Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilhengerfeste, ski- og sykkelstativ

Startet av sfinxern, onsdag 17. august 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

LMOR

Dette står på siden du viser til:

Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

TM

Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 12:58
Dette står på siden du viser til:

Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).
Ja, 200 km er altså det man som forbruker kan forvente å oppnå under normale forhold. Synes ikke man kan kritisiere den eneste leverandøren som er ærlig i sin markedsføring. Men samtidig er det jo uheldig hvis noen heller velger en Zoe som med ekstremt uærlig markedsføring har en rekkevidde på 250 km.

epsilone6

så akkurat en reklame for nye i3 på TV, der sa de 300 km  ;)

Klykken

Opp til 300 ved optimale forhold. 250 uten særlig mye stress. 200 med uvettig kjøring på sommeren og normalen på vinteren. Vil jeg tippe. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

ApeX

Krysser fingrene for at den spådommen er nogen lunde treffende
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

sfinxern

Sitat fra: LMOR på søndag 12. juni 2016, klokken 12:58
Dette står på siden du viser til:

Mens BMW i3 (60 Ah) har en rekkevidde på inntil 130 km i daglig bruk (ny europeisk kjøresyklus (NEDC): 190 km), har nye BMW i3 (94 Ah) en rekkevidde på inntil 200 km (NEDC: 300 km).

Ser du på bildet litt lengre ned på siden, så ser du at de oppgir inntil 200km under optimale forhold; 20-25 grader. Mens de anslår opptil 150km under -10grader med varmepumpe og forvarming.
Jeg synes at BMW her snakker ned rekkevidden på sin nye modell hvis de sier maks 200km under optimale forhold..

Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50%.

Sikkert bare meg, men her synes jeg BMW er for forsiktige. Og da er spørsmålet, hvorfor?

Er det fordi tester viser at de aldri er i nærheten av å klare inntil 300km med ny modell?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Hansi

Jeg syns det er veldig positivt at BMW velger å være konservative i sin måte å oppgi rekkevidde på. NEDC er i min mening fantasitall, jeg har i hvert fall ikke sjans til å komme i nærheten av NEDC-rekkevidde på noen av elbilene jeg har kjørt.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

ApeX

Sitat fra: sfinxern på mandag 13. juni 2016, klokken 12:49
Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50%.

I reklamen for den nye modellen vises 300 km og 270 km.


Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

TM

Sitat fra: sfinxern på mandag 13. juni 2016, klokken 12:49
Og i videoene som er presentert, så vises det at bilene har en rekkevidde på 200km når fulladet. Opp mot 60Ah modellen, så er dette en 30% forbedring, ikke 50 %
Faktisk er 60 Ah i3 en av de bilene som i tester ligger nærmest opp til oppgitt NEDC rekkevidde. Dette er hva NAF skrev i august 2014:

Volkswagen e-up: 158 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 160 km
Nissan Leaf: 163 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 199 km
Renault Zoe: 174 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 200 km
BMW i3: 182 km. Oppgitt maksimal rekkevidde: 190 km

At BMW likevel oppgir forventet rekkevidde til 130 km for 60 Ah og 200 km for 94 Ah er da bare positivt. Økningen i % fra 130 til 200 km er da 54 %.
I praksis vil % rekkevidde mellom hver lading øke enda mer, fordi man alltid ønsker å ha 15% i reserve før man lader. Å kjøre bilen tom til stadighet er nok hverken gunstig for psyken eller batteriet  ;)

MrBeery

Har ikke sett noen tall direkte fra BMW, men alle artikler jeg har lest i media (f.eks. denne) sier at nye i3 har 27,2 kWh netto. Altså 44 % mer kapasitet.

TM

Sitat fra: MrBeery på mandag 13. juni 2016, klokken 13:48
Har ikke sett noen tall direkte fra BMW, men alle artikler jeg har lest i media (f.eks. denne) sier at nye i3 har 27,2 kWh netto. Altså 44 % mer kapasitet.
44,6 % for å være helt nøyaktig. Men samtidig er det gjort oppdateringer som reduserer forbruket litt. Men siden du helst aldri kjører til 0 % så er det kanskje 18,8 - 2 kwh mot 27,2 - 2 kwh som er et mer realistisk forhold i praktisk bruk. Da er økningen 50 %. I tillegg kommer eventuelt lavere forbruk pr. km.

MrBeery

Sammenlignet med dagens modell ser det ut til at det er ca. 2 % forbedring i forbruk med 19" og ca. 1,5 % verre med 20". Ser ikke ut til at de skiller på forbruk med 19" og 20" på dagens utgave.

TM

Sitat fra: MrBeery på mandag 13. juni 2016, klokken 14:15
Sammenlignet med dagens modell ser det ut til at det er ca. 2 % forbedring i forbruk med 19" og ca. 1,5 % verre med 20". Ser ikke ut til at de skiller på forbruk med 19" og 20" på dagens utgave.
Forskjellen er uansett bare av akademisk interesse. Antar maks 7-8 km på en 20 mils tur. Dessuten er det om vinteren at rekkevidden er en kritisk faktor, og de er jo 19".

TM

#28
Nå er konfiguratoren på www.bmw.de endelig oppdatert med ny modell.

Fully charged protonic ser slik ut:

http://mein.bmw.de/p4g6d9u7

Litt morsomt for oss i Norge at veiledende pris for fully charged er hele 51.060 Euro. Trekker man fra 19 % mva så blir prisen med dagens kurs på euro 404.000 kr uten vinterhjul. Så det blir nok ikke noen stor piratimport med det første  ;)

LMOR

Fremdeles håp om iDrive5. Hvis du velger 60Ah, så står 609 beskrevet i detalj. Hvis du velger 94, så står det ingenting. Hvis alt er likt, så burde det blitt linket til samme beskrivelse.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA