Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offisiell åpning av Nebbenes Superlader

Startet av T.Nord, søndag 21. august 2016, klokken 22:10

« forrige - neste »

T.Nord

Hei,
jeg kjører nå en Mazda CX-5 4wd og har så smått vurdert å bytte til elbil. En kompis av meg har kjøpt seg en ny Nissan Leaf, og er godt fornøyd. Han har ingenting spesielt å utsette. På glatt vinterføre bruker han evt hurtigkjetting.

Jeg kjører ca 16000km i året. Mye vinterstid og mye til fjells (ofte på litt dårlige veier). Jeg er også avhengig av å kunne slå ned setene for å kunne overnatte i den. Jeg må kunne frakte med meg både kajakk/sykkel. Vil en elbil dekke disse behovene? Hva er de største bakdelene/fordelene med å bytte fra en CX-5 til elbil?

Det eneste bakdelene jeg ser er dette med rekkevidde på vinteren (når det er skikkelig kaldt)..

Øyst1

#1
I ditt tilfelle pr. nå vil jeg si nei. Hvertfall når det kommer til Leaf.
Kan være den nye eGolfen som kommer kan være er alternativ, men ville prøvekjørt den skikkelig først.

Men her er mine meninger om hvorfor leaf ikke er bilen.

1. Den er ikke godkjent for takstativ. Selv har jeg ikke brydd meg, og kjøpt Thule sitt stativ for å ha terrengsykkelen på, og ski. Men med dette på taket, rasker kilometrene fort, og skal du til fjells med kajakk/sykkel, er jeg redd du vil kjøre med mye rekkeviddeangst! Selv om du kjøper 30kw som jeg har.

2. Sove i bilen blir vanskelig. Grunnen er at bagasjerommet blir aldeles ikke flatt når du legger ned seter. Du har en kant på nesten 30 cm fra bagasjerom og videre inn i bil. Du må såfall bygge opp med bagasje osv i bagasjerom, slik at du ligger nogenlunde bent, men absolutt ikke å anbefale.
Kan være Golf er bedre der, da gulvet blir flatt når du legger ned seteryggene ( tror jeg, men du bør sjekke det!)

Ellers er det småting å pirke på , men utover det er Leaf en veldig bra bil, så lenge du vet hva det vil si å kjøre elbil, for det krever en annen tankegang enn fossilbil!

Men du har jo Tesla da, med 4wd! Både Model s og x!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

tomrh

Tror ikke du skal satse på Leaf med disse behovene du skisserer (kjører mye vinterstid til fjells). Hurtiglading går sakte i kulda og er enda ikke godt nok utbygd, og rekkevidden krymper vesentlig. Kajakk på taket stjeler også opptil 15% rekkevidde. Du bør heller vurdere Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Øystein K på torsdag 16. juni 2016, klokken 09:57
1. Den er ikke godkjent for takstativ.
Der må jeg korrigere. Det at det står 0 kg i vognkort betyr at det ikke er oppgitt, ikke at det ikke er lov. Det var en annen tråd om dette som jeg ikke finner igjen i farta, men 0 kg i vognkort betyr at det ved kontroll brukes skjønn, typisk at den ikke er over 80-100 kg, om taklasten er forsvarlig sikret etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Øyst1

Sitat fra: tomrh på torsdag 16. juni 2016, klokken 10:11
Sitat fra: Øystein K på torsdag 16. juni 2016, klokken 09:57
1. Den er ikke godkjent for takstativ.
Der må jeg korrigere. Det at det står 0 kg i vognkort betyr at det ikke er oppgitt, ikke at det ikke er lov. Det var en annen tråd om dette som jeg ikke finner igjen i farta, men 0 kg i vognkort betyr at det ved kontroll brukes skjønn, typisk at den ikke er over 80-100 kg, om taklasten er forsvarlig sikret etc.


Så fint, da kjører jeg jo lovlig de gangene jeg bruker takstativet!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Mr Pioneer50

#5
Der må jeg korrigere. Det at det står 0 kg i vognkort betyr at det ikke er oppgitt, ikke at det ikke er lov. Det var en annen tråd om dette som jeg ikke finner igjen i farta, men 0 kg i vognkort betyr at det ved kontroll brukes skjønn, typisk at den ikke er over 80-100 kg, om taklasten er forsvarlig sikret etc.
[/quote]

Normalt er maks taklast 75 kg på mellomklasse personbiler.
På min Leaf står det "ikke oppgitt" på maks taklast, men at det er åpnet opp for bruk av skjønn på taklast synes jeg høres tvilsomt ut. Er dette bekreftet fra myndighetene?
2016 Leaf Nordic 30 kW

tomrh

#6
Sitat fra: Mr Pioneer50 på torsdag 16. juni 2016, klokken 10:18
På min Leaf står det "ikke oppgitt" på maks taklast, men at det er åpnet opp for bruk av skjønn på taklast synes jeg høres tvilsomt ut. Er dette bekreftet fra myndighetene?
Det finnes som sagt en tråd om dette der nødvendig dokumentasjon finnes, de som er interessert kan bruke søkeverktøyet og finne den igjen så slipper vi å gjenta diskusjonen her.
Edit: fant det: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16339.0.html
(Spesielt siste innlegg av kodalse, ta gjerne opp den tråden igjen om det er rimelig tvil.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: T.Nord på torsdag 16. juni 2016, klokken 09:49
Hei,
jeg kjører nå en Mazda CX-5 4wd
...
Jeg kjører ca 16000km i året. Mye vinterstid og mye til fjells (ofte på litt dårlige veier). Jeg er også avhengig av å kunne slå ned setene for å kunne overnatte i den. Jeg må kunne frakte med meg både kajakk/sykkel. Vil en elbil dekke disse behovene? Hva er de største bakdelene/fordelene med å bytte fra en CX-5 til elbil?
Brukt Tesla S85 koster oppunder 500.000, litt over budsjett kanskje? Den ville kunne dekket behovet ditt.
Et alternativ er å kjøpe en billigere elbil i tillegg til Mazdaen, den tar unna all småkjøring, typisk 85-95% av all kjøring iflg generelle erfaringer fra elbileiere. Så kan Mazdaen ta de lange og krevende turene som det sikkert ikke er så mange av? Vi havnet tilslutt på dette, vi har to elbiler til daglig pendling og småkjøring, og en 7-seter med firehjulstrekk til lengre turer, ferie, kajakk, hytte på vinteren etc.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr Pioneer50

Skal ikke dra denne videre her, men en telefon til Vegvesenet bekrefter det som har blitt sagt. At det står "0" eller "ikke oppgitt" betyr ikke at ikke kan være taklast. Vegvesenet henviser til Nissan for last i kg.
Vi vet vel alle hvor lett det vil være å få et svar på dette fra Nissan
Skjønnsmessig vurdering av vekt var Vegvesenet lite positive til...

2016 Leaf Nordic 30 kW

bob-bob

Vil ikke anbefale Leaf til ditt behov nei. Det blir nok litt for liten kapasitet både på last og rekkevidde , også når du tenker vinterkjøring og kupert terreng. Det å ligge inni blir nok også krøkkete tror jeg.

Mr Pioneer50

TIL INFO

takk for at du kontaktet Nissan kundeservice angående taklastkappasitet

Ditt referansenummer er: 1-B75GAD

Vi har fått tilbakemelding fra vår produktspesialist og din Nissan Leaf er desverre ikke designet for å ta taklast.

Hvis du har flere spørsmål må du gjerne ta kontakt med oss på e-post eller telefon.

Ha en fortsatt fin dag.

Vennlig hilsen,
________________________
   
Filip

Nissan Kundeservice
2016 Leaf Nordic 30 kW

Øyst1

Så da kjører jeg altså ulovlig de gangene jeg kjører med sykkel på taket
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Mr Pioneer50

Ja det gjør du, selv om det har blitt påstått noe annet på forumet her tidligere.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Electrix

Hvor står det at det er ulovlig å ha takstativ? Det at Nissan Norge mener den ikke er designet for å ta taklast betyr vel bare at du ikke kan komme å klage til dem om det skulle bli merker eller bulk i taket av et takstativ. Du kan nok heller ikke klage til dem om du skulle få skader på bilen ved bruk av hengerfeste, men det er også likevel fullt lovlig å montere på en Leaf og bruke til f.eks. sykkelstativ, det er det å trekke tilhenger som ikke er lov.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Sele

Når Nissan sier den ikke er designet for taklast så betyr det at den ikke skal ha taklast,så enkelt er det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA