Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av fmm1000, fredag 19. august 2016, klokken 07:10

« forrige - neste »

fmm1000

Sitat fra: Freshman på tirsdag 14. juni 2016, klokken 09:18
Mulig det står et sted, men jeg har ikke klart å se hvilken bil dette er? altså 70/85/P85 osv.

Jeps kører 85D som har gått när 50.000 km.

fmm1000

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 14. juni 2016, klokken 09:57
Bra gjort :) Slet med lyden på videoen pga dårlig jobbpc, men kjører du 85D? Brukte du range mode? Ekstra luft i dekk? Eller mest mulig vanlig kjøring? :)
Jeps 85D.
Ja. Range mode on hele vejen. Både ud og hjem.
Nej ingen ekstra luft i dækkene. Var bange for det ikke var godt, når jeg kørte over 200 kmt hjemad :-).
Jeg slipstreamede lastbiler hele vejen ned og kørte full throttle hele vejen hjemad (inden for fartgrænserne, men der var jo fine strækninger med fri hastighet :-)).

fmm1000

Ooohh. Jammer og rædsel.
Jeg har en Hyundai i30 i stedet for min Tesla.
Heldigvis bare som erstatning kjøretøy da Teslaen er til service.
I min frustrasjon, tenkte jeg at jeg like godt kunne bruke den  forferdelige bil til noe fornuftigt.
Så jeg ga den samme turen, som Teslaen fikk da jeg satte verdensrekord i langdistanse motorvejs kjøring for elektriske biler.
Elleeeer. Sort of.
Det ville være tortur å hyper mile hele den 582 km lange avstand i en fossilbil, så jeg kjørte heller en liten del av ruten og multipliseres så bare verdiene opp.
Nå har jeg svaret på hvor mange km / l en liten dieselbil kan kjøre når man hypermiler.
Nå har jeg svaret på om man, i en diesel bil kan slå det opgitte brændstoforbrug når man hypermiler.
Nå har jeg svaret på hvor langt Hyundaien ville ha kommet på mengden energi (6,5 liter diesel) som Teslaen kjørte 582 km på.
Video kommer snart.
Stay tuned :-).

jensjacob

#18
Nu må du ikke blive overrasket hvis Teslaen kan køre længere på elektrisk energi svarende til 6,5 l diesel. Til gengæld kommer Teslaen ikke ret langt på 6,5 l diesel. Husk på at der er nogen der har fremstillet elektricitet til Teslaen som den kan lagre i sit batteri - en højkvalitets energiform. Det privilegie har dieselmotoren ikke... Den må gøre det hårde arbejde selv med at forvandle kemisk energi til bevægelse.

He he... det kunne være sjovt hvis der kom en op til dig i din Tesla og sagde - "Værsgod, her er 6,5 l diesel. Gå ud og køb en transportabel generator og lad batteriet (fra nul/brick-state) op og se hvor langt du kan køre..."  ::)

Edit: det giver iøvrigt ingen mening (i min verden) at sammenligne 10 kWh elektrisk energi med en dieselmængde der indeholder 10 kWh energi. Hvis den mængde diesel skulle fremstille elektricitet - og det er det jeg går ud fra du mener - så får du jo ikke mere end 4 kWh elektricitet i bedste fald. Selvom det burde være almen viden idag, så kan jeg godt se at det er sjovere at prøve efter i praksis hvis man alligevel har tiden og dieslen. - Og hvad.. lidt ekstra partikler gør vel ikke den store forskel så længe man bruger det til noget så fornuftigt som at efterprøve et af de helt store mysterier i den her verden... ;-)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

fmm1000

Turen i dieselbilen var ikke en testtur for turens egen skyld.
Jeg skulle vejen alligevel :-).

N00b

I går kjørte jeg et lite eksperiment i 40-70 km/t
Samme start og sluttpunkt, så det er ingen juks på høydemeter.

Over 15km klarte jeg 107 w/km.  Teoretisk rekkevidde på min bil (85D) blir da 715km.
Skulle jeg gjort det ville jeg nok svelget tunga på ett eller annet tidspunkt for å slippe

fmm1000

Sitat fra: jensjacob på søndag 19. juni 2016, klokken 01:38
Nu må du ikke blive overrasket hvis Teslaen kan køre længere på elektrisk energi svarende til 6,5 l diesel. Til gengæld kommer Teslaen ikke ret langt på 6,5 l diesel. Husk på at der er nogen der har fremstillet elektricitet til Teslaen som den kan lagre i sit batteri - en højkvalitets energiform. Det privilegie har dieselmotoren ikke... Den må gøre det hårde arbejde selv med at forvandle kemisk energi til bevægelse.


Jeg har spurgt en fysiker om dette og har fået følgende svar.



He he... det kunne være sjovt hvis der kom en op til dig i din Tesla og sagde - "Værsgod, her er 6,5 l diesel. Gå ud og køb en transportabel generator og lad batteriet (fra nul/brick-state) op og se hvor langt du kan køre..."  ::)

Edit: det giver iøvrigt ingen mening (i min verden) at sammenligne 10 kWh elektrisk energi med en dieselmængde der indeholder 10 kWh energi. Hvis den mængde diesel skulle fremstille elektricitet - og det er det jeg går ud fra du mener - så får du jo ikke mere end 4 kWh elektricitet i bedste fald. Selvom det burde være almen viden idag, så kan jeg godt se at det er sjovere at prøve efter i praksis hvis man alligevel har tiden og dieslen. - Og hvad.. lidt ekstra partikler gør vel ikke den store forskel så længe man bruger det til noget så fornuftigt som at efterprøve et af de helt store mysterier i den her verden... ;-)




Jeg har spurgt en fysiker om ovenstående og har fået nedenstående svar
,-----
Altså det er jo lidt en holdning, om det er en fair sammenligning at sige, hvor meget strøm svarer til i diesel :)


Personen har ret i, at skulle du omsætte 6.5 l diesel til strøm, så ville du ikke få 72kvh, men det er jo netop fordi diesel/benzin maskiner (som du ville skulle bruge til at lave den omsætning - en generator) ikke kan omsætte en særlig stor procentdel af energien.

Argumentet svarer jo modsat også til, at give dieselbilen den mængde  diesel en omvendt generator ville kunne fremstille fra elektricitet. Den mængde diesel kommer diesel bilen jo ikke særlig langt på.

Hans argument virker til at sige, at den energi en elbil kører på er mere ren (koncentreret). Det er den ikke. Elbilen kan bare udnytte en støre procentdel af sin energi end dieselbilen kan. Man skal ikke sige, at elbilen kun må få strøm tilsvarende en generators elproduktion af benzinen, da elektriciteten ikke behøver at være skabt fra en generator med dårlig energiomsætning. Strømmen i elbilen kunne jo også være kommet fra et A-kraftværk.

Eller en vindmølle/vandkraft osv. Der er ikke nogen der siger, at der skal bruges en omsætningsgenerator mellem strøm og benzin/diesel :)



jensjacob

#22
"Argumentet svarer jo modsat også til, at give dieselbilen den mængde  diesel en omvendt generator ville kunne fremstille fra elektricitet. Den mængde diesel kommer diesel bilen jo ikke særlig langt på."

Denne kan jeg godt købe. Hvis man skulle syntetisere diesel helt fra bunden af med en given mængde elektricitet, så vil man ikke få meget diesel ud af det. Tror jeg ikke... Jeg er ikke kemiker.

"Hans argument virker til at sige, at den energi en elbil kører på er mere ren (koncentreret). Det er den ikke. Elbilen kan bare udnytte en støre procentdel af sin energi end dieselbilen kan. Man skal ikke sige, at elbilen kun må få strøm tilsvarende en generators elproduktion af benzinen, da elektriciteten ikke behøver at være skabt fra en generator med dårlig energiomsætning. Strømmen i elbilen kunne jo også være kommet fra et A-kraftværk."

Jeg skriver ikke noget om at el skulle være mere koncentreret. Tværtimod så er Diesel et fantastisk produkt. Det er let at transportere og anvende, relativt ufarligt og kan i modsætning til el gemmes tabsfrit på ubestemt tid. Jeg ser bare el som en mere højkvalitetsenergiform mere raffineret om du vil. Du kan lave el om til varme med en virkningsgrad på 100 %. Det kan du også med diesel. Vil du have bevægelsesenergi får du 90% af det ud fra el men kun 35% fra diesel. Vil du have lys kan du få 35% direkte fra el og endnu mindre fra diesel. El'ens væsentligste akilleshæl er at der er moderat til store tab forbundet med at gemme den.

Selvfølgelig behøver el ikke komme fra et kraftværk med dieselgeneratorer, men det er jo dig selv der sammenligner med en dieselbil. Den dag der kommer en atomdrevet bil så kan vi sammenligne den med en elbil ladet op med el fra et atomkraftværk og se hvor uranforbruget er størst. Den dag der kommer en bil med en mølle på taget så kan vi sammenligne med elbil ladet op med energi fra vindmøller og se hvor vindudnyttelsen er størst.
At sammenligne en dieselbil med en elbil der er ladet op med el fra vedvarende energi eller lign. synes jeg er at sammenligne pærer med bananer. Det giver muligvis mening i en større samfunds-økonomisk-energetisk sammenhæng, men egentlig ikke her synes jeg.

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

turfsurf

Man kan jo ikke lagre strøm. Man må gjøre det om til en eller annen form for potensiell energi. Lagrer man det på batteri for man jo litt tap. Bruker man pumpekraftverk f.eks, så er tapet lite. Det viktige med el er at det er relativt lite tap i å gå fra potensiell energi til bevegelsesenergi.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

fmm1000

I min forrige video, satte jeg verdensrekord i lang-distanse-kørsel for elektriske biler på motorveien.
Jeg fikk så mange positive kommentarer at jeg bestemte meg for å lage en mer :-).
I min nye video ga jeg en av de mest energieffektive fossile biler sjansen - med samme mengde energi - for å slå avstanden min Tesla kjørte.
Se resultatet i videoen nedenfor :-).

fmm1000

Jeg har for nyligt superladet en del i Frankrig.
I denne video deler jeg mine erfaringer og give nogle tips.
Jeg håber, det kan være nyttigt for andre, der rejser til Frankrig.


fmm1000

 I min nye video prøver jeg å se om det er mulig å kjøre hele natten på autobahn uten lading .
Jeg prøvde dette fordi jeg ikke ønskede at mine passasjerer skulle våkne opp hver 1,5 timer ved lading.


Jeg har også uploadet en teaser video for et kommende langdistanserace mellom min Tesla og en BMW diesel.


fmm1000


På en Tesla bilferie fant minn søn en kul funksjon i Tesla navigasjons som ingen i min bil visste om .
Så jeg tenkte jeg ville dele det med dere :-) .


fmm1000

I løpet av sommeren har jeg gjort to "races" gjennom Europa med min bror.
Jeg i en Tesla 85D. Han i en BMW 530 Diesel.
Race nr. 2 er nå på nett.
Det første vil bli uploadet i løpet av få uker.



fmm1000

Dette er den første av to løp jeg gjorde i min Tesla 85D gjennom Tyskland mot min bror i hans BMW 530 diesel.
Det første kan ses i indlæg her over.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA