Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste, ski- og sykkelstativ

Startet av sfinxern, onsdag 17. august 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

Ingeniøren

#45
Sitat fra: hELgenen på mandag 20. juni 2016, klokken 20:35
Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 17:07
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien  8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen  8)

100 000 km er latterlig lite. Vil passere det i løpet av 3 år lett og dersom batteriet feiler da kan jeg herved garantere BMW så mye negativ omtale at de ikke får solgt en eneste elbil mer. Jeg forutsetter at kjøpsloven også her gjelder og at en bil må sies å ha forventet lenger levetid enn 3 år. Når jeg bestilte min i3 var jeg klinkende klar på at den skulle gå inntil 40 000 km pr år og fikk også tilbud på service program som passet meg over 3 år

Da kjører du for mye - kan det være nødvendig ?  100' er neppe store problemet for meg :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Men alle har jo ikke samme behov som deg. Ikke noe som heter "å kjøre for mye", hvis det nettopp er det som må til for at jobb og hverdag skal gå opp.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 21:44
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 21:26
BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
Ja 200.000 km for bil ekskl. batteri. Det nytter nok ikke å peke på kjøpslovens 5 års bestemmelse, for batteriet er å betrakte som en slitedel. Jeg tror nok at man vil komme langt med å søke "goodwill" dekning hvis man kan peke på at BMW åpenbart ser på 1 mile i england som likeverdig med 1 km i resten av europa.

Slitedel er et relativt begrep. De fleste regner det nå faktisk som en del som varer hele bilens levetid. Da er det pr. def ikke slitedel. Det at delen er forventet å vare vesentlig mer enn 2 år er også vesentlig her.
Vi får helt sikkert noen rettsaker som avklarer dette når goodwill ikke lenger når frem. Men enig at at BMW nok vil strekke seg litt for å få fornøyde høy km kunder.

Beckern

Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. juni 2016, klokken 09:42
Men alle har jo ikke samme behov som deg. Ikke noe som heter "å kjøre for mye", hvis det nettopp er det som må til for at jobb og hverdag skal gå opp.

Håper og tror at Ingeniøren var en smule ironisk der.

Klykken

Ja, helt sikkert nok, men det kommer ikke tydelig frem.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

TrondT

Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2016, klokken 12:56
Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.

Det er nok ikke fantasitall men urealistisk i praksis.

Selv har jeg kjørt en eGolf 133 km og 57 km igjen "på tanken", altså 190 km totalt (=NEDC-tallet). Oppgitt 11,6 kWh/100km. Det var 12 ´C ute.
Det skal dog sies at det ble kjørt i 60-75 km/t, med maksimal trilling/lading og forsiktig gasspedal.
Det var en interessant test som kan være nyttig HVIS man noen gang har behov for å nå langt.
2020 ??
2016 Mercedes B250e
1976 Kawasaki 400
xx 1994 MB C180
x 2016 Tesla 3 reservert

Ingeniøren

#51
Sitat fra: Klykken på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:00
Ja, helt sikkert nok, men det kommer ikke tydelig frem.

Du så ikke  :), ser jeg, ikke vondt ment i alle fall. Litt ertekrok ser du  ;D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Joda, men man vet jo aldri hvilke intensjoner man har på nett. ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Beckern

Sitat fra: TrondT på tirsdag 21. juni 2016, klokken 11:27
Sitat fra: Hansi på mandag 13. juni 2016, klokken 12:56
Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.

Det er nok ikke fantasitall men urealistisk i praksis.

Selv har jeg kjørt en eGolf 133 km og 57 km igjen "på tanken", altså 190 km totalt (=NEDC-tallet). Oppgitt 11,6 kWh/100km. Det var 12 ´C ute.
Det skal dog sies at det ble kjørt i 60-75 km/t, med maksimal trilling/lading og forsiktig gasspedal.
Det var en interessant test som kan være nyttig HVIS man noen gang har behov for å nå langt.

Enig, tallene er lette nok å nå om man kjører under 70 og under gode forhold, men blir likevel urealistisk når man skal på langtur. På motorvei har man ingen mulighet til å nå de tallene, ikke uten å være en fare for seg selv og andre.

hELgenen

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. juni 2016, klokken 06:54
Da kjører du for mye - kan det være nødvendig ?  100' er neppe store problemet for meg :)

Dersom jeg skal på jobb så må jeg kjøre så mye.....så enkelt er det...
Ikke alle som bor i sykkelavstand til jobb - og heller ikke bosted bestemmer man helt alene dersom
det er barn og kone inne i bildet...Og noen ønsker kanskje rett og slett ikke bo sentralt, men setter heller
pris på et liv på landet. Uansett 100.000 km er egentlig ikke mye på et batteri - det bør holde lengre..vesentlig lengre......

Ferry

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 21. juni 2016, klokken 17:23
Og noen ønsker kanskje rett og slett ikke bo sentralt, men setter heller
pris på et liv på landet.

Et liv i bilen, mener du vel? ;) Skjønner deg godt jeg, har prøvd begge deler. Jeg har endelig klart å synkronisere jobb og bosted innenfor sykkelavstand, og det sitter langt inne å endre tilbake til en time i bil hver vei.

TM

I disse turbulente tider er det godt å vite at BMW garanterer prisen til sluttkunder selv om valutaen skulle endre seg  :)
Det er det de færreste leverandører som gjør.

LMOR

Sitat fra: TM på fredag 24. juni 2016, klokken 13:06
I disse turbulente tider er det godt å vite at BMW garanterer prisen til sluttkunder selv om valutaen skulle endre seg  :)
Det er det de færreste leverandører som gjør.
De gjør ikke det så vidt jeg vet. Hvis du leser det med liten skrift i kontrakten du skrev under på, men som du sikkert ikke fikk kopi av (altså hele teksten arket du skrev under på referer til)
Men i praksis har BMW sjelden benyttet seg av retten.
Heldigvis skrev vi under når euroen var høy.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Ja, du har rett. Men jeg ser at jeg tidligere har fått det skriftlig fra forhandleren at de garanterer prisen. Så juridisk kan den endre prisen dersom deres innkjøpspris endres, men når forhandler / skriver at de garanterer prisen, så er jo det bindende. Og jeg velger å stole på selger  :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA