Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Foliering/beskyttelse av i3

Startet av gamer73, lørdag 20. august 2016, klokken 20:22

« forrige - neste »

gamer73

Jeg vasket bilen for første gang nå forrige helg (kjøpt august i fjor) og jeg syntes det bråkte noe helt for jævlig når maskinen høytrykksspylte og dem kostene tromlet over bilen. Vår datter på 6 mnd så helt skrekkslagen ut og selv dama kommenterte at det var sinnsykt med bråk og hun lurte på om viduene var åpen.

For ca ett år siden solgte vi vår mazda 6 2014 model og selv om den var utroolig dårlig på veistøy så var det betydelig mindre bråk inni når vi tok den i samme vaskehall. Og for å ikke snakke om min gamle bmw 3 serie fra 2006 (solgt for 3 år siden) som hadde utrolig bra lydisolasjon..

Så...er det NULL lydisolasjon i E-golfenene våre?

Ourasi

Nå bruker ikke jeg børster, kun børsteløst program, men jeg kan garantere deg at e-golfen min er vesentlig bedre enn min forrige golf, som var mk6 diesel. Bedre på vindstøy og hjulstøy selv med bråkete orginalsommerdekk.

Jeg tror nok du/dere har blitt for godt vant til så lite støy med elbil at sjokket ved maskinvaskstøyen rett og slett ble for mye.. Man venner seg veldig fort til et støyfritt miljø, omtrent som man venner seg til FullHD eller 4K TV, det er først når man går tilbake til SD at man skjønner hvor jævli ting var før...

Forøvrig, selv om vanlig norsk "bilhold" er en tur i vaskemaskinen, så tror jeg elbil eiere mye lettere skjønner hvor "usunt" maskin med børster er for lakken, nettopp pga. støyen og volden bilen utsettes for under disse minuttene. Så deler ett råd om håndvask med Swissvax Waschpuddel, selv om det neppe når frem, sånn bare for egen samvittighet :P
E-Golf 2016

eivhelle

Vanskelig å si hvor bra lydisoleringen i en bil egentlig er når man fjerner det naturlige støykildene som ellers dominerer. Men e-golfen er den eneste bilen jeg har hatt hvor man kan høre lyden av fuglesang utenfra. Så får man vurder om det er en positiv eller negativ egenskap. ;)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ourasi

Hehe, fuglesang er noe jeg ble sjokkert over å høre i min mk6 diesel i 50ish km/t au, når jeg byttet til noen extremt stillegående og grovasfaltabsorberende sommerdekk og lavt turtall. Fravær av mange støyete lydkilder gjør at man kan høre detaljer i lydbildet bedre, men e-golfen parkert og avslått ved siden av jernbanetrafikk er stillere enn mk6 eller andre like eller vesentlig dyrere biler, så brukbar er den absolutt. Den er forøvrig 100% lik alle andre mk7 golfer, med samme interiørpakker, så ingenting er lagt til eller tatt bort vs. fossilene..
E-Golf 2016

turfsurf

Nå er vel ikke støy fra kontakt med taket prioritet for bildesignere. I daglig bruk er Golf godt støydempet. Og som andre sier, børstevask???


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

SteinarSun

Jeg synes også at e-Golfen er dårlig støyisoler i forhold til andre biler jeg har hatt.
Det er særlig støy fra hjulbrønn som irriterer.
Går ut fra at gjerrigdekkene støyer litt mer enn vanlige dekk, men uansett er det mye mer lyd en hva jeg er vant med (Kom fra 2014 BMW 328)
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

Det skal sies at det er mindre dekkstøy fra E-golfen kontra mazda 6 2014 model, men så var også den mazdaen kjent for å være utsatt for dekkstøy og det ble vistnok fikset i mazda 6 2015-16 modellen. Jeg vet ikke helt hvordan det er med lydisolering av biltak, men jeg vil ihvertfall tro at bmw gjør det med sine biler.

Men joda...jeg ble dessverre altfor godt vant med min 320si 2006 modell når det kommer til det aller meste. Alle biler etter det har egentlig vært kjipe i sammenligning! Både meg og kona drømmer om en svær bmw 5 serie i fremtiden:) Jeg må bare forsvare for meg selv det vannvittige pengesløseriet med å eie en bmw er først;)

Børstevask er noe jeg har gjort på alle biler jeg har hatt og har aldri merket noe som helst til slitasje pga det. Nå skal det sies at jeg kun vasker bilen 1-4 ganger i året da....dvs bmw'en vasket jeg altfor ofte...var sinnsykt stress og dyrt og meningsløst..den var karbonsort (blålig) og så like skitten ut dagen etter vask. Nå har vi pure white bil som bruker 6mnd på å se skitten ut:)

torlie

Etter en runde i børstevask så er lakken nærmest ødelagt, satt på spissen.

http://www.drbeasleys.com/blog/2012/06/23/avoid-surface-scratches/

Her ser du en som har fått skikkelig juling, slike er best synlig på sort/mørk lakk. Ta en god titt i sterkt sollys så kan du se hvordan lakken ser ut på kloss hold.
2018 Zoe Bose Edition
2016 Zoe Intens (Solgt!)
Reservert: Skoda Enyaq

gamer73

ja men jeg har hvit non metalic lakk og det var mye pga da trenger man ikke vaske bilen noe særlig:) mazda 6'en hadde hvit perlemor og stort sett så den nikotingul ut....ikke noe særlig

Ourasi

Sitat fra: SteinarSun på torsdag 16. juni 2016, klokken 07:52
Jeg synes også at e-Golfen er dårlig støyisoler i forhold til andre biler jeg har hatt.
Det er særlig støy fra hjulbrønn som irriterer.
Går ut fra at gjerrigdekkene støyer litt mer enn vanlige dekk, men uansett er det mye mer lyd en hva jeg er vant med (Kom fra 2014 BMW 328)

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~3db økning er ca. dobbelt så mye støy. Dekker med mer enn 3db lavere støyrating er enkelt å finne, Continental er generellt noen sinker mtp. støy. De orginale sommerdekkene er også ugunstige på vår sære norske grovasfalt (dobbel størrelse på stein i forhold til EU regler), grovere=mer støy.

Går man fra orginaldekkene til noen med mer enn 3 db lavere støyrating, samt er bedre egnet for grovasfalt, så føles resultatet ut som å bytte bil. Mao. natt og dag forskjell. Jeg har kjørt dyre BMW'er med drittdekker, og de høres ut som sementblandere innvendig, så samme regel gjelder for disse selv om de nok er noen prosent bedre i utgangspunktet...
E-Golf 2016

SteinarSun

Sitat fra: Ourasi på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:16
Sitat fra: SteinarSun på torsdag 16. juni 2016, klokken 07:52
Jeg synes også at e-Golfen er dårlig støyisoler i forhold til andre biler jeg har hatt.
Det er særlig støy fra hjulbrønn som irriterer.
Går ut fra at gjerrigdekkene støyer litt mer enn vanlige dekk, men uansett er det mye mer lyd en hva jeg er vant med (Kom fra 2014 BMW 328)

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~6db økning er ca. dobbelt så mye støy. Dekker med mer enn 6db lavere støyrating er enkelt å finne, Continental er generellt noen sinker mtp. støy. De orginale sommerdekkene er også ugunstige på vår sære norske grovasfalt (dobbel størrelse på stein i forhold til EU regler), grovere=mer støy.

Går man fra orginaldekkene til noen med mer enn 6 db lavere støyrating, samt er bedre egnet for grovasfalt, så føles resultatet ut som å bytte bil. Mao. natt og dag forskjell. Jeg har kjørt dyre BMW'er med drittdekker, og de høres ut som sementblandere innvendig, så samme regel gjelder for disse selv om de nok er noen prosent bedre i utgangspunktet...

Jepp, var betydelig mindre støy med vinterdekkene , er vel en vesentlig mykere gummiblanding på de
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

gamer73

Personlig kan jeg ikke si at jeg hører mye forskjell på mine orginale sommerdekk (hva merke er det egentlig? hehe) og mine vinterdekk når det kommer til dekkstøy. Dem har akkurat samme dimensjon og vinterdekkene er Nokian hakkanoe piggfrie...(testvinner for 3-4 år siden?). Det jeg hører er en konstant rumling....sommer som vinter...antar det er orginalfelger...og jeg bytter dekk på felg (har bare ett par felger..orginalfelger). Men en ting er sikkert....jeg tror ikke jeg vil velge 18 toms felger og dekk med så dårlig lydisolering E-golfen har.

DagRune

Sitat fra: Ourasi på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:16

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~3db økning er ca. dobbelt så mye støy.

Bare en liten kommentar til dB-skalaen: Riktig nok er 3 dB økning dobbelt så mye energi, men for øret oppfattes dette aldeles ikke som "dobbelt så høyt". For øret er 3 dB er faktisk bare litt høyere, og det er svært vanskelig å høre forskjeller på 1 dB. Husk at vårt hørselsområde spenner fra 40 dB til 100 db, hvor 100 dB er en million ganger høyere enn 40 dB!

jkirkebo

Sitat fra: DagRune på fredag 17. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Ourasi på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:16

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~3db økning er ca. dobbelt så mye støy.

Bare en liten kommentar til dB-skalaen: Riktig nok er 3 dB økning dobbelt så mye energi, men for øret oppfattes dette aldeles ikke som "dobbelt så høyt". For øret er 3 dB er faktisk bare litt høyere, og det er svært vanskelig å høre forskjeller på 1 dB. Husk at vårt hørselsområde spenner fra 40 dB til 100 db, hvor 100 dB er en million ganger høyere enn 40 dB!

40dB må da være en godt hørselsskadet 60-åring ;)

Vi har jevnlige hørselstester på jobben og de laveste tonene er på 5dB..
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ourasi

Sitat fra: DagRune på fredag 17. juni 2016, klokken 10:14
Sitat fra: Ourasi på torsdag 16. juni 2016, klokken 19:16

De støyer ikke bare litt mer enn de beste på dette punktet, de støyer tett på dobbelt så mye. Husk en ~3db økning er ca. dobbelt så mye støy.

Bare en liten kommentar til dB-skalaen: Riktig nok er 3 dB økning dobbelt så mye energi, men for øret oppfattes dette aldeles ikke som "dobbelt så høyt". For øret er 3 dB er faktisk bare litt høyere, og det er svært vanskelig å høre forskjeller på 1 dB. Husk at vårt hørselsområde spenner fra 40 dB til 100 db, hvor 100 dB er en million ganger høyere enn 40 dB!

Riktig, derfor oppgir jeg som oftest ~6db økning som dobbelt så støyete, og 10db dobbelt så høyt opplevd volumnivå på f.eks. et musikkanlegg, og også skrev dette med 6db først i mitt innlegg. Redigerte til 3db, da dette er det offisielle tallet EU/Dekkprodusenter opererer med som +/- 100% støy ved 3db senkning eller økning. Om jeg er uenig i dette eller ei, så er dekk og hjulstøy/lydemping der energi og lydtrykk er avgjørende faktor, også for miljø, endel anderledes. Lydemping kan f.eks. klare å få 68db til å bli relativt stille, men dersom man øker med 3db oppleves det som veldig støyete, og uten at jeg har tall eller fakta på dette - så antar jeg at energiopptaket i lydempingen må omtrent dobles dersom man skal dempe en 3db økning - eller noe deromkring. Jeg har personlig erfart at å lydempe et rom opptil et normalt til litt høy volum på et HIFI anlegg, går relativt greit, men øker man med ~3db over dette så blir det nærmest umulig å støydempe for omgivelsene, som f.eks. naboleilighet over/under/siden eller andre rom.

Kort og godt, så oppleves en 4db redusering på dekk, fra Continental på 72db til Goodyear på 68db, i 60km/t som en halvering av dekkstøy i kupeen, da basert på min egen personlige erfaring - som neppe er langt fra faktiske målbare tall.
E-Golf 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA