Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Øget kørelængde for eGolf 2017

Startet av lunitiks, onsdag 24. august 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

lunitiks

Noen med "prehistorisk" Leaf som har funnet gode "permanente" tredjepartsadaptere e.a. for DAB+, internettradio, satellittradio m.m. som gir god lydkvalitet på høyttalerne? Hvordan er det evt å kjøpe ny navi-enhet og antenne fra krasjet leaf (m/dab+) og ettetmontere?


Min 2014-modell har kun FM, CD og diverse innganger som USB, AUX og blåtann. De tre sistnevnte er imidlertid litt pain in the *** ettersom man må lage seg musikkbibliotek på forhånd/finne frem mobilen...
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trekkoppbil

#1
Satelittradio:
USA-Leafer har satelittradio av typen XM, men den har vel ikke dekning i Norge.

Internettradio:
Nettradio er nok framtida for digitalradio, hvor titusener av kanaler allerede er tilgjengelige. Spørsmålet er om kan klarer å gjøre det lett betjenelig i bil. Man kan kople nettbrett til aux-inngang, usb  eller blåtann i bilen, så gjelder det bare å finne en app som er grei å bruke for å velge stasjonene du vil høre. Det blir fort knotete. Dersom man har passasjerer som kan håndtere det, så kan man bruke youtube.

Musikkbibliotek:
Hva med å lagre musikk og hørespill på minnepinner? https://www.mymemory.co.uk/USB-Flash-Drives

Ved bytte av navienhet:
Det kan være mye programmeringsjobb for å få bokser til å spille sammen med bokser med spesifikke serienummer etc. Kunsten er å finne noen som kan gjøre jobben.  Ett spørsmål er om man skal programmere om vin på bilen, for å overta 5 års abonnement på mobilt data fra vraket, og sim-kort og annet utstyr skal flyttes over. Jeg har ikke oversikt over åssen det fungerer.

sylwester

Det jeg tenkte var en genial løsning er å streame live radio fra radioapp på telefonen til bilen via bluetooth eller aux. Forbruker ligger vel på 100MB/time for den beste kvaliteten. Dvs. langt unna f.eks. videostreaming bruker.

Jeg installerte de gratisversjonen av tunein og har tenkt til å prøve å bruke det som eneste radio. Den har mulighet til å konfigurere bufferlengder så jeg starter med 10 sekunder som sikkert er mer enn NRK og P4 bruker så skal jeg rapportere hvordan det går :-)

DAB har jeg ingen tro på så jeg håper jeg kan streame via 4G/EDGE så bruker jeg heller penger på større datapakker enn en  en avleggs teknologi.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

OldBear

Jeg har nå i om lag 2 mnd streamet fra telefonen via Bluetooth. Det fungerer kjempebra. Jeg kjører mellom 90 og 120 min daglig og har aldri vært over 2 gb  datamengde ift streaming. Jeg kommer nok til å fortsette med det

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA