Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forbrukstall fra virkeligheten

Startet av Gpouzera, mandag 22. august 2016, klokken 18:53

« forrige - neste »

Mazzbot

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:02
Grunnen til at kravene er blitt strengere er nettopp erfaring og statistikk :)
Man har sett at man bør dimensjonere bedre og gjøre midlertidige løsninger mindre anvendelige slik at flere prioriterer gode og langsiktige løsninger.

Har man (som meg) troen på at man skal kjøre elektrisk de nærmeste tiårene er det en liten kost å bruke noen tusenlapper på å sove godt om natten. Merkost på eks 5.000,- fordelt over 20 år er 250,- i året. Ekstremt billig forsikring :)
Merk at jeg selv ikke har fastmontert boks. Jeg har blått industristikk på en frittstående stolpe ca 20 meter fra huset. Relativt lav risiko, og null konsekvens ved brann i stikk.

Iallefall hos meg skulle elektrikeren ha 13 000 kr for å legge opp ny kurs og koble til ladestasjonen , sa fint nei til det . En jordvernbryter type B skulle de ha 4000 kr for !!  13000 + 4000 er 17000 kr +/- for å lade 60% fortere
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Griffel

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:50
Jeg lader med CEE på jobb , gidder ikke kjøpe egen kabel til 4 - 5 000 med cee på og 16A .. kjøpte en shucko til cee overgang til 99 kr på jula . Lader på shucko uansett ^^
Og siden det virker mener du deg kvalifisert til å anbefale alle til å gjøre det samme?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Sele

Sitat fra: Mazzbot på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:50
Sitat fra: Sele på onsdag 29. juni 2016, klokken 11:15
CEE-kontakt er heller ikke godt nok for menigheten..

Jeg lader med CEE på jobb , gidder ikke kjøpe egen kabel til 4 - 5 000 med cee på og 16A .. kjøpte en shucko til cee overgang til 99 kr på jula . Lader på shucko uansett ^^
Jeg forsetter og lade med schuko under gitte forutsetninger inntil noen overbeviser meg om at jeg utsetter meg selv for en gedigen risiko. Har etterspurt tall og statistikk ingen har kommet med tall som overbeviser meg til nå.

Sele

Taler DSB med to tunger?

Grav i DSB understreker at man ikke skal være redd for å lade i vanlig stikkontakt, men da kreves en del forhåndsregler som er beskrevet i DSBs regelverk.

– Bruker du vanlig stikkontakt til daglig lading av elbil bør man få en elektriker til å installere dette på en egen kurs som begrenses til 10 ampere med jordfeilbryter type B som overvåker feil. Bruker du eksisterende kontakt må du i alle fall få en elektriker til å sjekke om det elektriske anlegget ditt tåler belastningen og at ladekontakten er i orden, sier Ween Grav i DSB.

7 av 10 elbileiere lader via stikkontakt og var dette forbundet med høy risiko så burde antall branner startet av elbiler vært stor.

Utrykninger til brann i personbil

2010: 874, 1 elbil
2011: 788, 2 elbiler
2012: 667, ingen elbiler
2013: 695, 2 elbiler
2014: 610, 2 elbiler
2015: Hittil 177, 2 elbiler


Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juni 2016, klokken 07:01
Kan du henvise til lovkrav? Vet det er føringer på stikkets høyde over bakken, nettopp pga berøring. Men ikke at CEE stikk ikke kan festes på stolpe.
Elektriker har montert og skrevet samsvarserklæring. Tror også infratek tok en titt på den når de gikk over husets elektriske anlegg i stikkprøve-kontroll. Uten anmerkninger.

Det var noe andre her inne som hevdet at dette ikke var lov der det var almen tilgang....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

#110
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 29. juni 2016, klokken 13:38
Det var noe andre her inne som hevdet at dette ikke var lov der det var almen tilgang....
Skal vi gjette på at Øyvind har denne stikkontakte på en privat biloppstillingsplass og neppe ved offentlig vei?

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 29. juni 2016, klokken 00:02
Merk at jeg selv ikke har fastmontert boks. Jeg har blått industristikk på en frittstående stolpe ca 20 meter fra huset. Relativt lav risiko, og null konsekvens ved brann i stikk.
Sikkert en grei nok løsning, men vær klar over at ikke alle ladestasjoner kan kobles lovlig på denne måten.

Lading på fast plass:
Mode 1 Arkaisk
Mode 2 Renesansen
Mode 3 Dagens og morgendagens

De som trenger et nytt ladepunkt i garasjen bør velge dagens løsning.
De som fra før har en historisk løsning kan vurdere oppgradering basert på tilstand av det de har. Mye historisk kan være i bra stand og interesant å ta vare på.

Bilen min er noen år gammel og jeg bytter ikke den hver gang det kommer en som er sikrere, slik er det også med ladeløsninger. Alikevell råder jeg ikke noen til å kjøpe gamle biler med 3 stjerner i sikkerhetstest, (selv om den jeg har neppe ville fått fler enn tre stjerner i dag) og basert den anbefalingen på at jeg ikke har vært i noen ulykke de siste 40 år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

Mange gode fagmessige betraktninger du kommer med, Griffel.

Dessverre er det for mange som bare "MÅ" proklamere sitt ambivalente syn til sikkerhet.
Dette er sjeldent faglig forankret og bærer ofte preg av ren synsing krydret med et forskrudd fiendebilde der alt nytt kun er til verdi for selger.



Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Griffel

#112
Hva ville Griffel gjøre hjemme hos seg selv dersom han hadde:
Q: Sin gamle P106 mod1 bil?
A: Få satt ned lade-strømmen til under 10A. (Slik han faktisk gjorde i 2003)


Om han hadde en ny Nissan og:
Q: ny garasje, eller garasje uten stikkontakt på egen kurs?
A: Legge en ny kurs til en fastmontert mode 3 ladestasjon. (Automatsikring og B jordfeilbryter i skapet)

Q: eksisterende kurs i garasjen til schuko og kombiautomat i sikringsskap?
A: Erstatte schuko med en fastmontert mode 3 ladestasjon. Om han bodde et sted hvor de har TT eller TN 230V system: Ny B jordfeilbryter. Om han bodde et sted med IT nett eller 400V TN ikke gjort noe i skapet.

Q: eksisterende kurs med kun 1 stk. CEE og kombiautomat i sikringsskap?
A: Bruke en lade-kabel med kladd og CEE støpsel. Sikringsskap som over.

Q: eksisterende kurs og skrusikringer?
A: Vurdere kabel, ny fastmontert mode 3 ladestasjon. Renovere sikringsskap (Automatsikring og B jordfeilbryter i skapet)


Ønske seg et trefas opplegg for framtiden:
Q: eksisterende kurs med kun 1 stk. CEE og kombiautomat i sikringsskap?
A: Enten kladd med B-Jordfeilbryter eller B jordfeilbryter i skapet.

Q: Ingen trefaskurs fra før?
A: Legge en ny kurs til en fastmontert mode 3 ladestasjon (Automatsikring og B jordfeilbryter i skapet)


Q: Anbefale andre?
A: Fastmontert mode 3 ladestasjon.

Q: Bil i fellesgarasje
A: Fastmontert mode 3 ladestasjon eller ingen ting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rav4_EV

#113
@Sven-E

Beklager, men jeg oppfattet at du hadde et stikk ute og ikke et ladepunkt. Installasjonen du refererer til ser ut til å være i tråd med  regelverket. Derimot mener fortsatt at en bryter på kursen bør unngås fordi den vil utsette bil og utstyr for unødig belastning dersom den blir benyttet i vanvare.

Jeg hadde nok gått for Griffels forslag om å bruke jordfeilbryteren som "aksesskontroll". Så hadde man spart pengene bryteren koster.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Gardin

Jeg synes denne diskusjonen er veldig forvirrende. Jeg kan forstå at dersom man uansett skal installere en ny kontakt bør man ikke velge schuko, men hva om man allerede har en vanlig kontakt der man parkerer? "Må" man likevel betale tusenvis av kroner til en elektriker for å få installert en ladestasjon med mode 3 og type 2 og type B og hva det nå er man må ha for å lade trygt?

Eller kan man egentlig bare bruke den kontakten som allerede er der? Hva er problemet med dette så lenge man passer på å begrense strømstyrken til maks 8 ampere, og er klar over at schukokontakter kan være utsatt for slitasje (hvis man ser at kontakten har fått fysiske skader må man selvsagt slutte å bruke den og få den byttet ut)?

Jeg trodde det var spenning/strømstyrke og varighet som betydde noe for kontakten, ikke hva som bruker strømmen? Lading på 8 ampere blir vel ca 2kW. Det finnes panelovner på 2 kW som gjerne kan stå på i mange dager i strekk i kalde vinterperioder. Er ikke dette minst like farlig som å lade en elbil i noen timer på 2 kW på en tilsvarende Shukokontakt? Eller har jeg gått glipp av en viktig forskjell her?

Hvorfor må trådstarter bytte ut schukokontakten sin nå?

Ferry

Sitat fra: Gardin på torsdag 30. juni 2016, klokken 18:09
"Må" man likevel betale tusenvis av kroner til en elektriker for å få installert en ladestasjon med mode 3 og type 2 og type B og hva det nå er man må ha for å lade trygt?

Det er ikke noe entydig svar, derfor blir slike tråder lange. Svaret er nja ;) Det kan ikke bevises eller motbevises at schuko er trygt eller farlig.

Griffel

Det er en forskjell på må og bør. Må en bruke hjelm når en sykler?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:20
Er du ute etter en lov som sier at det er greiet å belaste en Schuko i 2 timer og 59 minutter med 16A, vil du ikke finne det. Det er nok heller slik at varmgangen gjerne må vare en stund før det begynner å brenne. 3 timer er en "tommelfinger i lufta" og neppe noe å basere seg på.

Takk for svar! Da er vi egentlige enige når jeg sier at tallet er dratt ut av rattata, om enn ulike i uttrykksformen. Vi er enige om fysikken, det er varmgang pga. strømtrekk som er faren. Som du sier, varmgang kvadreres med strømtrekk. P=I*I*R   I tillegg kan det være flere fenomener inne i bildet, f.eks at fjæringa i metallet avtar med temperaturen. Og at resistansen øker med temperaturen. I verste fall blir det enda verre enn kvadrering. En slags thermal runaway. At tid også er en vesentlig faktor er fysikk. Det tar tid å varme opp en kontakt, av samme grunn som det tar tid å koke opp en kjele vann. Jeg har sagt at jeg tror det tar vesentlig kortere tid enn tre timer å nå terminaltemperatur. Ingeniøren hadde målt at det tok ca. én time. Hvis én time stemmer, så vil jeg si det er veldig ugreit å la varmgangen stå der i ytterligere to timer. I utgangspunktet ville jeg si at belastningen bør vare vesentlig kortere enn tida det tar å nå terminaltemperatur. Forutsatt at terminaltemperatur medfører brannfare.

Ingeniøren

Sitat fra: Ferry på torsdag 30. juni 2016, klokken 19:16
Sitat fra: Griffel på onsdag 29. juni 2016, klokken 10:20
Er du ute etter en lov som sier at det er greiet å belaste en Schuko i 2 timer og 59 minutter med 16A, vil du ikke finne det. Det er nok heller slik at varmgangen gjerne må vare en stund før det begynner å brenne. 3 timer er en "tommelfinger i lufta" og neppe noe å basere seg på.

Takk for svar! Da er vi egentlige enige når jeg sier at tallet er dratt ut av rattata, om enn ulike i uttrykksformen. Vi er enige om fysikken, det er varmgang pga. strømtrekk som er faren. Som du sier, varmgang kvadreres med strømtrekk. P=I*I*R   I tillegg kan det være flere fenomener inne i bildet, f.eks at fjæringa i metallet avtar med temperaturen. Og at resistansen øker med temperaturen. I verste fall blir det enda verre enn kvadrering. En slags thermal runaway. At tid også er en vesentlig faktor er fysikk. Det tar tid å varme opp en kontakt, av samme grunn som det tar tid å koke opp en kjele vann. Jeg har sagt at jeg tror det tar vesentlig kortere tid enn tre timer å nå terminaltemperatur. Ingeniøren hadde målt at det tok ca. én time. Hvis én time stemmer, så vil jeg si det er veldig ugreit å la varmgangen stå der i ytterligere to timer. I utgangspunktet ville jeg si at belastningen bør vare vesentlig kortere enn tida det tar å nå terminaltemperatur. Forutsatt at terminaltemperatur medfører brannfare.

Nevnte testen min for en elektro kar på jobb og han blåste av 45-48C i  en sikring - ingen problem over tid sa han. Nå lader jeg 16A bare nå og da og alltid på dagtid - ikke noe jeg setter på å går å legger meg....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

Sikringa blir så varm den blir, det er jo slik den er konstruert. Den løser ut fordi den blir varm. Det er fornuftig nok å ikke belaste fullt hele tida, men det skal ikke medføre fare å gjøre det. Utstyret er dimensjonert med en viss margin.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA