Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Robometer

Startet av Helge, torsdag 14. oktober 2010, klokken 18:57

« forrige - neste »

Trond Arve

Sitat fra: Helge på onsdag 22. september 2010, klokken 14:13Med nyladet batteri opplever jeg det som det skal litegrann mer til for å dra ECO-meter nåla inn på gult. Kan det være høyere nok batterispenning til at dette merkes på effekten? Er det sann effekt eller er det bare størrelsen på strømmen som bestemmer utslaget på ECO-meteret?

Nyladet batteri har merkbart høyere spenning. Jeg bruker koblingsur slik at batteriene er nyladet ved avreise, det gir en ørlite sprekere bil :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

frank

Ecometeret har nå sluttet å virke på min bil etter å ha vært litt av og på en stund, savner det, er det noen som har opplevd det samme eller vet hvor jeg bør begynne å lete.
Ellers virker alt normalt så jeg tror vel at strømmålingen er OK(shunten?)
mistenker en dårlig kontakt eller selve instrumentet/controller, noen forslag?
Frank
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Elmo

#17
Sitat fra: Helge på onsdag 22. september 2010, klokken 14:13
Kan det være høyere nok batterispenning til at dette merkes på effekten?
Min PakTrakr batteriovervåkning viser batterispenning på 144v når bilen er nyladet.

Sitat fra: Helge på onsdag 22. september 2010, klokken 14:13
Er det sann effekt eller er det bare størrelsen på strømmen som bestemmer utslaget på ECO-meteret?
ECO meteret viser bare strømmen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Ecometeret viser strømmen, og effekten er strøm ganger spenning=sprekere bil med høyere spenning.

Under 16 km/t vises strømmen også, men da blir tallene anderledes. Gjerne under 100A selv på illrødt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Sitat fra: elektrolux på onsdag 22. september 2010, klokken 17:11Ecometeret viser strømmen, og effekten er strøm ganger spenning=sprekere bil med høyere spenning.
Det var nettopp derfor jeg lurte på om ECOmeteret bare viste strømmen og ikke sann effekt ja - THX  :)

Er ellers nå tilbake fra tur med elbilen til Trondheim bilopphuggeri der de i løpet av august fikk inn tre stk bensindrevne P106 til hugging. De måtte donere hattehylle (som manglet i den vi kjøpte) og varmeapparatvifte (kupevifte). På denne turen opplevde jeg å bare klare 50 km/t i Okstadbakken (E6 sørover) og bare mellom 40 og 50 km/t på det laveste i Klettstigningen (E6 nordover hjem igjen). Dette til tross for at jeg var på gult i klart over 30 sekunder (ikke bra ihht "kjørereglene"). Skulle jeg holdt meg på grønt de to stedene tror jeg nesten jeg hadde stoppet helt opp...? Eller tar jeg feil?

Synes ikke det er noe "big deal" at det går bare i 50 km/t selv i 80-sonen der det er flere felt (Okstadbakken), men temmelig ubehagelig når det er bare ett felt slik det er i nederste halvdel av Klettstigningen. Jeg har forståelse for at folk bak da blir sure  :-[
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

#20
Til sammenligning går PSA ca 35 km/t opp de  undersjøiske Rennfast tunellene. Men de stopper aldri helt opp. Det bare føles slik.  Nye Thinken klarte bakken i over 80 km/t på full pedal i ecomodus.

Opp mot tunellen på motorveien mot Stavanger mister PSA farten fra 90 km/t til mellom 65 og 70 km/t. NiCd Think klarer ca 75 km/t, mens Litium ombygde Thinken min klarer å bakkestarte og jobbe seg opp i 90 km/t i samme bakke.

La meg for første gang ut i ytre felt opp denne bakken med Litium Thinken min. Det var en ny og hyggelig opplevelse.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gaute

Angående kjøring på gult felt, så er regelen riktig i forhold til lav slitasje.  Men hvis du har grei fart 50 -70 km/t og skulle måtte ligge et minutt på gult hvil det normalt sett ikke bety annet enn noe høyere børsteslitasje.  Når det gjelder kommuntator er jeg ikke så redd for den bare den ikke blir kjørt veldig varm.  Da er nok den mer utsatt i lave hastigheter. (Jamfør elektrolux sin erfaring) Når kona bruker saxoen til jobb har hun en ca 2 km bakke hver vei som det er mulig å kjøre opp på grønt hvis man er tilfreds med 40 km/, men som man ligger på ca 55 - 60 km/ t når man ligger på gult.  Jeg kan se på børste slitasjen etter ca 15.000 km om hun har vært lett på foten eller ikke.  Det kan skille opp til 5000 km på  et sett børster på å tråkke litt hardt på eller ikke i vårt faste kjøremønster.
Så er det bare opp til bileier hva den velger.  Nye børster hos Citroen ligger nå på ca 1600 kr.
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Helge

Se der ja... her var det flere interessante innspill. Takk!

Både kona og jeg har i løpet av kort tid rukket å bli riktig begeistret for EL-P106'en med ett unntak... oppnåelig hastighet opp bratte bakker  :'(
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Hmm, det kan kanskje være at blien er lite brukt av forrige eier den siste tiden før vi kjøpte den. Vi får nå nemlig flere og flere km ut den for hver lading. Vi har kanskje blitt litt flinkere til å kjøre elbil også, men det er vel neppe hele forklaringen til at vi nå får 10 - 15 km mer ut fra hver lading?

Nå i dag startet jeg på like over 100 % hjemmefra og kjørte følgende sløyfe (figur under) på 13 km. Stopp-punktet ligger også en del høyere enn startpunktet med hhv ca 180 moh mot ca 70 moh. Ved stopp-punktet viste energimåleren nøyaktig 85 %. Det kan vel høres normalt ut håper jeg? Altså 15 % eller ev litt mer energi på 13 km med til sammen ca 110 m netto stigning?

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lars C. Krogenæs

Jeg tror du førts og fremst har blitt en bedre elbilsjåfør  ;)

Det er utrolig lite som skal til for å øke rekkevidden kontra det å tømme batteriet fort. Avhengig av hvordan bilen tidligere har blitt behandlet, er jo også mulig at du har fått bort litt "dårlig minne" i batteriene. Fasit blir med andre ord: Ja takk begge deler.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Trond Arve

Sitat fra: Helge på torsdag 23. september 2010, klokken 22:54
Hmm, det kan kanskje være at blien er lite brukt av forrige eier den siste tiden før vi kjøpte den. Vi får nå nemlig flere og flere km ut den for hver lading. Vi har kanskje blitt litt flinkere til å kjøre elbil også, men det er vel neppe hele forklaringen til at vi nå får 10 - 15 km mer ut fra hver lading?

Sikkert en kombinasjon. Jeg opplevde betraktelig forbedring i rekkevidde ved endring fra bykjøring til pendling (>10 mil per dag) etter at vi flyttet. Nå ligger rekkevidden på 7-10 mil, avhengig av temperatur.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Griffel

#26
Sitat fra: Helge på torsdag 23. september 2010, klokken 22:54

Nå i dag startet jeg på like over 100 % hjemmefra og kjørte følgende sløyfe (figur under) på 13 km.


Da bilen var ny brukte jeg et regneark for å studere forbruk og kjørelengder, erfaringen min var at kapasiteten økte en god del den første måneden. For å få forbruke til å stemme med start fra nyladet batteri, sammenlignet med start et stykke ned på skala, måtte jeg sette fulladet batter lik 110%. Jeg har også erfart endel variasjoner i forbruk på samme strekning. Starter jeg med litt lite på batteriet, kjører jeg med lett fot på pedalen, og reduserer forbruket til jobb fra 50% til 40 % (Det er faktisk 20% mindre). Er veien våt får jeg litt større forbruk enn vanlig, men er veien fuktig litt mindre.

Ellers hører jeg også til dem som ikke klarer å unngå rødt og gult. Rødt er ganske skjeldent bare når jeg trenger å akselerere inn i en kø. Gult klarer jeg ikke å unngå opp Tåsentunellen, og Trondheimsveien fra Sinsenkrysset forbi Akersykehus. I Tåsentunellen er det av og til muilg å ha høy hastight i bunnen. Da kommer jeg nesten opp på grønnt uten at farten blir plagsomt lav.

Ut av Sinsenkrysset er farten altid meget lav og jeg må akselerere i motbakke. En skikkelig plage, det blir Rødt ut av krysset noen sekunder og gult opp bakken.

Så fikk jeg da også en  batteri eksplosjon etter 72 000 km :( Det var med fulladet batteri ved akselerasjon fra sidevei inn på motorvei i motbakke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Helge

Flott med slike inntryk fra andres opplevelser... og ikke minst å høre at andre også ikke klarer å unngår å tidvis kjøre ganske mange sekunder på gult. Hadde vært deprimerende om jeg hadde vært alene her med å ikke komme opp enkelte bakker i det hele tatt uten å måtte inn på gult i perioder :-[
Det er vel det eneste som har plaget meg litt i den første tiden med elbil... å måtte slippe hastigheten ned og ned og ned og fremdeles ligge på gult selv om farten bare fortsatt synker... 50 km/t, 40 osv

Hadde kanskje vært kjekt om PSA'ene hadde hatt et lett, kompakt og enkelt girsystem... om så bare med 2 eller 3 trinn. Med eksempelvis 3 trinn kunne bilen ut fra strømpådrag og hastighet skiftet ned til mellomste gir og fått bedre utveksling og mer kraft til å holde seg inne på grønt opp bratte bakker? Men slik er det jo ikke... :-\
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

#28
Var i går en tur ut av Trondheim der jeg var litt spent på rekkevidden... ??? Bilen var fulladet i løpet av natten og jeg kjørte avgårde litt før kl.15. Turen til bestemmelsesstedet er i følge Gule siders kart og ruteplanlegger 39,5 km og triptelleren i bilen viste litt over dette, men under 40 km. Bestemmelsesstedet ligger på ca 260 moh mens jeg bor på ca 70 moh - altså knapt 200 m høydeforskjell med klatring. Ved ankomst bestemmelsessted var energimåleren på 52 %. Da tok jeg ikke sjansen på returen uten en liten "klattlading" til tross for at jeg altså skulle NED nesten 200 m. Ved fulladet bil har jeg jo fått inntrykk av at man har mer enn de drøyt 100% som energimåleren viser og jeg brukte derfor sannsynligvis en del mer enn 48 % på vei ut - sannsynligvis mer enn 52 % også i hvert fall om en tar hensyn til høyere batterispenning under belastning i området 50 til 100 % enn ved 0 til 50 %.

Likevel, tatt de 200 meterne klatring i betraktning burde jeg vel fått ca 8 mil ut av bilen på denne turen ...eller? I så fall synes jeg det er bra da det er litt bakker opp og ned på denne ruten og ganske mye 70 og 80 sone. Det var dessuten ikke mulig å komme opp et par av de bratteste bakkene uten å være en stund på gult på ECO-meteret.

Fikk "klattladet" nesten 30 % på under 2 timer før jeg satte kursen hjem så nervene var ikke akkurat i spenn på vei hjem - avslappet og fin ;D
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Lanber

Du lærer deg bilen og % å kjenne etterhvert.
Det reduserer stresset for å nå neste stikkontakt før det er tomt.

Verre er det når ladepunktet på kona sin arbeidsplass har 16A kurs og det er 2 kontakter....da var det å komme ho i møte, bytte bil og ta en 1/2t ladestopp undervegs hjem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA