Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

Sele

Føler meg rimelig trygg med min lading. Lader bilen hjemme 4-6 ganger i måneden og det forsvarer ikke en investering på 20000 kr for en ladestasjon. Lader mest hos arbeidsgiver.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på torsdag 30. juni 2016, klokken 18:53
Det er en forskjell på må og bør. Må en bruke hjelm når en sykler?

Eller kjøpe sykkel til 15.000,-, men droppe hjelmen til 500,- fordi den er for dyr.

Fordelt på utstyres levetid er en ladeboks til 5-6.000,- egentlig ekstremt billig.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Øyvind.h

Hvorfor gjøre det så dyrt? Teslas boks koster vel 5-6000,- og er ikke den billigste. Om kursen allerede ligger der? Elektriker trenger vel ikke 15-kilometeren for å koble til?

Men selv 20k er peanuts sammenlignet med bilens pris, utstyrets levetid og generelt god søvn om natten.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Peanuts? Da lurer jeg på hvorfor 92 prosent av elbileierene lader via schuko?

Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. juni 2016, klokken 22:24
Fordelt på utstyres levetid er en ladeboks til 5-6.000,- egentlig ekstremt billig.....

Det kan vel sies om veldig mange andre ting også. Jeg sammenligner gjerne med hva annet jeg kan kjøpe for samme pris, størrelse på produktet, hva det er laget av osv. F.eks kan jeg få ei oppvaskmaskin av god kvalitet for 6000-8000,-. Den inneholder motor, styreelektronikk, ventiler, rør, mekanikk etc. Det føles som mye mer for penga. Jeg kan få ei kappsag med arbeidsbord++ av anerkjent merke for omtrent det samme.
En ladestasjon inneholder nesten ingenting i forhold, og burde være betraktelig billigere.

Øyvind.h

#126
Sitat fra: Sele på torsdag 30. juni 2016, klokken 23:01
Peanuts? Da lurer jeg på hvorfor 92 prosent av elbileierene lader via schuko?

Mangel på kunnskap. Og nettopp derfor vil dette bli regulert strengere og strengere.

Blir som å kjøpe en sykkel til 15.000,- og droppe hjelmen til 500,-. Heldigvis finnes det rimelige fastmonterte løsninger. Renault har solgt dette sammen med bilene sine. Tesla har akkurat startet levering av sin løsning. BMW selger vel også en løsning, men mulig den er uforholdsmessig dyr? Jeg regner med flere og flere produsenter kommer med egne fastmonterte løsninger.

Men tror ikke jeg har så mye mer å tilføye her. Jeg ville ikke sovet godt om natten om jeg ladet med schuko på husveggen. Men det er naturligvis forskjell på å lade ved 16A fra et godt brukt stikk på en kurs som går via en haug koblingspunkter inne, kontra et nytt stikk på ubrutt kurs belastet med 10A. Stor forskjell i risiko. Selv om konsekvens ved brann gjerne er den samme.
Om det er viktig å bruke schuko fremfor fastmontert løsning så sørg i det minste for at kursen er ubrutt og at varmgang i stikket ikke kan spre seg. Eks ved å feste det på betongvegg, i metallboks/stålstolpe etc :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

#127
Hvis man skulle få lade bilene til Renault så hadde de ikke noe annet valg enn og selge med ladeboks. Noe som for øvrig også ble dyrt hvis man ikke var innenfor gitte mål. På min fars Renault var det elektriker regning på 8000 for montering av ladeboks.

Her er hva DSB sier om schuko: Grav i DSB understreker at man ikke skal være redd for å lade i vanlig stikkontakt, men da kreves en del forhåndsregler som er beskrevet i DSBs regelverk.

– Bruker du vanlig stikkontakt til daglig lading av elbil bør man få en elektriker til å installere dette på en egen kurs som begrenses til 10 ampere med jordfeilbryter type B som overvåker feil. Bruker du eksisterende kontakt må du i alle fall få en elektriker til å sjekke om det elektriske anlegget ditt tåler belastningen og at ladekontakten er i orden, sier Ween Grav i DSB.

Følger jeg DSB på dette så føler jeg meg rimelig trygg. All bruk av elektriske apparater er forbundet med risiko og konsekvensen kan være fatal.

Øystein16

Folk må lesa instruksjonsboka (advarselboka - i alle fall VW) og primært bruka dei kablane som følgjer med bilen. Der står det sikkert at anlegg eventuelt bør sjekkast av elektrikar. Det er produsent og elektrikarar som kan gje forpliktande svar. Folk kan jo og føla på evt varme på ledningar/kontaktpunkter.

I forhold til analogien "sykkel og hjelm" er mi forståing at dei som ladar i godkjent anlegg og med ladeledning med kladd og schuko er "sikra med to hjelmar" - i sikringsskap og innebygd i ladekladd.

Dersom folk ikkje sjekkar og evt. oppgraderar el-anlegget før/ved kjøp av elbil eller annan ladbar bil, er det kanskje best å la det vera.

Eigen ladestasjon kan vera både praktisk og bra, men sjølsagt og brannfarleg ved feil bruk/produksjonsfeil eller feil i installasjon.

Strøm/-nettleverandøren vår har nettopp installert ny elektronisk målar. På den ser det -40 til +70, og eg går ut frå at det er temperaturar den tåler. Bør eg vera bekymra - det er den som er varmast i sikringsskapet?


Ferry

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. juli 2016, klokken 07:01
Om det er viktig å bruke schuko fremfor fastmontert løsning så sørg i det minste for at kursen er ubrutt og at varmgang i stikket ikke kan spre seg. Eks ved å feste det på betongvegg, i metallboks/stålstolpe etc :)

Nå må ikke du komme med enkle praktiske løsninger her da ;) Jeg føler meg temmelig trygg på at en betongvegg ikke tar fyr uansett hvor varm en schuko blir. Å legge et par lag gips e.l. mellom schuko og vegg vil redusere sannsynligheten for brann drastisk. Kanskje Mythbusters kunne teste ut muligheten for å sette fyr på en trevegg vha. dårlig kontakt i schuko? Det er ikke sikkert det er så lett om man prøver å få det til med vilje.

Griffel

Sitat fra: Øystein16 på fredag 01. juli 2016, klokken 08:52
Folk må lesa instruksjonsboka (advarselboka - i alle fall VW) og primært bruka dei kablane som følgjer med bilen.
Sitat fra: Gpouzera på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36
Hei
Har nettopp kjøpt en brukt Nissan leaf fra 2012 (norsk model fra Birger Haug).
Jeg driver med å lese bruker veiledning og ble veldig overrasket av en setning : "Nissan sterk anbefaler å IKKE bruke den evse kabel som følger med bilen for å lade bilen til vanlig stikk kontakt hjemme. Man bør få ladestasjon installert hjemme
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#131
Sitat fra: Ferry på fredag 01. juli 2016, klokken 09:08
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. juli 2016, klokken 07:01
Om det er viktig å bruke schuko fremfor fastmontert løsning så sørg i det minste for at kursen er ubrutt og at varmgang i stikket ikke kan spre seg. Eks ved å feste det på betongvegg, i metallboks/stålstolpe etc :)

Nå må ikke du komme med enkle praktiske løsninger her da ;) Jeg føler meg temmelig trygg på at en betongvegg ikke tar fyr uansett hvor varm en schuko blir. Å legge et par lag gips e.l. mellom schuko og vegg vil redusere sannsynligheten for brann drastisk..
Er det en enkel og praktisk løsning?  :o

Sitat fra: Ferry på fredag 01. juli 2016, klokken 09:08
Kanskje Mythbusters kunne teste ut muligheten for å sette fyr på en trevegg vha. dårlig kontakt i schuko? Det er ikke sikkert det er så lett om man prøver å få det til med vilje.
Min kariære som elektrikker var meget kort, og det er en evighet siden. Men noen brente stikkontakter så jeg jo, og når de måtte skiftes var jo gjerne kabel forkullet et stykke, så måtte jo kabelen skiftes også.

Før elbil-tiden brant ca. 20 boliger i året på grunn av feil i stikkontakt, jeg vil gjette på at langt mindre enn 1 av 1000 brente stikkontakter fører til en brann som meldes til brannvesenet. Det er selvfølgelig ikke mye når en tenker på antall stikkontakter som finnes, men samtidig belastes de ferreste med mer enn 10A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øystein16

Sitat fra: Griffel på fredag 01. juli 2016, klokken 10:19
Sitat fra: Øystein16 på fredag 01. juli 2016, klokken 08:52
Folk må lesa instruksjonsboka (advarselboka - i alle fall VW) og primært bruka dei kablane som følgjer med bilen.
Sitat fra: Gpouzera på torsdag 16. juni 2016, klokken 21:36
Hei
Har nettopp kjøpt en brukt Nissan leaf fra 2012 (norsk model fra Birger Haug).
Jeg driver med å lese bruker veiledning og ble veldig overrasket av en setning : "Nissan sterk anbefaler å IKKE bruke den evse kabel som følger med bilen for å lade bilen til vanlig stikk kontakt hjemme. Man bør få ladestasjon installert hjemme

Det er jo absurd. Køyrde Leaf i går, glad eg ikkje lada den i garasjen :-) - 2 kroner spart.

VW skriv om innebygd sikkerhet i sin kladd. Vidare at me vera obs! når me (GOLF GTE) bruka type2-kabelen i anlegg med meir enn 16 A ladekapasitet.

Sele

Mon tro hvorfor Nissan leverer en bil med en ladekladd de sterkt anbefaler at man ikke bruker?

Øystein16

#134
Sitat fra: Sele på fredag 01. juli 2016, klokken 11:23
Mon tro hvorfor Nissan leverer en bil med en ladekladd de sterkt anbefaler at man ikke bruker?

Dei stoler truleg ikkje på eigen kvalitet i bil/kabel. Ladepunkt og -anlegg er det eigaren som har ansvar for at er i orden.

På nettsida til Nissan om lading:

Det er enkelt å lade Nissan LEAF. Sett den til lading hjemme, akkurat på samme måte som et hvilket som helst apparat i hjemmet. Eller benytt deg av det voksende nettverket av hurtigladere, som gir opptil 80 % lading på omlag 30 minutter"'

https://www.nissan.no/biler/nye-biler/leaf/rekkevidde-lading.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA