Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rykter om hel-elektrisk versjon av kommende 3-serie

Startet av opelgt, onsdag 17. august 2016, klokken 15:46

« forrige - neste »

Electrix

Jeg mistet også en strek på min 2012 Leaf nå. Ikke så verst etter 5 år og en måned og 66 000 km kjørt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

siggen7

I dag røk en strek på bilen min  :-1-: 86300km 1 gen Leaf kjøp ny fra forhandler i Mai 2013.
Var en uke på SOH 84 før den mistet streken. AHr på 55.64 og Hx på 70.46%
27 QC og 1581 L1/L2 ladinger

Øyst1

Det virker som det er alder på batteri som avgjør når man mister første strek, mer enn antall km kjørt.
Varme har også mye å si, da se første bilene fra USA har blitt hardt rammet av kapasitetstap.
Og lading har kanskje bittelitt å si.

Men sånn oppsummert leser jeg stort sett at når bilen blir ca 5 år, mister man normalt den første streken, uavhengig av kjørelengde.

Hva tenker dere om denne oppfattelsen?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

siggen7

Kan se slik ut at alderen har mye å si. Ingen sammenheng med ladesykluser. Ut fra det jeg tenker er alder og varme mest skadelig for batteriet. Ikke kjørelengde.

tomrh

Akkurat det du sier er grundig dokumentert:
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
http://www.electricvehiclewiki.com/Real_World_Battery_Capacity_Loss

Rygge, Norway, har estimert 83% SOH etter 5 år. Med 20.000 km kjørt pr. år. Som stemmer bra med når de fleste mister første kapasitetsbar.

I LeafSpy-tråden opplever man typisk at SOH synker dramatisk gjennom sommeren, gjerne 4%, mens den holder seg stabil høst-vinter-vår. Så ja, varme er batteridödare #1.
Jeg oppfatter det som om at alder i seg selv har liten betydning, ved oppbevaring i kulde er batteriet nærmest evigvarende - det avhenger av Tid x Temperatur, eller antall døgngrader som man bruker i biologien.

I Troms og Finnmark vil man derfor oppleve å beholde kapasiteten lengre pga. kalde somre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA