Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/beskyttelse av i3

Startet av Mippen, søndag 21. august 2016, klokken 21:19

« forrige - neste »

Mippen

Raskere hurtiglading vil komme el-billister til gode på langtur, men med dagens avgiftssystem vil høyere effekt på ladere også gi vesentlig høyere pris. Noe som igjen slår tilbake på prisen for å lade.

SitatEn 30 kWh Leaf har en rekkevidde etter den amerikanske (og rimelig realistiske) EPA-standarden på 172 kilometer, noe som vil gi 138 kilometer med 80 prosent batteri.

Prisen for hurtiglading i dag er dermed 72,50 kroner/138 kilometer = 0,52 kr/km.

For at prisen skal bli 1,50 kr/km må den samme mengden strøm koste 207 kroner med 150 kW ladefart, altså tre ganger så mye som i dag. Det tilsvarer cirka 21,50 kroner per minutt. 

207 kroner tilsvarer nesten 15 liter drivstoff til 14 kroner literen. Det betyr at du kan bruke over en liter på mila og fortsatt kjøre billigere enn med elbil på 150 kW-hurtiglading.

Haugen Ihle sier Fortum ikke har noen konkret pris å vise til på en hurtiglader med tredobbel effekt, men at en pris som ligger noe over dagens bensinpris per kilometer er sannsynlig.

http://www.tu.no/artikler/raskere-hurtigladere-vil-gjore-elbillading-dyrere-enn-bensin-og-diesel/348538
Fremtiden er elektrisk.

Klykken

Men den dagligdagse ladinga foregår vel sjeldent på hurtigladere? Kun de som har det meget travelt som går for disse vil jeg tro.

Samtidig må man regne med en høyere driftskostnad på en fossilbil kontra elbil, så kan hende det totale bildet blir bedre selv med kostbar hurtiglading.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

epsilone6

Spør Tesla-eierne om de hadde hatt noe i mot at alle SC nå ble på 50 kW slik at de fikk tid til å "strekke på beina" slik Fortum-sjefen fabler om! Jeg skjønner at regnestykket ikke rimer helt i dag, men også her vil kostnadene på hardware komme ned ved masseproduksjon og det trengs muligens en politisk pisk+gulrot for effektavgiftene. Om 5+ år har jeg ingen tro på at brorparten av oss lader på 50 kW på en Kiwi-parkeringsplass når vi skal fra A til B raskest mulig, 50 kW vil være mer som handlelading, som det i grunn er allerede i dag i forhold til Tesla. I det minste må hovedfartsårene ha et 150+ kW ladenettverk, så får eventuelt 50 kW duge i strøkene unna allfarvei.

I tillegg virker argumentasjonen å glemme litt at man i all hovedsak lader hjemme, om en må stoppe etter 300-400 km og lade litt til "blodpris", så blir fortsatt prisen rimelig med mindre en skal kjøre hele Norge på langs.

Bensinprisene vil være mål for ytterligere avgifter samt en høyere oljepris, i2015 ble 8 av 34 milliarder forbrukte fat olje "erstattet". Sier seg selv at det ikke går i lengden.


Bondeknøl

Men vil vi betale så mye for tre ganger kjappere lading? Ladingen er kjapp nå synes jeg da.
Det mest positive er jo at ladekøene blir mye mindre, men både batteri og batteritemperatur har vel ikke godt av 150kW?

Electrix

150kW på et 90kWh batteri er akkurat like hard lading som 50kW på et 30kWh batteri, så det trenger ikke være et problem.

Ellers ser jeg for meg at på en lengre tur kunne det vært greit å ta første ladestopp med 100kW lader, neste stopp er det kanksje på tide å spise uansett, og siden jeg da uansett bruker lengre tid enn bilen bruker på å lade på 100kW kan jeg likegodt lade på en rimeligere 50kW lader og toppe opp litt mer. Neste stopp igjen er det sikkert greit med en kort stopp med 100kW lading.

I tillegg vil det i lang tid finnes en god del biler som bare kan lade 50kW, så det vil være marked for begge deler. Jeg ser for meg at man etter hvert bygger ladesteder med f.eks. tre 50kW ladere og en eller to 100kW lader i tillegg til en del AC22kW punkt. Med flere ladere på samme abonnement så går effektavgiften ned pr lader pga at det vil være veldig lite sannsynlig at alle lader for fullt samtidig. 100kW laderen vil være grei for de som har bil som takler så høy effekt, samtidig vil den pga høyere pris være lite brukt av andre som lader senere, men dersom det er kø og noen har veldig hastverk så vil man kanskje velge å betale noen ekstra kroner fremfor å vente, dermed utfyller de hverandre bra.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

edyrli

Kan det være en ide og differensiere ladefarten? Siden effektavgiften er en vesentlig del av kostnaden med hurtiglading så kan dette løses sånn:
Vi tenker oss en 150kw ladestasjon.
Når du starter ladingen så kan enten abonnementet ditt avgjøre hvilken ladefart du får. Eller så kan du velge ladefart i skjermen på laderen.
50 kw = 3 kr/min
100 kw = 4 kr/min
150 kw = 5 kr/min
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Electrix

En stor del av kostnaden for hurtiglader er selve laderen og installasjonen inkludert strømforsyning, dette blir like stort for en 100kW lader selv om du bare lader 50kW (eller 30kW som det i praksis ofte blir). Effektavgiften blir også like stor siden den regnes for de timene med høyest effekt i måneden, at du bruker litt mindre strøm en gang endrer ikke noe på dette.

Eneste måten å få ned disse kostnadene på pr lading er å få opp salgsvolumet, dermed vil det være mer økonomisk for en 100kW lader om den lader 7 timer hver dag med 100kW enn om den lader 3 timer med 100kW og 4 timer med 50 kW.

Jeg har mest tro på ladesteder med flere ladere med forskjellig pris/effekt slik situasjonen er nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: edyrli på torsdag 16. juni 2016, klokken 13:28
Kan det være en ide og differensiere ladefarten? Siden effektavgiften er en vesentlig del av kostnaden med hurtiglading så kan dette løses sånn:
Vi tenker oss en 150kw ladestasjon.
Når du starter ladingen så kan enten abonnementet ditt avgjøre hvilken ladefart du får. Eller så kan du velge ladefart i skjermen på laderen.
50 kw = 3 kr/min
100 kw = 4 kr/min
150 kw = 5 kr/min

Det blir jo feil vei, med de prisene blir 100kW billigere enn 50kW (2,40 pr. kWh for 100kW og 3,60 pr. kWh for 50kW).

Om 50kW koster 3,- pr. minutt må 100kW koste f.eks 8,- pr. minutt og 150kW koste 15,- pr. minutt. Eller noe i den duren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Klykken

Hvorfor bare per minutt? Burde vært per kW i starten, med tidstillegg etter f.eks 30min...
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Det beste hadde vært å betale for faktisk brukte kwt. Man kan i stedet ha ekstra gebyr på tiden man står over når bilen har ladet til 80 % (så lenge den står koblet til). Etterlyser også litt tips, og andre lade alternativer på ladeplasser. Mange vet for eksempel ikke at det kan være like hurtig å koble seg til en vanlig ladestolpe eller semi hurtiglader når bilen har ladet til 80 %. Ser at mange med små elbiler lader til 100 % på hurtiglader når det er vanlig eller semi hurtiglader rett ved. De vet ikke at de siste 20 % hadde gått like raskt på annen måte. Mange vet heller ikke at man ikke trenger å lade til 100 %. Mange steder er det utbygget godt med hurtigladere, så det er kjappere å lade til 80 % og lade en gang mer enn å lade til 100 % på alle ladeplasser.

For meg er hurtig hurtiglading uunnværlig. På langtur er det greit med pause, men hadde jeg ladet min 85 kwh batteri bil på en 50 kwh ladestasjon ville pausen blitt mye lengre enn jeg trenger.
Fremtiden er elektrisk.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. juni 2016, klokken 15:17Det blir jo feil vei, med de prisene blir 100kW billigere enn 50kW (2,40 pr. kWh for 100kW og 3,60 pr. kWh for 50kW).

Om 50kW koster 3,- pr. minutt må 100kW koste f.eks 8,- pr. minutt og 150kW koste 15,- pr. minutt. Eller noe i den duren.
Det blir ikke nødvendigvis dyrere per kWh med høyere effekt. Som et eksempel, så på en utfartsdag så vil veldig mange kunne komme innom ett ladested for å lade. La oss si det kommer en bil hvert andre minutt, og alle skal få satt bilen på lading med en gang de kommer. Bilene har behov for 50 kWh med lading.

Alternativ 1, bilene kan lade med 50 kW:

I dette tilfellet vil den første bilen som kommer bruke en time på å lade ferdig. I den tiden så vil det ankomme 29 andre biler, altså trenger man 30 ladepunkter, og en total effekt på 1500 kW. Etter den første bilen er ferdig å lade vil det forlate en bil hver gang det kommer en ny bil.

Alternativ 2, bilene kan lade med 300 kW:

Nå vil den første bilen bruke 10 minutter på å lade ferdig. I den tiden vil det ankomme 4 andre biler, altså trenger man 5 ladepunkter og total effekt på 1500 kW. Etter den første bilen er ferdig å lade vil det forlate en bil hver gang det kommer en ny bil.

Dette gir altså likt krav til nettlinjen og lik effektkostnad! I tillegg vil det trolig være billigere med 5 stk 300 kW hurtigladere i forhold til 30 stk 50 kW hurtigladere. En generell regel vil være at jo kraftigere en hurtiglader er, jo lavere kostnad per kW. 6 ganger så mange hurtigladere betyr 6 ganger flere kabinetter, 6 ganger flere ladekabler/plugger, 6 ganger flere ladekontrollere, 6+ ganger mer komplisert AC kabling, 6 ganger så mange parkeringsplasser som er bundet opp, osv.

Alternativ 2 er så klart litt idealisert - i virkeligheten bør man ha flere enn 5 ladepunkter, der man har DC effektdeling mellom ladepunktene. Totalt trenger man ikke mer enn 1500 kW AC -> DC kapasitet, men å kunne fordele effekten mellom f.eks 10 punkter betyr at hver bil kan i snitt bruke 20 minutter ved hurtigladerne uten å skape utfordringer. Det betyr at om halvparten av bilene tar en pause på 30 minutter, og halvparten drar etter 10 minutter, så vil det ikke skapes kø, og effekten kan holde seg makset på 1500 kW.

I tillegg kan man ha batterikapasitet ved laderne. Om man antar at maksbelastningen på en bil hvert andre minutt er noe som kun skjer i strekk i to timer, og før/etter er det maks snakk om en bil hvert femte minutt, så vil man kunne klare seg med 600 kW inn til ladestedet, og en batteripakke på 1800 kWh. (Dette er forsåvidt likt, uavhengig av om det er snakk om 50 kW eller 300 kW.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Det er bilen som bestemmer lade effekt under det ladestasjonen tilbyr. Muligens bildene får mulighet til å konfigurere maks, men det har lite hensikt siden hurtiglading venter man på. Prismodellen til Fortum kan beholdes men at faktisk kW er med som en faktor. Regner med at effekten avtar slik som med Tesla sin SC.

Tror heller en bør sammenlikne hurtiglading med å finne bensin et sted det er lite stasjoner og en privatperson tar seg litt ekstra betalt for å komme til unnsetning.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TorC

Sitat fra: Klykken på torsdag 16. juni 2016, klokken 15:34
Hvorfor bare per minutt? Burde vært per kW i starten, med tidstillegg etter f.eks 30min...

Jeg tenkte veldig likt som deg da det var betydelig lengre mellom stasjonene. Nå som det begynner så smått å være kurrant dekning (ialelfall i de områdene jeg ferdes) så har jeg forandret mening. Med kun minuttprising lønner det seg å ikke lade til så høy SOC, for da avtar ladefarten betydelig. For min 24kwt LEAF har jeg regnet ut at jeg sparer både tid og en god del kroner på å holde meg innenfor 20-70%, og heller lade en ekstra gang.

Jeg kjørte nylig Sandefjord-Vennesla t/r og ladet aldri mer enn 10 minutter per gang. Hadde jeg skullet lade opp til 80, 90 eller 100% ville det ha kostet meg dobbelt så mye i både tid og penger.

Så hvis man er interessert i å bruke minst mulig penger på QC, så er ren minuttprising best. Og ikke minst opptar man da ladeplassen kortere...
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mippen

Sitat fra: TorC på søndag 17. juli 2016, klokken 12:48
Sitat fra: Klykken på torsdag 16. juni 2016, klokken 15:34
Hvorfor bare per minutt? Burde vært per kW i starten, med tidstillegg etter f.eks 30min...

Jeg tenkte veldig likt som deg da det var betydelig lengre mellom stasjonene. Nå som det begynner så smått å være kurrant dekning (ialelfall i de områdene jeg ferdes) så har jeg forandret mening. Med kun minuttprising lønner det seg å ikke lade til så høy SOC, for da avtar ladefarten betydelig. For min 24kwt LEAF har jeg regnet ut at jeg sparer både tid og en god del kroner på å holde meg innenfor 20-70%, og heller lade en ekstra gang.

Jeg kjørte nylig Sandefjord-Vennesla t/r og ladet aldri mer enn 10 minutter per gang. Hadde jeg skullet lade opp til 80, 90 eller 100% ville det ha kostet meg dobbelt så mye i både tid og penger.

Så hvis man er interessert i å bruke minst mulig penger på QC, så er ren minuttprising best. Og ikke minst opptar man da ladeplassen kortere...


Hvis du bare betaler for tid blir det mye dyrere å lade for eksempel om vinteren når alt går tregere. Hvis man lager et system som slår inn når Lade hastigheten dropper etter 80 %. Tiden kunne begynt å tikke etter lade hadtigheten dropper, og/eller etter bestemt antall kWh. Det burde ikke være en sak å ha et system hvor man både betaler for kWh og tid, spesielt med tanke på de som kobler seg til og lar bilen stå tilkoblet lenge etter den er ferdig ladet. På den måten koster det ikke mer å lade til 80 % om vinteren, man får forutsigbarhet, og man hindrer folk som tar seg til rette.

Når det gjelder pris bør det ikke ruinere folk, men det skal også dekke utgiftene til lade selskapet. Det er store pris forskjeller ute å går. Det bør bli mer likt, slik det er på bensinstasjoner med bensin og diesel. Man trenger et lade system hvor man ikke må være medlem for å lade, og hvor man ikke blir ruinert. Ladet på grønn kontakt i sommer. De hadde et litt forvirrende system. På en lader tok de betalt for tid og på den andre for minutter. Var ikke så lett å se hva som var rimeligst. Fant ut at jeg betalte ca. 2,50 pr kWh jeg hadde ladet, noe som ikke er så ille.
Fremtiden er elektrisk.

jensjacob

Og så skal elbilfabrikanterne sørge for at bilerne slipper hurtigladeladepistolerne efter en brugerdefineret tid - eller senest når ladning er færdig. Således at ladeprocessen kan forløbe uovervåget fra det øjeblik brugeren vender ryggen til bilen og går ind for at handle eller spise.

(Underforstået, ladningen skal selvfølgelig være stoppet inden pistolen frigives.)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA