Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET

Startet av moby666, mandag 22. august 2016, klokken 12:40

« forrige - neste »

moby666

Dette er ikke mine ord - Don't blame the messenger
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Chivas

Hmmm...ikke dum den der :)

Skal visstnok også kunne lades trådløst - dog, sikkert ikke mange muligheter for det per i dag :) eller kanskje jeg kan legge ladematten til mobilen min under ionic'en :D

moby666

Det er nok bare mobilen som kan lades trådløst inne i bilen
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

e-curious

"Ladeport DC lading Type2 kombo".  Ser ut til at koreanerene går bort fra ChaDeMO?

Ser ut til at det er litt vanskelig å sammenligne bagasjeplassen når de måler opp til taket og de andre opp til bakseteryggen.


Ingeniøren

#4
Sitat fra: e-curious på torsdag 16. juni 2016, klokken 23:37
"Ladeport DC lading Type2 kombo".  Ser ut til at koreanerene går bort fra ChaDeMO?

Ser ut til at det er litt vanskelig å sammenligne bagasjeplassen når de måler opp til taket og de andre opp til bakseteryggen.

Ikke så rart da denne standarden skal erstattes av Combo som er standarden for fremtiden. Er vel bare Tesla som er uenig i det...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Chivas

Sitat fra: moby666 på torsdag 16. juni 2016, klokken 16:33
Det er nok bare mobilen som kan lades trådløst inne i bilen
Ja, vil tro det. Det kan absolutt misforstås utfra elbil sin egen artikkel
http://www.elbil.no/nyheter/elbiler/3740-ioniq-vil-fa-attraktiv-pris-det-er-ikke-noe-a-lure-pa

"Hyundai har uansett svært offensive planer for hva IONIQ-modellen, som faktisk er klargjort for trådløs induksjonslading, kan utrette."

Magster

Lurer på hvorfor de ikke sammenliknet med nye Bmw i3 eller nye E-Golf? :P

moby666

i3 er mye mindre og 4 seter så jeg skjønner at den ikke er med i sammenligningen. eGolf er det vel ikke noen offisielle spesifikasjoner på enda? Mer rart at det ikke tok med konsernfetter Soul.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Magster

i3 er da ikke mye mindre enn Leaf og Golf? Tror nok heller større batteri, lavere forbruk, mer effekt, vekt, lavere forbruk, raskere lading osv er grunnen til at de droppet den. :)

Ionic hadde nok solgt mye bedre med 40ish kwh batteri og litt mer effekt, selv om prisen hadde økt 30-40k kroner.

moby666

i3 er 4 meter, altså ca en halv meter kortere enn leaf og ioniq. i3 har 260 liter bagasjerom og plass til 4 personer, altså betydelig mindre enn de andre. At vekten er lavere på i3 har jo også sammenheng med at i3 er en liten bil.

i3 har oppgitt forbruk på 1,29 kwt/mil vs  ioniq 1,25 kwt/mil... Tipper rekkevidden på disse to er ganske like.

Men for min del blir det ikke ioniq, venter til ampera-e kommer :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Magster

#10
Blir litt feil å se kun på lengden. Disse tre bilene er mer eller mindre ca like store, hvor bmw har den ulempen med kun 4 seter og upraktiske bakdører. (Men har andre fordeler, stor med baksetene nede, stor kupe forran osv). Vekten til i3 er også lav pga materialer som karbon.

Nå blir dette litt offtopic men...


Ebe

Hæhæ, snakk om partisk og useriøs sammenligning  ;D
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ProsjektX

En sånn sammenligning er vel alltid litt partisk.. Men hvilke parametere mener du mangler..?
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

eivhelle

Den har tydeligvis trådløs lading som kan hente energi fra omgivelsene. 260 + km ved et forbruk på 0.125 skulle gi et behov for 32KWh med energi netto. Og med brutto 28KWh i batteriet tipper jeg at man i så fall må hente rundt 7KWh fra løse lufta. ::)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Kavorka

#14
Stusset litt over det, men ser at andre oppgir rekkevidde som tilsier ekstremt lavt forbruk, mens opplyst forbruk er typisk bykjøring.

Edit: i3 skal ha batteri og oppgitt rekkevidde som tilsvarer 0.100 kWh/km (19 kWh og 190 km). Som moby666 sier er i3 oppgitt med forbruk på 0.129 kWh/km. Så forbruket er nok mer realistisk en testsyklus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA