Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klakkelyd ved skifte mellom motorpådrag og motorbrems

Startet av Helge, torsdag 23. september 2010, klokken 12:58

« forrige - neste »

Helge

Som nevnt i emnet har vi hele tiden siden vi kjøpte bilen hørt et klakk ("klakkelyd") ved skifte mellom motorpådrag og motorbrems. Fra førerplass høres det ut som om lyden kommer fra høyre side bak. Er dette eksempelvis en kontakt/kontaktor eller noe ifm det elektriske, eller er det mest sannsynlig mekanisk?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Gaute

For meg så kan det høres ut som om bakhjulsopphenget ditt bør sjekkes.  Normalt ville jeg sagt sjekk motorinnfesting /drivaksler, men siden du hevder at det kommer bak fra, eller kan du ha noe løst som slenger i bagasjerom eller under baksetet men det hadde du vel merket under vanlig oppbremsing også.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Helge

Hadde"klakk-lyden" hørt ut til å komme forfra hadde jeg også syntes hjuloppheng hadde hørtes sannsynlig ut (men da drivhjulsoppheng foran). Men lyd fra bakhjulsoppheng ved skifte mellom brems og akselerasjon fra forhjulene alene høres ikke særlig sannsynlig ut. Lyd fra bakhjulsoppheng er mer sannsynlig ved brems med bremsepedal slik at også bakbremsene går inn eller ved svinging eller i humper. Dette er en lyd som tydelig kommer begge veier ved overgang motorbrems <-> motorakselerasjon. Det eneste som forresten ligger i bagasjerommet er ladekabelen  ;D  Men jeg får vel ta en titt undersitteputene i baksetet.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

El rayo

Sannsynligvis slitt gummiforing i staget mellom motor og karosseri. Staget sitter under bilen i bakkant av motoren omtrent på midten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Godt tips. Dette skal jeg få sjekket når bilen skal på EU kontroll om 2 uker.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

#5
Da var bilen til EU-kontroll i går og gikk rett gjennom uten feil  :D

Jeg fikk være med under hele kontrollen da dette er første gang jeg fikk anledning til å se under bilen etter at vi kjøpte den. Mekanikeren påpekte at hjuloppheng både foran og bak var "tight'e" og fine, bremser OK (selv om det var litt forskjell høyre/venstre bak).

Vi kunne altså IKKE avdekke årsaken til den "klakke"-lyden jeg har kommentert i overgang mellom gasspådrag og brems samt omvendt. På vei hjem fra verkstedet var jeg ikke oppmerksom nok ved inngangen til en sving (kjører sjelden denne veien) og hadde litt høyere fart i svingen (50) enn vanlig komfortabel fart (30 - 40). Ved litt kraftigere enn normalt sideveis krefter i svingen kom det et "klakklikk" og ut av svingen når sideveiskreftene avtok... tilsvarende lyd. Lyden lignet veldig på den vi ofte opplever i overgangen mellom gasspådrag og brems (og omvendt). Kan dette være i batteripakken bak? Kan batteriene sitte litt løst, lasker/kabling mellom batteriene? Annet?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Helge

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:48Jekk opp og sjekk hjuloppheng rund baut.
;-D Hans

Du leste visst ikke hva jeg skrev i siste innlegg... eller?

Nettopp vært på EU kontroll (torsdag som var) og "Mekanikeren påpekte at hjuloppheng både foran og bak var "tight'e" og fine, bremser OK (selv om det var litt bremseforskjell høyre/venstre bak)."

Dette er en mekaniker (v/aut verksted) jeg har kjent siden 1988 og som både jeg, slektninnger, venner og kolleger bruker fordi han er dyktig og samtidig har lave priser. Når kona sin Peugeot 206 var til reparasjon i august var det masse feil i hjuloppheng på den: begge mellomstagene/"raklestagene", to styreledd samt lager i øvre fjærbensfeste. Jeg stoler på at når denne erfarne mekanikeren mener hjulopphenget er helt ok og at "klakk-lyden" ikke kommer fra hjulopphengene så medfører det riktighet.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Elmo

#8
Sitat fra: Helge på lørdag 09. oktober 2010, klokken 14:56
Dette er en mekaniker (v/aut verksted) jeg har kjent siden 1988 og som både jeg, slektninnger, venner og kolleger bruker fordi han er dyktig og samtidig har lave priser.
Kan du ikke la nevnte mekaniker høre på bilen mens du fremprovoserer lyden ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Helge

Sitat fra: Elmo på lørdag 09. oktober 2010, klokken 16:36Kan du ikke la nevnte mekaniker høre på bilen mens du fremprovoserer lyden ???
Håpet faktisk på det, men jeg hadde strengt tatt bare bestilt EU-kontroll og var sistemann på hans liste på torsdag. Han foretok EU kontroll, skiftet en lyspære i dashbord og hadde dessverre ikke tid til å prøvekjøre bilen sammen med meg da han hadde en avtale (privat) han måtte være tidsnok til etter mitt besøk  :'(
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

hkaspenberg

Sitat fra: Helge på lørdag 09. oktober 2010, klokken 14:56
Sitat fra: hkaspenberg på fredag 08. oktober 2010, klokken 23:48Jekk opp og sjekk hjuloppheng rund baut.
;-D Hans

Du leste visst ikke hva jeg skrev i siste innlegg... eller?


Nei faktisk ikke. Beklager. Hadde emnet oppe når jeg tok PC'n ut av dvale og refreshet ikke før jeg svarte. Men det er en rimelig pussig feil du har, klakkelyd bak når man endrer mellom motorbrems/pådrag på en forhjulsdrevet bil og hjulopphenget er taight og fint?  Da må noe være løst. Kanskje barna til forrige eier mistet en stor klinkekule ned imellom setene?  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

På Partneren kommer det et slags dunk når en skifter mellom pådrag og regen eller omvendt i sakte fart, og det høres ut som om denne lyden kommer fra høyresiden bak. Men dette er nok fordi lyden forplanter seg opp i karrosseriet via  staget ElRayo nevner.
Dette dunket kommer bare i lav fart.
I litt høyere fart går den veldig mykt og sømløst mellom pådrag og regen, dermed er det nok ikke et mekanisk problem, men heller det at elektronikken i lav fart legger inn regen på en litt annen måte, slik at det blir et lite hull før den kommer, og når den kommer er det ørlite for hardt. Dette gir en liten sleng i motor som skaper en dunkelyd via opphenget.
Dette er en av lydene vi ikke hadde lagt merke til hvis bilen hadde laget de vanlige fossillydene.

Samme dunket kommer hvis en kjører ned fra en fortauskant med kraftig pådrag, slik at hjulet øker rotasjonen mens det er i friluft. En har noe lignende i Think, men ikke så tydelig dunk.
Jeg hoppet fra rampe med Think da vi hadde elbilshow i vår, og dette med rotasjonen på drivhjulene var noe vi måtte tenke på.
Elmotorer roterer lett og trenger ikke mange millisekund før rotasjonsfarten er økt.

Men: hvis du har samme lyden i sving med jevnt pådrag er det nok noe annet. Vi har kjørt Partneren hardt på asfaltbane, med sladding og kraftig krenging, uten andre ulyder enn dekkhyling.  ;D
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

Helge

Fin tilbakemelding Baltor :) Lyden i vår P106E høres ut som den kommer fra høyre bak akkurat som du nevner og den er klart tydeligst ved lav fart.

Så når du sier det... så er dette noe vi kankje bare har lagt merke til i relativt lav fart, men om det har vært under 20-30 km/t eller også over (40-50 ?) blir jeg usikker på nå. Lyden minner faktisk bittelitt om når en trykker ned toppen på en tom brus-/øl-boks til det sier klikk - altså en "metallisk" lyd bare dypere/mer lavfrekvent "klakk". I svingen da en temmelig lik lyd kom fram under litt mer enn normalt sideveis krefter slapp jeg gassen og motoren gikk over i regen. Men da var nok farten ca 50.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

El rayo

Tips på http://www.saxperience.com/forum/showthread.php?t=243256

▪ Rattles from rear

    ▪ Tailgate rattles: adjust striker plate
    ▪ Tailgate spoiler
    ▪ Spare wheel cage
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Spørs om "rattles" from rear er i samme gate som enkeltstående "klakk" ved skifte fra brems til gasspådrag og nytt klakk ved overgang fra gasspådrag til brems. Rattles er vel mere skrangling?

Ellers er det vel hverken spare wheel cage eller tailgate spoiler på en P106E ?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA