Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladetrøbbel czero

Startet av hansig, onsdag 24. august 2016, klokken 13:43

« forrige - neste »

hansig

Hei, jeg oppdaget drypp av kjøleveske fra 11-kassen bak. Jeg har demontert kassen og visuelt inspisert hvert
batteri i kassen, men ingen tegn til eksplosjon eller lekkasje på annen måte. Det var kjøleveske i bunnen av kassa og det har vært under min. i ekspansjon tanken foran i motorrommet som også antyder lekkasje.

Slanger og tilførsel av kjøleveske virker ok og har ingen lekkasjer så langt jeg kan se.
Noen som har kreative forslag til hvordan jeg skal finne ut hvilke/hvilket batteri som har lekkasje?

Tar i mot alle forslag med stor takk.

Mvh. Hans

Ciumpalac

Har du opplevd nedgang i rekkevidden? Har lest et sted at batterier kan av og til eksplodere internt så om man ikke kan se tegn til eksplosjon fra utsiden kan det godt være en internt eksplosjon, og batterivann og glycol blander sammen.

Men da forklarer lite om hvorfor det lekker glycol under kassen.

Jeg ville sjekket alle slangene en gang til. Jeg hadde en liten sprekk i slangen (nesten usynlig) men det var nok til å lekke ganske mye kjøleveske.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

hansig

Takk for svar, skal sjekke slanger en gang til. Hvilke/n slange hadde du lekkasje i? De på batteriene?
Mvh. Hans

Ciumpalac

Jeg hadde lekkasje i 6'er kassen, fra slangen til kjølevesken som ligget i nærheten av koblingspunktet (hvor slangen føres ut av kassen). Men selvfølgelig kan det skje i alle steder når gummislangene blir gammel.
Bor i Asker, har 2002 Saxo med 62800km, og en 2011 Peugeot iOn

Elmo

Det hender - ikke så sjelden nå til dags - at "manifoilene" (forgreningene) går opp i limingen.
Beste måten å finne lekasjen på er å sette en slange på ene stussen og blåse samtidig som du tetter andre stussen med fingeren. Evt kan du sette på vanntrykk (hageslangen) hvis du ikke ser det ved å blåse.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hansig

Hei og takk for godt forslag, skal sjekke.
Mvh. Hans

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA