Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ny S60 ladet til 100% = Gammel S85 ladet til 80%?

Startet av nilsen_79, torsdag 25. august 2016, klokken 12:51

« forrige - neste »

nilsen_79

I vinduet som på andre biler, eller kan den gjemmes noe sted?

fonberg

Pakk den i en frysepose e.l. og fest den på innsida av nosecone (dette er kanskje ikke så enkelt om man har facelift?)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

nortrahof

Du må kanskje forsøke deg frem - om du vil montere den skjult?

Er bilen lakkert med metallic-lakk, så inneholder den metallpartikler. Slike metallpartikler vil dempe RF-signalet mellom brikken og bomstasjonen. Før facelift gikk det greit å plassere den bak nosecone som er i plast men det er ikke sikkert at det går lenger?

Samme signaldemping kan man oppleve på biler med metallic-lakk på speilkåpene. Der er WIFI- og GSM-antennene plassert. Slike biler "faller lettere ut" enn biler der speilkåpene ikke har denne lakktype.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Toonster

Det er mørkt felt til høyre for speilet (når du sitter i bilen) beregnet for feste av bombrikken. Da synes den ikke utenifra hvert fall.

Vegard Winther

Har noen erfaring med å plassere den i nose cone-en?
Har ikke tenkt på dette før.
Hvordan feste den der på en sikker måte?

sigurdi

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 20. juni 2016, klokken 19:08
Har noen erfaring med å plassere den i nose cone-en?
Har ikke tenkt på dette før.
Hvordan feste den der på en sikker måte?
På biler som IKKE har facelift er det veldig enkelt, vipp frem noce cone (du finner oppskrifter her på forumet og youtube) så er det fordel å putte den i vakum eller zip pose slik at den er tett, men fungere for mange svært lenge uansett.

Det viktigste er å "lime" den fast med bakside ut siden det er her sendingen foregårm i vinduet har du jo et feste og feste peker ut av vinduet.

Dette feste skal ligge ligge inn mot plasten i Nosecone og da peke ut mot mottaker.


Biler med facelift er det ikke så enkelt, vannskelig å komme til og går ikke å legge den noen plasser der panaseret dekker siden det er aluminium og blokerersignalene veldig  bra.

Men ta ut Frunk boksen så kan man nok lime den fast i støtfanger en plass (denne er plast så kun metalic lakken som eventuelt blokkerer)

Vinduet er lettest.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

nortrahof

Sitat fra: Vegard Winther på mandag 20. juni 2016, klokken 19:08
Har noen erfaring med å plassere den i nose cone-en?
Har ikke tenkt på dette før.
Hvordan feste den der på en sikker måte?

Jeg har lagt bombrikken i nosecone. Har ikke pakket den spesielt - og der har den vært i snart 16 måneder uten problemer. Har funnet en plass der det alt er en utfresing i skummet bak. Ryker den, så er det bare å be om en ny fra bomselskapet.
Det er 2 typer bombrikker - en som er mer rektangulær og en "flatere" utgave. Den første utgaven var det plass til uten å gjøre plass til den i skummet bak.

VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Ampéreson

Spraylakkerte min svart, brukte svart borrelås festet med tape på det svarte feltet til høyre for speilet. Synes ikke fra utsiden og ser bra ut fra innsiden:)
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

Elektrolytt

Har nå montert brikke i "nosecone"/støtfanger på min Facelift 70D  :)

Demonterte dekslene som dekker områdene rundt Frunk-boks, og 2 klips som holder fast frunk-boksen i fremkant.

Ved å løfte boksen litt i fremkant ble det mulig å smyge hånda forbi og lime brikken på innsiden av støtfangeren. Har plassert den litt til høyre (sett i fartsretningen) for T-en.  Har testet og det fungerer  :)

satheesh.net

Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 28. juni 2016, klokken 10:03
Har nå montert brikke i "nosecone"/støtfanger på min Facelift 70D  :)

Demonterte dekslene som dekker områdene rundt Frunk-boks, og 2 klips som holder fast frunk-boksen i fremkant.

Ved å løfte boksen litt i fremkant ble det mulig å smyge hånda forbi og lime brikken på innsiden av støtfangeren. Har plassert den litt til høyre (sett i fartsretningen) for T-en.  Har testet og det fungerer  :)

Sikkert flere som kunne tenkt seg et bilde av det. ;)

Elektrolytt

Sitat fra: satheesh.net på tirsdag 28. juni 2016, klokken 10:11
Sitat fra: Elektrolytt på tirsdag 28. juni 2016, klokken 10:03
Har nå montert brikke i "nosecone"/støtfanger på min Facelift 70D  :)

Demonterte dekslene som dekker områdene rundt Frunk-boks, og 2 klips som holder fast frunk-boksen i fremkant.

Ved å løfte boksen litt i fremkant ble det mulig å smyge hånda forbi og lime brikken på innsiden av støtfangeren. Har plassert den litt til høyre (sett i fartsretningen) for T-en.  Har testet og det fungerer  :)

Sikkert flere som kunne tenkt seg et bilde av det. ;)

Fikk bare tatt et bilde før mobilen var tom for strøm. Vedlagt bilde viser ett av to klips i fremkant av frunk-boks som jeg løsnet for å kunne løfte boksen litt opp. Jobben blir nok noe enklere om man tar frunk-boksen helt ut av bilen.

Vanskelig å få tatt bilder på baksiden av støtfanger som viser bombrikke, men den er altså limt til innsiden av støtfanger, som er av svært tynn plast. (ser ut som radar ligger i samme område).

JorgenM

Hvorfor vil man ha bombrikke i bilen?
Har hatt bombrikke til 2 biler i mange år, men aldri hatt noen av dem i bilen. Bommene leser jo av skiltene så det blir uansett registrert på Autopass-abbonementet.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Spinner

Sitat fra: JorgenM på mandag 15. august 2016, klokken 12:02Hvorfor vil man ha bombrikke i bilen?
For å minke mengden manuelt arbeid for selskapene og sørge for at de i hvert fall ikke setter opp prisen grunnet dette...

JorgenM

Hvis det kreves manuelt arbeid ved avlesing av regnr så bør de oppgradere datasystemene sine :)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Sbr på mandag 15. august 2016, klokken 12:48
Sitat fra: JorgenM på mandag 15. august 2016, klokken 12:02Hvorfor vil man ha bombrikke i bilen?
For å minke mengden manuelt arbeid for selskapene og sørge for at de i hvert fall ikke setter opp prisen grunnet dette...

Eller for å vise respekt for at man får passere gratis. Hadde det ikke vært behov for brikke med dagens system hadde de ikke sendt dem ut. Det er vel polske biler med EL skilt også i tillegg til Norske. Kun skiltavlesning med skitne skilt, utenlandske biler etc er kanskje ikke beste løsning. Og det er uansett ikke løsningen vi har per i dag.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA