Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste, ski- og sykkelstativ

Startet av sfinxern, onsdag 17. august 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

sfinxern

Hei,

Ser at BMW nå har lagt ut en del mer informasjon om den nye i3 på sine nettsider.

Der står det følgende om rekkevidden:

"BMW i leder an i utviklingen av bærekraftig elektrisk mobilitet og gjør den praktisk å bruke i hverdagen. Nå leveres en ny BMW i3-modell med en batterikapasitet på 94 amperetimer og enda lengre rekkevidde i tillegg til den etablerte modellen med 60 amperetimer. Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km). Dermed passer nye BMW i3 ikke bare perfekt til bykjøring, den er også perfekt for deg som dagpendler og av og til trenger å ta en avstikker på vei hjem."

Er det en spesiell grunn til at de oppgir "inntil 200km" i stedet for 300? Er det pga alle sakene om villedende markedsføring som elbilprodusentene bruker (NEDC standarden) som gjør at kunder klager når de ikke får maks rekkevidde? Ikke alle skjønner hvordan forbruket påvirkes av alle mulige kjøremønster hehe.

Men uansett, burde man ikke heller skrevet det om? For meg så kal det tolkes som om du kun kan regne med maks 200km. Det er jo ikke riktig..
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Klykken

Vel, 13mil er en kraftig underdrivelse på nåværende modell. 15 er lett oppnåelig i alle fall på sommeråret, så vil tro opp mot 25mil er mer i gata på den nye under samme forhold.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amigakongen

Ved nydelig sommervær og eco pro+ klarer jeg greit 17-18mil på en lading. Kan nok nærme seg 300km med den nye på en fin sommerdag. :)
2015 BMW I3 - 11800km

Ingeniøren

Det er derfor vi har standarder (NEDC) og der snakker de om 190 og 300 km. Det er en litt søkt standard med rekkevidde som de færreste oppnår under meget gunstige betingelser og burde nok vær byttet ut i noe annet, men det er et sammenlikningsgrunnlag.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Stikkkontakt

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 11. juni 2016, klokken 07:26
Det er derfor vi har standarder (NEDC) og der snakker de om 190 og 300 km. Det er en litt søkt standard med rekkevidde som de færreste oppnår under meget gunstige betingelser og burde nok vær byttet ut i noe annet, men det er et sammenlikningsgrunnlag.

EPA er mer reell. Den er vel ca 200 km på nye i3.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

sfinxern

#5
Men hva vil stå som rekkevidden på bilens kjørecomputer på denne? Er det 160km i dag? I så fall hvilke målestokk benyttes av BMW?

Når jeg ser på markedsføringen av den "nye" i3, så står det 200km på bilens computer når batteriet er fullt..?

Hvis dette er riktig, så vil det jo si i praksis at ny batteripakke bare har 30% forbedret rekkevidde.

Noen her har jo rapportert at de har klart over 180km på en lading (under meget gunstige kjøreforhold) på dagens modell. Det er jo tett oppunder NEDC standarden. Men det virker litt søkt at hvis ny modell skal kunne klare 300km (NEDC), at den skal klare 10mil mer enn oppgitt av BMW - 200km.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

LMOR

På dagens versjon har jeg hatt mellom 100 og 180 på displayet, så da blir det vel mellom 150 og 270.
Kjører minst 150 på langtur stort sett fra 0 grader og oppover, nå bør jeg kunne regner med minst 225.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

JorgenM

Ser at nye i3 kommer med garasjeportåpner som standard. Vet ikke om det er tilgjengelig som option på dagens, men jeg savner i alle fall det fra X5'en min.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

ApeX

Sikker på at det også gjelder her i Norge? Kan ikke huske å ha lest noe om at homelink var inkludert.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

JorgenM

Var på amerikansk nettsted, så gjelder kanskje ikke her nei.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

sfinxern

Er det sånn å forstå at hvis f.eks det er - 20 grader ute og bilen er fulladet, så viser bilens rekkevidde f.eks 100km ved start?

I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

TM

Sitat fra: sfinxern på søndag 12. juni 2016, klokken 10:13
I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
Hvor har du dette fra ? Det de skriver i prislisten er "normal rekkevidde" inntil 200 km. Med normal rekkevidde mener de blandet kjøring under normale forhold og bruk av varmeapparat eller AC. Under ideelle forhold vil du nok kunne komme nokså nær de oppgitte 300 km. Da NAF testet den første i3 så kjørte de tross alt 186 km før den stoppet. Legger vi til 50 % havner man på 279 km, så det burde være realistisk med landeveiskjøring 60-80 km/t.

itre

Sitat fra: JorgenM på søndag 12. juni 2016, klokken 07:56
Var på amerikansk nettsted, så gjelder kanskje ikke her nei.

Garageio ser ut som en automatisert og moderne løsning for garasjeporter som kan erstatte homelink: https://ifttt.com/recipes/374496-when-you-arrive-home-in-your-bmw-signal-garageio-to-open-your-garage-door

Krever Connecteddrive ser det ut til, i tillegg til boksen fra Garageio: https://www.garageio.com.

Får ikke egen i3 før september, så har ikke testet det selv.

Snart-i3

Irriterer meg at det ikke kan skaffes home-link til i3. Leveres kun til amerikansk marked, og disse har "feil" frekvens. Ser ikke ut til at speilet er likt noen annen modell, slik at det kan fikses en løsning i etterkant.
2013 i3 med 94Ah. Orange og komplett utstyrt.
2002 A6, 2003 A8, 2008 E93 Alle nesten komplett utstyrt.

sfinxern

Sitat fra: TM på søndag 12. juni 2016, klokken 11:06
Sitat fra: sfinxern på søndag 12. juni 2016, klokken 10:13
I og med at det bare er jeg som reagerte på at BMW markedsfører inntil 200km ved optimale forhold (20-25 grader, sol, ikke vind mv).
Hvor har du dette fra ? Det de skriver i prislisten er "normal rekkevidde" inntil 200 km. Med normal rekkevidde mener de blandet kjøring under normale forhold og bruk av varmeapparat eller AC. Under ideelle forhold vil du nok kunne komme nokså nær de oppgitte 300 km. Da NAF testet den første i3 så kjørte de tross alt 186 km før den stoppet. Legger vi til 50 % havner man på 279 km, så det burde være realistisk med landeveiskjøring 60-80 km/t.

Fra bmw.no og den nye informasjonen de har lagt ut der nå om i3. Et eget kapittel om rekkevidde. Sjekk det gjerne ut. Det er nevnt flere ganger, også i videoene der ser du at maks oppgitt rekkevidde er 200km under optimale forhold. Jeg synes nå det var litt underlig..

2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA