Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

Sele


Beckern

Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 08:25
Mangelfullt vedlikehold vil alltid gi utslag.

Eller feil bruk som vi også kaller det, som er og vil forbli utbredt med de kresne schuko kontaktene.
En stikkontakt som stadig får varmeskader er ikke mangelfullt vedlikeholdt, den er bare mangelfull.

Rav4_EV

SitatDet er jo litt rart da at du kan stå på og uttale deg om noe du ikke har greie på.
Og slenge ut påstander i hytt og pine.

Siden du er så påståelig kanskje du kan fortelle hva som er feil med ladeløsningen vår?
Den er tross alt satt opp av elektriker, etter foreskrevne regler, med utsyr som er godkjent.

Og hvorfor skal du absolutt dytte på folk fordyrende utstyr som RFID og nøkkelsystemer når det ikke trengs?

Problemet blandt flere her på forumet er at de er veldig navlebeskuende og bare opptatt av å briljere med egne løsninger fremfor å tenke på hva som er klokt for samfunnet og sikkerheten til den enkelte.

Som jeg har skrevet før er muligheten større med et moderne ladepunkt å kunne sette opp en enkel bryter for aksesskontroll. Man trenger ikke rfid eller nøkkelbryter.

Sitat: HAR IKKE LADEPUNKTET MULIGHET FOR EKSTERN BRYTER KAN DET MONTERES BRYTER SOM UTKOBLER PILOTSIGNALET.

Installasjonen du referer til er ikke i tråd med de råd og føringer gitt av myndigheter og elbilforeningen.

Dersom du fortsatt mener jeg ikke har greie på temaet og slenger ut påstander i hytt og pine foreslår jeg at du saklig lister opp disse punkt for punkt slik at de kan besvares.


Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Sitat fra: Beckern på onsdag 29. juni 2016, klokken 08:31
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 08:25
Mangelfullt vedlikehold vil alltid gi utslag.

Eller feil bruk som vi også kaller det, som er og vil forbli utbredt med de kresne schuko kontaktene.
En stikkontakt som stadig får varmeskader er ikke mangelfullt vedlikeholdt, den er bare mangelfull.
Hva er det som gjør at en stikkontakt får varmeskader?

Griffel

#94
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 08:36
Hva er det som gjør at en stikkontakt får varmeskader?
Dårlig kontakt mellom hylse i stikkontakt og pinner i støpsel.
Effekten er proposjonal med kvadratet av strømmen, derfor gir 16A 4 ganger så stort effekttap i koblingen som 8A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#95
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 07:35
Feil i stikkontakt som starter brann trenger ikke nødvendigvis ha vært brukt til lading av elbil. Slikt har skjedd lenge før elbilen kom på markedet.
Helt riktig, derfor har en erfaring for at varig høy belastning av stikkontakter kan føre til brann. Hvorfor tror du elbiler gjør dette bedre?
Tror du antall branner som kommer av feil i stikkontakter går ned om flertallet av elbiler benytter disse til lading 16A i mange timer av gangen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Men hva er varig? Hvor lang tid? Denne infoen må da finnes et sted? Jeg har spurt nå flere ganger, men det er ingen som kan komme med tall. Tiden er en vesentlig faktor her, så den må kvantifiseres. 3 timer har vært nevnt, men uten støtte i noe lovverk e.l.

Ferry

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:03
Dårlig kontakt mellom hylse i stikkontakt og pinner i støpsel.

Det er jo strengt tatt ikke hylse engang, men to stansede halvmåner i "blikk". Hadde det vært hylser som i skikkelige kontakter, så hadde problemet neppe eksistert. Schuko er en simpel konstruksjon, som i tillegg produseres i ymse kvaliteter. Det eneste som er premium med schuko er prisen ;)

Griffel

Sitat fra: Ferry på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:13
Men hva er varig? Hvor lang tid? Denne infoen må da finnes et sted? Jeg har spurt nå flere ganger, men det er ingen som kan komme med tall. Tiden er en vesentlig faktor her, så den må kvantifiseres. 3 timer har vært nevnt, men uten støtte i noe lovverk e.l.
Er du ute etter en lov som sier at det er greiet å belaste en Schuko i 2 timer og 59 minutter med 16A, vil du ikke finne det. Det er nok heller slik at varmgangen gjerne må vare en stund før det begynner å brenne. 3 timer er en "tommelfinger i lufta" og neppe noe å basere seg på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Min lading på 16 amper kurs trekker 9-9,5 amper 2100w. Med gode kontroll rutiner så kan jeg ikke forstå at risikoen er svært høy. Men tall og statistikk kan endre mitt syn.

Jeg blir rimelig provosert av slike utsagn: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/

Hvor DSB viser til en brent kontakt uten jording som skal ha vært brukt til elbillading. Min kladd hadde ikke startet og lade i en slik kontakt.

Også min erfaring med kvaliteten på schuko er prisen styrer unna billig produkter.

Griffel

Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:21
Min lading på 16 amper kurs trekker 9-9,5 amper 2100w. Med gode kontroll rutiner så kan jeg ikke forstå at risikoen er svært høy. Men tall og statistikk kan endre mitt syn.

Jeg blir rimelig provosert av slike utsagn: http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/lading-av-elbil-dette-kan-vaere-farlig/a/23496560/

Hvor DSB viser til en brent kontakt uten jording som skal ha vært brukt til elbillading. Min kladd hadde ikke startet og lade i en slik kontakt.

Også min erfaring med kvaliteten på schuko er prisen styrer unna billig produkter.
Risiko er ikke svært høy, men det gir ingen grunn til å anbefale ander en dårlig løsning.
Heldigvis har vi ennå en liten mulighet til å begå lovlige dumheter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Sitat fra: Ferry på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:16
Sitat fra: Griffel på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:03
Dårlig kontakt mellom hylse i stikkontakt og pinner i støpsel.
Schuko er en simpel konstruksjon, som i tillegg produseres i ymse kvaliteter. Det eneste som er premium med schuko er prisen ;)

Elektrikaren vår tok vel ca kr. 125 for den blå CEE-kontakten (made in Austria). Det burde vore standard med CEE-støpsel i staden for schukostøpsel på ladeledningen.

Sele


Øystein16

Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:15
CEE-kontakt er heller ikke godt nok for menigheten..

...ja, dei er TRUANDE til litt av kvart. Det er ledlampa til ekstrasikringa for bilkursen som gir mest varme i sikringsskapet vårt.

Mazzbot

Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:15
CEE-kontakt er heller ikke godt nok for menigheten..

Jeg lader med CEE på jobb , gidder ikke kjøpe egen kabel til 4 - 5 000 med cee på og 16A .. kjøpte en shucko til cee overgang til 99 kr på jula . Lader på shucko uansett ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA