Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

E_S

Sitat fra: KjellG på mandag 27. juni 2016, klokken 00:07
"De vanlige veggbryterne er som Schuko-kontakten - de tåler 16A over kort tid, men over flere timer blir det varmgang om ikke alt er 100%. Slike brytere blir slitt etter hvert."

Hvor står det at de bare tåler 16A over kort tid?
Forekommer meg at en ved NTNU hadde 16A Schuko stående med kontinuerlig 16A i månedsvis uten varmgang? Kanskje det samme gjelder for brytere metket med 16A?

Jada, når alt er nytt og fresht og 100% tåler det 16A. Når det blir gammelt, korrodert og slarkete gjør det ikke det lenger uten varmgang. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Rav4_EV

Sitat fra: Sven-E på mandag 27. juni 2016, klokken 00:27
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 24. juni 2016, klokken 20:04
Skal du sikre ladepunktet mot uautorisert bruk finnes det utgaver med nøkkelbryter eller rfid kort.

Å slå av/på en kurs mot stikkontakt er en steinaldertilnærmning til problemet.

Har ikke ladepunktet mulighet for ekstern bryter kan det monteres bryter som utkobler pilotsignalet.
Hvorfor gjøre det ekstra tungvint med nøkkel eller RFID?

På hytta har vi bryter (med lys) på veggen i gangen ved utgangsdøren.
Denne er til dedikert ladepunkt ute, med innebygget jordfeilvern av rett type.
Men ladepunktet har ikke noe pilotsignal som kan slås av eller på.

Der får vi 16A, eller ikke strøm, avhengig av hvordan bryteren inne står.
Vanligvis slår vi på bryteren når vi kommer dit, og slår den av når vi reiser derfra.
Enkelt og greit, og ikke noe behov for RFID eller nøkkel.


Mye enklere med en skjøteledning ut av vinduet. Ingen misforståelser om brytern står av eller på.  :P
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

krossmoen

Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.
Nissan Leaf 2014

Sele

Det første jeg hadde gjort før jeg startet med lading var og byttet det stikket,fordi det er gammelt.
Jeg har nå snart kjørt 30000km på litt over ett år. Før jeg startet med lading av min elbil på schuko så byttet jeg til nytt stikk på utekontakt. Når jeg nå åpnet stikket for og sjekke så ser det faktisk ut som nytt. Sjekker regelmessig for varmgang.

AppleKnocker

Sitat fra: sylwester på mandag 27. juni 2016, klokken 00:19
Her muligens:
http://www.tu.no/artikler/industri-danske-myndigheter-advarer-mot-a-lade-elbilen-fra-stikkontakt-hjemme/223845

"
Hun sier problemet er at elinstallasjoner i bolig kun er dimensjonert til å være maksimalt belastet i maks tre timer, og at risikoen for brann øker dersom stikkontaktene belastes mer enn dette.
"

Uthevelsen er min. Både Norge og Danmark følger de samme europeiske regelverket. I praksis betyr det at selv om du har 16A sikring ut til garasjen betyr ikke den tåler det over tid og at du uansett bør ha en elektriker til å se over før du kan bruke den og sove i rommet ved siden av. Når du først har en elektriker kan du like så godt installere en CEE-kontakt.
Er det selve stikket i veggen som ikke er dimensjonert for mer enn tre timer full belastning? I så fall er det lurt å bytte fra Schuko til CEE.
Men hva med ledningsnettet?

Jeg har hørt av elektrikkere at det er anbefalt å ikke bruke mer en 80% av kapasiteten på en kurs, for å ha sikkerhetsmargin. CEE løser vel ikke problemet med at man bør ha en slik sikkerhetsmargin?
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

krossmoen

32A CEE krever ny kurs, er usikker på regelverket med 16A. Men man bør absolutt ha en egen kurs beregnet på elbil da den trekker en del strøm. Jeg fikk montert med jordfeilvert beregnet for elbil i tilfelle utstyret jeg kobler til ikke har innebygget jordfeilvern.
Nissan Leaf 2014

Griffel

#66
Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.
En enda bedre anbefaling er en fastmontert ladestasjon.

Det er ikke nødvendig å gå til en artikkel om forhold i Danmark, vårt eget DSB (Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap) sier det samme:

"Det er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter." for alle biler med type1 eller type2 kontakt anbefales en fastmontert ladestasjon (mode3).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pudderjagar

Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.

Huska du å slå av ladinga i bilen før du trakk ut kontakten?

Dette stikket ser ut som da er skada av lysbuen som oppstår når du trekker ut kontakten med full last på ladinga.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Ferry

80% harmonerer ikke med 10 A eller 8 A på 16 A kurs. Det burde i så fall ha vært hhv. 63% eller 50%.
Denne 3-timersgrensa som det blir referert til her, hvor kommer den fra? Finnes den beskrevet i noe relevant regelverk, eller har noen dratt tallet rett ut av rattata? Jeg syns 3 timer høres lenge ut. Hvis det er varmgang med påfølgende brannfare som er bekymringen, så tror jeg 3 timer er altfor lenge. Det er beskjeden termisk masse vi snakker om her, og terminaltemperaturen nås lenge før tre timer er passert.

krossmoen

Sitat fra: pudderjagar på mandag 27. juni 2016, klokken 14:14
Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.

Huska du å slå av ladinga i bilen før du trakk ut kontakten?

Dette stikket ser ut som da er skada av lysbuen som oppstår når du trekker ut kontakten med full last på ladinga.

Har ikke koblet fra laderen siden jeg kjøpte bilen. Brukte en godt dimensjonert og ny skjøteledning mellom laderen og kontakten. Gammelt stikk er nå fjernet.
Valgte CEE i stedet for fastmontert ladestasjon og kjøpte denne ladekabelen http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/10-16-32a-ladekabel-med-display-og-type-2-pis?tm=ladekabler
Så hvis jeg event skulle kjøpe tesla senere, eller ønske en type 2 stasjon så kan jeg bare koble det til denne kursen.
Nissan Leaf 2014

Griffel

#70
Sitat fra: Ferry på mandag 27. juni 2016, klokken 14:14
80% harmonerer ikke med 10 A eller 8 A på 16 A kurs. Det burde i så fall ha vært hhv. 63% eller 50%.
Denne 3-timersgrensa som det blir referert til her, hvor kommer den fra? Finnes den beskrevet i noe relevant regelverk, eller har noen dratt tallet rett ut av rattata? Jeg syns 3 timer høres lenge ut. Hvis det er varmgang med påfølgende brannfare som er bekymringen, så tror jeg 3 timer er altfor lenge. Det er beskjeden termisk masse vi snakker om her, og terminaltemperaturen nås lenge før tre timer er passert.
80% er en gammel tommelfingerregel for dimmensjonering "for å ha litt å gå på".

8A er anbefalt maksimal kontinuerlig belastning på Schuko stikkontakter basert på erfaring selv om den kan sikres 16A, og tåler det når den er ny.

En bryter på en lampett ledning er beregnet på 6A og sitter på en tynn lampettledning koblet til en stikkontakt sikret 16A (lovlig).

Lampepunkt med stikkontakt er beregnet på 6A sikres med 16A (lovlig).

Som du ser er det mange tilfelle hvor en forventer at belastningen ikke er så stor at den skader utstyret, men at sikringen ikke beskytter om noen henger opp en terassevarmer i et tak-lampunkt.

Det forventes faktisk at folk flest forstår at en ikke bare kan hive på last til sikringen går.

En automatsikring skal tåle å bli belastet med merkestrøm kontinuerlig, men skal løse ut før det har gått en time ved 45% overbelastning.

Følg anbefalingene fra DSB, selv om det som oftest går bra med rufse løsningene som ukvalifisert anbefales her.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: krossmoen på mandag 27. juni 2016, klokken 12:42
Kjøpte meg leaf i februar og både bilselger og jobbkollegaer mente at den medfølgende laderen var 100% trygg å bruke. Har lagt ved et bilde av hvordan stikkontakten i garasjen min så ut etter 4mnd med lading. Har nå fått montert 32A CEE kontakt og anbefaler alle å gjøre det samme.

Et godt eksempel på at sikkerhetsfunksjonene i det selvslukkende Shuko stikket ditt har fungert. Til nå har dette fungert minst 11 millioner ganger ( Utregnet tidligere basert på antall biler og prosent som lader fra Schuko )

Det betyr ikke at det aldri vil kunne utvikle seg til en brann, men er stikket og støpsel i forskriftsmessig stand, ( som det selvfølgelig skal være ) blir det ingen varmgang. Føles varme bør stikk og/eller støpsel byttes, og da gjerne til et Cee stikk som har enda mer marginer enn Schuko

Det er også viktig å skjekke andre koblingspunkter på kursen. Går kursen f.eks via en takboks fra 1952 ville jeg ikke sovet godt. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#72
Sitat fra: elektrolux på mandag 27. juni 2016, klokken 14:44
Et godt eksempel på at sikkerhetsfunksjonene i det selvslukkende Shuko stikket ditt har fungert. Til nå har dette fungert minst 11 millioner ganger ( Utregnet tidligere basert på antall biler og prosent som lader fra Schuko )
Jeg tror ikke statistikken din er helt å stole på.
Jeg har lest i lokalpressen om garasjebranner hvor elbil sto til lading.

Heldigvis er det også slik at de fleste branner er mindre branner og branntilløp, som slokkes av beboerne selv, og derfor ikke kommer i pressen eller blir meldt til politiet eller brannvesenet. Antallet branner er lavt (det brenner jo ikke mer enn 70-100 bolighus i året av elektriske årsaker totalt), men det gir ingen grunn til å ikke anbefale et sikkeilg opplegg for lading av elbil. Bilen koster jo trods alt noen 100.000, en garasje er også verd noen kr. så en ladestasjon blir "en pølse i slaktetia" (ca. 4800,-kr hos elektrolux) for noe som er klart bedre enn schuko.

Før elbilenes tid var det ca. 20 branner i året som startet i stikkontakter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Det er her jeg etterlyser tall/statistikk og ikke bare tall tatt ut av løse luften. Hvis tall på antall branner startet av elbiler under lading og antall biler på norske veier da hadde man fått fram risikoen. Jeg føler man roper for mye ulv ulv.

Den hyppigste brannårsaken i norske hjem er komfyren. Jeg føler meg rimelig sikker ved og lade med schuko så lenge jeg tar forhåndsregler ved bruken.


sylwester

Sitat fra: Valdemar på mandag 27. juni 2016, klokken 09:29
...

Har 30kWh utgave, derfor går det enda saktere regner jeg med. Natt til søndag ladet jeg fra rundt midnatt (SOC 47%) og da fikk jeg melding fra EV appen om 100% kl. 09.30. Da var alle 3 lamper på dashbordet slått av. 9 timer for ca 14kW, dvs. jeg får 1.6 kW/t i snittet.

Hvis du får til samme trege lading på et annet punkt ville jeg reklamert da det er langt under 8A. Mulig du burde sjekke kladden på en annen plass og eventuelt sjekke ladehastigheten på mode3 først slik at du har bedre oversikt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA