Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nektes å lade. "Vi har heller ikke bensinpumper på våre boliger"

Startet av KBS, torsdag 25. august 2016, klokken 10:41

« forrige - neste »

AppleKnocker

Det er stort sett bare "testerne" (som også er Souleiere) på forumet som klarer å få Soul til å gå vesentlig lenger enn konkurrentene. I nøytrale tester er det godt dokumentert at Soul, Leaf 24, eGolf med flere i praksis har samme rekkevidde.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Magster

I3 er helt stabil i 110 km/t, unntaket er når det blåser mye ute.

john

Sitat fra: Magster på søndag 26. juni 2016, klokken 23:55
I3 er helt stabil i 110 km/t, unntaket er når det blåser mye ute.
Min erfaring er at dette er sjåføravhengig.  Enkelte sjåfører kjører "alltid" litt sikksakk og korrigerer hele tiden kursen. Andre holder rattet dønn stille og "stoler mer på bilen". Så hva som er vinglete osv er veldig individuelt og litt en vanesak.

Jeg har hatt flere biler tidligere som andre har oppfattet som nervøse i høy hastighet. Ingen av disse har jeg opplevd slik, men de har vært temmelig presise og responsive i styringen. Har kjørt både på autobahn og bane. Derimot biler med "toyotastyring" synes jeg er horribelt å kjøre, da disse går dønn stødig selv om sjåføren har alvorlig Parkinsons...

Når det gjelder sidevind, så påvirker det lette høye biler mer, men selv busser blåser av veien bare det blir nok..
Sitat fra: Magster på søndag 26. juni 2016, klokken 23:55
I3 er helt stabil i 110 km/t, unntaket er når det blåser mye ute.
Min erfaring er at dette er sjåføravhengig.  Enelte sjåfører kjører "alltid" litt sikksakk og korrigerer hele tiden kursen. Andre holder rattet dønn stille

Sent fra min D6603 via Tapatalk


AppleKnocker

Smak og behag spiller inn. Det er likevel slik at rent objektivt sett, er det en tradeoff mellom presisjon og stabilitet. Historisk sett har f.eks Audi alltid hatt mindre presis styring enn BMW, men til gjengjeld funker Audiene bedre som stabile "Autobahnlokomotiv".

Jeg har alltid foretrukket presis styring som jeg har hatt i mange BMWer og Porsche. På en høy og smal i3 med sykkeldekk blir det derimot too much. Spesielt hvis hovedbruken er å pendle opp og ned motorveien.

Diverse forumer er smekkfulle av lange tråder om I3s kontroversielle styring: BMW I3 -Most Dangerious Steering Of Any Car I've Owned!
http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=2993
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

john

Helt klart. Som jeg nevnte om sjåfører som hele tiden korrigerer litt (unødig) bare styrer litt hele veien; i en gammel Toyota gjør det ingenting, i en i3 blir alle ombord bilsyke.
Ganske interessant øvelse å se på rattet når man sitter på med andre. Hvordan styrer de, hvor mye sikksakk kjører de?

Kan jo alltids kverulere med hvis man er dønn stødig på hånda så er det ikke noe tradeoff mellom presisjon og stabilitet

john

Når det er sagt, så forstår jeg godt de som kunne ønsket seg en mer tilgivende styring

tutti

Vi glemte å nevne at på denne strekningen så kan man også kjøpe seg et årsabbonnement på AR for 3750. Da kan man fint kjøre hvilken en billig elbil hvis man lader daglig. Du får også refundert 1500 hvis du lader på andre hurtigladere :)

e-curious

"........temperaturen kommer ned mot -20'c. Å lade tom tank full i samme temperaturer tar over 70 min på en hurtiglader."

Når man har kjørt langt er vel batteriet varmt?

KBS

Sitat fra: tutti på tirsdag 28. juni 2016, klokken 16:01
Vi glemte å nevne at på denne strekningen så kan man også kjøpe seg et årsabbonnement på AR for 3750. Da kan man fint kjøre hvilken en billig elbil hvis man lader daglig. Du får også refundert 1500 hvis du lader på andre hurtigladere :)

AR? Jeg prøvde å finne informasjon ang årsabonnoment, da det vil bli ganske dyrt å hurtiglade hver dag, men fant ikke noe annet enn at kun Renault Zoe tilbyr dette. for ett år.

Jeg bor i et borettslag hvor jeg leier, og spurte styret om lademulighetene. Fikk til svar at de driver og undersøker dette og ikke har kommet til noen endelig løsning enda. Det skal vel gå an å lade bilen i garasjen? Om jeg kjøper en elbil så er det vel ikke slik at de kan nekte meg å lade den? Husker det var en sak i avisen for ikke så lenge siden  :-\


Ingeniøren

Sitat fra: KBS på onsdag 29. juni 2016, klokken 02:48
Sitat fra: tutti på tirsdag 28. juni 2016, klokken 16:01
Vi glemte å nevne at på denne strekningen så kan man også kjøpe seg et årsabbonnement på AR for 3750. Da kan man fint kjøre hvilken en billig elbil hvis man lader daglig. Du får også refundert 1500 hvis du lader på andre hurtigladere :)

AR? Jeg prøvde å finne informasjon ang årsabonnoment, da det vil bli ganske dyrt å hurtiglade hver dag, men fant ikke noe annet enn at kun Renault Zoe tilbyr dette. for ett år.

Jeg bor i et borettslag hvor jeg leier, og spurte styret om lademulighetene. Fikk til svar at de driver og undersøker dette og ikke har kommet til noen endelig løsning enda. Det skal vel gå an å lade bilen i garasjen? Om jeg kjøper en elbil så er det vel ikke slik at de kan nekte meg å lade den? Husker det var en sak i avisen for ikke så lenge siden  :-\

Det er mange som har blitt nekta, mest av frykt og misunnelse. Det at de driver å undersøker er jo positivt - under 10 år til man skal stoppe salg av fossilbiler er vel sagt, så på tide å starte med å forberede seg for en ny tidsalder. Mange tenker at dette blir så dyrt men glemmer at verdien på boligene øker når dette er på plass  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KBS

#41
Takk for svar. Da skal jeg sjekke ut AR. :)
Det er visst flere som har elbiler her og de får lade i garasjen så da tenker jeg at det skal være i orden.

Er det slik at alle 2013 modellene har varmepumpe? Er en på finn som sier bilen er "pre facelift" og derfor mangler batterivarme, men den er kjøpt i Norge hos forhandler. Den har ryggekamera så antar det er acenta og da skal den vel være utstyrt med varmepakke også?

Og rekkevidde på vinteren  ved temp +2/-2 er 6-7mil? Kan dette stemme?

Kafk4

Du ser lett om bilen har varmepumpe, da alle disse har en egen 'Heat'-knapp ved klimastyringen.

kaiat

Ikke alle 2013-modeller har varmepumpe. Faceliften kom på sommeren 2013 og tidlige 2013-modeller er derfor pre-facelift uten varmepumpe.

Jeg er litt usikker på om varmepakka har noe å gjøre med om det er varmepumpe eller ikke. Varmepakka består vel av varme i seter og ratt, samt batterivarme slik jeg har forstått det. I Norge har varmepakka vært standard hele tiden, men importbiler nede fra Europa kan mangle dette. Det skal være brytere for setevarme på midtkonsollen og bryter for rattvarme på bryterrekka til venstre for rattet.

Enkelte importerte Visia'er har en pluss-pakke med navigasjon (ikke den samme som Accenta/Tekna) og ryggekamera, derfor er det ingen sikkerhet at det er Accenta dersom det er ryggekamera...

KBS

Hva i alle dager er varmepumpe da? Trodde det var det samme som batterivarmer :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA