Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av moby666, mandag 22. august 2016, klokken 12:40

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: moby666 på fredag 17. juni 2016, klokken 12:30
i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

En større, tyngre bil skal ha 0,04kWt/mil mindre?

sylwester

Legger merke til at noen av "fakta" på de andre bilene er feil. F.eks. har Leaf type1 og ikke chademo på alt og de nyere leafene har 6,6kwlader som opsjon, noe som vil gi samme ladehastighet, men leafer med 30kw-bateri vil jo ha litt mer å lade og muligens mer rekkevidde.

Hvorfor står det 260+ i rekkevidde (EU testsyklus)? Får meg til å tro at den ikke er testet og at det er et estimat.

De skal ha kudos for å ta med features som Ionic ikke har dog. Hva er parkeringsvarmer på eGolf?

Forresten, har de økt batteristørrelsen? Mener de opprinnelig kom ut med en lavere rekkevidde som ville plassert de i konkurranse med trillingene.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TM

At e-Golf bare kan lade 2,3 kW med standard lader er vel heller ikke riktig.
Uansett er det en farlig øvelse å lage slike produktsammenlikninger.

Sammenlikningen med e-Golf er vel ugyldig før den første Ioniq kommer på veien. Når VW lanserer oppgradert e-Golf (trolig før årsskiftet), så kommer denne sammenlikningen til å virke mot sin hensikt.

AppleKnocker

Sammenligning fru Blom. Dette er markedsføring. Det de oppnår er ihvertfall å skape en viss interesse for bilen sin.

Som et foreløpig inntrykk kan det virke som bilen er godt utstyr og plasserer seg greit på pris og rekkevidde. Plass og kjørefølelse blir nok avgjørende for om folk velger denne bilen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

Ja, og det er en farlig og lite seriøs markedsføring. Jeg har aldri sett at noen av de seriøse leverandørene bruker slike metoder. Renault har vel gjort noe tilsvarende, men så er de heller ikke spesielt seriøse  ;)

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TM

#21
Å snakke ned konkurrenter er regnet som dårlig markedsføring. Hvis de nå gir uriktig informasjon om konkurrentene, så går det ut over dem selv. Det potensielle kunder nå gjør er å gi denne informasjonen til sin Nissan eller VW leverandør for å sjekke om det stemmer. Og da forbauser det meg om de ikke heller velger en av disse. Har man besøkt en Hyundai leverandør, så skjønner man at de er amatører i forhold til Nissan og VW. Nå er ikke jeg kunde av noen av dem i øyeblikket... Min lojalitet ligger for øyeblikket hos BMW. De snakker aldri nedsettende om konkurrenter eller kommenterer andres produkter i markedsføringen.

sylwester

Jeg er enig med TM. Det at Hyundai er bedre på falskt grunnlag vil ikke gå Hyundais vei. Man kan regne med at markedsføringen til Hyundai er faktasjekket av både juridisk og teknisk personell så det er vanskelig å skylde på inkompetanse eller slurvefeil.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på lørdag 18. juni 2016, klokken 13:01
Sitat fra: moby666 på fredag 17. juni 2016, klokken 12:30
i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

En større, tyngre bil skal ha 0,04kWt/mil mindre?

Hvis den har vesentlig lavere luftmotstand kan det fodt være slik. Luftmotstand betyr mer enn vekt for elbiler, ihverfall på landeveiskjøring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

AppleKnocker

Har fortsatt store problemer med å se hva som er farlig med dette.

Det står 2.3/3.6 kw på lader i eGolf. Hva er feil med det?
Chademo i stedet for type 1 er en åpenbar skrivefeil. Blir neppe mange som løper til Hyundai av den grunn.

Hva som er god og dårlig reklame er ihvertfall ikke bestemt av hva surmagede fanboys av andre merker mener.

BMW er for øvrig verstingen på å snakke ned andre merker. Let opp noen av reklamefilmene de har laget hvor de gjør narr av Audi.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eivhelle

Sitat fra: Kavorka på lørdag 18. juni 2016, klokken 10:15
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.
For e-golf er det oppgitt et forbruk på 12.7 og en rekkevidde på 190 km. Det stemmer under forutsetning av at man har 24.2KWh tilgjengelig for bruk, noe som i praksis ikke stemmer siden man kun får utnyttet ca. 21KWh.

Det er mulig andre også oppgir rekkevidde og forbruk på samme måte. Men i tilfelle med Ioniq stemmer det ikke selv om man benyttet brutto batterikapasitet. Et forbruk på 12.5 og 28KWh skulle i teorien bare gitt en rekkevidde på 224km. Så hvor tallet 260 kommer fra er ikke godt å si.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TM

#26
Sitat fra: AppleKnocker på lørdag 18. juni 2016, klokken 22:59
Har fortsatt store problemer med å se hva som er farlig med dette.

Det står 2.3/3.6 kw på lader i eGolf. Hva er feil med det?
Chademo i stedet for type 1 er en åpenbar skrivefeil. Blir neppe mange som løper til Hyundai av den grunn.

Hva som er god og dårlig reklame er ihvertfall ikke bestemt av hva surmagede fanboys av andre merker mener.

BMW er for øvrig verstingen på å snakke ned andre merker. Let opp noen av reklamefilmene de har laget hvor de gjør narr av Audi.
Ve ikke hvem du oppfatter som surmaget her  ::) ??

Forøvrig er det ikke lett å tolke de tallene som de oppgir om andre bilers ladere. I tekniske data står det at Leaf har 3,3 kw ombordlader og at e-Golf har 2,3/3,6 kW. Det burde kanskje framkomme at Leaf har 6,6 kW lader som tilvalg for å være objektiv. I avsnittet under står det at standardladeren i ioniq lader med 6,6 kW, mot e-Golf 2,3 kW. Det finnes da ingen 6,6 kw standard ladekabel ? Hvis de med det mener at bilens pris inkluderer montering av Type 2 lader i likhet med Renault, så kan de ha sine ord i behold. Gjør de det ?

jkirkebo

Sitat fra: TM på søndag 19. juni 2016, klokken 06:49
Forøvrig er det ikke lett å tolke de tallene som de oppgir om andre bilers ladere. I tekniske data står det at Leaf har 3,3 kw ombordlader og at e-Golf har 2,3/3,6 kW. Det burde kanskje framkomme at Leaf har 6,6 kW lader som tilvalg for å være objektiv. I avsnittet under står det at standardladeren i ioniq lader med 6,6 kW, mot e-Golf 2,3 kW. Det finnes da ingen 6,6 kw standard ladekabel ? Hvis de med det mener at bilens pris inkluderer montering av Type 2 lader i likhet med Renault, så kan de ha sine ord i behold. Gjør de det ?

Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TM

Sitat fra: jkirkebo på søndag 19. juni 2016, klokken 07:02
Evt. at de leverer mobil 32A ladekabel med bilen, slik som Tesla. Men jeg tviler.
Mener du da Type 2 kabel, eller en kabel med CEE kontakt ? Det er uansett noe man ikke uten videre vil kunne bruke til daglig lading, så "standard" lader kan det vel ikke kalles  ;)
Uansett, Hyundai er utvilsomt en bil som kan være attraktiv for mange, men det er jo litt i seneste laget å lansere en elbil i dette segmentet med 28 kW batteri. De fysiske lover er det vanskelig å komme unna, så selv med lav luftmotstand er det vanskelig å oppnå mindre energiforbruk enn e-Golf. Og skal man kjøre i moderat hastighet (60-80) og kanskje med høydemeter, så vil den måtte bruke mer energi enn en i3 med 33 kW brutto batteri (27,2 netto). Men for den som prioriererer plass og vil ha en tradisjonell bil er Hyundai sikkert ikke noe dårlig alternativ. At de garanterer batteriet i 200.000 er veldig bra. BMW har dessverre bare skuffende 100.000 km, så får mange vil den reelle garantitiden da bare være 5 år og ikke 8.

AppleKnocker

Jeg er absolutt ingen Hyundai fan, men stiller med åpent sinn når noen tar til vettet og lanserer en ny elbil.

Det er ganske mange innlegg i denne tråden som hakker løs på produsenten ved å tolke reklamematerialet de har sendt ut i verste mening. Flere av disse innleggene faller etter mitt syn i kategorien verdiløse surmagede oppstøt.

Man kan godt kritisere markedsføring, men da går ingen bilprodusent fri. En kjapp kikk på noen tilfeldige brosjyrer gir ganske mye å ta tak i:
BMW: "Det gjør BMW i3 til den første bilen som kun er utviklet for kjøring med elmotor." Dette vil jeg kalle en direkte løgn.
Mercedes: "B-Klasse Electric Drive er en kompromissløs familiebil med en motor på hele 180 hk, 501 liter bagasjerom og inntil 20 mil rekkevidde". At man kun kan kjøre inntil 20 mil, er selve definisjonen på et kompromissi bilverdenen.
VW: "Det er ikke for ingenting at vi er rangert som det mest miljøvennlige merket i Tyskland" Dette funker nok bare på de som har vært innestengt av sin far siden 1984 en lydtett kjeller med Volkswagenbrosjyrer som eneste lesestoff.

Når dette ses opp mot at Hyundai har en skrivefeil i sin tabell, blir det ganske pussig å hamre løs.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA