Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

Ebe

Skal sies at min orginale kabel, som fulgte med min 2014 Leaf, lader på maksimalt 9A. Så etter å ha hengt opp kladden fast i garasjen, samt kjenne etter varme iblant, så lader jeg med god samvittighet med Schuko.

Praktisk sett hadde det jo vært greit å få en ladefart på 16A kontra 9A, men jeg har ikke 10-15.000kr å prioritere på dette.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Johnny

Sitat fra: Ebe på tirsdag 21. juni 2016, klokken 20:18
Skal sies at min orginale kabel, som fulgte med min 2014 Leaf, lader på maksimalt 9A. Så etter å ha hengt opp kladden fast i garasjen, samt kjenne etter varme iblant, så lader jeg med god samvittighet med Schuko.

Praktisk sett hadde det jo ikke vært greit å få en ladefart på 16A kontra 9A, men jeg har ikke 10-15.000kr å prioritere på dette.

Hvorfor skal det koste 5-10.000kr for en installasjon som i de fleste tilfeller bare betyr å bytte ut en vanlig kontakt med en CEE kontakt?
TMS og eGolf.

siforko

Koster ikke 5000-10000 for å bytte en kontakt.
Da er det ny kurs og ladeboks
Kjører E-Golf FL300

Johnny

Sitat fra: siforko på tirsdag 21. juni 2016, klokken 21:43
Koster ikke 5000-10000 for å bytte en kontakt.
Da er det ny kurs og ladeboks

Ladeboksen var allerede trukket fra i "regnestykket" mitt, og med en 10A kurs til lading ville jeg kansje brukt kladden min jeg også.
TMS og eGolf.

Ebe

Ja, jeg måtte hatt ny kurs i skapet, trekt nye ledninger, ny ladestasjon og elektrikkerens arbeidspris. Hadde blitt overrasket om det hadde kommet på noe mindre enn 10-15.000kr... :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

tomrh

#35
Jeg fikk i forfjor montert 3x32A ut til garasjen. Elektrikeren satte bare opp to blå uttak i garasjen (som jeg hadde kjøpt selv), samt ny kurs i sikringsskap (jordkabelen fikset jeg selv). Kostet ca. 2500, dette var ikke gjennom kjentfolk etc, en ordinær henvendelse.

Så en ekstra kurs + bytte til blått 16A strømuttak burde ihvertfall ikke bli dyrere. Ladeboks er svindyrt og kan droppes. Ny 16A ladekabel fås til under 4000. Sikkert enda billigere på finn. Så vi snakker om maks 6000-6500 kroner her. Klart det er penger det også, men kan dele opp i faser. Fase 1: elektriker, vente noen lønningsutbetalinger, fase 2: ladekabel.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rav4_EV

Sitat fra: tomrh på onsdag 22. juni 2016, klokken 12:15


Så en ekstra kurs + bytte til blått 16A strømuttak burde ihvertfall ikke bli dyrere. Ladeboks er svindyrt og kan droppes. Ny 16A ladekabel fås til under 4000.

Hvorfor er ladeboks svindyrt og kan droppes?????

http://www.nofuel.no/stasjonaer-elbillader/nofuel

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ingeniøren

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 23. juni 2016, klokken 21:46
Sitat fra: tomrh på onsdag 22. juni 2016, klokken 12:15


Så en ekstra kurs + bytte til blått 16A strømuttak burde ihvertfall ikke bli dyrere. Ladeboks er svindyrt og kan droppes. Ny 16A ladekabel fås til under 4000.

Hvorfor er ladeboks svindyrt og kan droppes?????

http://www.nofuel.no/stasjonaer-elbillader/nofuel

Hvis du får elektrikeren til å montere den da. De vil jo helst montere det de selv tjener mest på....men også fordi de har et ansvar for det som settes opp fast..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Mazzbot

Det er kabler og jordfeilbryter B som de tar godt betalt for ! Bortimot 4000 kr for bare B jordfeilbryter.. arbeidet tar alt ifra 2 - 8 timer med 500 - 800 kr timen i arbeid ^^
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

Sitat fra: Mazzbot på fredag 24. juni 2016, klokken 09:08
Det er kabler og jordfeilbryter B som de tar godt betalt for ! Bortimot 4000 kr for bare B jordfeilbryter.. arbeidet tar alt ifra 2 - 8 timer med 500 - 800 kr timen i arbeid ^^
Jordfeilbryter B type er et krav for alle typer nye kontakter som er ment brukt for lading av elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

E_S

Få elektriker til å sette opp en blå industrikontakt for elbillading og bestill ladestasjonen med tilsvarende støpsel så du bare kan skru opp og plugge i, så slipper du i det minste å bli "tvunget" til å kjøpe noe overprisede greier gjennom elektrikeren.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

werner

Det er ikke bare stikkontakten som kan bli varm. Jeg får  varm lysbryter i gangen når jeg lader på 10 A.
Har kontaktet elektriker for å få satt opp egen kurs og blå kontakt i garasjen. Håper det er lov å sette opp 32 A kurs. Da får jeg fult utbytte av 6.6 kW lademuligheten i Leafen min.

Beckern

Sitat fra: inverter på søndag 19. juni 2016, klokken 22:03
Selv om temperaturen i selve kontakten er overvåket kan det bli varmgang i koblingsbokser etc på kursen, dersom alt ikke er nytt og i orden.

Bruker schuko når jeg må.

Og slik varmgang i bokser etc blir det ikke med dedikert kurs og ladeboks som gjerne trekker 2 -4 ggr så mye effekt?

Beckern

Sitat fra: werner på fredag 24. juni 2016, klokken 13:50
Det er ikke bare stikkontakten som kan bli varm. Jeg får  varm lysbryter i gangen når jeg lader på 10 A.
Har kontaktet elektriker for å få satt opp egen kurs og blå kontakt i garasjen. Håper det er lov å sette opp 32 A kurs. Da får jeg fult utbytte av 6.6 kW lademuligheten i Leafen min.

Wow, en lysbryter er nok ikke beregenet på fast 8-10A last nei.
Vil si du lever spennende :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA