Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fjernlys på TMS

Startet av bjaolsen, tirsdag 23. august 2016, klokken 10:20

« forrige - neste »

bjaolsen

Jeg har hatt en dialog med Tony Williams ( www.QuickChargePower.com ) ang. Jdemo (Chademo for bla. Rav4 og T-Roadster) om en mulig tilpassing til Zoe.

Har nå kommet så langt at det ser ut til at dette faktisk kan la seg gjøre, det vi trenger nå er en liten oversikt over hvor mange som kan være interessert i (å få tilbake) hurtiglading på Zoe ?
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Forutsatt at prisen er "riktig" kan det være interessant. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ladov

Ikke i dag, spør meg igjen når Renault bestemmer seg for å tilby bytte til 45kWh batteri.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

bjaolsen

Når det gjelder pris har jeg ingen formening, men jdemo koster vel ca. 3.000 USD så det er vel i det området...
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

@bjaolsen, har du noen formening om hvordan det er med å få godkjenning på ombyggingen? Regner med at Renault vil fraskrive seg alt garantiansvar på batteri og elektrisk anlegg i bilen hvis jdemo blir montert.

$3000 + mva og montering blir jo noen kroner. Som ladov sier må det også vurderes opp mot et evt. 45kWh batteri. 45kWh batteri og 43kW AC + 50kW ChaDeMO vil jo gjøre Zoe til en veldig praktisk bil, selv om det er utfordringer pga. liten bagasjeplass og mangel på takstativ.

Som sagt blir det en vurdering av kost/nytte som blir avgjørende for om det er aktuelt med oppgradering. Foreløpig plan er å beholde dieselbilen til TM3 (eller annen elbil med lang rekkevidde og tilhengerfeste) kommer i hus. Zoe'n vil nok sannsynligvis bli beholdt som nr2 bil til den er klar for dynga, så det kan jo faktisk være en god investering å oppgradere batteri og/eller hurtiglading selv om det blir dyrt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bjaolsen

Rimelig sikker på at Renault ikke støtter dette, samtidig som at det blir vanskelig for Renault å fraskrive seg alt ansvaret.  Er også usikker på hvordan det påvirker evt. typegodkjenning ol. Tenkte å sende et spørsmål til NAF om akkurat det med jussen.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

THE

Mener jeg så på MB forumet at det var noen som lurte på om det er mulig med ChaDeMO oppgradering på MB B også, så dette er vel ikke en sak som blir unik for Zoe når det gjelder juss og regelverk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

zbk

Veldig interessant konsept, men jeg er redd det vil koste mer enn det er verdt. Ferdig installert for ca. 30Kkr er nok helt i øvre skikt av hva jeg personlig ville vært villig til å bruke selv om Renault ikke kunne brukt det til å  "voide" garantier.

Slik som Renault har behandlet oss med 43kW-utgaven har jeg resignert til at Zoe nå bare er brukbar på strekningen mellom Kristiansand og Bergen for min del. Ut over det blir ladingen for treg til at jeg orker det for min del. Fortum kommer også bare til å benyttes i nødsfall etter 43kW-fjerningen (jeg er en forbruker som bærer nag lenge :-) ). Grønn kontakt har i det minste vært tydelige hele veien på at 22kW AC er det de bygger ut og har til tross for dette kommet med enkelte 43kW-punkter her og der.

Sjansen er nok større for at den byttes i en Ampera-E e.l. selv om jeg digger bilen jeg har og at dieseldyret ryker når TM3 med hengerfeste når markedet en gang i framtida.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

bjaolsen

Enig i at prisen (for øyeblikket) ikke er helt lett å forsvare, men den kan vel tenkes å gå ned etter hvert ?

Når det går en stund og når det evt. har kommet et større batteri, og garantien ikke betyr så mye lenger blir enda mer aktuelt.

Nå det gjelder 43kW AC, så er det vel strengt tatt Enova som har feilet i å følge opp med riktige krav til leverandørene. De godtar utbygging av ladenettverk som ihht. DIR/2014/94/EU art.2 pkt 4&5 er dobbelstandard hurtig DC + 2 x normallading AC.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

sven erik


TM

Sitat fra: sven erik på søndag 19. juni 2016, klokken 02:05
har boen prøvd overgangen til tesla
Det vil garantert ikke virke, men jeg ville ikke ta sjansen på å prøve. Den virker ikke engang på B 250e som har Tesla batteri.

sven erik

men  mersedesen kan ikke lade med mer en 22 kw  mens  zoe med  43kw

bjaolsen

Overgangen til Tesla er noe helt annet, husk at Tesla også lader på DC gjennom den Type-2 pluggen som er på bilen, dette gjøres ved å koble inn/ut lader/batteri alt etter bruksmodus.

Det "eneste" den adapteren trenger å gjøre er å tolke kommunikasjonen mellom Tesla- og Chademo-protokoll og så sende DC rett til batteri/BMS gjennom allerede etablert kabling for DC lading.

Eneste muligheten for at det mirakuløst skal virke er hvis Renault og Tesla plutselig har snakket sammen og funnet ut at de skal motta DC på Type-2 på samme måte. ( I patentpapirene for Chameleon er det tegnet inn et scenario der det leveres DC til Chameleon gjennom Type-2)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

asgeirn



Sitat fra: bjaolsen på mandag 20. juni 2016, klokken 09:43
Eneste muligheten for at det mirakuløst skal virke er hvis Renault og Tesla plutselig har snakket sammen og funnet ut at de skal motta DC på Type-2 på samme måte. ( I patentpapirene for Chameleon er det tegnet inn et scenario der det leveres DC til Chameleon gjennom Type-2)

Lite sannsynlig, men det hadde vært utrolig kult!
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

TM

Sitat fra: sven erik på mandag 20. juni 2016, klokken 01:37
men  mersedesen kan ikke lade med mer en 22 kw  mens  zoe med  43kw
Ikke at det spiller noen rolle for Tesla ChaDeMo-adapteret, men mercedesen kan bare lade 11 kW AC og har ikke støtte for DC hurtiglading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA