Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste, ski- og sykkelstativ

Startet av sfinxern, onsdag 17. august 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

bjorngb

Så det kan være at iDrive5 kommer på biler som bestilles nå? Skjer dette uten at forhandler kjenner til det?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Sitat fra: LMOR på lørdag 18. juni 2016, klokken 13:08
Fremdeles håp om iDrive5. Hvis du velger 60Ah, så står 609 beskrevet i detalj. Hvis du velger 94, så står det ingenting. Hvis alt er likt, så burde det blitt linket til samme beskrivelse.
Tror dessverre ikke på den teorien. Hvis du ser på andre opsjoner på 94Ah (eksempelvis HK anlegg eller 6NS Bluetooth pro) så har du det samme der. De har nok bare ikke kopiert inn informasjonen fra 60Ah beskrivelsene ennå.

TM

Skulle ønske at BMW endret sine garantivilkår for batteriet. Det nye batteriet vil føre til endret bruksmønster og gir minst 50 % flere km pr. ladesyklus.  Hyundai garanterer sitt batter i 8 år 200.000 km. BMW burde i det minste gi like god garanti som VW og Nissan (160.000 km) også til europeiske kunder. Jeg forstår ikke hvordan de klarer å "oversette" 100.000 miles til 100.000 km.
Nå regner jeg ikke med at km begrensningen blir et reellt problem, men det sender jo et signal når BMW gir batteriet bare halvparten på lang km garanti som resten av bilen. Noen som har tatt opp dette med BMW Norge ? Hvis ingen maser, ser de neppe noen grunn til å endre det  ;) Problemet akkurat nå er vel også at kundene står i kø for å kjøpe bilen. Det må vel være noen som nærmer seg 100.000 km med i3 ?

bjorngb

i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Det var veldig interessant. UK er EU (inntil eventuell BREXIT), og da skulle man forvente at garantien var det samme som fastlands-EU. Enda en grunn til å be BMW Norge om et svar. Man må forvente at mange i3 eiere når 100.000 km i løpet av 5 år, så i praksis reuduseres garantitiden med hele 40 % (til nivå med Renault) som fortsatt har 5 år / 100.000 km

john

Garanti er jo et poeng. Samtidig synes jeg det er bra et det ikke er "ett batteri", men man kan bytte ut modul for modul.
Se f.eks delenummer: 61277625066

Det gjør jo problemet litt mindre.

bjorngb

Jeg ringte BMW Norge - de var ikke klar over forskjellen ang garanti 100k km vs 100k miles. De skal sjekke og ringe tilbake i løpet av dagen.

Er det noen som kjenner til garantien i andre land i Europa?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Bra, VW og Nissan vet tydeligvis at 1 mile tilsvarer 1,6 km. Problemet med garantien er at dersom batteriet av en eller annen grunn svekker seg mer enn 30 % før det er 8 år gammelt, så må du ta regningen selv hvis km standen er over 100.000. Da hjelper det kanskje ikke å bytte en enkelt modul. Det er lite sannsynlig, men desto mer urimelig at en uheldig kunde skal svi for det.

john

I garantivilkårene er det også angitt at BMW vil bytte moduler så batteriet kommer opp på garantert nivå (70%). Altså ikke helt tilbake til 100%. (Men kan jo hende man får goodwill og får bytter en ekstra modul f.eks)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

TM

Jeg tror ikke at det blir så mange garantitilfeller. Men jeg tror at det kan ha en betydning hvis man skal selge bilen etter 4 år og 80.000 km. Mange er skeptiske til å kjøpe brukt elbil, men det vil jo være mye tryggere å kjøpe bilen hvis det var 80.000 km og 4 år igjen av garantitiden enn 20.000 km og ca 1 år.

bjorngb

#40
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien  8)
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien  8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen  8)

hELgenen

Sitat fra: TM på mandag 20. juni 2016, klokken 17:07
Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 14:46
Tilbakemelding var forskjellig markedssituasjon i de forskjellige land. Det kan stemme - vi signerte for vår blue Fully Charged i dag - uten å krangle på garantien  8)
Det gjorde jeg også, men det er jo litt merkelig at BMW ønsker å være dårligst i klassen  8)

100 000 km er latterlig lite. Vil passere det i løpet av 3 år lett og dersom batteriet feiler da kan jeg herved garantere BMW så mye negativ omtale at de ikke får solgt en eneste elbil mer. Jeg forutsetter at kjøpsloven også her gjelder og at en bil må sies å ha forventet lenger levetid enn 3 år. Når jeg bestilte min i3 var jeg klinkende klar på at den skulle gå inntil 40 000 km pr år og fikk også tilbud på service program som passet meg over 3 år

bjorngb

BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

TM

Sitat fra: bjorngb på mandag 20. juni 2016, klokken 21:26
BMW Norge sa i dag at det uansett er 5 år/200.000 km nybil garanti. Usikker på detaljene, men jeg mener det er 70% på batteriene som gjelder der også. Så når bilen nærmer seg 5 år eller 200k, tar du turen innom forhandler og sjekker batteri. Er det under 70%, fikser de det til 70% igjen
Ja 200.000 km for bil ekskl. batteri. Det nytter nok ikke å peke på kjøpslovens 5 års bestemmelse, for batteriet er å betrakte som en slitedel. Jeg tror nok at man vil komme langt med å søke "goodwill" dekning hvis man kan peke på at BMW åpenbart ser på 1 mile i england som likeverdig med 1 km i resten av europa.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA