Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12v batteri

Startet av masae, lørdag 20. august 2016, klokken 13:38

« forrige - neste »

masae

Hei,

Jeg har en 2012-modell Leaf som er gått 46.000 kilometer. Siden bilen var rundt et år gammel har jeg hatt problemer med at den lader ut 12 volts-batteriet etter kortere eller lengre tid med parkering. Om bilen står til lading eller ikke har ikke noe å si.

Da jeg skulle kjøre bilen i dag, var batteriet tomt igjen. Da hadde bilen stått parkert i tre uker.
Bilen var sist på verksted for dette 9. mai, og fikk da byttet batteriet og ble oppdatert til siste versjon av programvare. Bilen har altså et batteri som bare er litt over en måned gammelt.

Batteriet ble også byttet i april 2015, og den har vært inne for programvareoppdateringer flere ganger siden den var ny uten at det tilsynelatende har hjulpet noe. Bilen har vært på verksted for dette totalt fire ganger, og jeg har ikke tall på hvor mange ganger batteriet har vært flatt når jeg skulle ut for å kjøre. To av gangene den har hatt flatt batteri har vært i BNHs egen garasje på Økern etter å ha vært på service/reparasjon hos dem.

Birger N. Haug finner (som vanlig) ingenting galt med bilen, og fremstår som lite interessert i å løse problemet. Bilen fyller fem år i mars 2017, og jeg har inntrykk av at de nå kun sitter og teller dager til garantien skal gå ut og de dermed kan avvise krav om utbedring.

Jeg ser jo at internett er fullt av tråder og informasjon om folk som har hatt samme problemer, men BNH sier bare at jeg ikke må stole på alt jeg leser på internett...
I de fleste andre tilfellene jeg leser om ser problemene ut til å ha løst seg ved bytte av batteriet, men jeg er jo nå på mitt tredje batteri uten at problemene har forsvunnet.

Det er ganske frustrerende å aldri vite om bilen starter når jeg skal bruke den, særlig når det er snakk om en såpass ny bil.

Er det noen som har hatt lignende problemer og funnet en løsning på dem, eller er løsningen å heve kjøpet?
Bilen er jo i praksis verdiløs på bruktmarkedet når den har en såpass alvorlig feil som dette og forhandler ikke klarer å rette den.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

hsverre

Ta saken med NAFs advokater. Fire ganger burde være et tilstrekkelig antall ganger, kanskje det er nå er rimelig at bnh kjøper bilen tilbake eller at du på annen måte får løst problemet på annen måte enn reparasjon


Sent from my iPhone using Tapatalk

TB

Så lenge som 12V batteri fungerer (les: ikkje er defekt) må strømmen frå 12V batteri å forsvinne "ein stad". Etter fleire bytte av batteri er det lite truleg alle har vore defekt.

Ved å måle forbruk som går ut av 12V med ein logger bør det være mulig å sjå forbruket. Reknar med BNH har undersøkt dette? Har vore beskrive ulike årsaker, der lite lading har vore omtalt for Leaf. Skal være løyst med nyere programvare. Meinar å husge feil på dørlås var ein annan årsak, men skal ikkje påstå det var Leaf.

Så lenge som feilen har vore der i lang tid, du varsla straks om feilen, og BNH har forsøkt utbetring skal ikkje utløp av garantien gjere at feilen blir ditt ansvar. Loven seier vel tre gonger forsøk på reparasjon?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

masae

Ja, BNH har målt strømforbruket flere ganger, og ikke funnet noe unormalt. Teknikeren som jobbet på den sist sa til og med at dette var "noe som ikke skulle kunne skje" på grunn av hvordan ladesystemene og programvaren i bilen virket.

Loven sier to forsøk på retting av samme mangel, altså at man kan kreve heving eller omlevering om feilen oppstår en tredje gang.
Jeg fikk også et "brev" av BNH ved overtakelse av bilen, signert av selger der de skriver "Birger N. Haug AS har ikke rett til mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner eller avtale om dette."
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

medic.66

Jeg har hatt samme problem med min 14 modell. Det de til slutt endte opp med var å bytte ett eller annet rele. Har vært i orden etter dette. Verkstedet sa til meg at dette var et kjent problem.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

nr1rayner

Sitat fra: masae på onsdag 15. juni 2016, klokken 00:24
Jeg fikk også et "brev" av BNH ved overtakelse av bilen, signert av selger der de skriver "Birger N. Haug AS har ikke rett til mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner eller avtale om dette."
Her må de sikte til sine egne krav mot Nissan. De kan ikke komme med kalenderen en dag og si "NÅ er ikke dette vårt problem lenger for garantien er utløpt", et slikt problem som er varslet og forsøkt reparert før garantiens utløp ER deres problem, men selvsagt mest ditt  >:(

Før denne programvareoppdateringen skulle det visst være slik at 12v batteri ikke ble ladet når bilen stod plugget i.
Har du multimeter, eller obd2-plugg og Leafspy vil jeg anbefale å ta litt egne tester. Forøvrig, har du ikke multimeter får du disse til en hundrings på Biltema, clas osv.

Leafen lader batteriet dårlig, men skal likevel fungere godt nok. Nå i varmen skal den hoppe opp i ca 14v når du enten "starter" bilen, eller kobler i lading.
Etter ca 30-60sek faller spenningen til ca 12,9v.
Et sveip med vindusviskerne så skal den gå opp i ca 14v en liten stund igjen.

Regner forøvrig med at du har sjekket at ingen lys etc. blir stående på.. Dette er forøvrig sgs umulig på min -13, taklampe osv osv slår seg selv av uansett hva man gjør etter ei stund..

Har du lest tråden "tomt 12v batteri igjen" ? Der er dette omtalt endel

Slike "latterlige" problem skal man ikke ha på en så ny bil uten at verkstedet kan løse det, så all lykke til!  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bobbulf

#6
 Det kanskje være en løsning å kople til en god vedlikeholdslader permanent. Har ikke prøvd det selv, men vært inne på tanken siden jeg også har hatt tomt batteri et par ganger, men det fungerer greit nå ved periodisk vedlikeholdsladning med en Ctek-lader.
Det burde vel være mulig å hente ut 220V et eller annet sted i motorrommet når bilen er tilkoplet for lading. Klipper man av støpselet av på vedlikeholdsladeren og kopler ledningen direkte til 220V i en koplingsboks i motorrommet feks, og ladeledning skrudd permanent på 12V-batteriet med kabelsko, skulle det i teorien gi 12V-batteriet god vedlikeholdsladning. Bilen vil kanskje og prøve å lade 12V batteriet samtidig, så jeg er ikke 100% sikker på om dette vil virke, men det kan være verdt et forsøk hvis intet annet virker.
Denne laderen skal tåle permanent tilkopling og har hull for å festes fast:
http://www.ctek.com/Archive/ProductPdf/XS%207000_NO.pdf
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

nr1rayner

Har såvidt vært inne på den tanken jeg også, men det skal over hodet ikke være nødvendig på en batteribil som tross alt står oftere på lading enn den er i drift. Uansett skal 12v batteri lades både ved lading og kjøring.
Problemet på Leafen er nok at ladespenning er for lav, men skal likevel holde hvis bilen er i jevnlig drift.

I nevnte tråd tomt 12v batteri igjen, er det en som har en løsning med 12v litium batteri, det skal visst fungere mye bedre, lader fortere og holder bedre på strømmen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sven erik

få sjekket forbruket  og  lade spenningen  det er de to tingene som er viktig men en elbil som står i 3 uker uten  lading kan  det hende en ikke får startet  men ellers burde det ikke hvære noe prolem

Mr Pioneer50

Som oftes skyldes dette 1 av 3 feil;
1. Selvutlading i batteriet. Lite trolig ettersom du har bytte batteri flere ganger. Allikevel er det interessant å måle syrevekt og hvilespenning for å se batteriets tilstand. Belastningstest kan også gjøres, da anbefales elektroniske testere.
2. Noe tapper batteriet når bilen ikke er i bruk. Dette sjekker du meget enkelt med en god gammeldags prøvelampe. Når bilen parkeres så tar du av minus klemma på batteriet og setter prøvelampa i serie mellom minus pol og minus klemme. Da skal den ikke lyse, enkelt og greit. Mulig det er noen kondensatorer ol som drar litt, men lyse, det skal ikke. Det går også an å bruke et ampere meter (normalt 10-50 mA) men helt unødvendig for denne enkle kontrollen. Ofte kan det være lurt å la bilen "hvile" noen minutter etter kjøring før man gjør denne kontrollen.
3. Dårlig lading. Ladespenningen bør minimum være 14,2 volt, helst opp mot 14,4 volt, måles med noe forbruk (alt lys på og kupe vifte på 1) er fint. Mål da med et voltmeter direkte på batteriets + og - pol.
Hvis forbruket økes får man normalt et lite dropp i ladespenningen før den igjen går opp til normal lading.
2016 Leaf Nordic 30 kW

TorC

Har vært borti tilsvarende problem på en LEAF som spiste batterier og var stadig tom.

Jeg var sikker på at jeg hadde delt historien her på forumet, men kan ikke finne det igjen. Men, uansett, jeg laget til og med en video som forklarte hva problemet var dengang.



For meg var problemet på den ene bilen at det var noe galt inne i vindusheisbryterpanelet. Så det var en komponent der som stod og laget varme. I videoen er det mye unødvendig, men forklarer hvordan bryteren er koplet, og hvilke terminaler som har strøm selv om bilen er slått av. Og i mitt tilfelle hadde komponentet strøm hele tiden.

Så mitt tips er å be verkstedet sjekke om det er vindusheisbryteren som det er noe galt med. Dette kan de lett sjekke uten å monge som alt for mye. Det er faktisk bare å plukke den ut, og måle forbuk mellom de terminalene det er snakk om.

I mitt tilfelle funket heller ikke vindusheisbryteren på førersiden, men jeg tror det ikke hadde en direkte sammenheng siden jeg tror den egentlig ikke hadde strøm mens bilen var på. (Og jeg gidder ikke gå tilbake i Workshopmanualen for å sjekke).

Og for fremtidige folk som opplever samme problemer, her er en video på hvordan man bytter bryteren:



2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mr Pioneer50


Så mitt tips er å be verkstedet sjekke om det er vindusheisbryteren som det er noe galt med. Dette kan de lett sjekke uten å monge som alt for mye. Det er faktisk bare å plukke den ut, og måle forbuk mellom de terminalene det er snakk om.

[/quote]

Ta av minus klemma og sett prøvelampa mellom minus pol og klemme. Lyser den da så er det noe galt (dører igjen, tenning av osv). For å finne hvilken krets feil ligger i, så tar du en og en sikring til lampa slukker. Da vet du hvilken krets feilen ligger i...
Rør minst mulig underveis for å unngå at feil forsvinner "av seg selv"
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

#12
Må legge til noe til Mr Pioneer50's kommentar:
1. Ingen innvending

2. Bilen bruker 1-2 min fra den er slått av til alle komponenter hviler. Hører en hylelyd, mener det kommer et klikk, da er alt i hvilemodus.
Har selv målt A-trekk på min bil i tidligere nevnte tråd "tomt 12v batteri" etter at jeg selv stod med tomt batteri.
Hvis man kobler minus-polen av batteriet uten å ha kontakt, vil dette kunne vekke systemer igjen når testlampa kobles til og målingen kan bli feil. Kan derfor være greit å prøve å holde kontakt mellom batteriet og polen med prøvelampe mens polen kobles av.

3. Vi VET at ladingen på Leafen er håpløs i forhold til hvordan blybatterier normalt sett skal lades.
Startspenningen er vel normalt på 14,2-14,4v. På min detter spenningen til 12,9v etter ca 40sek, dette gjelder både ved oppstart, lading og etter sveip med vindusviskerne.
Men uansett, kommer den aldri over 12,9v er det noe feil.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. juni 2016, klokken 20:22
Må legge til noe til Mr Pioneer50's kommentar:
1. Ingen innvending

2. Bilen bruker 1-2 min fra den er slått av til alle komponenter hviler. Hører en hylelyd, mener det kommer et klikk, da er alt i hvilemodus.
Har selv målt A-trekk på min bil i tidligere nevnte tråd "tomt 12v batteri" etter at jeg selv stod med tomt batteri.
Hvis man kobler minus-polen av batteriet uten å ha kontakt, vil dette kunne vekke systemer igjen når testlampa kobles til og målingen kan bli feil. Kan derfor være greit å prøve å holde kontakt mellom batteriet og polen med prøvelampe mens polen kobles av.

3. Vi VET at ladingen på Leafen er håpløs i forhold til hvordan blybatterier normalt sett skal lades.
Startspenningen er vel normalt på 14,2-14,4v. På min detter spenningen til 12,9v etter ca 40sek, dette gjelder både ved oppstart, lading og etter sveip med vindusviskerne.
Men uansett, kommer den aldri over 12,9v er det noe feil.

Mulig du har rett ang pkt 2 på Leaf, det har ikke jeg satt meg inn i. Dog, så har jeg etter + 20 år som bilelektriker aldri opplevd at jeg har aktivisert en forbruker ved å bryte minus kretsen og sette en prøvelampe i mellom. Hvordan ser du egentlig for deg at dette skal skje?
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Tenker jo da selvsagt at du vekker noe når du kobler til igjen. Strengt tatt skal vel den gå i hvilemodus igjen etter kort stund..
Skal jo ikke si at slik er det (punktum), men det finnes vel en mulighet for det..

Men en annen ting som vel kan skje er at en potensiell strømtyv "dør" idet bilen mister strøm og kanskje ikke vekkes igjen når prøvelampe kobles til igjen.
Derfor tenker jeg mest mulig test som den er.
Du har vel også klødd deg i hodet mer enn 1 gang av merkelige fenomener som plutselig løser seg selv? Og slike feil som kommer og går..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA