Det er også lave fartsgrenser på strekningen, mye 70-soner. På de verste dagene på vinteren kan det jo være enkelte dager det er nødvendig med lading på veien med kortrekkeviddeelbil, men da er det mange steder å velge mellom. Jeg vil tro at de aller fleste dager i året vil gå greit uten lading underveis med de elbilene som er på markedet nå. Om man velger BMW i3 33kWh eller eGolf med større batteri som kommer til vinteren, så skal det ikke være noe som helst problem hvis man får ladet på jobb.

Den største usikkerheten på denne vegstrekningen er stenginger pga. ras eller liknende, men Bergen - Voss via Hardanger, Hamlagrø, Eksingedalen eller Fv569 (Dale-Romarheim) bør ikke by på utfordringer pga. gode lademuligheter.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA