Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: 12v batteri

Startet av masae, lørdag 20. august 2016, klokken 13:38

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

Kan godt hende det er slik på Leaf, det vet jeg ikke.
Og ja, jeg er 100% enig med deg i å røre minst mulig når man skal lete etter snodige feil.
Noe jeg fort lærte meg var å ha en startkabel liggende og koble den mellom motor og batteri minus.... Det har spart meg for mange timer. Feil som kommer og går har nok gitt de fleste av oss noen grå hår og søvnløse netter
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Det går selvsagt også å måle om noe drar strøm med et tang amperemeter, men erfaringen viser at dette ofte blir litt for unøyaktig i et så lavt måleområde. Kommer litt an på hva som trekker...
Er det eksempelvis en 3-5 watt pære så kan det gå greit med tang, men er det et lite overslag så kan det være vanskelig
2016 Leaf Nordic 30 kW

TorC

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. juni 2016, klokken 21:22
Tenker jo da selvsagt at du vekker noe når du kobler til igjen. Strengt tatt skal vel den gå i hvilemodus igjen etter kort stund..
Skal jo ikke si at slik er det (punktum), men det finnes vel en mulighet for det..

Men en annen ting som vel kan skje er at en potensiell strømtyv "dør" idet bilen mister strøm og kanskje ikke vekkes igjen når prøvelampe kobles til igjen.
Derfor tenker jeg mest mulig test som den er.
Du har vel også klødd deg i hodet mer enn 1 gang av merkelige fenomener som plutselig løser seg selv? Og slike feil som kommer og går..

Jeg sliter med å skjønne poenget med denne prøvelampen din. Det er jo massevis av ting i systemet som bruker strøm selv om bilen er av. (selv om det er særdeles lite i "dvalemodus").  Og jeg sliter med å skjønne hvordan en slik prøvelampe skal fungere. Mener du at du kan lese av prøvelampen hvor mye som trekkes?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Mr Pioneer50

Når bilen er parkert og all elektronikk hviler, er det bare marginalt med strømforbruk til minne etc. Det fleste ECU en eller annen type eprom som ikke bruker strøm. Normalt ligger et slikt forbruk på 10-50 mA.
Dette er ikke nok strøm til å få lys i glødepæra som er i en prøvelampe. Normalt så gløder den bare litt... Er det en forbruker i kretsen som står og drar, eksempelvis en 5 watt pære, så vil du nå ha 2 forbrukere i serie hvor begge vil lyse nesten like sterkt.

Comprende?
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

En diode lampe kan ikke brukes, da den vil lyse nesten uansett hvor lite strøm det går i kretsen... Hvis du ikke har prøvelampe, kan du bare bruke en vanlig 12v/5W pære
2016 Leaf Nordic 30 kW

TorC

Sitat fra: Mr Pioneer50 på onsdag 15. juni 2016, klokken 22:14
Når bilen er parkert og all elektronikk hviler, er det bare marginalt med strømforbruk til minne etc. Det fleste ECU en eller annen type eprom som ikke bruker strøm. Normalt ligger et slikt forbruk på 10-50 mA.
Dette er ikke nok strøm til å få lys i glødepæra som er i en prøvelampe. Normalt så gløder den bare litt... Er det en forbruker i kretsen som står og drar, eksempelvis en 5 watt pære, så vil du nå ha 2 forbrukere i serie hvor begge vil lyse nesten like sterkt.

Comprende?

Forutsatt at du har rett, så sliter jeg fortsatt med å forstå dette mtp hvilke dvalemoduser som er beskrevet tidligere, hvor såvidt jeg har forstått har LEAF et relativt høyt forbruk i dvalemodus første døgnene, og dette reduserer ytterligere etter hvert. Hvis vi skulle snakke om 10-50 mA (altså ca rundt 0,5 watt sånn circa) så ville jo 12v batteriet kunne drifte bilen i flere måneder før spenningen var for lav til å klare å starte. Og disse ulike "dvalemodusene" var jo der allerede før Nissan så seg imidlertid nødt til å kjøre ut en SW-update fordi folk gikk tom allerede etter 3 uker. For meg virker det som at det er et relativt høyt forbruk første dagene, og da sliter jeg med å skille 0,5 og 1 watt, eller 1 og 2 watt i ei glødepære.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Jeg har kommentert 1A før en klikkelyd, og  0,01A etterpå. Mulig det var litt mer, men uansett i området som Mr Pioneer snakker om da jeg målte på min.

Jeg tipper at Carwings / nissan disconnect vekker bilen innimellom for å hente info, som da vil vekke enheter og spiser av 12v. Min teori er at dette systemet hang seg opp, og var grunnen til at jeg stod med flat 12v den gangen. Engangstilfelle, greit, men det skal jo ikke skje 1 gang i uka.

Det står også å lese at bilen skal aktivere lading av 12v hvis bilen står ubrukt, tror faktisk dette var daglig...

Som jeg tidligere skrev var en av SW oppdateringene at bilen lader 12v under lading av bilen, slik var det visst ikke i starten..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Som lader har jo de fleste av oss solcellepanelet, ikke at det hjelper stort i de mørkeste månedene...
Men, jeg har nå mine tvil om det har noen som helst funksjon selv på den mest solfulle dagen i året.
Man kan vel også lure på om det i det hele tatt er koblet til 12v-systemet...
Tipper det er svar på spørsmålet "hvorfor ikke sette solcellepanel på elbilen så den får lengre rekkevidde?"
Jepp, vi har gjort det, next stupid question please...?  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 15. juni 2016, klokken 23:34
Jeg har kommentert 1A før en klikkelyd, og  0,01A etterpå. Mulig det var litt mer, men uansett i området som Mr Pioneer snakker om da jeg målte på min.

Jeg tipper at Carwings / nissan disconnect vekker bilen innimellom for å hente info, som da vil vekke enheter og spiser av 12v. Min teori er at dette systemet hang seg opp, og var grunnen til at jeg stod med flat 12v den gangen. Engangstilfelle, greit, men det skal jo ikke skje 1 gang i uka.

Det står også å lese at bilen skal aktivere lading av 12v hvis bilen står ubrukt, tror faktisk dette var daglig...

Som jeg tidligere skrev var en av SW oppdateringene at bilen lader 12v under lading av bilen, slik var det visst ikke i starten..

Hvis den bruker 0,01 amp, hvordan skiller du dette fra 0,1 amp på en glødepære utten å ha noe å sammenlikne med?

Bruk gjerne en glødepære som test, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette skal gi noen som helst verdifull informarsjon.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

masae

Takk for svar!

Jeg er ikke så teknisk av meg når det gjelder bil, og er egentlig lite interessert i å drive med masse målinger med utstyr som elt sikkert koster en god del penger. Det er en av grunnene til at jeg har valgt å kjøre "ny" bil isteden for å kjøpe nor eldre brukt.
Disse tingene burde jo BNH teste når de har bilen inne. Det er deres jobb, og ikke min.

Nå er klokken 04.00 og jeg er ferdig på jobb. Tror dere bilen starter etter å ha vært parkert (uten lading) i åtte timer?
Og tror dere Nissan veihjelp tar telefonen når jeg ringer?

Svaret er nei på begge om dere lurte...
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

nr1rayner

Sitat fra: TorC på torsdag 16. juni 2016, klokken 00:09
Hvis den bruker 0,01 amp, hvordan skiller du dette fra 0,1 amp på en glødepære utten å ha noe å sammenlikne med?

Bruk gjerne en glødepære som test, men jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette skal gi noen som helst verdifull informarsjon.
Da bruker du multimeter  ;)
Glødepære/testlampe var MrPioneers forslag, en "quick and dirty" test. Som han skriver, er pæra mørk eller såvidt gløder går det lite strøm gjennom. Skinner den lyst som sola går det mye strøm gjennom..



Sitat fra: masae på torsdag 16. juni 2016, klokken 04:05
Disse tingene burde jo BNH teste når de har bilen inne. Det er deres jobb, og ikke min.

Nå er klokken 04.00 og jeg er ferdig på jobb. Tror dere bilen starter etter å ha vært parkert (uten lading) i åtte timer?
Og tror dere Nissan veihjelp tar telefonen når jeg ringer?

Svaret er nei på begge om dere lurte...

Helt riktig, dette er elementær feilsøking som forhandler absolutt burde kunne.
8 timer uten lading og bilen er stein død???
Damn, tar de deg ikke seriøst, så sett igjen bilen på tvers foran hovedinngangen deres en dag, eller gå til avisen e.l.

Hvis du skulle ønske å gå litt mindre drastisk til verks:
Til selvhjelp i nøden, Leafen trenger ikke mye strøm for å starte, en billig boost-pack fra ymse butikker burde hjelpe deg i gang. Men så ofte som du har bruk for den kan det være greit å ha den på lading når du er hjemme... Men, det burde være totalt unødvendig å ha dette liggende i en så ny bil, annet enn de gangene man har bilen stående i 3-4 uker+, eller i snøstormen 2 mil unna hytta  ::)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50


Glødepære/testlampe var MrPioneers forslag, en "quick and dirty" test. Som han skriver, er pæra mørk eller såvidt gløder går det lite strøm gjennom. Skinner den lyst som sola går det mye strøm gjennom..
]
Quick JA
Dirty NEI
2016 Leaf Nordic 30 kW

Mr Pioneer50

Se på tegning min, som selvsagt bare er en illustrasjon laget i full fart. En enkel krets med 3 forbrukere.
Slik den nå er tegnet, med åpne brytere, vil ikke noen av pærene lyse. Ei heller prøvelampa.
Dersom du trykker på en av bryterne så vil lyset i tilhørende pære lyse, prøvelampa vil også da lyse.
Dette fordi prøvelampa nå sitter i serie med alle 3 forbrukere mens, forbrukerne sitter i parallell til hverandre.

2016 Leaf Nordic 30 kW

Bondeknøl

Jeg synes dette er tull å holde på med. Skal masae(bileier) holde på å lete etter krypstrøm? Han trenger da ikke hjelp til å utbedre feilen selv, men hjelp til å få forhandleren til å bry seg om et stort problem med en bil de har solgt.

Selv er jeg kjempefornøyd med Sørlandets Bilsenter hvor jeg har kjøpt min bil. Hadde jeg fått så lite hjelp og blitt møtt med den likegyldigheten som masae har, ja da vet ikke jeg!

Mr Pioneer50

Jeg mener absolutt ikke at han skal fikse bilen selv, for all del.
Dette var ment som en forklaring til de som er litt over middels interessert i hvordan man normalt vil gå fram for å lete etter en slik type feil. Dessverre ser jeg alt for ofte at denne grunnleggende elektrokunnskapen har blitt mangelvare på mange bilverksteder rundt omkring. Man har en tendens til å gjøre ting for komplisert og koble på alskens test utstyr osv og så skjønner man egentlig ikke hva man leter etter.

Hvis alle bilverksteder hadde vært dønn ærlige, så vil nok det antall timer som har blitt kastet bort på unødvendig feilsøkning for å finne en defekt sikring være ganske høyt... 

Og når det gjelder Sørlandets Bilsenter så kunne jeg gjerne fortalt om da jeg hadde min Qashqai der i vinter, den var tom for strøm og ville ikke starte... siden dette er et Leaf forum skal jeg la være å ydmyke Sørlandets Bilsenter på denne siden.
2016 Leaf Nordic 30 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA