Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av xderia, onsdag 17. august 2016, klokken 20:42

« forrige - neste »

petersv

Kjøp mennekes' hos Volvo, der er den billigst. Vanntett og "skuddsikker".

Diravi

#16
Sitat fra: Roma på søndag 12. juni 2016, klokken 23:11
En ladekabel som ikke kan ligge ute i regnvær? Gjelder dette samtlige andre ladekabler ute på markedet også?

Ladekabelen er en av Teslas akilleshæler. Jeg har hatt 4 stk. Ingen feilet på samme måte.

Noen som har god erfaring med tredjepartsmerker som ikke feiler "like mye". Skal jeg være trygg på tur så må jeg nesten kjøpe en ekstra... sukk  :o

Du får ikke tredjeparts kabel med samme funksjonalitet som UMC - da blir det vel flere kabler for å dekke samme bruksområde, evt. i kombinasjon med Kirkebø-settet. F.eks. har Menneskes solide kabler for både schuko og CEE industrikontakt (fås for eksempel fra Ladefabrikken eller NoFuel) til ca 4500, men de passer en type kontakt. Og hvis du skal ha kabel for 32A industristikk er det vel bare en slik på markedet - den koster godt over 10 000 kr.

Type 2 Mode 3 Mennekes-kabelen som Tesla selger, har IP67. Den tåler vel først syndfloden og deretter at Noas Ark under bygging velter over kabelen... Men krever type 2 kontakt.

Dette er en av årsakene til at vi valgte type 2 ladepunkt (fra Billader.no), da vi må lade utendørs mot gate. Vi kjøpte kabelen hos Tesla, og har senere kjøpt en 4 meters type 2 med Teslaknapp fra Ladefabrikken; denne har vel "bare" IP54, men virker også svært robust og er lett i bruk.

På langtur har vi da en ekstra type 2 i reserve og bruker UMC til vanlige stikk-kontakter og blå/røde industristikk - men da er ikke denne plaget med vann og øvrig slitasje hjemme utenfor husveggen.

EDIT: Korrigert misforståelse mht mode2/3
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Amoss

Sitat fra: Diravi på søndag 12. juni 2016, klokken 23:29
Type 2 Mennekes-kabelen som petersv viser til, og som Tesla forsåvidt også selger, har IP67. Den tåler vel først syndfloden og deretter at Noas Ark under bygging velter over kabelen...

Jeg tror nok han hadde mode2 kablene i tankene, ikke mode3:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-491727/2017/all/all/all
Sitat
Schuko-kontakt (Mode 2), Bilde: 2
Part. No.   Description   
31407094   8 meter, maks. 13 A, unntatt CH, DE, IT, GB   
31407041   4,5 meter, maks. 13 A, unntatt CH, DE, IT, GB   
CEE-kontakt (Mode 2), Bilde: 3
Part. No.   Description   
31407096   8 meter, maks. 16 A    
31407095   4,5 meter, maks. 16 A    
Kontakt type 2 (Mode 3), Bilde: 4
Part. No.   Description   
31407120   8 meter, maks. 20 A, 1 fase    
30644860   4,5 meter, maks. 20 A, 1 fase
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Roma

Takker for svar :)

Ja må ha schuko.

Den type 2 ladekabelen jeg kjøpte fra Tesla har jeg brukt kun 1 gang til nå.

Får lese meg litt opp  8)


overlay

Kan jo legge selve boksen under bilen, eller under en bøtte for å begrense ytre påvirkning.

Diravi

Sitat fra: Amoss på mandag 13. juni 2016, klokken 00:27
Sitat fra: Diravi på søndag 12. juni 2016, klokken 23:29
Type 2 Mennekes-kabelen som petersv viser til, og som Tesla forsåvidt også selger, har IP67. Den tåler vel først syndfloden og deretter at Noas Ark under bygging velter over kabelen...

Jeg tror nok han hadde mode2 kablene i tankene, ikke mode3:
http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-491727/2017/all/all/all
Sitat
Schuko-kontakt (Mode 2), Bilde: 2
Part. No.   Description   
31407094   8 meter, maks. 13 A, unntatt CH, DE, IT, GB   
31407041   4,5 meter, maks. 13 A, unntatt CH, DE, IT, GB   
CEE-kontakt (Mode 2), Bilde: 3
Part. No.   Description   
31407096   8 meter, maks. 16 A    
31407095   4,5 meter, maks. 16 A    
Kontakt type 2 (Mode 3), Bilde: 4
Part. No.   Description   
31407120   8 meter, maks. 20 A, 1 fase    
30644860   4,5 meter, maks. 20 A, 1 fase

Takk, da har jeg rettet opp innlegget mitt - gikk feilaktig ut fra at det var samme kabel. Da er nok Volvo-kabelen beste løsning, hvis det absolutt skal være schuko.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

cra

Selve kladden har jeg alltid hengende innendørs, men pistolen tåler jo heller ikke regn! Var på reise 17. mai, og plutselig virket ikke UMC (Har fungert fint i snart to og et halvt år). Fant ut at det ahdde kommet van inn i pistolen. La den sammen med ris for å trekkeut fuktighet over natta, og siden har den fungert fint. Er imidlertid skeptisk til hvor lenge det går, så jeg kommer til å be om å få bytta den når bilen skal inn på service.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

mogu

Nyeste revisjon av UMC er mye bedre utført med tanke på vanntetthet, første halvåret jeg hadde bilen byttet jeg UMC to ganger, den nyeste har fungert feilfritt. Og jeg lader akkurat der det passer meg når det passer meg, være seg sol, regn, snø, eller betydelige elektriske stormer...

Prosessen når man har en ødelagt UMC er forresten også veldig enkel: man går til service senter, sier at den ikke fungerer, de plugger den i veggen og verifiserer at den ikke fungerer, også får du ny :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Mint

Min UMC (RevC) lyser rødt ved lading hjemme og lader heller ikkje bilen, men denne virker fint på Tesla service kontor. Det som er snodig er at backup UMC (nyere utgave) som virker fint begge plasser. Kan det være noe med jording hjemme som kun slår ut på den ene UMC ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA