Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Kjempefall for elbiler..."

Startet av Megleren, torsdag 25. august 2016, klokken 10:11

« forrige - neste »

Megleren

Leser det er mange med Model S som har reservert model 3 fordi det er en mye billigere bil. Det fikk meg til å tenke på at mange kanskje har brukt altfor mye penger på bil. Derfor lurer jeg på hvor dyr bil folk har i forhold til inntekt.

Siden mange kanskje ikke vil oppgi inntekt av forskjellige grunner så kan vi vel skrive andel bare, f. eks:

Hvis du tjener 500,000 og har en tesla til 750,000 så har du brukt 1,5 ganger inntekten.

Bare nysgjerrig på hva folk mener er "forsvalig" å bruke på bil i forhold til inntekt.
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

eha

Jeg tror ikke det finnes noe fasitsvar på hva som er fornuftig, selv ikke ut fra inntekt. Selv om noen tjener mye, så har de kanskje også et mye større lån, flere barn, etc., og på den måten kan en som tjener 500K i året kanskje til og med ha bedre økonomi enn en annen som tjener 750K. Og hva med om det er flere inntekter i familien?

Vi har foreløpig ingen Tesla, så nå er bilen vår verdt ca. 0,05 i regnestykket ditt. Vi vurderer å kjøpe en etter vår mening kjempedyr Tesla, og denne vil havne på et sted mellom 0,4 og 0,6. I mine øyne er 1,5 galskap, men så kan det også være at vi har helt andre utgifter enn deg ellers? :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

NilsG

I tillegg så vil årlig kjørelengde ha en del å si på regnestykket.... Vi som kjører 40.000 i året sparer litt på det kontra kjøp av bensin/diesel!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Megleren

Skjønner at dette ikke blir en vitenskapelig greie, bare interessert i å høre andres meninger. Selv har jeg idag en billig bil som tilsvarer 0,025 av vår husholdnings inntekt.

Helt enig Nils, tror det er mye å spare for de som kjører mye. Spesielt de som er i områder med mye bom også.
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

shufu

Interesant emme. Jeg tenkte mye på det før, etter å se så mange model S i nærheten hvor jeg bor.
En del av (rik) folk har denne som bil nummer 2 i hverdager, og sansynnligvis pris er ikke en problem for dem. Men jeg ser også en del av vanlig folk med den bil som bestemt å ha bare en elbil i stedet av en stor bensin bil + en liten elbil. Også må nevne at det ser ut å være en veldig god familie bil med disse ekstra seter for de som har mange barn.
For min del, selv om vi tjener litt over gjennomsnitt, hadde jeg aldri tenkt å bruke så mye på en bil. Men vi begynte med elbil for 2 år siden og det er vanskelig å gå tilbake.
Også jeg ser at etter 5 år, selv om det er fremdeles dyrere å eie en Tesla i stedet av en 400 k bil, forskjell blir jo mindre (takk til bensin / bompenger sparing), og i mellomtid man kjører en spennende bil med mye glede, vet ikke hva er verdi av dette :)

2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

E_S

Jeg er en såkalt SINK (single income, no kids) med fast jobb i Staten. Tjener nok litt over middels (uten at det blir så mye), eier egen bolig med snaut 50% belåningsgrad. I forhold til hva jeg betalte for min bil koster den ca. 85% av en brutto årslønn.

Har alltid hatt billige gamle biler frem til jeg gikk over til elbil. Er heldigvis også såpass skrukyndig at den dagen Teslaen ikke har garanti lenger vil jeg komme til å gjøre de aller fleste reparasjoner selv. Totalen når man kjøper en så dyr bil blir jo stygg pga. verditap uansett. Jeg er avhengig av å kjøre minst 20k i året til/fra jobb, og privatkjøring kommer på toppen av dette.

Jeg vurderer å kvitte meg med de to "hobbybilene" jeg har rett og slett fordi de aldri blir brukt - selv om de har sin sjarm og er morsomme ser jeg ingen grunn til å kjøre dem når jeg kan kjøre "gratis" og mye bedre på de fleste måter med Teslaen.

Hadde ikke elbil vært et alternativ hadde jeg nok fremdeles kjørt 20 år gammel bil til under 50k, men er man først bitt av elbil-basillen er det "no turning back" for meg.

Fornuftig? Overhodet ikke. Har jeg råd? Ja, egentlig. Er det verdt det?  Ja, egentlig!
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Megleren

Hvis man tar utgangspunkt i en passat til 500,000 og et par år gammel model S, så må vel passaten være dyrere i drift?

Hvilke utgifter har dere hatt som dere har måtte betale for selv? Meste dekkes vel av garanti vil jeg tro.
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

kptpower

Ender vel på ca 0.6 her med begge sin inntekt kalkulert.

Megleren

Sitat fra: kptpower på mandag 20. juni 2016, klokken 17:45
Ender vel på ca 0.6 her med begge sin inntekt kalkulert.

Det er her jeg vil ligge hvis jeg går til innkjøp av en brukt S nå. Fått høre av venner og familie at det er en altfor dyr bil for meg og at jeg vil angre på det. Kan vel også si at jeg er langt over middels interessert i bil, men lei alle disse avgiftene som man betaler og kommer til å betale når man bor i Oslo.
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

kptpower

Jeg synes også det er litt dyrt, men samtidig er det vel lov å unne seg noe i blandt. ;)
Er jo enig med de tidligere oppe, at det kommer jo an på totalforpliktelser, og noen som ender på 1 eller 1.5 kan jo ha mye bedre råd til bilen :)

pekle

#10
Kan vel isolert sett finansiere ganske dyrt kjøretøy, men vil nok neppe prioritere å gå over 50% av netto inntekt - iallfall ikke før det ligger en del mer kapital i bakhånd. Stiller seg kanskje anderledes når boliglån er borte og pensjon ellers er sikret. Har forøvrig ikke noe nødvendighetsforhold til bil, bor ved t-bane og går til jobb, så bilen er mest for gøy/fritid.

timingbeltkiller

Flertallet kjøper den største og dyreste bilen de (ikke) har råd til.
Et meget lite mindretall kjøper den minste og billigste bilen som dekker
det vesentlige av kjørebehovet.

I utgangspunktet betyr det bilen er både nødvendighetsgjenstand og hobby.
Og en smører gjerne tynt på brødskiva for å finansiere hobbyen.

Ellers er den gamle visdommen til Charles Dickens fremdeles gyldig:
QUOTE
Annual income twenty pounds, annual expenditure nineteen [pounds]
nineteen [shillings] and six [pence],
result happiness.
Annual income twenty pounds, annual expenditure twenty pounds ought and six,
result misery."
UNQUOTE

Med andre ord, bruk mindre enn du tjener
og slipp unna problemene til de som bruker mer enn de tjener.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

turfsurf

Blir feil å se på bilprisen vs årlig lønn. Man må se på årlige bilkostnader. Bytter man ny bil hvert år er det (vanligvis) mye dyrere enn f.eks hvert 5. år.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

E_S

Litt av mine egne argumenter ovenfor meg selv er at selv om jeg alltid har hatt billige, gamle biler er jeg så petimeter med bilene at alt skal være 100% til enhver tid, og da det overhodet ikke vanskelig å sylte ned adskillige tusenlapper hver eneste måned selv om man skrur selv. Dette er et ikke-tema med Teslaen, da den egentlig ikke koster meg noe annet av betydning enn forsikring, dekk, service og verditap. Sistnevnte er selvfølgelig stygt, men på den annen side er det heller ikke noe pent regnestykke å bruke 50k i året på en bil som egentlig aldri vil bli verdi mer enn 30k.

Det billigste er jo å ha en gammel holk av en bil og drive helt minimumsvedlikehold til den er så dårlig at den kan skrotes og ny gammel holk anskaffes. Sånn er jeg ikke i stand til å ha bil. ;) Alt som er på en bil skal virke selv om den er 25 år gammel, og den skal ikke se ut som en dass heller.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Megleren

Sitat fra: E_S på mandag 20. juni 2016, klokken 22:41
Det billigste er jo å ha en gammel holk av en bil og drive helt minimumsvedlikehold til den er så dårlig at den kan skrotes og ny gammel holk anskaffes. Sånn er jeg ikke i stand til å ha bil. ;) Alt som er på en bil skal virke selv om den er 25 år gammel, og den skal ikke se ut som en dass heller.

Det er slik jeg har gjort hittil og har vel vraket 4 biler på litt over 10år, men nå har jeg har jeg et par unger og føler jeg ikke kan holde på sånn lenger. Tar tid å skru på bil hele tiden også er de jo ikke akkurat så veldig sikre ved en ulykke.

Skal man bruke penger på å nedbetale huslånet kjappere eller skal man unne seg en "ny" bil  :P
2018 Model X75 - Est levering Mars 2018
2016 Model S 85 - Solgt 06.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA