Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av moby666, mandag 22. august 2016, klokken 12:40

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 19. juni 2016, klokken 10:19
BMW: "Det gjør BMW i3 til den første bilen som kun er utviklet for kjøring med elmotor." Dette vil jeg kalle en direkte løgn.

Porsche P1 fra 1898 kom BMW litt i forkjøpet..  :o
Første rene elbil fra BMW, kanskje? Men det blir også feil, den er jo utviklet som hybrid. Seriehybrid riktignok, så all kjøring skjer med elmotor. Synd de ikke kunne pakket om motor og kraftelektronikk på ikke-rex, det ville gitt dypere bagasjerom og mer plass. Drivverket på Tesla er mer imponerende pakket. Det er i realiteten et kompromiss for å få plass til ICE.

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 19. juni 2016, klokken 07:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juni 2016, klokken 07:02
Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Mener du da Type 2 kabel, eller en kabel med CEE kontakt ?

Kabel med CEE-kontakt. eGolf leveres med 10A standarskabel og 16A Type 2 kabel så om man skal sammenligne med eGolf og påstå den lader med 2.3kW må det være snakk om CEE-kabel slik som Teslas UMC.

Flere burde gå for denne løsningen, med utbyttbar adapter. Klart den mest fleksible løsningen på markedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Sitat fra: AppleKnocker på søndag 19. juni 2016, klokken 10:19
Jeg er absolutt ingen Hyundai fan, men stiller med åpent sinn....
Det gjør jeg også, og derfor har jeg kjøpt de fleste bilmodeller med elmotor de siste 2 år...dvs. C-Zero, Zoe, Soul, Leaf, e-Up og i3. Jeg tror heller ikke på all reklame, men oppgir en leverandør tilsynelatende objektiv faktainformasjon om konkurrenter så må det i det minste være riktig. Man kan ikke dekke seg bak det du kaller skrivefeil. Jeg ser ikke bort fra at jeg kjøper en ioniq, men det var en stor skuffelse at den ikke gir lenger rekkevidde enn allerede eksisterende biler i segmentet.

sylwester

De aller fleste bilene jeg har eid har vært Hyundai så av alle ting er jeg nok en hyundai-fanboy fordi jeg liker praktiske og rimelige biler. Jeg ser positivt på at de har kommet med Ionic og håper den klarer å konkurrere med BMW og Nissan.

Jeg er enig i at vi burde kritisere all markedsføring som er tilsynelatende villedende siden leverandørene har ressurser nok til å faktasjekke sitt eget materiell før de sender det ut. Feilinformasjon bør straffe seg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TM

@Sylvester, Bra at vi har en Huyndai ekspert her  ;)
Jeg har lest litt om Ioniq og den ser flott ut, men jeg synes det er vanskelig å finne detaljert informan om bilen. Da jeg kjøpte Kia Soul oppdaget jeg først når jeg hadde fått bilen at den hadde hovedlys som lyste omtrent som parafinlamper. Ikke hadde den lyktespylere heller, og det gjorde ikke saken bedre når man kjørte i saltlake en vinterkveld. Det samme gjelder Zoe. I3 har topp nærlys hvis man velger med full LED, men fjenlysene er skuffende også der. Heller ikke de har lyktespylere. Så hva vet vi / du om lysene på Ioniq ?

moby666

#35
I følge pdf en har ioniq led nærlys og halogen fjernlys hvis man har teknikk pakke, som alle biler blir levert med
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

#36
Sitat fra: moby666 på mandag 20. juni 2016, klokken 06:10
I følge pdf en harekke ioniq  led  nærlys og halogen fjernlys hvis man har teknikk pakke, som alle biler blir levert med
Jeg ser det, men i avsnittet "Uvendig" står det Halogen hovedlys, LED kjørelys. Det er nok det samme som Soul, og det står heller ikke noe om lyktespylere. Mange med Soul har byttet til pærer med litt bedre lys og noen har montert ulovlig LED bar i fronten. Det vil jeg nok si er en vesentlig ulempe i forhold til konkurrenter som Leaf (Tekna), e-Golf og tildels i3 (som har full LED nærlys som opsjon i tillegg til LED kjørelys som er standard.

Rettet: Ser nå LED kjørelys er standard uten teknikkpakke, så da må vi gå ut fra at det er LED hovedlys (Nærlys) med teknikkpakke. Det høres bra ut  :)

TM

Et annet viktig punkt som Hyundai har glemt å ta med er hvordan batteritemperaturen kontrolleres. Noen har aktiv klimatisering og frostsikring,
noen har aktiv kjøling / under lading og ved parkering / kjøring. Dette er viktige parametre for vurdering av rekkevidde i kaldt klima og levetiden på batteriet. Nå er Hyundai tøffest i klassen og tilbyr 200.000 km garanti, men spørsmålet er også når garanti utløses. Garanterer Hyundai 70 % etter 200.000 km ?

moby666

Tipper Hyundai har samme løsning som Kia, dvs kjøling og varme av batteripakken
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eliten

Nissan Leaf 2 får 60kw batterier, og er videreutviklet av et konsern med lang erfaring med produksjon av el-bil. Spennende å se pris på denne, mot T3 og Ampera-e.

Bjoris

Nå har Leaf både oppvarmet ratt og forvarming både på ur og App, men, men. Sikkert en flott bil, men too litle to late?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

sylwester

Medlemmene på forumet her kan jo nok om sin bil til å kunne fylle ut en slik sammenlikning. Vi vet hvor praktiske løsningene produsentene er og hvor bra appene "virker" i praksis.

Sikkert gøy å vite 0-100% ladetid, men antall km den lader i timen er mer praktisk.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

model3citizen

Sitat fra: eivhelle på søndag 19. juni 2016, klokken 00:01
Sitat fra: Kavorka på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:15
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.
For e-golf er det oppgitt et forbruk på 12.7 og en rekkevidde på 190 km. Det stemmer under forutsetning av at man har 24.2KWh tilgjengelig for bruk, noe som i praksis ikke stemmer siden man kun får utnyttet ca. 21KWh.

Det er mulig andre også oppgir rekkevidde og forbruk på samme måte. Men i tilfelle med Ioniq stemmer det ikke selv om man benyttet brutto batterikapasitet. Et forbruk på 12.5 og 28KWh skulle i teorien bare gitt en rekkevidde på 224km. Så hvor tallet 260 kommer fra er ikke godt å si.

Mener å ha sett NDEC-forbruk på 11.1kWh et eller annet sted.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

knut.aulie



Sitat fra: TM på lørdag 18. juni 2016, klokken 20:37
Å snakke ned konkurrenter er regnet som dårlig markedsføring....................................................................
. Min lojalitet ligger for øyeblikket hos BMW. De snakker aldri nedsettende om konkurrenter eller kommenterer andres produkter i markedsføringen.

Har du sett de siste reklamene til BMW som er klart negative til Tesla?

https://m.youtube.com/watch?v=Zf7KvtGNMbQ&feature=youtu.be&rdm=250f0s31h&client=mv-google

http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla-model-3-ridiculous-commercial/

Sent fra min E2303 via Tapatalk


Panduck

Sitat fra: knut.aulie på mandag 08. august 2016, klokken 10:16
Har du sett de siste reklamene til BMW som er klart negative til Tesla?

Tror det kommer til å bli mer slik fremover, fra flere enn BMW. Når folk flest forstår at el er fremtiden, vil salget av bensinbiler stupe. At det ikke er nok produksjon til å møte etterspørsel for elbil vil bety lite, folk vil vente, og vente, mens de holder på bensinbilen sin så lenge som nødvendig. Om man absolutt MÅ bytte bil, kjøper man brukt av en som har byttet over til el.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA