Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hallo! Andre som farter rundt i en Reva?

Startet av PokerFjes, onsdag 17. august 2016, klokken 20:40

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: PokerFjes på lørdag 11. juni 2016, klokken 23:39
Sitat fra: epsilone6 på lørdag 11. juni 2016, klokken 22:36
Er vel ganske åpenbart at han filmet selv mens han kjørte
Hva gjør at du konkluderer med det? :)

Det er veldig lite sannsynlig at passasjeren foran skulle lene seg over sjåføren for å filme helt borte ved A-stolpen på andre siden av bilen. Spesielt når situasjonen kan dokumenteres like bra uansett hvor i bilen du sitter.

Men hvorvidt det er sjåføren som filmer og om sjåføren er alene i bilen eller ei har ingenting med lastebilsjåførens forsøk på å blokkere begge felt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. juni 2016, klokken 08:12
Men hvorvidt det er sjåføren som filmer og om sjåføren er alene i bilen eller ei har ingenting med lastebilsjåførens forsøk på å blokkere begge felt.

Lastebilsjåførens adferd er bekymringsfull uansett foranledning. Dersom det kan mistenkes at elbilen her kjører ulovlig i kollektivfeltet så gjør det muligheten for å klage på slik adferd noe begrenset.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Ingeniøren

Godt vi har noen observante her inne - ikke helt lovlig det han driver med heller nei, og dokumentert i avisa a gitt mens han prater med seg selv  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

Sitat fra: Carl Anton Stenling på søndag 12. juni 2016, klokken 08:46
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 12. juni 2016, klokken 08:12
Men hvorvidt det er sjåføren som filmer og om sjåføren er alene i bilen eller ei har ingenting med lastebilsjåførens forsøk på å blokkere begge felt.

Lastebilsjåførens adferd er bekymringsfull uansett foranledning. Dersom det kan mistenkes at elbilen her kjører ulovlig i kollektivfeltet så gjør det muligheten for å klage på slik adferd noe begrenset.

Hørte med lyd nå. Man kan høre at det er to pers i bilen. Når han humrer før pratingen begynner hører du også et kort øyeblikk en lysere humring. Tror jeg.

Men han filmet nok selv.

Jeg tror nok den lastebilsjåføren var lei av elbiler og bestemte seg for å ta nestemann som dukket opp i speilet. Begynner dog å bli en del biler å jakte på da, med det voksende antallet elbiler vi har på veiene :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OlavEmil

Er då heilt uproblematisk å høyre at det er to personar (ein mann og ei kvinne) i bilen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

AppleKnocker

Det er umulig for oss som ikke var der å vite hvordan filmingen skjedde.
Likevel:Det er ikke nødvendigvis forbudt å filme mens man kjører. På samme måte som det ikke nødvendigvis er forbudt å røyke.

Vegtrafikkloven §3 vil kunne omfatte filming (og røyking, synging, kortspill osv), men det er ikke et absolutt forbud slik det er mot å snakke i mobiltelefon jfr Forskrift om forbud mot førers bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring med motorvogn.

Det eneste som er bevist gjennom denne videoen, er uaktsom kjøring fra lastebilens side.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Er det ikke litt mistenkelig at de på død og liv skal forbi lastebilen? Kanskje de frakter et lik i bagasjerommet? Det er i hvert fall åpenbart at dette er tunge kriminelle, og det er uheldig at slike miljøer blir assosiert med elbiler. Antagelig er det hele en avledningsmanøver for å få politiet til å jakte på lastebilen i stedet for de virkelige skurkene :o
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Beckern

Det er desverre en vanlig oppfatning at det ikke er lov å kjøre forbi i kollektivfeltet når trafikken i høyre felt går fortere enn krabbefart.
En tungtransportfører jeg respekterer og kjenner godt trodde dette og da er det nok mange andre også.
Slik missforståelser og den type oppførsel fra elbiler som chivas beskriver bidrar sterkt til at vi føler oss lite velkomene. Jeg ser daglig el-bilister på skulderen på E-6 nordover. Samt at de bruker en "kun buss i rute" bit på Furuset. Skulderen er et område som SKAL være tomt for trafikk. Det er farlig og det skaper uro i trafikkbildet. Det kan fort føre til at en bilist trekker seg raskt til venstre, rett inn i en passerende MC som ligger lovlig mellom bilene. Så jeg oppfordrer alle elbilister til å IKKE bruke skulder. Særlig ikke på brede motorveier.

Ketill Jacobsen

Har heldigvis ikke sett maken til kjøring, bare noe lignende! Satt på med en venn fra Gjelleråsen mot Oslo på Rv 4 og en lastebil lå 75% i kollektivfeltet og min venn ble irritert og kjørte forbi han. Litt farlig manøver etter min mening og jeg tenkte at lastebilsjåføren (utenlandsk bil) var ukjent med veien og plasserte seg feil.

Lastebilen i dette tilfellet visste imidlertid 100% hva han (hun?) gjorde og burde ha fått seg en alvorlig smekk! Men håper at dette ikke er vanlig. Har ikke elbil selv og følger ikke så nøye med, men er allikevel svært våken for hva som skjer.

fredag

Det er desverre ganske vanlig på E18 mellom Asker og Oslo at biler plutselig skeiner halvveis over i kollektivfeltet rett foran elbil for å bremse ned elbil som kjører forbi køen. Livsfarlig oppførsel.

Trafikkreglene sier som kjent at forbikjøring skal foregå i venstre felt, men det er tydeligvis mindre kjent at kjøring i kollektivfelt er unntatt, og elbiler har lov til å kjøre forbi kø i kollektivfelt, i henhold til Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler) (FOR-1986-03-21-747) :

Sitat§ 12. Forbikjøring
1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:
d)   Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Robert Sund

Det er også tillatt å kjøre raskere i høyre felt når feltet til venstre er fullt. Så når det blir mange biler kan trafikken gli uavhengig i feltene (og bidra til trafikkavvikling).

Det gjør at hvis mange presser seg inn i venstre felt fordi de ikke gidder å passe på glidelåskjøring ved påkjøringsramper så kan trafikken godt gå saktere i venstre felt; og det er helt lovlig, og ganske vanlig. Vanlige vikepliktregler gjelder for feltbytte i begge retninger.

Det gjør også at hvis en bilfører legger seg i venstre felt (av samme type) alene og bremser ned til 30 så er det formelt sett ikke lov å kjøre forbi på høyre side, fordi feltet ikke er fullt med kun en bil!


Det er vanlig at førere av vogntog hindrer køsniking, for eksempel ved å legge vogntoget i begge felt der det er ett kort forbikjøringsfelt som ikke benyttes til å kjøre forbi saktegående trafikk (som når hele køen går i samme hastighet). Det har jeg stor forståelse for, og det gjør at trafikken totalt sett flyter mye bedre, da flettingen i enden lager korksituasjoner som forplanter seg bakover.

Kanskje føreren oppfatter det som køsniking at elbiler kjører i kollektivfelt?
Kanskje han er blitt påvirket av useriøse massemedia?
Føreren tar i såfall så feil at betydelige straffereaksjoner bør idømmes, da føreren burde ha ett minimum av kunnskap om både regler og hva som skaper flyt i trafikken.


At trafikken skal kunne flyte raskere i kollektivfeltet er hele poenget med feltet!

I tillegg vil enkelt-trafikanter som kjører saktere enn nødvendig i feltet føre til varig hastighetsnedsettelse i feltet fordi "proppen" forplanter seg bakover. Uavhengig av om de velger det, eller blir tvunget av en inkompetent trailersjåfør.

model3citizen

Hadde jeg vært føreren av den MCen, så hadde jeg heller kjørt forbi på høyre side a vogntoget.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

elektrolux

Artig hvordan ethvert forsøk på å vise til trafikksituasjoner i løpet av få svar ender med at han som starter tråden får skylden for alt som er galt.

I mine øyne er dette en trailersjåfør som burde ta noen timer både på kjøreskole og hos psykolog.

Er redd hadde jeg kommet bakfra i Classic Think ville jeg forsøkt å passert i det lille som var igjen av kollektivfeltet, men slik denne sjåføren kjørte kunne Classic'en endt opp som delebil etter et slikt stunt. :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Sitat fra: Sven-E på søndag 19. juni 2016, klokken 11:11
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 12. juni 2016, klokken 10:15
Godt vi har noen observante her inne - ikke helt lovlig det han driver med heller nei, og dokumentert i avisa a gitt mens han prater med seg selv  :D
Hva mener du er ulovlig?

Hvis du mener han er alene i bilen, så hører man både en mannsstemme og en kvinnestemme ved ca. 21 sekunder. 
Og at det blir sagt "Slipper oss ikke forbi" ved ca. 49 sekunder.

Hvis du mener han gjør noe ulovlig ved å filme, så er heller ikke det forbudt.
I artikkelen står det at han ba kona om å filme den merkelige oppførselen.
At han etter hvert har overtatt filmingen, blir ikke sagt noe om.
Det er forbudt "å taste og surfe på mobilen mens du kjører bil", men det står ingen ting om å holde telefonen i hånden mens kameraet går.

Står det noe sted ? Mener det står at men ikke kan bruke mobil uten handsfri hvis man kjører, mao har man ikke lov å holde i mobilen. Men spise is er vist lov - og det er ikke ufarlig det heller  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA