Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dollaren faller - når kommer prisreduksjonen? Og når skal du kjøpe neste Model S

Startet av fmm1000, fredag 19. august 2016, klokken 07:10

« forrige - neste »

fmm1000

Hva gjør du når din kone er på forretningsreise, er barna ikke bor hjemme lenger, og du må ta en dag fri fra jobben innen en uke.

Vel. Jeg bestemte meg for å lage en en-dags-Tesla-langdistanse-tur :).

Jeg ønsket å teste hvor langt min Tesla kunne gå i en laddning på motorveier.
Jeg ønsket å se hvor mye tregere hypermiling er i forhold til å kjøre fortere.
Jeg ønsket å se hvor mange super chargere jeg kunne skippe på en dag.
Jeg ønsket å se hvor mange kWh min Tesla har tilgjengelig.
Jeg ønsket å se hvor mange liter bensin bilen ville ha brukt hvis det var en fossil bil.
Jeg ønsket å teste om du kan bruke hypermiling når du kjører om natten slik at du ikke trenger å våkne opp barna når du super charger.

Da jeg fortalte mine venner og kolleger om avstanden (den var ganske lang for en EV :) de bare svarte. OK. Ikke imponert i det hele tatt.
Så fortalte jeg dem om energiforbruket i forhold til bensin, og de gikk gale.

Derfor bestemte jeg meg for å lage to videoversjoner av min tur.

En Tesla og EV entusiast versjon i ekte Tesla Bjørn stil .



Og deretter en kortere versjon rettet mot ikke-Tesla og EV-entusiaster.


Denne versjonen bare fokuserer på hva de kan forholde seg til i egne fossile biler. Energi forbruk i bensin.

Siggen


zairup

Helt utrolig! Ble enda mer overbevist om att teslan blir neste bil for meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fmm1000

Sitat fra: zairup på mandag 13. juni 2016, klokken 20:50
Helt utrolig! Ble enda mer overbevist om att teslan blir neste bil for meg.


Fantastisk. Det var netop formålet med især den korte video.
Få flere over i elbiler for at forbedre Jordens klima :-)).

hoffa

Imponerende lavt forbruk, selv med slipstreaming.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

turfsurf

Så godt som akkurat samme resultat som jeg fikk på motorvei i Italia i fjor. Slipstream i 16 mil bak trailere og bobiler ga 131Wh/km. Men det hadde nok gått raskere med 130km/t og superlading :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TMS85

Interessant!

Hvor nærme må man være lastebilen for mest effektiv slipstreaming?

(og beklager hvis det var forklart i den lange videoen, jeg så bare den korte.....)

fmm1000

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. juni 2016, klokken 21:33
Så godt som akkurat samme resultat som jeg fikk på motorvei i Italia i fjor. Slipstream i 16 mil bak trailere og bobiler ga 131Wh/km. Men det hadde nok gått raskere med 130km/t og superlading :)


Sent from my iPad using Tapatalk

Ja. Min lange video viser att 130 er raskere men ikke så mye som jeg hadde trott.
Kun 41 minutter på 600 km.
Det er ca. syv minutter pr 100 km.

Ja det er moro med fri fart i Tyskland, men det er så mye mere avslappende at hypermile.
Jeg tror også det er sikrere med autopilot at hypermile.
Man laver jo ingen farlige overhalinger.
Jeg kunne godt finde på at hypermile om natten når vi kører til Sydfrankrig til sommer.
Så kan barna sove hela natten :-).

Spinner


turfsurf

Mest effektivt er jo nærmest mulig, men jeg lå med tacc på 1 når jeg fikk ca 130Wh/km


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: fmm1000 på mandag 13. juni 2016, klokken 22:30

Ja det er moro med fri fart i Tyskland, men det er så mye mere avslappende at hypermile.
Jeg tror også det er sikrere med autopilot at hypermile.
Noe aspekter av kjøringen er nok sikrere, men å kjøre i 7+ timer uten stopp, med de begrensinger de legger på inntak av mat og drikke er ikke optimalt. Man blir fort både trøtt og uoppmerksom.

Hvis man uansett skal kjøre om natten, så kan det jo være ett godt valg som du sier.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Freshman

Mulig det står et sted, men jeg har ikke klart å se hvilken bil dette er? altså 70/85/P85 osv.

Cowboystrekk

Bra gjort :) Slet med lyden på videoen pga dårlig jobbpc, men kjører du 85D? Brukte du range mode? Ekstra luft i dekk? Eller mest mulig vanlig kjøring? :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fmm1000

Sitat fra: TMS85 på mandag 13. juni 2016, klokken 22:25
Interessant!

Hvor nærme må man være lastebilen for mest effektiv slipstreaming?

(og beklager hvis det var forklart i den lange videoen, jeg så bare den korte.....)

Jeg havde oprindelig tænkt mig at lægge i 2 på Autopiloten, men et føltes helt safe.
Autopiloten er fantastisk når man hypermiler.

fmm1000

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 14. juni 2016, klokken 06:20
Sitat fra: fmm1000 på mandag 13. juni 2016, klokken 22:30

Ja det er moro med fri fart i Tyskland, men det er så mye mere avslappende at hypermile.
Jeg tror også det er sikrere med autopilot at hypermile.
Noe aspekter av kjøringen er nok sikrere, men å kjøre i 7+ timer uten stopp, med de begrensinger de legger på inntak av mat og drikke er ikke optimalt. Man blir fort både trøtt og uoppmerksom.

Hvis man uansett skal kjøre om natten, så kan det jo være ett godt valg som du sier.

Enig i, at syv timer i bilen ikke er optimalt, men jeg var overraskende veludhvilet, da jeg steg ud i bilen sydvest for Hanover. Autopiloten gjorde, at det næsten var som at sidde i en bus :-).
Faktisk vil jeg sige, at de 40 km mellem Busdorf og den danske grænse med 180-225 i hastighed gjorde mig mere træt end de 7 timer ned mod Hanover :-).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA