Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla Autopilot 2.0

Startet av Mr Pioneer50, torsdag 18. august 2016, klokken 22:44

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

Er det noen flere her som undrer seg over funksjonen til vindusvisker automatikken på Leaf...
Når jeg setter min på auto må jeg også velge hastighet ved å vri på bryteren, slik man gjerne gjorde det før for å regulere den tradisjonelle intervall viskeren. Virker som om auto funksjonen kun er av og på, også må hastigheten settes manuelt.
Ingen av mine andre biler har vært slik og jeg trodde ikke denne var det heller, før jeg hang meg opp i det etter et frontrute skift. Når jeg kontaktet forhandleren igjen sa de at den skulle være sånn, men det er jeg neimen ikke helt sikker på. I instruksjonsboka står det kun at man kan regulerer følsomheten på regnsensoren ved å vri på denne bryteren.

Anyone...
2016 Leaf Nordic 30 kW

AppleKnocker

Følsomhet på sensoren påvirker selvsagt hastighet. Tror ikke jeg har hatt regnsensor uten at man kan velge følsomhet selv, i hvert fall i et par intervaller.
Hvis den skur seg av når det ikke regner, og på når det kommer regn (som min gjør) vil jeg si at den fungerer.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Mr Pioneer50

På min andre bil som er et VAG produkt så setter jeg den i auto også tar den hånd om alt selv, både hastighet og av/på. Den forrige Nissan bilen jeg hadde, en 2013 Qashqai så trengte jeg heller ikke justere noe følsomhet, satt den i auto også ordnet den resten selv... Snodig, for jeg sitter med en følelse av at Leaf'n også var sånn før ruta ble byttet
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Det er som AppleKnocker skriver, følsomheten man justerer.
Slik har det vært i alle andre biler med Auto-visker jeg har prøvd.
Ingen av de temmelig mange bilene jeg har vært borti justerer man hastighet på intervallet, men intervall-pausen.

Hastighet er som regel i 2 trinn, et vanlig og et alt for fort (viskerarm helt ned).
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

#4
Ingen av de temmelig mange bilene jeg har vært borti justerer man hastighet på intervallet, men intervall-pausen.

Mener du at vindusviskeren i posisjon auto ikke vil går fortere dersom det regner mer?

Sånn har det i såfall aldri vært på noen av de bilene jeg har hatt eller vært borte i tidligere, se også denne linken http://www.tv2.no/a/3864446 dette stemmer også med min generelle oppleveelse av hvordan en regnsensor virker. Jo mindre lys som reflekteres mellom sender og mottaker, jo fortere skal viskeren gå.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Smasher

Min øker hastigheten automatisk etter hvor mye regn det er. men jeg kan stille hvor følsom den skal være før den øker hastighet, tar kortere pause.

nr1rayner

Sitat fra: Mr Pioneer50 på mandag 13. juni 2016, klokken 14:16
Ingen av de temmelig mange bilene jeg har vært borti justerer man hastighet på intervallet, men intervall-pausen.

Mener du at vindusviskeren i posisjon auto ikke vil går fortere dersom det regner mer?
Her ser det ut som blander du mellom auto og manuell.
På biler UTEN regnsensor justerer man pausen (hvis man har justeringsmulighet).

På biler MED regnsensor justeres følsomheten. Bilen står da fritt til å velge både hastighet og pause etter behov.

Hastighet på viskerne (hvor fort de sveiper, ikke hvor ofte) er som regel i 2 trinn, normal hastighet og sinnsykt fort hastighet.
Etter min opplevelse med Leafen kjører den som regel i normal hastighet i auto, men kan ta et og annet sveip med høy hastighet.
Er det troperegn vil den gjerne kjøre i høyeste hastighet hele tiden.
Dog, justerer du ned følsomheten vil den akseptere mer vann på ruten før den sveiper, og hastighet og intervall vil derfor være annerledes.

Jeg opplever at min stort sett må stå på max for at viskerne i det hele tatt skal gå tilfredsstillende. Overgangen til hakket under er veldig stort, og man ender opp med ei rute full av vann uten at viskerne nærmest går i det hele tatt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

#7
Sitat fra: nr1rayner på mandag 13. juni 2016, klokken 14:47
Sitat fra: Mr Pioneer50 på mandag 13. juni 2016, klokken 14:16
Ingen av de temmelig mange bilene jeg har vært borti justerer man hastighet på intervallet, men intervall-pausen.

Mener du at vindusviskeren i posisjon auto ikke vil går fortere dersom det regner mer?
Her ser det ut som blander du mellom auto og manuell.
På biler UTEN regnsensor justerer man pausen (hvis man har justeringsmulighet).

På biler MED regnsensor justeres følsomheten. Bilen står da fritt til å velge både hastighet og pause etter behov.

Hastighet på viskerne (hvor fort de sveiper, ikke hvor ofte) er som regel i 2 trinn, normal hastighet og sinnsykt fort hastighet.
Etter min opplevelse med Leafen kjører den som regel i normal hastighet i auto, men kan ta et og annet sveip med høy hastighet.
Er det troperegn vil den gjerne kjøre i høyeste hastighet hele tiden.
Dog, justerer du ned følsomheten vil den akseptere mer vann på ruten før den sveiper, og hastighet og intervall vil derfor være annerledes.

Jeg opplever at min stort sett må stå på max for at viskerne i det hele tatt skal gå tilfredsstillende. Overgangen til hakket under er veldig stort, og man ender opp med ei rute full av vann uten at viskerne nærmest går i det hele tatt.


Mulig at jeg utrykker meg dårlig her, men jeg har så vidt jeg kan se aldri nevnt noe om en bil uten regnsensor...
Og ja, når man har regnsensor så skal automatikken regulere både intervallet og hastigheten på viskeren.
Dette er normal funksjon på de aller fleste biler med regnsensor.
På min bil derimot er det ikke slik, jeg må justere bryteren for følsomhet for å få viskeren til å gå fortere.
Jeg tenker fortsatt ikke på intervallet (pausen), men hastigheten.

Forhandleren påstår at det skal være slik og det er jeg ikke enig i...
Argumentet var at motoren alltid gikk på gir 1 selv i auto, hvis jeg satt opp følsomheten så ville den gå i gir 2 osv... en slik løsning har jeg aldri vært bore i på andre biler
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Aha, da tror jeg vi forstår hverandre  ;)
Jeg nevnte uten regnsensor, men mulig det ikke kom fram tydelig nok at jeg siktet til det.

Med mindre de har gjort noe helt spesielt på Leafen har ikke viskeren flere gir, forskjellen er bare hvor fort motoren spinner.
Så nevnte forhandleren 1. og 2. gir er det vel allerede her grunn til bekymring  :P
På de laveste følsomhetene er det nok sjelden den går opp i høyeste hastighet da den tolererer temmelig mye på ruta før den i det hele tatt går. Så mulig du bare ikke har hatt nok nedbør  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Ja nå har det ikke det på lange tider, men det skal komme en skvett i løpet av uka så da får jeg se. Jeg reagerte i alle fall på at den hadde endret karakter etter ruteskift. Verkstedet kontrollerte den igjen og mente den var i orden.
Time will show
2016 Leaf Nordic 30 kW

Bondeknøl

Du trenger ikke regnvær for å teste. Hageslange ol fungerer også fint.

Mr Pioneer50

Jeg har testet med slangen og min opplevelse er at den ikke øker hastigheten som den burde gjøre...
2016 Leaf Nordic 30 kW

RuneW

Jeg har en 2012 Leaf og synes regnsensoren her mer eller mindre udugelig.

Ja, når det regner konstant mye så fungerer den, men det er ikke da den sparer deg for arbeid.

Når det er litt av/på med regn er den helt latterlig. Ofte går det så lang tid før den reagerer at jeg heller skrur den av enn å sitte å vente. Men kjører jeg fra sterkt sollys og inn i en mørk garasje DA tror den tydeligvis at det har begynt å regne og tar et sveip.

Jeg må nesten le...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hsverre

Jeg har ikke vært borti så mange regnsensorer. Men sensoren på Leafen og fossilbilen Volvo V70 fungerer på samme måten. At man kan justere hastighet/følsomhet noe. Jeg tenker at det må være sånn fordi forskjellige sjåfører har forskjellige preferanser for hva de synes er passe. Kvaliteten på regnet og regndråpene endrer seg også. Feks ser yr, haggel og store regndråper helt forskjellig ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

bob-bob

Sitat fra: hsverre på tirsdag 14. juni 2016, klokken 14:14
Jeg har ikke vært borti så mange regnsensorer. Men sensoren på Leafen og fossilbilen Volvo V70 fungerer på samme måten. At man kan justere hastighet/følsomhet noe. Jeg tenker at det må være sånn fordi forskjellige sjåfører har forskjellige preferanser for hva de synes er passe. Kvaliteten på regnet og regndråpene endrer seg også. Feks ser yr, haggel og store regndråper helt forskjellig ut.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Regnsensor på min fungerer helt fint , men det hender jeg må justere følsomhet på vrideren pga regn typen. Som regel står den på nest mest følsom (trinn 3). 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA