Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilket skilt for jeg?

Startet av Oddleif, torsdag 18. august 2016, klokken 12:20

« forrige - neste »

Oddleif

Som tittelen sier, hvordan påvirkes ladefarten ved hurtiglading om vinteren på en i3? Sånn med tanke på en og annen langtur. Er det i det hele tatt aktuelt på vinteren med tanke på ladefart? Eller snakker man useriøst lang tid på hurtigladere fra 20%-80% når det begynner å bli noen blå, sammenlignet med om sommeren?

Har ikke i3 selv, men driver å vurderer den nye.

LMOR

Det er ikke noe stort problem. Du varmer batteriene før du drar, og de varmes mens du kjører. Går litt saktere, men ikke useriøst mye lengre.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Oddleif

Høres bra ut.

Kom over denne http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen hvor de referer til opp til 90 min i -10, men antar det må ha vært for kaldt batteri da.

Beckern

Sitat fra: Oddleif på søndag 12. juni 2016, klokken 13:41
Høres bra ut.

Kom over denne http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen hvor de referer til opp til 90 min i -10, men antar det må ha vært for kaldt batteri da.

Det er stor forskjell på bilmodeller her. Noen er trege, BMW i3 er ikke.

meshintas

#4
"Det er mulig at BMW i3 med sin aktive batterioppvarming, om vinteren holder bedre hurtigladefart enn hva vi har beskrevet i denne artikkelen. Det vil vi gjerne ha info om fra erfarne i3-elbilister. Kanskje dette også gjelder Kia Soul Electric. Send oss gjerne epost om hva dere erfarer." (fra nederst i artikkelen)

Noen som kan si litt mer om hvordan i3 sin aktive batterioppvarming fungerer? (utover precondition som er ganske selvforklarende) har lest om at i3 bruker varmepumpen til å justere temperatur på batteriet.

og gjør nyere Nissan leaf det samme med sin varmepumpe?. I artikkelen der står det lite om hvilken leaf det er testet med såvidt jeg så



LMOR

Den bruker ikke varmepumpen, men kjølesystemet.
Det er varmetråder ved forvarming, og etter det er det ingen aktiv bruk av energi, fordi batteriet blir varmt av seg selv.
Men når det kommer opp mot 40 grader så kjøles det aktivt ned. Også når den står i sola, noe jeg tviler på har skjedd i Norge enda.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

02jan

Hva er vinter ? Kan være + et sted og -25 et annet. Har kjørt mer en 10 mil på en lading i -23 med i3 mens en annen person har problemer med 10 mil  +15.

Har ladet 10kwt på underkant av 15 min , i februar og -4 grader. Dette var på en lader i Kongsvinger , og hadde forvarmet hovedbatteri(ikke det samme som pre.cond). Hadde også da kjørt 9 mil på motorvei i høy hastighet (100/110 sone) og ankommer med 15%.

Ved kalde batteri og 50% kapasitet tar det vesentlig lengre tid å lade.

Min erfaring er at det er avgjørende at batteriene er varmet opp, og kjøring/bruk ikke klarer det alene. Uten forvarmingen regner jeg dobbel tid i - grader ute.

Bildet er fra i går med riktig temperert batteri ,30 mil med kun 2 raske Ladestopp.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

meshintas


LMOR

Hvis du kjører flatt og sakte, så varmer ikke kjøring bilen batteriene fort. Mye regenerering og/eller fart og/eller oppoverbakke, varmer batteriet fint opp over 30grader når det er ca 0 grader ute.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

meshintas


02jan

min erfaring , ved å kjøre i3'n uten forvarming, hvor den har stått ubrukt i over 24 timer, at batteriene da øker batteritemperaturen svært sent.

Hvis de f.eks har vært på -4 (batteri) , så har selv etter 1 times kjøring tatt dobbelt eller trippel tid på lading. Dvs 22-28 minutter på 10kwt.

Startet etter 48 timer uten tilkoblet bil fra Gardermoen i -15, motorveikjøring til kløfta , så hadde jeg måtte bytte ut klokka med kalender hvis jeg skulle  få den energien jeg hadde ønsket, dro der etter de nødvendige 2kwt.

Med forvarming , noe jeg i starten ikke forstod så mye av, men er helt avhengig å bruke dette rett for å få ladestolper så kjapt som mulig.

Du må sette starttid til det klokkeslett  du tror du skal ut å kjøre neste dag, i tilegg , så bør (hvis man bruker orginal ladekladd) kunne sette Ladestyrken på redusert eller høy. Og ha bilen koblet til ,selv om batteriet feks er ferdig oppladet kvelden før langkjøring. Oppvarmingen av hovedbatteriet starter da 3 timer før starttiden.

(Det er en del råder rundt temaet - dette er min forenklede forklaring etter egen forståelse på hvordan dette virker.)

Er det kaldere en ca -10 (natt) , så setter jeg i tilegg bilen inn i oppvarmet garasje.

Opplegget med oppvarming (klimatisering ) av hovedbatteri synes jeg er en veldig lur ide , nesten rart at ikke alle elbiler i Norge har dette ?
Men jeg savner fortsatt en liten indikator i displayet på batteritemperatur, noe som kunne gitt meg en indikasjon om jeg skal bruke 10 - 20 - eller 30 minutter på ladestasjon for nøyaktig samme tenking av kwT.

I tilegg har jeg visstnok ved et par anledninger fått meldinger opp på skjermen , hvor bilen ikke liker min kjøring i venstre feltet på E6 på vei til å rekke 6 flyet fra Gardermoen - dette er de gangen jeg ikke har satt starttid og har kalde batteri. Med en batteritemperatur indikator , så ville jeg hatt mulighet til å vite om bilen blir kjørt i filler eller ikke.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

LMOR

Anbefaler og ha fast avreisetid satt hver dag hele vinteren, og kabelen i hver natt. Da går den ikke under +10 selv med 9A lading.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

hemi

Kan vi manuelt fyre batterivarmern, slik man kan på tesla?
husker jeg kom til hurtiglader i -20 der en hadde parkert og dratt hjem bare. nesten 3 timer senere kom hun tilbake.. jeg hadde ganske kalde batterier på e-golfen da, og fikk 10kw bare.

LMOR

Sitat fra: hemi på mandag 13. juni 2016, klokken 11:31
Kan vi manuelt fyre batterivarmern, slik man kan på tesla?
husker jeg kom til hurtiglader i -20 der en hadde parkert og dratt hjem bare. nesten 3 timer senere kom hun tilbake.. jeg hadde ganske kalde batterier på e-golfen da, og fikk 10kw bare.
Batteriene varmes mens du lader hvis det er for kaldt. Du trenger ikke gjøre noe manuelt.
Ellers taper ikke batteriet mer enn ca 1 grad per time, litt mer i -20, men 3 timer burde ikke gjøre noen stor forskjell på i3.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Heimdal-eGolf

Hei
Jeg kjører en 2015 eGolf med VP og lader ofte på Berkåk om vinteren da rekkevidden er litt i korteste laget. En gang i vinter kom en i3 samtidig med meg og i3'n ladet dobbelt så fort som min eGolf. Begge hadde kjørt fra Trondheim og jeg tipper det var et sted mellom 10 og 15 minus. Jeg har forsøkt å lade eGolfen i minus 20 grader, og det gikk seriøst sakte. Det endte med at jeg ble lei av å vente etter 45 min og kjørte, gikk tom 500m før jeg ankom destinasjonen...
TM3 reservasjon 1.4.2016
2015 eGolf levert 4.5.2015
2014 eUP overtatt 25.9.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA