Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/beskyttelse av i3

Startet av Mippen, søndag 21. august 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

fredag

Fastned mener at raskere hurtiglading vil gi billigere lading:

https://fastned.nl/en/blog/post/fast-charging-station-capacity-and-economies-of-scale

SitatThe kWh capacity of a station 2.0 is six times that of a current fast charging station. However, the one-off costs (CAPEX) such as permits, grid connection, equipment, construction, installation and project management of a station equipped with four 150 kW chargers are far below that of constructing 5 additional stations. Recurring costs (OPEX) such as technical maintenance and cleaning are only slightly higher for the 2.0 station. Capacity thus rises (much) faster than costs do. Therefore the cost per kWh can decrease.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mippen

Sitat fra: fredag på mandag 18. juli 2016, klokken 11:14
Fastned mener at raskere hurtiglading vil gi billigere lading:

https://fastned.nl/en/blog/post/fast-charging-station-capacity-and-economies-of-scale

SitatThe kWh capacity of a station 2.0 is six times that of a current fast charging station. However, the one-off costs (CAPEX) such as permits, grid connection, equipment, construction, installation and project management of a station equipped with four 150 kW chargers are far below that of constructing 5 additional stations. Recurring costs (OPEX) such as technical maintenance and cleaning are only slightly higher for the 2.0 station. Capacity thus rises (much) faster than costs do. Therefore the cost per kWh can decrease.


De mener vel at det blir billigere hvis man bygger flere ladestasjoner i stedet for å bygge en og en. Da blir kostnadene pr. stasjon lave siden man bare må gjøre grunnarbeid en gang i stedet for å gjøre grunnarbeid for en og en stasjon på forskjellige steder.  Tesla bruker for eksempel ikke så mye mer penger på å sette opp 6-8 ladestadjoner i forhold til hva det koster å sette opp for eksempel 1 CHAdeMo lader. I Norge blir det ekstra avgifter på stoforbruk av strøm, så bare strøm avgiftene gjør at hurtiglading blir dyrere. Hvor mye dyrere kan jeg ikke svare på.
Fremtiden er elektrisk.

sylwester

Hurtigladning er jo ikke noe en skal belage seg på hver dag så hvis man har et slikt behov har man kjøpt bil med for lite batteri. Derimot vil det være mye rimeligere å betale tilsvarende bensin/km for hurtigladning sammenliknet med alternativene, hvor man tar totalkostnadene og ikke kun drivstoff til etterretning, skal man på langtur en gang i blant.

Det med 3xprisen forstår jeg ikke. Hvis man har 3 hurtigladestasjoner idag med 50kW så trekker de tilsammen 150kW når 3 elbiler lader i 30 minutter. Hvis de 3 hadde samarbeidet slik at en kunne gitt 150kW når 2 er ledig eller at to kunne gitt 75kW når en var ledig ville det økt kapasiteten på ladestasjonen uten å endre makskapasiteten/plasser. Prisen på 150kW burde da være 3 ganger så høy per minutt slik at du betaler like mye på lade bilen på 10 minutter som å lade 50kW i en halvtime. Kostnadene for Fortum vil være det samme bortsett fra en potensiell høyere belegg uten å ha flere stasjoner og brukerne vil ha kortere pause. Vinn vinn kaller man slikt!
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA