Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

pudderjagar

Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 14:33
Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juni 2016, klokken 14:14
Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.

Huska du å slå av ladinga i bilen før du trakk ut kontakten?

Dette stikket ser ut som da er skada av lysbuen som oppstår når du trekker ut kontakten med full last på ladinga.

Har ikke koblet fra laderen siden jeg kjøpte bilen. Brukte en godt dimensjonert og ny skjøteledning mellom laderen og kontakten. Gammelt stikk er nå fjernet.
Valgte CEE i stedet for fastmontert ladestasjon og kjøpte denne ladekabelen http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler
Så hvis jeg event skulle kjøpe tesla senere, eller ønske en type 2 stasjon så kan jeg bare koble det til denne kursen.

Har ladekladden hengt etter ledningen og dermed belasta kontakten nedover?

Ein kan og få lysbue når da heng vekt på kontakten over lengre tid. Eg har lenge lurt på resonemanget på denne ladekladden. Den skal gjera lading sikrare ved å være nært kontakten men for meg ser da ut til at den gjer da motsatt. Eg har sansen for dei bilane som kan justera ladestyrken inni bilen eller dei ladekablane som har elektronikken inni kontakten
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

Hvorfor ikke bruke jordfeilbryteren den bør jo testes av og til uansett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på mandag 27. juni 2016, klokken 14:43
80% er en gammel tommelfingerregel for dimmensjonering "for å ha litt å gå på".

Ok. Så 80% belastning av en 16 A kurs er greit (16 A * 0,8 = 12,8 A) såfremt det ikke går via schuko. Det vil vel da også si at 16 A lading på en 16 A kurs er i overkant, selv om det brukes CEE eller bedre? Uansett, litt marginer er bra, bortsett fra på racerbiler.

Sitat
En bryter på en lampett ledning er beregnet på 6A og sitter på en tynn lampettledning koblet til en stikkontakt sikret 16A (lovlig).

Det blir vel en litt annen problemstilling? Ethvert apparat som kan tilkobles ei stikkontakt (schuko) har sine dimensjoneringer. Det gjelder alt fra mobilladere til byggtørker. 6 A/230 V til ei lampe er i utgangspunktet en formidabel overdimensjonering. De fleste moderne lamper bruker ikke mer enn 5-10 watt.

Sitat
Lampepunkt med stikkontakt er beregnet på 6A sikres med 16A (lovlig).

Du tenker på stikkontakt som i schuko? Eller disse nye spesielle lampepunktene, DCL? Hvorfor ikke sikre med 6 A? Men det monteres altså en 16 (15) A sikring i sikringsskapet, strekkes ut 2,5 kvadrat ledninger til lampepunket, som i seg selv kun tåler 6 A og belastes til slutt med ei led-pære som trekker 5 W  :o
Hva skiller et lampepunkt fra en hvilken som helst annen stikkontakt?

Sitat
Som du ser er det mange tilfelle hvor en forventer at belastningen ikke er så stor at den skader utstyret, men at sikringen ikke beskytter om noen henger opp en terassevarmer i et tak-lampunkt.

Hva skjedde med det der med at sikringer skal beskytte folk, dyr og utstyr?

Sitat
Det forventes faktisk at folk flest forstår at en ikke bare kan hive på last til sikringen går.

Da tror jeg folk overvurderes! Å basere sikkerheten på meningmanns kunnskap om elanlegg er en oppskrift på katastrofe. Særlig når det kunne vært løst på en enklere måte. Sikringer dimensjonert etter hva kabling, koblinger og kontakter tåler.
Skulle vært interessant å spurt en stor gruppe folk hvor mye de tror en 16 A kurs kan belastes. Jeg tror mange ville svare 16 A.

Denne 3-timersregelen da, noen som vet noe mer om den? Finnes den i det hele tatt? Hvis jeg forstår den rett, så kan en 16 A kurs belastes trygt med 16 A i tre timer? Og lenger enn tre timer så er det 10 A eller 8 A som gjelder?
Noen som kan gi et kvalifisert svar på hvor lang tid det tar å nå terminaltemperatur for en stikkontakt? Jeg ville tro det meste av økning skjer de første minuttene, for deretter å flate ut lenge før tre timer er gått. 

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på tirsdag 28. juni 2016, klokken 00:37
Sitat fra: Griffel på mandag 27. juni 2016, klokken 14:43
80% er en gammel tommelfingerregel for dimmensjonering "for å ha litt å gå på".

Ok. Så 80% belastning av en 16 A kurs er greit (16 A * 0,8 = 12,8 A) såfremt det ikke går via schuko. Det vil vel da også si at 16 A lading på en 16 A kurs er i overkant, selv om det brukes CEE eller bedre? Uansett, litt marginer er bra, bortsett fra på racerbiler.

Sitat
En bryter på en lampett ledning er beregnet på 6A og sitter på en tynn lampettledning koblet til en stikkontakt sikret 16A (lovlig).

Det blir vel en litt annen problemstilling? Ethvert apparat som kan tilkobles ei stikkontakt (schuko) har sine dimensjoneringer. Det gjelder alt fra mobilladere til byggtørker. 6 A/230 V til ei lampe er i utgangspunktet en formidabel overdimensjonering. De fleste moderne lamper bruker ikke mer enn 5-10 watt.

Sitat
Lampepunkt med stikkontakt er beregnet på 6A sikres med 16A (lovlig).

Du tenker på stikkontakt som i schuko? Eller disse nye spesielle lampepunktene, DCL? Hvorfor ikke sikre med 6 A? Men det monteres altså en 16 (15) A sikring i sikringsskapet, strekkes ut 2,5 kvadrat ledninger til lampepunket, som i seg selv kun tåler 6 A og belastes til slutt med ei led-pære som trekker 5 W  :o
Hva skiller et lampepunkt fra en hvilken som helst annen stikkontakt?

Sitat
Som du ser er det mange tilfelle hvor en forventer at belastningen ikke er så stor at den skader utstyret, men at sikringen ikke beskytter om noen henger opp en terassevarmer i et tak-lampunkt.

Hva skjedde med det der med at sikringer skal beskytte folk, dyr og utstyr?

Sitat
Det forventes faktisk at folk flest forstår at en ikke bare kan hive på last til sikringen går.

Da tror jeg folk overvurderes! Å basere sikkerheten på meningmanns kunnskap om elanlegg er en oppskrift på katastrofe. Særlig når det kunne vært løst på en enklere måte. Sikringer dimensjonert etter hva kabling, koblinger og kontakter tåler.
Skulle vært interessant å spurt en stor gruppe folk hvor mye de tror en 16 A kurs kan belastes. Jeg tror mange ville svare 16 A.

Denne 3-timersregelen da, noen som vet noe mer om den? Finnes den i det hele tatt? Hvis jeg forstår den rett, så kan en 16 A kurs belastes trygt med 16 A i tre timer? Og lenger enn tre timer så er det 10 A eller 8 A som gjelder?
Noen som kan gi et kvalifisert svar på hvor lang tid det tar å nå terminaltemperatur for en stikkontakt? Jeg ville tro det meste av økning skjer de første minuttene, for deretter å flate ut lenge før tre timer er gått.

Det siste du sier har jeg målt. Når jeg fikk oppgrader min kurs hjemme fra 16A/3x1.5mm2 til 16A/3x4mm? målte jeg temåeretur økning i kabel, kabelbokser og på sikring for 10, 13 og 16A strøm. Husker ikke temperaturene med brorparten skjer første timen, deretter er det stabilt. På 16A nådde sikringer nærmere 50 C.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rav4_EV

SitatDet er vel ingen grunn til å flåse dette bort.  >:(

Det er all grunn til å flåse dette bort. For lengst er det utviklet og standardlisert et lade og kablesystem der brukerne ikke trenger å tenke på å gjøre innstillinger for å sikre nattesøvnen.

Med type 2 ladepunkt er det bare å plugge inn bilen hvor som helst og magien ordner seg selv. Er det mange biler som lader der det er dårlig kapasitet kan også kraften fordeles til alle.

Freedomfighters med brødristerkontakt bør finne seg et annet sted enn elbilforum. Rådene her inne bør baseres på normer og retningslinjer gitt av myndigheter og politikk fra elbilforeningen. Dårlige råd kan faktisk ta livet av folk.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Hvorfor gir man råd istedet for og gå inn for total forbud mot lading med schuko hvis dette er så farlig? Kan det være fordi statistikk taler imot et forbud?

Mazzbot

Ingen som kan tvinge en til å bruke 15 - 20000 kr på ladestasjon hjemme .. er shucko fra nyere tid et det ingen problem .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tomrh

Det utsagnet stiller vel i samme klasse som: "ingen som kan tvinge en til å bruke 15 - 20000 kr på servicer .. skifter man kupefilter selv er det ingen problem".
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

Sitat fra: Sele på tirsdag 28. juni 2016, klokken 22:43
Hvorfor gir man råd istedet for og gå inn for total forbud mot lading med schuko hvis dette er så farlig? Kan det være fordi statistikk taler imot et forbud?
Fordi en i praksis må tillate slik ladng siden en ofte ikke har noe valg. Derfor råder en de som har biler til å installere 2016 løsningen der en vanligvis lader, og at en benytter reisekladden der en tilfeldigvis trenger lading, og at en begrnser strømstyrken.

Når det går om å gi råd blir det feil å råde noen til å lade daglig fra stikkontakt i garasjen.

Risikoen er ikke veldig stor, men de fleste boligbranner som starter i det elektriske anlegget skylles feil i stikkontakten. Statistikken er nokså mangelfull siden de fleste slike feil slukkes raskt av de som er tilstede og ikke blir meldt til brannveen og politi.
Hyundai Ionic.

Griffel

Sitat fra: Mazzbot på tirsdag 28. juni 2016, klokken 22:58
Ingen som kan tvinge en til å bruke 15 - 20000 kr på ladestasjon hjemme .. er shucko fra nyere tid et det ingen problem .
En mode 3 ladestasjon 16A koster mindre enn 5000kr mer enn en Schuko du har lov å sikre 10A.

Ingen tvinger noen, men her er det spørsmål om å gi et kvalifisert og fornuftig råd.

Råde noen til å benytte vanlig stikkontakt i garasjen hjemme er ikke et kvalifisert og fornuftig råd.
Hyundai Ionic.

Øyvind.h

Grunnen til at kravene er blitt strengere er nettopp erfaring og statistikk :)
Man har sett at man bør dimensjonere bedre og gjøre midlertidige løsninger mindre anvendelige slik at flere prioriterer gode og langsiktige løsninger.

Har man (som meg) troen på at man skal kjøre elektrisk de nærmeste tiårene er det en liten kost å bruke noen tusenlapper på å sove godt om natten. Merkost på eks 5.000,- fordelt over 20 år er 250,- i året. Ekstremt billig forsikring :)
Merk at jeg selv ikke har fastmontert boks. Jeg har blått industristikk på en frittstående stolpe ca 20 meter fra huset. Relativt lav risiko, og null konsekvens ved brann i stikk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:02
Grunnen til at kravene er blitt strengere er nettopp erfaring og statistikk :)
Man har sett at man bør dimensjonere bedre og gjøre midlertidige løsninger mindre anvendelige slik at flere prioriterer gode og langsiktige løsninger.

Har man (som meg) troen på at man skal kjøre elektrisk de nærmeste tiårene er det en liten kost å bruke noen tusenlapper på å sove godt om natten. Merkost på eks 5.000,- fordelt over 20 år er 250,- i året. Ekstremt billig forsikring :)
Merk at jeg selv ikke har fastmontert boks. Jeg har blått industristikk på en frittstående stolpe ca 20 meter fra huset. Relativt lav risiko, og null konsekvens ved brann i stikk.

Er det lov da - trodde slike ikke kunne stå fritt tilgjengelig pga fare for berøring - ikke tilstrekkelig barnesikret ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Kan du henvise til lovkrav? Vet det er føringer på stikkets høyde over bakken, nettopp pga berøring. Men ikke at CEE stikk ikke kan festes på stolpe.
Elektriker har montert og skrevet samsvarserklæring. Tror også infratek tok en titt på den når de gikk over husets elektriske anlegg i stikkprøve-kontroll. Uten anmerkninger.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Sitat fra: Griffel på tirsdag 28. juni 2016, klokken 23:26
Sitat fra: Sele på tirsdag 28. juni 2016, klokken 22:43
Fordi en i praksis må tillate slik ladng siden en ofte ikke har noe valg. Derfor råder en de som har biler til å installere 2016 løsningen der en vanligvis lader, og at en benytter reisekladden der en tilfeldigvis trenger lading, og at en begrnser strømstyrken.

Når det går om å gi råd blir det feil å råde noen til å lade daglig fra stikkontakt i garasjen.

Risikoen er ikke veldig stor, men de fleste boligbranner som starter i det elektriske anlegget skylles feil i stikkontakten. Statistikken er nokså mangelfull siden de fleste slike feil slukkes raskt av de som er tilstede og ikke blir meldt til brannveen og politi.
Fordi man ikke har noe valg? Selvsagt har man et valg og hadde det vært så farlig som man vil ha det til så hadde man tvert innført et forbud.
Lader på egen 16 amper kurs ladekladden har aldri vært over 10 amper under lading. Utekontakt kontrolleres årlig og kontrollerer for varmgang jevnlig. Har flere ganger stoppet lading etter noen timer og tatt på pinnene på stikkontakten og har aldri kjent varme her.

Feil i stikkontakt som starter brann trenger ikke nødvendigvis ha vært brukt til lading av elbil. Slikt har skjedd lenge før elbilen kom på markedet. Jeg har etterlyst statistikk på branner startet av elbiler under lading og da spesielt bruk av schuko for og belyse risikoen.

Beckern

Det er iofs bare å se på kommunale ladestolper så ser man missfarging etter varmgang i de fleste kontakter.
Så det er ikke tvil om at det er en risiko der.
Jeg har ofte kjent varmgang i pluggen ifm slitte schuko kontakter. Aldri veldig varmt men en liten lunk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA