Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel til industrikobling (blå)

Startet av Jævla Hippie, tirsdag 23. august 2016, klokken 10:42

« forrige - neste »

Jævla Hippie

Meldte sin ankomst i starten av mai. Frøkna har bodd på verksted siden, er visst vanskelig å diagnostisere. Noen som har opplevd noe lignende og kan fortelle en oppløftende historie om at det løste seg til slutt?
Renault Zoe 240 Life

Frihjul

Hei Jævla tålmodige Hippie!

Mener ganske sikkert det var samme melding jeg så på displayet i går, i rødt illevarslende. Etter fullading på jobb så alt normalt ut inntil jeg klemte på startknappen. I tillegg varsel om noe med regulator. Gasspedal?
Bilen ville ikke starte. Jeg prøvde litt forskjellig uten at noe endret seg. Rusla et par runder i garasjen og funderte på hvordan helga skulle arte seg før jeg nærma meg bilen igjen. Satte meg så inn og alt var OK.
Den måtte altså tenke seg litt om, men hvorfor så vrang i utgangspunktet?
Står vel noe om tilsvarende i annen gammel tråd?

Men har bilen din stått på verksted i halvannen måned?
Renault Zoe 240 Intens

Jævla Hippie

Sitat fra: Frihjul på fredag 17. juni 2016, klokken 22:47
Hei Jævla tålmodige Hippie!

Mener ganske sikkert det var samme melding jeg så på displayet i går, i rødt illevarslende. Etter fullading på jobb så alt normalt ut inntil jeg klemte på startknappen. I tillegg varsel om noe med regulator. Gasspedal?
Bilen ville ikke starte. Jeg prøvde litt forskjellig uten at noe endret seg. Rusla et par runder i garasjen og funderte på hvordan helga skulle arte seg før jeg nærma meg bilen igjen. Satte meg så inn og alt var OK.
Den måtte altså tenke seg litt om, men hvorfor så vrang i utgangspunktet?
Står vel noe om tilsvarende i annen gammel tråd?

Men har bilen din stått på verksted i halvannen måned?

Feilen forsvant da den fikk tenkt seg om, men den kom tilbake fire ganger på to dager, så det var tydelig at det ikke var bare fjas men at det gjorde vondt et sted. Kom stort sett mens jeg kjørte, og da går bilen etter et minutts tid inn i krabbemodus, maks 30 km/t. Ingen andre feilmeldinger på skjermen. Men får nå i blant smser fra Renault om "uventet avslutning av lading" når de prøver å lade den på verkstedet. Hvilket på sett og vis er litt koselig, bilen sier hei, de prøver å fôre meg, liksom. Men det er vel også et tegn på at det er en skrue løs et sted.

Hvis du tenker på denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,22887.msg386585.html så var det "electric engine failure", ikke "electric failure". Inneholder til og med mitt dumme, eplekjekke svar der jeg tror det er en oransje feil og ikke en rød feil. Så at jeg endte opp med en rød feil selv nå er veldig til pass.

Vi begynner å nærme oss halvannen måned på verksted, ja. Men tålmodighet er en dyd!
Håper det var et engangstilfelle hos deg.
Renault Zoe 240 Life

jdm

Jeg har hatt samme feilen på min Zoe. Bilen min var også godt over 1 måned på verksted mens de feilsøkte. Forstod at feillogg fra bilen bl.a. ble sendt til Frankrike og analysert der.

Såvidt jeg forstod klarte man å finne ut at årsaken til at bilen min gikk i "nødmodus" at det ble for lav spenning på 12V batteriet (altså ikke batteripakken). De mente først at det skyldtes feil på en skrue som festet en ledning til 12V batteriet, men feilen kom igjen. Enden på visa for min bil ble at de byttet 12V batteriet og noe ledninger i tilknytning til det. Siden har jeg så langt ikke hatt problemet.
Renault Zoe 240 Intens
Volkswagen Passat GTE

Jævla Hippie

Sitat fra: jdm på onsdag 22. juni 2016, klokken 12:54
Såvidt jeg forstod klarte man å finne ut at årsaken til at bilen min gikk i "nødmodus" at det ble for lav spenning på 12V batteriet (altså ikke batteripakken).

Takker, interessant! Finner noen lignende historier på andre forum. Men i såfall rart om det ikke har vært testet enda, høres ut som en enkel fiks som Renault burde være klar over.
Renault Zoe 240 Life

Jævla Hippie

Bilen tilbake etter tre måneder med ny AC->DC-omformer. Kjørt den et par dager og ingen feilmeldinger lenger. Vel, varmepumpa sluttet å virke i dag, men det er inntil videre et mindre problem. Mistenker at den ikke trives hos meg lenger og lengter tilbake til verkstedet.

Det er visst ikke enkelt for verkstedene å reparere større ting på elbil, da de ikke får lov til å pusle så mye på egenhånd. Såvidt jeg kunne forstå må de ha folk fra Renault i Frankrike på tråden når de skal teste eller fikse noe, og for å få det må de sende inn søknad og styre. Så derfor tar det tid.
Renault Zoe 240 Life

karsti

Jeg fikk samme feilmelding i en Zoe 240 2015. Bilen stoppet og ville ikke starte før det hadde gått noen minutter. Fikk da en feilmelding om lading, men den forsvant også etter å ha stått parkert en times tid. Jeg meldte selvfølgelig dette til verkstedet, men de fant ingenting i historikken. De meldte inn feilen til Frankrike og fikk svar at det var en kjent feil som kunne oppstå hvis man satt bilen i revers hvis bilen ikke stod 100% rolig. Dette var rettet ny software, og feilen kom aldri tilbake. Derimot ble varmepumpen ustabil etter dette (tilfeldig?). Etter flere måneder med mange verkstedbesøk for å ordne varmepumpen fikk jeg utlevert ny bil.
Ny Zoe oktober 2015.
120 km t/r jobb.

ladov

Sitat fra: Jævla Hippie på lørdag 13. august 2016, klokken 09:33
..
Det er visst ikke enkelt for verkstedene å reparere større ting på elbil, da de ikke får lov til å pusle så mye på egenhånd. Såvidt jeg kunne forstå må de ha folk fra Renault i Frankrike på tråden når de skal teste eller fikse noe, og for å få det må de sende inn søknad og styre. Så derfor tar det tid.
Mekanikerne som skal gjøre jobben må ha spesialopplæring for å tukle med det elektriske, og selv da vil jeg uten videre anta at det rett og slett ikke har nok erfaring til å gyve løs på hva som helst av jobber uten bistand.

Da bilen min skulle tørkes og tettes måtte den sendes til et annet verksted fordi mitt lokale Renault verksted ikke hadde noen sertifiserte zoe-mekanikere ennå. Det bedrer seg nok på sikt..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

StigH

Sitat fra: karsti på lørdag 20. august 2016, klokken 23:41
Jeg fikk samme feilmelding i en Zoe 240 2015. Bilen stoppet og ville ikke starte før det hadde gått noen minutter. Fikk da en feilmelding om lading, men den forsvant også etter å ha stått parkert en times tid. Jeg meldte selvfølgelig dette til verkstedet, men de fant ingenting i historikken. De meldte inn feilen til Frankrike og fikk svar at det var en kjent feil som kunne oppstå hvis man satt bilen i revers hvis bilen ikke stod 100% rolig. Dette var rettet ny software, og feilen kom aldri tilbake. Derimot ble varmepumpen ustabil etter dette (tilfeldig?). Etter flere måneder med mange verkstedbesøk for å ordne varmepumpen fikk jeg utlevert ny bil.


Greide å få til denne feilen her om dagen faktisk. Hadde parkert foran garasjen men det er litt helling mot porten. Jeg var litt for rask av gammel vane så bilen rakk å trille ørlite bakover før jeg rakk å trykke start/stopp knappen. Og mener også jeg var på tur til å sette den i park samtidig som jeg trykket ned brems men kom borti gass også da jeg kjente den trillet bakover. Da kom det opp rødt varsel "electrical failure" med en gang samtidig som "charging impossible" kom opp etterpå. Veldig ømfintlige greier men kanskje bra på en måte så en ikke ødelegger noe.

Husker jeg hadde noen slike episoder med gass/brems et par ganger til å begynne med etter jeg kjøpte den i fjor da pedalene satt litegrann annerledes enn i gamle bilen og hadde lett for å trå gass/brems samtidig. Ble litt nervøs av dette og ringte forhandler. Da fikk jeg bare beskjed om å låse og vente litt så forsvinner alt av seg selv.

Er visst noe som er lagt inn i programvaren så en ikke skal få kjørt med bremser på samtidig som bilen går så ikke motor/driverk og elektronikk blir overbelastet.

Av erfaringer med slike varsler tidligere så bare tok jeg det nå bare det helt med ro og bare lot bilen være som vanlig så lenge jeg visste feilen kom opp selvforskyldt. Feil ble borte igjen når jeg skulle ut igjen neste gang som forventet.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA