Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nektes å lade. "Vi har heller ikke bensinpumper på våre boliger"

Startet av KBS, torsdag 25. august 2016, klokken 10:41

« forrige - neste »

KBS

Hei!

Jeg er ny på forumet, og også når det kommer til (el)biler. Jeg skal hovedsakelig kjøre Oslo-Sarpsborg, og lurer på om det er mulig med 24kWh modellen?

Jeg ønsker å kjøpe brukt, og ønsker ikke å betale mer enn 150000. Jeg liker Nissan Leaf, men skjønner ikke om bilen er visia eller acenta, da det kun er oppgitt leaf. Jeg har sett rundt på finn, og prøvd å lese på forskjellen mellom importert bil og norsk - men så er det forskjeller mellom USA importert og Europa importert og de som er "ny i norge"? Samtidlig ligger prisen på nogenlunde det samme?

Jeg har forstått det slik at det er bedre å kjøpe 2013-modell og ikke de før, pga et eller annet med batteriet, men synes det er så mye styr rundt det med batteri og lading at jeg blir kjempeforvirret.

Er det noen med kunnskap her som kan anbefale hvilken bil jeg skal gå for og om elbil i det hele tatt er noe for meg?

AppleKnocker

Jeg blir den første til å si at du bør kjøpe den bilen jeg selv har ;D
Oppsummert er det nemlig det rådet man får på forumet.

Hvis budsjettet er 150 000, kan du velge mellom Leaf og trillinger (Ion/Imiev/CZero). Pluss plastbøtteræl a la Think.

Sarpsborg-Oslo er ca 9 mil med hovedsaklig 110 sone. Det klarer du fint alle dager med en frisk Leaf. Tur/retur uten lading må du ha Tesla. Ingen andre elbiler i salg klarer t/r 18 mil på motorveien om vinteren.

Du får en 2013-2014 Leaf til 150. Det du vil ha er varmepumpe for mer effektivt varmeapparat (dvs dropp Visia som kjennetegnes ved enklere utseende på klimakontrollene) og gen 2 batteri som ikke taper seg så lett (dvs dropp eldre enn 2013).

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

KBS

Jeg personlig synes leaf ser finere ut enn trillingene, og tenker derfor at jeg heller skal gå for den om det ikke er andre vesentlige forskjeller mellom bilene.

Ser på en Acenta som er importert ifra Tyskland for 136k.
Årsmodell: 2013, 41 400 km
Er det noe jeg bør tenke over før jeg kjøper denne? Er denne prisen riktig mtp at bilen er importert?

AppleKnocker

Trillingen har mer handlevognfølelse, men er helt fine på korte turer. Leaf er vesentlig bedre på motorveien i 110.
Leaf fra 2013 har lenger rekkevidde enn trilling, spesielt om vinteren.

Sjekk batteriet på bilen du vil kjøpe med Leafspy så får du et inntrykk av hvordan helsetilstanden er. Få evnt noen på forumet til å hjelpe deg hvis du ikke vil kjøpe dongle/sw for Leafspy.

Sjekk også om den importerte bilen har varmeseter og vinterpakke/batterivarme. Batterivarmeren slår i praksis ikke inn på sentrale østlandet, men bilen skal være billigere hvis den selges uten.

Prisen virker OK hvis bilen er feilfri med bra batteri.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

KBS

Takk for svar!

Selger skal finne ut av helsetilstanden til batteriet når den skal på service om ikke så altfor lenge.

Jeg så en annen leaf, men selger vet ikke hvilken modell det er (visia/acenta/etc). Er det mulig å finne ut av dette basert på registreringsnummer eller noe slikt?


tutti

#5
Oslo - Sarpsborg er nesten 100 km. Et enkelt regnstykke vil da se slik ut:

Leaf netto ca. 20 kWh. Forbruk kald vinterdag, høstregn eller bare motvind;
100-sone regn med minst 20 kWh/100 km. På de kaldeste dagene (ned mot -20'c) så vil behovet for lading komme etter allerede 50 km hvis du også vil ha litt lunk (ikke varmt, men lunk) i bilen.
Det er ikke for ingenting at elbiler også er kjent som frysebiler. Ergo har du ikke nok strøm en vei mange dager i vinterhalvåret. Med så små batterier er det bare å kjøpe seg en termodress og polarvåtter.

Om sommeren blir forbruket selvsagt penere, men bilen skal vel brukes hele året?

Du bør velge en brukt Soul som minimum på slike lange pendlerruter. Da har du netto 28 kWh. I tillegg har slike elbiler 32A lader ombord slik at du kan lade raskere gratis hvis du må stoppe (f.eks. Mosseporten). VP er også kjekk å ha på ekstreme pendlerruter.

AppleKnocker

Soul er foreløpig vesentlig dyrere enn Leaf som brukt, og langt utenfor budsjettet som er angitt. Den er basert på en bensinbil med det som trolig er verdens dårligste luftmotstand. I 110 km/t har ikke en Soul lenger rekkevidde enn en Leaf to år gammel Leaf (jeg har testet).

Jeg kjører jevnlig 10 mil hele året med min Leaf på den strekningen TS skal kjøre. På de kaldeste dagene må man ta det rolig, forvarme bilen og skru ned varmen noe. Men selv med 18 minus som er det kaldeste vi har hatt de siste to årene, går det fint. Min 2014 har for øvrig over 21 kwh netto i følge Leafspy.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kaiat

Sitat fra: KBS på mandag 20. juni 2016, klokken 18:11
Jeg så en annen leaf, men selger vet ikke hvilken modell det er (visia/acenta/etc). Er det mulig å finne ut av dette basert på registreringsnummer eller noe slikt?

Se på rattet, der skal det være brytere for cruise control på Acenta og Tekna. Dette vil mangle på Visia. Visia mangler dessuten navigasjon med tilhørende touchskjerm. De mangler også ryggekameraet som sitter på håndtaket på bakluka. Vær dog obs på at bruktimporterte Visia'er kan ha en enklere navigasjon. Visia har dessuten normalt hjulkapsler på stålfelger, men det er jo enkelt å bytte til alu-felger.

elektrolux

Denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28606.0.html 

Har ikke Zoe selv, men flott langtursbil med gode kjøreegenskaper og god rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

THE

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 21. juni 2016, klokken 08:25
Denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28606.0.html 

Har ikke Zoe selv, men flott langtursbil med gode kjøreegenskaper og god rekkevidde.

Har lite erfaring med Zoe i motorveihastighet, men vil tro at 9 mil ved skikkelige vintertemperatur og 110km/t er på grensen basert på mine erfaringer med Zoe. Hvis man tegner årsabonnement, eller kanskje smartere med månedsabonnement i vintermånedene, hos Arctic roads har man rimelig drivstoff også. I følge Hurtigladekartet er det 43kW lademulighet både i Vestby og Rygge hos AR, men er ikke sikker på at det stemmer.

Nå vet jeg ikke om du skal kjøre Oslo-Sarpsborg daglig. 90 km pr dag krever at man får ladet fullt på jobb før retur, og man bør absolutt starte med forvarmet batteri på vinteren. Daglig kjøring 2x90km på motorvei er ikke veldig godt egnet for kortrekkeviddeelbil, men hvis man er villig til å ta et ladestopp underveis på de verste dagene (kulde, mye regn, sterk vind osv), så bør det ikke være noe problem. Med 16A lading på jobb vil man i løpet av 8 timer få ladet batteriet fullt igjen. Zoe krever TN-nett for å lade, men hvis du har det tilgjengelig både i Oslo og Sarpsborg der du skal lade, så er det ikke noe problem med Zoe. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

HCO

Vi har hatt Zoe i et par måneder nå. Den er kjempegod å kjøre, passe størrelse både til folk og varer, og passer i det hele tatt svært godt til vårt bruksmønster. Som mange andre ferske elbil-eiere angrer vi egentlig bare på at vi ikke kjøpte elbil tidligere.

Når det er sagt, så tror jeg ikke jeg hadde orket å utsette meg for daglig pendling Sarpsborg-Oslo med en Zoe. Motorvei i 110 sluker batterikapasitet, og det finnes mer interessante fritidsaktiviteter enn å stå i ladekø på McDonalds to ganger daglig vinterstid.

Så snart Zoe (og de andre kortrekkeviddebilene) får omtrent 50% mer batterikapasitet enn nå, og man kan knyte seg fast til en type2-boks hele dagen på arbeidsplassen (iallefall vinterstid), blir de greie å bruke til slik pendling.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

KBS

#11
Sitat fra: kaiat på mandag 20. juni 2016, klokken 22:25
Se på rattet, der skal det være brytere for cruise control på Acenta og Tekna. Dette vil mangle på Visia. Visia mangler dessuten navigasjon med tilhørende touchskjerm. De mangler også ryggekameraet som sitter på håndtaket på bakluka. Vær dog obs på at bruktimporterte Visia'er kan ha en enklere navigasjon. Visia har dessuten normalt hjulkapsler på stålfelger, men det er jo enkelt å bytte til alu-felger.

Ahan, takk! Er ikke så veldig mange med klare bilder av rattet, men har fått til svar at bilen ikke er visia/acenta men "Ny Norge"? Hva betyr det?

Jeg har ikke noe imot å måtte stoppe opp for å lade på veien. Finnes det noe app hvor jeg kan legge inn kjørerute også se hvilke ladestasjoner som dukker opp på den ruta?

HenryJac

Skulle lett ha klart med med Soul'n med max 5min hurtiglading om vinteren. Har klart 161km med full bil og skiboks hjem ifra Trysil med kald start og 4% igjen. Da var det varme i bil (20 grader), samt 2 setene foran og i ratt. Laveste jeg hadde på motorveien var 80, men lå i ca 90km/t.
Brukte kanskje 10 min lengre ved å ikke ligge på maks fartsgrense, men måtte nok ha ladet 5-10 min om jeg gjorde. Så gikk ca opp i opp.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

sylwester

Sitat fra: KBS på tirsdag 21. juni 2016, klokken 23:18
... "Ny Norge"? Hva betyr det?

Kommer an på kontekst. Står det "Solgt ny i norge" kan man anta at det er ny bil, men kun "ny i norge" kan bety at det er en eldre modell som er importert og solgt som ny, typisk med lav kilometer. Det beste måten å se om bilen er importert eller oppbygd er å se på Statens vegvesen sin side med Kjøretøyopplysninger

Da jeg lette etter min Leaf søkte jeg etter carwings på Finn og da får du inn noen false positives ala "carwings virker ikke", men for at carwings skal virke i Norge må det minst være en europeisk bil. Jeg dobbeltsjekket så hvor bilen kom fra via kjøretøyopplysninger.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

KBS

^Det virker lurt! Takker :)

Er det det samme om jeg kjøper fra privatperson eller forhandler? Er det sikrere å kjøpe hos forhandler? Dersom det skulle være behov for reparasjon eller hva enn en bil trenger av vedlikehold?

KIA kan nok vurderes en gang i framtiden, men akkurat nå er den mye dyrere enn det jeg er ute etter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA