Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

kodalse

Sitat fra: KjellG på fredag 17. juni 2016, klokken 15:18
Hva vinner en med den der? Schuko er jo der fortsatt? Flytte problemet
1 meter?
Slik det er i dag står han med en ladekabel med Schuko kontakt og et vegguttak med CEE kontakt.
Det han vinner er å koble til ladekabelen han har til CEE kontakten med overgangen :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Johnny

Sitat fra: Gpouzera på fredag 17. juni 2016, klokken 14:35
Sitat fra: E_S på fredag 17. juni 2016, klokken 13:01
Ja, den blå er konstruert og dimensjonert for full belastning over tid. Er det en 3-pin (1-fas) eller 4-pin (3-fas) du har? 16A eller 32A? :)

Det er en 3-pin 16A.

Jeg netopp så at en ladekabel koster rundt 5000,-...
Så jeg vurderer bare finne en adaptor fra blå industrikontakt til vanlig stikkkontakt sånn at jeg kan bruke den ladekabel som jeg har fra før (med vanlig stikkkontakt).
Eller er det dumt?

Jeg hadde vurdert noe slikt,

http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol
TMS og eGolf.

KjellG

#17
Sitat fra: kodalse på fredag 17. juni 2016, klokken 15:23
Sitat fra: KjellG på fredag 17. juni 2016, klokken 15:18
Hva vinner en med den der? Schuko er jo der fortsatt? Flytte problemet
1 meter?
Slik det er i dag står han med en ladekabel med Schuko kontakt og et vegguttak med CEE kontakt.
Det han vinner er å koble til ladekabelen han har til CEE kontakten med overgangen :)

Selvfølgelig, men jeg oppfattet det slik at han har både schuko og CEE på veggen og at "sikkerheten bedres dersom han bruker den blå". Med en overgang har en fortsatt schuko og har ikke vunnet noe annet enn at kladden kan ligge på gulvet i stedet for å henges opp.

Griffel

#18
Hentet fra: Lading av elektriske biler, veiledning for installatører.
Utarbeidet gjennom et samarbeid mellom DSB, NEK,Elbilforeningen og NELFO.

Altså det mest kvalifiserte fagmiljøet!

Sitat
Maksimal kontinuerlig belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A. Derfor anbefaler vi kun å montere denne ladeløsningen hvis man har en eldre bil som ikke har mulighet for å benytte andre ladekontakter.
...............
Ekspertgruppen tilråder en hurtig migrering til ladeløsningen «Mode 3 – type 2», jf. NEK IEC 62 196. Dette anbefales for all nyinvestering eller oppgradering av eksisterende ladepunkt – enten disse tilbys av offentlige eller private aktører. Ved salg av nye elbiler som er mode 3-kompatible, bør det etableres tilsvarende løsning for private ladepunkt (for eksempel i elbileiers hjem).

Gruppen erkjente imidlertid at offentlige ladepunkter bør ha støtte for «Mode 1» og «Mode 2» - av hensyn til eksisterende elbilpark. Ladestrøm for de to sistnevnte systemer, gitt en rimelig overgangsperiode, må begrenses til en maksimal ladestrøm på 10 A. Ovennevnte gjelder også lading av hybridbiler.
Tilrådningen fikk støtte fra hele ekspertgruppen.

Nissan Leaf er mode 3-kompatible.

Fast ladeplass hjemme bør ha en Mode 3 ladestasjon, vi har nå kommet langt ut i 2016.

Dette er fra 2012, "en rimelig overgangsperiode" er over og nye offentlige ladepunkter støtter ikke nødvendigvis «Mode 1» og «Mode 2».

(Mode 1 klasikere med ladekabel uten kladd.
Mode 2 Lading fra standard stikk via ladekabel med kladd
Mode 3 Lading fra fast tilkoblet ladestasjon).

Sitat fra: Johnny på fredag 17. juni 2016, klokken 15:32
Jeg hadde vurdert noe slikt,
http://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/16a-1f-ladestasjon-5m-rett-kabel-t1?tm=ladestasjoner/med-kabel-og-type-1-pistol
Grei nok for Nissan Leaf (om den monteres fast) men kan bare brukes for biler med type1 kontakt.
Ladestasjon med type 2 stikkontakt er brukbar for alle elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

T1


Jeg fikk med en 8 A ladekabel med min nye Leaf. Selger skal skaffe meg en 10 A kabel, så det ordner seg nok.

I bruksanvisningen for 8 A ladekabelen står det; "The EVSE detected excessive heat in the Plug and is regulating charging to minimize the possibilty of damage." (Grønn og rød lampe vil da blinke, mens gul lampe enter lyser, blinker eller er slukket.)  Slik jeg forstår dette, så har chuko støpselet innebygget temperatursensor, og ladekladden overvåker temperaturen, og kan justere ned ladestrømmen ved varmgang i kontakten.

Faren for varmgang i chuko kontakter bør således være minimal. Noe annet er det selvfølgelig om man bruker en uorginal 16 A ladekabel uten temperatursensor.

inverter

Selv om temperaturen i selve kontakten er overvåket kan det bli varmgang i koblingsbokser etc på kursen, dersom alt ikke er nytt og i orden.

Bruker schuko når jeg må.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på fredag 17. juni 2016, klokken 15:18
Hva vinner en med den der? Schuko er jo der fortsatt? Flytte problemet
1 meter?

Vel Schuko duger forsatt. Ganske overbevist om at 80% av landets elbiler lades over en slik kontakt daglig, men skjer det noe med en elbil så står det jo i avisa....

På jobb har vi hatt 30 elbil plasser i 5 år +. Alle har schuko kontakter som kobles ut og inn flere ganger for dagen. Har ikke hørt om ett problem med dette over de 5 årene. De nye plassen som kom nylig har Type 2 ladeboks, vel og bra men liker ikke å træle med den store og tykke kabelen, så jeg plugger forsatt i schuko'n, og er happy med det  :)

Tror dette er et problem som er hauset opp av bransjen for å tjene penger. Det sagt, tror jeg det er lurt å få en eletrikker til å se over ladepunket uansett om det sitter en schuko eller CEE det. Kabelen bak kontaken inn i huset er minst like viktig. Den må og være dimensjonert for ladestrømmen.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

tomrh

#23
Sitat fra: Gpouzera på fredag 17. juni 2016, klokken 14:35
Det er en 3-pin 16A.

Jeg netopp så at en ladekabel koster rundt 5000,-...
Så jeg vurderer bare finne en adaptor fra blå industrikontakt til vanlig stikkkontakt sånn at jeg kan bruke den ladekabel som jeg har fra før (med vanlig stikkkontakt).
Eller er det dumt?
Jeg ville uansett kjøpt ekstra ladekabel. For det er all inn- og utplugging som sliter på schuko, det kommer man ikke unna så lenge man har bare én ladekabel.

Jeg ville kjøpt en ladekabel med 16A blå plugg i ene enden og ha fast i garasjen, for å unngå schuko der. Du kan dermed trygt lade Leafen på 16A hjemme, det blir en raskere opplading som bonus. Den originale kan ligge i bilen og være med på tur.

Alternativt kunne den medfølgende kabelen henge fast i garasjen, alltid koblet til en schuko-kontakt uten å tas med. Det vil ihvertfall forårsake minimal slitasje.

(Vi har begge disse løsningene hjemme i vår garasje siden vi har to elbiler. Leafen lader fra 16A tredjeparts ladekabel m/blå industrikontakt, og i-MiEV lader fra opphengt originalkabel som aldri flyttes.).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ferry

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. juni 2016, klokken 07:00
Kabelen bak kontaken inn i huset er minst like viktig. Den må og være dimensjonert for ladestrømmen.

Det er den vel uansett, så sant anlegget er lovlig bygd? Jeg lada i3 3/4 år over ca. 60 m 1,5 kvadrat sikret med 13 A. Anlegget var bygd i -95.

KjellG

Sitat
Jeg ville uansett kjøpt ekstra ladekabel. For det er all inn- og utplugging som sliter på schuko, det kommer man ikke unna så lenge man har bare én ladekabel.

Sikker? Etter min mening er det all ut og innpluggingen som holder en schuko ren og i topp elektrisk form. Bevegelse, her gnidning, sørger for st det ikke oppstår korrosjon eller oksydering av kontakten med mulighet for varmgang.

tomrh

#26
Vel, har jo tidligere lest endel historier på forumet om eldre ladestolper med schuko som etterhvert ble ubrukelige og direkte livsfarlige pga. all inn- og utpluggingen.

(Om slitt schuko, se f.eks. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14970.msg234250.html#msg234250
"Er nå på min 3. schuko kontakt på Charge-Amps kabelen, de to første har smeltet grunnet varmgang grunnet slitt kontakt i ladestolpe (ladet på 10A).")
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#27
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. juni 2016, klokken 07:00
Vel Schuko duger forsatt. Ganske overbevist om at 80% av landets elbiler lades over en slik kontakt daglig, men skjer det noe med en elbil så står det jo i avisa....
Jeg har nå lest om to garasjebranner hvor elbil ble ladet.
Årsaken står ikke siden nyheten er interesant straks etter brannen, før noen kan si noe sikkert om årsaken. Når saken er avsluttet (brannvesen politi) er den ikke lenger aktuell for avisen. Den ene var det bildet som tydet på at brannen oppsto i eller rett ved elbilen (Leaf) så min mistanke går mer på ladeopplegg enn bil.

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. juni 2016, klokken 07:00
På jobb har vi hatt 30 elbil plasser i 5 år +. Alle har schuko kontakter som kobles ut og inn flere ganger for dagen. Har ikke hørt om ett problem med dette over de 5 årene.
Det ville forundre meg om ikke et par av disse har blitt byttet, uten at du har hørt om det.

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 20. juni 2016, klokken 07:00
Tror dette er et problem som er hauset opp av bransjen for å tjene penger.
Om jeg husker riktig, ønsket DSB ved siste forskriftsrevisjon krav om mod3 ladestasjon der elbiler skal lades fast. NEK, NELFO (de som tjener penger) syntes det var å trekke kravet for langt i første omgang, derfor endte de på krav om maks 10A sikring på nye ladeplasser med Schuko, og en anbefaling om migrering til mode3.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kavorka

Har vanlig schuko for elbil på jobb, og de brukes hver dag. Felles for disse er at de har løsnet i øverste kant pga last, selv om det er satt opp stativ for ladekladd  :(

Melder meg inn i klubben til inverter "bruker schuko når jeg må"

Johnny

TMS og eGolf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA